جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰
مجتبی شاکری در نشست خانه احزاب مطرح کرد:

تعیین خطوط قرمز فعالیت حزبی

چهارشنبه ۱۲ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۱۲:۰۰
کد مطلب: 827819
دبیرکل جمعیت جانبازان انقلاب اسلامی با تاکید بر اینکه احزاب باید پس از چند دهه حضور در عرصه سیاسی، خطوط قرمز مشخصی برای فعالیت خود تعریف کرده باشند، گفت: در نبود این خطوط قرمز، برخی احزاب مانند اپوزیسیون مستقر در داخل نظام عمل می‌کنند.
تعیین خطوط قرمز فعالیت حزبی
به گزارش جهان نيوز، مجتبی شاکری در همایش خانه احزاب با موضوع آسیب شناسی دو انتخابات اخیر در محل تالار وزارت کشورکه با حضور اکثریت اعضا از فراکسیون‌های اصولگرایان،‌ اصلاح‌طلبان و مستقل‌ها برگزار شد، ضمن تاکید بر ضرورت آسیب‌شناسی دو انتخابات گذشته توسط احزاب که در این جلسه از سوی برخی اعضا مطرح شد، به طرح مسائلی فراتر از انتخابات مجلس شورای اسلامی و ریاست جمهوری پرداخت و گفت: من این جمع سران احزاب کشور را یک جمع تاثیرگذار می‌دانم؛ کمااینکه احزاب هر یک به تناسب ارتباطاتی که با جامعه برقرار کرده‌اند، حوزه تاثیرگذاری مشخصی چه از جنبه مثبت و چه از جنبه منفی دارند و در فراز و فرود حوادث در کشور بر مخاطبان خود اثرگذار بوده‌اند.

وی با تاکید بر اینکه اگر دیدگاه‌های احزاب مورد توجه قرار گیرد و اصلاح شود، جامعه نیز متاثر از آن به سمت و سوی اصلاح خواهد رفت، افزود: لازمه رسیدن به نقطه اصلاح احزاب این است که بدانیم کجا بوده‌ایم، اکنون به کجا رسیده‌ایم و به کجا می‌رویم.

شاکری ادامه داد: ما انقلاب اسلامی را با امام راحل (ره) آغاز کردیم ، پرچمداری ایشان همواره پیشتاز نهضت بود، ایشان در مشی انقلابی خود تکیه‌ای بر احزاب نداشتند و با پشتیبانی آحاد مردم برنامه‌های خود را پیش بردند. ایشان در هیچ مقطعی تابع تصمیمات احزاب چه ملی‌گراها، چه نهضت آزادی و چریک‌های فدایی، چه مجاهدین خلق و غیره نبودند و اینکه آنها چه ایده‌هایی را مشق می‌کنند، مد نظر امام خمینی (ره) نبود. حتی گروهای متحجری مثل حجتیه نیز بر حرکت امام (ره) تاثیرگذار نبودند. ایشان مشی خود را بر اساس تکلیف شرعی تبیین می‌کردند و مردم هم بر این اساس با ایشان بیعت کردند.

دبیرکل جمعیت جانبازان با بیان اینکه در مقاطع زمانی مختلف مخالفت‌هایی از سوی احزاب با برخی حرکت‌های امام خمینی (ره) صورت گرفت اما موجب سستی ایشان در حرکتی که آغاز کرده بود نشد، گفت: ایشان حرکتی که بر اساس تکلیف الهی با مردم آغاز کرده بود را تا سرنگونی شاه ادامه داد و به مرحله انتخاب نوع حکومت رسید که با پافشاری ایشان «جمهوری اسلامی، نه یک کلمه بیشتر و نه یک کلمه کمتر» به رای گذاشته و با اقبال 98 درصدی مردم همراه شد. اکنون ما به عنوان احزاب باید بدانیم امام (ره) هیچگاه وامدار هیچ حزبی نبوده و تا آخر نیز به همین ترتیب اهداف انقلاب اسلامی را پیش برد که نشان‌دهنده وزن، جایگاه و تاثیرگذاری مردم بر امور است.

وی از پیشنهاد شکل‌گیری بحث‌های ریشه‌ای در جلسات خانه احزاب استقبال کرد و گفت: ما به عنوان اعضای تشکل‌های حزبی باید بدانیم چرا در 44 سالگی انقلاب هنوزبسیاری از مسائلی که از ناحیه این جمع در جامعه و حتی در فضای بین‌الملل صادر می‌شود، با آنچه جوهره انقلاب اسلامی است فاصله دارد و یا بعضا مورد اقبال مردم قرار نمی‌گیرد؟ باید در جلسات خود به این سوال پاسخ دهیم که چرا برخی جریان‌های فکری که با بسترسازی انقلاب پا به میدان گذاردند، اکنون به نحوی موضع‌گیری می‌کنند که می خواهند منکر انقلاب و بسترسازی آن شوند؟ این احزاب در کژراهه خود می خواهند صراحتا قید «اسلام» را از جمهوری اسلامی بردارند و نوع حکومت و اصل مترقی ولایت فقیه را هم قبول ندارند.

وی ادامه داد: احزابی ستون فقرات قانون اساسی را قبول ندارد و به دنبال برگزاری رفراندوم درباره این قانون است. برخی به نحوی رفتار می‌کنند که گویا اپوزیسیون نظام هستند و راهبرد فشار از پایین، چانه‌زنی از بالا را با تشویق به نافرمانی مدنی و نظایر آن دنبال می‌کنند و با تهدید شعار «یا اصلاح ، یا عصیان» را سر می دهند. چنین اقداماتی ایستادن مقابل اصل نظامی است که خود به برکت وجود آن فرصت عرضه اندیشه‌های خود را پیدا کرده‌اند.

شاکری با تاکید بر اینکه جمع احزاب کشور باید طی سال‌ها فعالیت در قالب این همایش ها به منشور مدونی درباره رفتار حزبی خود رسیده و خط قرمزهایی را برای حفظ نظام تعیین کرده باشند، گفت: خاصیت چنین جمعی چیست؟ اگر احزاب نتوانند خط قرمزهای انقلاب اسلامی را با تاسی به اصول انقلاب ، ولایت فقیه و منافع ملی تعیین کنند، چطور می‌خواهند در انتخابات های پیش رو دور هم جمع شوند و اگر به این خطوط قرمز قائل نباشند، چطور می‌توانند ادعا کنند که بر اساس امنیت ملی و اصول دشمن‌شناسی حرکت می‌کنند؟ وی با تاکید بر اینکه احزاب باید منافع امنیت ملی را تعریف و عملیاتی کنند، ادامه داد: نمی‌توان به جریان فتنه دامن زد و بعد ادعا کرد که ما به امنیت ملی اعتقاد داریم و بر اساس آن عمل سیاسی یا در انتخابات حضور پیدا می‌کنیم.
 
شاکری گفت: تعارف نداریم؛ حکومت ما بر پایه اصل ولایت فقیه شکل گرفته و این ولایت را در راستای ولایت «الله» که در قرآن به آن اشاره شده است، می‌دانیم. احزاب نیز باید نسبت خود را با ولایت مشخص کنند؛ کمااینکه در قرآن دو ولایت معرفی شده که یکی ولایت الله و دیگری ولایت شیطان است. نظام استکبار و طواغیت عالم نیز پیروان ولایت شیطان هستند. اما ولایت فقیه در امتداد ولایت ائمه که منشعب از ولایت الله است، تعریف شده و یک اصل روشن مکتب امام خمینی (ره) است.

دبیرکل جمعیت جانبازان انقلاب اسلامی بر ضرورت وجود ولایت فقیه به عنوان فصل‌الخطاب در مسائل مختلف ملی و بین‌المللی به ویژه در مسائلی مثل جبهه مقاومت تاکید کرد و گفت: اگر احزاب بر سر این موضوع توافق نداشته باشند، این قبیل نشست‌ها هیچ سودی ندارد و نمی‌تواند راهگشا باشد.

شاکری به روند طی شده در چهار د‌هه انتخابات برگزار شده پس از انقلاب اسلامی در کشور چه برای انتخاب روسای دولت و چه مجلس اشاره کرد و گفت: در کشور ما تاکنون سهم سلایق متفاوت و نزدیک به جریان اصلاح‌طلبی از دولت و مجلس به مراتب بیشتر بوده است؛ چراکه قاعده‌ای در این انتخابات شکل گرفته، مبنی بر اینکه اغلب روسای جمهور منتخب در دو دوره متوالی انتخاب می‌شوند؛ به جز موارد استثنایی اوایل انقلاب مثل شهید رجایی. ما بعد از ارتحال امام(ره) رییس‌جمهور یک دوره‌ای نداشته‌ایم و اتفاقا این روند منطقی است؛ چراکه روسای جمهور معمولا وعده‌هایی را مطرح می‌کنند که در دوره اول فرصت اجرای آنها نیست و برای پیشبرد برنامه‌های خود معمولا در دوره اول ریل‌گذاری و در دوره دوم اهداف را عملیاتی می‌کنند.

وی افزود: از طرفی مردم هم معمولا با انتخاب مجلس همسو با دولت، رییس جمهور منتخب خود را در میانه دوره اول حمایت می‌کنند و به این ترتیب است که دوره دوم ریاست‌جمهوری فرصت مناسبی برای تحقق وعده‌ها و برنامه‌هاست. اما اتفاقی که در چند دهه اخیر رخ داده این بوده که اغلب روسای جمهور در دوره دوم تصدی این مسوولیت دچار نوعی غرور و خودبزرگ‌بینی می‌شوند و می‌خواهند امور کشور را خارج از قواعد معمول پیش ببرند و به این شکل از نظرات مردم تمرد می‌کنند. این نوع خودرایی و خودشیفتگی موجب می‌شود توجه مردم به جناح مقابل رییس‌جمهور وقت جلب شود و منتقدان او در دوره بعدی رای بیاورند؛ رخدادی که در جریان انتخابات روسای جمهور آقایان هاشمی، خاتمی، احمدی نژاد و روحانی شاهد آن بودیم.

وی در واکنش به اظهارات نمایندگان برخی احزاب که با مظلوم نمایی ادعا می‌کنند سهمی از رسانه‌ها ندارند گفت: این ادعا که به رای و نظر مردم اهمیت داده نمی‌شود یا اجازه طرح آن داده نمی‌شود فقط یک سیاه‌نمایی است؛ چراکه در عصر ارتباطات و در وضعیت رونق فضای مجازی باب سخن برای هیچ‌کس بسته نیست و این روزها با توجه به پیشرفت پیام‌رسان‌ها دیگر نمی‌توان دهان کسی را بست. بنابراین مظلوم‌نمایی کردن در این رابطه اعتباری ندارد.

شاکری معتقد است فرآیند برگزاری انتخابات در دوره‌های مختلف به نحوی طی شده که نشان می‌دهد برخلاف نظر منتقدین انتخاب مردم چندان جناحی نیست؛ کمااینکه در دوره‌های مختلف چه در مجلس و چه در شورای شهر، انواع سلایق سیاسی حضور داشته‌اند؛ بنابراین مبنای تحلیل احزاب نباید بر پایه اینکه رای مردم به چه مسیری رفته است،‌ باشد.

وی به رفتار متناقض جریان موسوم به اصلاح‌طلبی در مواجهه با نتیجه آرای مردمی در دوره‌های مختلف انتقاد کرد و گفت: برخی وقتی نامزد مد نظر آنها از صندوق رای خارج می‌شود، مردم را فرهیخته، قدرشناس و با حضور سیاسی فعال قلمداد می‌کنند و هر زمان که رای نمی‌آورند، مردم را به اصطلاح «لمپن» و تحت تاثیر فریبکاری و نظایر آن توصیف می‌کنند. این شیوه خوبی برای دخالت دادن مردم در امور سیاسی نیست.

دبیرکل جمعیت جانبازان یادآور شد: در انتخابات اخیر نیز روشن شد که مردم به دیدگاه‌های متفاوت با حسن روحانی اقبال نشان دادند و از رای دادن به او سرخورده و پشیمان بودند. در مورد میزان مشارکت نیز تاثیر کرونا بر این موضوع نباید نادیده گرفته شود؛ کمااینکه در کشورهای مختلف دنیا ثابت شده این موضوع توانسته میزان مشارکت مردم در رویدادهای سیاسی را 10 درصد کاهش دهد. بنابراین اگر این 10 درصد مشارکت بالقوه به آمار مشارکت 50 درصدی افزوده شود، اتفاقا نصاب شرکت‌کنندگان در انتخابات ریاست‌جمهوری اخیر بالا بوده و نقصی به آن وارد نیست.

وی نمایندگان احزاب حاضر در همایش را به تلاش برای کمک به دولت فراخواند و گفت: ما نیز در دوره‌هایی که نامزد احزاب جناح مقابل رای می‌آورد، تلاش می‌کردیم به دولت کمک کنیم تا در اجرای برنامه‌های خود موفق شود. البته در مورد سیاست‌های غلط و ناکارآمد یا بدفهمی‌های احتمالی که برخی مشاوران دولت داشتند، چاره‌ای به جز تذکر نبود و دولت نیز نتوانست به وعده‌های خود آن‌طور که باید جامه عمل بپوشاند.
 
شاکری در پایان با یادآوری اینکه به تعبیر قرآن کریم تنها دو ولایت وجود دارد و ما باید موضع خود را مشخص کنیم که به سمت کدامیک از دو سر این طیف یعنی ولایت الله و ولایت شیطان متمایل هستیم، گفت: برای معرفی پیروان ولایت الله، سردار شهید حاج قاسم سلیمانی را الگو قرار دهیم و بدانیم در سر دیگر این طیف نیز امثال علیرضا اکبری ، جاسوس MI6وجود دارد که با سقوط از ولایت الله و مکتب امام (ره) به آغوش شیطان پناه برد. اما ختم زندگی او در پیمان بستن با دشمن رقم خورد. باید جریانات و احزاب مشخص کنند در بین دو سر این طیف کجا ایستاده‌اند؛ این ما، میثاق با امام، شهدا و نظام جمهوری اسلامی. امیدوارم فرصتی که برای خدمت در اختیار داریم را از دست ندهیم.
https://jahannews.com/vdccsmq4o2bqi48.ala2.html
jahannews.com/vdccsmq4o2bqi48.ala2.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *