شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۰
۲

مدرسه روزنامه‌نگاری بی‌بی‌سی/ چگونه زلزله را هم سیاسی کنیم +عکس

پنجشنبه ۲۰ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۰۸:۵۴
کد مطلب: 828557
رسانه‌های مطرح جهان سعی کردند تا با انتشار اخبار واقعی، هشداردهنده و البته امیدآفرین مردم را از ترس بیشتر برحذر دارند و مقابل شایعات را هم گرفتند، BBC هم چنین خطی را دنبال کرده است اما همین رسانه‌ها درباره زلزله خوی خط خبری خود را تغییر دادند.
مدرسه روزنامه‌نگاری بی‌بی‌سی/ چگونه زلزله را هم سیاسی کنیم +عکس
به گزارش جهان نيوز به نقل از فارس، «زلزله» پر تکرارترین واژه این روزهای نه تنها ایران و منطقه بلکه دغدغه این روزهای بسیاری شده است.

از زمان وقوع زمین لرزه در خوی آذربایجان غربی، دولت و نیروهای امدادی، نظامی و مردمی به سمت شمال غرب کشور عازم شدند. رئیس جمهور از یک سو و فرمانده سپاه از سوی دیگر به نیروهای تحت امر خود دستور بسیج امکانات را صادر کردند تا مشکل روزهای نخست زلزله آن هم در منطقه کوهستانی مرتفع شود.


 

 
 

اما رسانه های معاند و شبکه های ماهواره ای فارسی زبان و در راس آن ها BBC فارسی، در مقابل این اقدامات تنها به انتشار تصاویر و فیلم هایی از مشکلات زلزله خوی پرداختند و هیچ یکی از اقدامات ایرانی ها را پوشش ندادند و سوار بر موج شایعات شدند.
 
 
اما در مقابل پس از زلزله دهشتناکی که ترکیه و سوریه را لرزاند و جان هزاران نفر را گرفت، بی بی سی فارسی خط دیگری را در پیش گرفت.  این بار دیگر خبری از حجم اخبار منفی، بروز مشکلات  نیست و حتی خبر خودش را اینگونه آغاز می کند و بر امدادرسانی تاکید می کند تا حس مثبت و امنیت در خواننده ایجاد کرده باشد: «در حالی که امدادرسانی ادامه دارد...»
 

شاید برای عده ای این سوال پیش بیاید که لابد مشکلی در امداد رسانی در آن جا وجود ندارد اما بررسی ها نشان از بروز مشکلات در امدادرسانی در ترکیه دارد به گونه ای که حتی اردوغان به آن اذعان کرد.


اخبار و اطلاعات از ترکیه هم نشان می دهد که متاسفانه هنوز عده ای زنده در زیر آوار گرفتار هستند. یکی از خبرنگاران ترکیه‌ای در همین رابطه نوشت: ده‌ها هزار نفر هنوز از سر ناچاری در حال ارسال پیامک هستند. هنوز جاهایی وجود دارد که هیچ کمکی به آنجا نرفته است. اخبار و اظهاراتی که از تلویزیون پخش می‌شود و گویی فقط ۱۰ ساختمان فروریخته است را باور نکنید. این یک دروغ واقعی است. اوضاع خوب نیست. بازماندگان ممکن است به دلیل سرما از دست بروند!
 

 
فیلم‌های دیگری منتشر شده که نشان از عدم ارائه خدمات مناسب دارد.
 
 
فیلم هایی از غارت فروشگاه ها نیز در حال دست به دست شدن است.
 
 
در این میان سلبریتی و چهره‌های مطرح ترک تبار نیز نه خودشان پمپاژ ناامیدی کردند و حتی از مردم خواستند تا از انتشار اخبار نادرست و شایعه پرهیز کنند، برخلاف رویه ای که برخی در ایران دنبال می کنند.
 

پست بازیگر ترکیه ای و درخواست عدم انتشار اخبار دروغ
 

 
انتشار تصویر جعلی به زلزله خوی توسط بازیگر ایرانی و پمپاژ ناامیدی
 
ترکیه علاه بر فیلتر کردن توییتر،  چهار نفر از افرادی که پست‌های تحریک آمیز درباره زلزله ترکیه منتشر کرده بودند را بازداشت کرد(این آمار تا لحظه انتشار گزارش به ۱۲ نفر رسید).
 
همچنین درحالی که ایران پس از اعزام نیروهای امدادی از سراسر کشور به منطقه خوی،  به هردو کشور ترکیه و سوریه کمک رسانی کرده اما بی بی سی فارسی بار دیگر در استانداردی دوگانه نه تنها به نگاه تبعیض آمیز کشورهای دیگر انتقاد نمی کند بلکه ابتدا کمک های ایران به ترکیه را سانسور می کند و درثانی سعی دارد تا مردم ایران را  از این کمک ها ناراحت نشان دهد.
 
 
این استاندارد دوگانه در بین شبکه های ماهواره ای فارسی زبان نیز پیگیری می شود.
 
 
البته این استانداردهای دوگانه در کمک رسانی بین المللی هم قابل مشاهده است.  درحالی که تمام توجهات معطوف به ترکیه شده است، نقشه خطوط هوایی نشان می دهد که سوریه از کمک های جهانی کم بهره است و مردم آن جا با مشکلات بیشتری دست و پنجه نرم می کنند.
 

https://jahannews.com/vdccp4q4m2bqip8.ala2.html
jahannews.com/vdccp4q4m2bqip8.ala2.html
برچسب ها: زلزله خوی
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
استاندار دوگانه چین جالبه ، خوب داره ماهی گیری می کنه . اما تشت آنها هم یک روز خواهد افتاد .
اقبال مهدوی
Iran, Islamic Republic of
استاندارد دو گانه در حقوق بشر غربی ها