جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

ماجرای سیمرغ سردار سلیمانی چه بود؟

پنجشنبه ۲۹ دی ۱۴۰۱ ساعت ۱۴:۳۰
کد مطلب: 826390
ویژه برنامه «سرباز آرامش» به عنوان دورهمی شبانه اهالی مقاومت در دی‌ماه امسال و به مناسبت شهادت سردار قاسم سلیمانی هر شب از رادیو مقاومت پخش شد.
ماجرای سیمرغ سردار سلیمانی چه بود؟
به گزارش جهان نيوز به نقل از فارس، ویژه برنامه «سرباز آرامش» به عنوان دورهمی شبانه اهالی مقاومت در دی‌ماه امسال و به مناسبت شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی هر شب ساعت 21:00 از شبکه رادیویی مقاومت روی آنتن رفت. گفتگو با خانواده‌ شهدا، سیمرغ حاج قاسم، آموزش سواد رسانه، معرفی کتاب، گفتگو با بزرگان سینمای مقاومت از جمله بخش‌های ویژه برنامه‌ «سرباز آرامش» بودند.

«سرباز آرامش» و  انتقال فرهنگ مقاومت و مقاومت فرهنگی
امیر حسین ثقفی تهیه کننده برنامه «سرباز آرامش» رادیو مقاومت، در گفتگو با خبرنگار فارس در رابطه با جزئیات تولید این برنامه در سومین سالگرد شهادت سردار سلیمانی گفت: «سرباز آرامش» در خصوص فرهنگ مقاومت و مقاومت فرهنگی است که هر سال با حال و هوایی متفاوت روی آنتن می‌رود اما امسال برنامه‌ها در دو حوزه «سینمای مقاومت» و «سواد رسانه‌ای» متمرکز شد.

*گفتگو با بزرگان سینمای مقاومت
ثقفی ادامه داد: در بخش «سینمای مقاومت» مهدی عظیمی میر آبادی تهیه کننده حوزه مقاومت که خود دبیر جشنواره فیلم مقاومت بودند با بزرگان سینمای مقاومت همچون آقایان جواد شمقدری، مجتبی امینی و...گفتگو کرد.

*از سواد رسانه تا معرفی کتاب
تهیه کننده سرباز آرامش ادامه داد: در بخش سواد رسانه، معصومه نصیری کارشناس رسانه، هر شب یکی از ترفندهای جدید جنگ رسانه‌ای را توضیح می‌داد. نصیری پور کارشناس کتاب هم، هر شب کتابی را با موضوع مقاومت و سردار سلیمانی معرفی می‌کند.

وی در خصوص موسیقی‌هایی استفاده شده در برنامه گفت: از آلبوم‌های مختلف استفاده می‌کنم اما چون فضای این برنامه بیشتر به موسیقی‌های استاد هادی ارجمندی نزدیک است، از دو موسیقی ایشان هم استفاده می‌شد.

ثقفی تصریح کرد: گفتگو با فرزندان شهدا اعم از شهدای دفاع مقدس و حرم، شهدایی که سردار سلیمانی با آن‌ها رابطه خوبی داشت، از جمله بخش‌هایی بود که با استقبال زیادی مواجه شد. دختران  شهیدان آقا ملایی و مغفوری در استودیو حاضر شدند و با پسران  شهید همت و باکری، همچنین مادر شهیدان خالقی پور تلفنی گفتگو شد.

*پخش مستندهایی از شهدای مدافع حرم
وی افزود: امیر عسکری مستند ساز تصویری که سال‌ها در این حوزه کار کرده و بسیاری از شهدای مدافع حرم را از نزدیک می‌شناسد، امسال در استودیوی پخش رادیو مقاومت حضور پیدا کرده و هر شب راجع به شهیدی که خانواده‌اش را می‌شناسد، به سردار سلیمانی نزدیک بوده و در موردش مستند تهیه کرده، صحبت می‌کند.

*قصه «سردار» جداست
تهیه کننده سرباز آرامش درباره سیمرغ حاج قاسم نیز خاطر نشان کرد: حاج قاسم به گفته خودش از هر شهیدی یک خصوصیت و شاخصه بارز گرفته است. حاج قاسم، حاج قاسم شد که حاصلش همنشینی با این رفقای شهیدی بود که هر کدام به او چیزی یاد دادند. ما قرار است در آخرین شب برنامه «سیمرغ حاج قاسم» را معرفی کنیم، بدین ترتیب که 30 تا شهیدی که با ایشان نزدیک بودند را معرفی کنیم. البته طی یک ماه گذشته هر شب زندگی نامه‌های سه شهید را معرفی کردیم. از زندگی شهید صحبت کردیم و به مخاطبان گفتیم که در چه مقطع زمانی شهید با سردار سلیمانی آشنا شده است و صدای آن شهید شاخص نیز پخش می‌شود و ان‌شاالله در شب آخر «سیمرغ حاج قاسم» را تکمیل می‌کنیم.  قصه سردار جداست. کار برای او دلی ست و من معتقدم زکات تجربه من در فعالیت برای حوزه مقاومت است.

*گفتگو با خانواده شهدا حساسیت خاص خود را می‌طلبد
سید حامد حسینی کارشناس مجری برنامه نیز در خصوص لحن و بیان اجرای برنامه گفت: لحن و بیان اجرا در سرباز آرامش، در بخش‌های مختلف برنامه متفاوت است. بسته به متنی که قرار است خوانده شود و یا مصاحبه شونده طبیعتا لحن تغییر می‌کند. گفت وگو با مقام مسئول لحن خاص خود را می‌طلبد، به ویژه آنکه برخی مسوولین و شخصیت‌ها حساسیت‌هایی هم در این زمینه دارند.

او افزود: گفتگو با خانواده شهدا هم دقت و حساسیت خاص خود را نیاز دارد؛ از صحبت با پدر شهید گرفته تا مادر، همسر و فرزند شهید یکی از مهم‌ترین مراقبت‌ها در گفتگو با خانواده شهدا این است که هم باید فضای احساسی گفتگو را حفظ کرد و هم نباید به گونه‌ای رفتار کرد که یادآوری برخی خاطرات باعث تکدر خاطر آنان شود و شرایط روحی نامناسبی برایشان ایجاد کند. با توجه به اینکه در دیگر برنامه‌های رادیو مقاومت هم اجرا داشته‌ام، فضای محتوایی برنامه سرباز آرامش به گونه‌ای است که می‌شود گفت ترکیبی از گفتگوها را در بخش‌های مختلف فرهنگ مقاومت شامل می‌شود و از همین منظر لحن و بیان اجرا متفاوت می‌شود.

*روش‌های مختلف گفتگو با خانواده‌های شهدا
حسنی در خصوص شناخت خود از خانواده شهدا گفت: به لطف خدا به دلیل فعالیت در عرصه‌های مختلف رسانه‌ای و تبلیغاتی با گروه‌های مختلفی از خانواده شهدا در ارتباط بوده‌ام اما نکته قابل توجه این است که تعامل و گفت‌وگو با هر گروه از خانواده شهدا با هم متفاوت است. خانواده شهید انقلاب یک روش می‌طلبد، خانواده شهید دفاع مقدس، خانواده شهید مدافع حرم و خانواده شهید مدافع امنیت روش‌های گفتگوی متفاوتی را می‌طلبد. یکی از سخت ترین‌ها، گفتگو با خانواده شهدایی است که از زمان شهادت شهیدشان زمان زیادی نگذشته باشد.

*سیمرغ حاج قاسم در سرباز آرامش
امیر عسکری مستندساز نیز که از ابتدا همراه برنامه «سرباز آرامش» بوده در خصوص ماجرای سیمرغ  حاج قاسم گفت: لشکر ثارالله شهدای شاخص و سرداران شهیدی دارد. قصه از این قرار است که لیستی را به حاج قاسم دادند، و گفتند آقا سرداران شهید را انتخاب کنید. لیستی را آن زمان خود سپاه خواسته بود. سرداران شهید در قالب سپاه این است که یا فرمانده گردان یا فرمانده تیپ یا مسئول واحد مثل مسئول واحد مخابرات، مسئول واحد اطلاعات، مسئول پرسنلی یا مسئول بهداری باشند. این‌ها می‌شوند سرداران شهید.

او ادامه داد: سربازان لشکر ثارالله مثل شهید میر حسینی، شهید حاج یونس، شهید امینی، شهید زندی یا شهید یوسف اللهی که وصیت کرده بود من را در کنار ایشان دفن کنید، جزو شهدای شاخصی بودند که حاج قاسم با آن‌ها رفاقت و ارتباط تنگاتنگی داشته است. نام این شهدای بزرگوار در لیستی قرار می‌گیرد که تعداد اعظمی از آن‌ها شهدای لشگر ثارالله هستند. از طرفی شهید همدانی، شهید احمد کاظمی، شهید عماد مغنیه و شهید عمار نیز شهدایی بودند که در محور مقاومت یا در حادثه هواپیما شهید شده بودند در سیمرغ حاج قاسم جا می‌گیرند. به این ترتیب تحت عنوان سیمرغ حاج قاسم هر شب زندگی 3 شهید را در رادیو مقاومت معرفی کردیم.

*ویژگی‌های سیمرغ حاج قاسم
او در خصوص ویژگی‌های سیمرغ حاج قاسم نیز گفت: این شهدا نسبت به مابقی شهدا شاخص بودند و حاج قاسم از هر یک از شهدایی که در این سیمرغ جا داده‌ایم، یک خصوصیت ویژه اخلاقی گرفته است. شهید زندی که یک بار به عنوان پاسدار نمونه انتخابش کرده بودند، به حاج قاسم گفته بود: تو در حق من ظلم کردی. نباید این کار را می‌کردی، تمام مزد و اجر من را اینجا ضایع کردی.

برنامه سرباز آرامش یکی از هفت برنامه زنده رادیو مقاومت در جهت تببین گفتمان مقاومت بود که در دی ماه 1401 هر روز از ساعت 21 تا 23 روی موج اف ام ردیف 95.5مگاهرتز تقدیم مخاطبان شده است. این موج رادیویی با پایان دی ماه به کار خود خاتمه می‌دهد.
https://jahannews.com/vdcf1vdcxw6d0ma.igiw.html
jahannews.com/vdcf1vdcxw6d0ma.igiw.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *