شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۰
۱

یخبندان بی سابقه در ۲۷ استان/ چاره کار؛ صرفه‌جویی گاز

شنبه ۲۴ دی ۱۴۰۱ ساعت ۰۸:۲۸
کد مطلب: 825759
همین که مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران می‌گوید مصرف روزانه گاز خانگی نسبت به سال گذشته معادل ۶ فاز میدان گاز پارس‌جنوبی رشد یافته است و وزیر نفت نیز می‌گوید پنج‌شنبه سرد گذشته مصرف گاز در بخش خانگی معادل حدود ۴‌میلیون بشکه نفت خام بود
یخبندان بی سابقه در ۲۷ استان
به گزارش جهان نيوز به نقل از روزنامه جوان، همین که مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران می‌گوید مصرف روزانه گاز خانگی نسبت به سال گذشته معادل ۶ فاز میدان گاز پارس‌جنوبی رشد یافته است و وزیر نفت نیز می‌گوید پنج‌شنبه سرد گذشته مصرف گاز در بخش خانگی معادل حدود ۴‌میلیون بشکه نفت خام بود، باید دانست مدل مصرف بخش خانگی قشنگ مدل تبدیل خانه به سونای خشک است، البته جسارت نشود، زیرا بسیاری از مشترکان مصرف بهینه گاز را در دستور کار قرار داده‌اند، اما به نظر می‌رسد برای استفاده بهینه گاز با کاربری‌های مختلف و به ویژه خانگی نیازمند آموزش هستیم تا در کنار جلوگیری از هدرروی انرژی در منازل بتوانیم میزان مصرف را نیز حداقل در سطح سال گذشته ثابت نگه داریم، زیرا هنوز تمرین است و سرمایه شدیدتری در راه است.

فارغ از مباحث مربوط به اینکه چرا در کشور گاز محدود است یا فشارش در نوسان می‌باشد یا اینکه چرا سرمایه‌گذاری‌های لازم و کافی صورت نگرفته است، باید عنوان داشت که با راه‌های مختلف می‌توان از نعمت خدادادی گاز بهینه‌تر استفاده کرد، برای این منظور حتماً نیاز به راهنمایی توسط متخصصان و همچنین همراهی چهره‌های شاخص اجتماعی و رسانه‌ها و در نهایت مردم است و در عین حال می‌توان از ابزار‌های مالی، کالایی و تعرفه‌ای و حتی سفر‌های معنوی، مذهبی و تفریحی نیز برای تشویق مردم به استفاده بهینه گاز استفاده کرد، زیرا نمی‌توان منکر بدمصرفی گاز و سایر حامل‌های انرژی در حوزه‌های مختلف کاربری شد، از این رو حتماً لازم نیست در اوج سرما خانه یا محل کسب و کار را به سونای خشک تبدیل کرد و با اندکی مصرف بهینه به سادگی می‌توان شرایطی را رقم زد که کل مردم از نعمت خدادادی گاز برای مصارف مختلف استفاده کنند، به طور نمونه به گفته مدیرعامل شرکت ملی گاز هر یک درجه کاهش دمای خانه، معادل ظرفیت‌سازی گاز معادل تولید یک فاز پارس‌جنوبی است، حال آنکه هم‌اکنون مصرف روزانه گاز خانگی نسبت به سال گذشته معادل ۶ فاز میدان گازی پارس‌جنوبی افزایش یافته است.

باید بپذیریم که در حوزه بهینه‌سازی مصرف حامل‌های انرژی نیازمند آموزش هستیم و کشور‌هایی که از نعمت این انرژی‌های خدادادی محروم هستند و در حقیقت واردکننده انرژی هستند، در استفاده هر چه صحیح‌تر انرژی از کشور ما بسیار جلوتر هستند، به همین جهت باید از آموزه‌های جهانی و منطقه‌ای و داخلی در حوزه مصرف بهینه انرژی استفاده کنیم، به ویژه اینکه هم اکنون اگر بخواهیم مدل سونای خشک را در حوزه گرمایش منازل پیاده‌سازی کنیم، علاوه بر ایجاد چالش برای گازرسانی به حوزه خانگی سایر بخش‌های مصرفی مهم را با مشکل اساسی روبه‌رو می‌کنیم.

مجید چگنی در گفتگو با فارس، با اشاره به آخرین وضعیت مصرف گاز در کشور عنوان کرد: روز گذشته مصرف گاز بخش خانگی به ۷۰۰‌میلیون مترمکعب در روز رسید و رکورد سال گذشته با ۶۹۲‌میلیون متر مکعب در روز شکسته شد.

وی گفت: نسبت به مدت مشابه سال گذشته، هم‌اکنون مصرف روزانه گاز خانگی ۱۵۰‌میلیون متر مکعب معادل شش فاز میدان گازی پارس‌جنوبی افزایش یافته است.

چگنی افزود: طبق پیش‌بینی‌ها هفته آینده هوای کشور سردتر خواهد شد و ضروری است مردم با مصرف بهینه گاز به خدمتکاران‌شان در مجموعه شرکت گاز کمک کنند تا بتوانیم این دو هفته را به سلامت گذر کنیم.

یخبندان در ۲۷ استان
مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران اظهار داشت: هم‌اکنون دمای ۲۷ استان کشور زیر صفر درجه است و در تعداد زیادی از استان‌ها دمای منفی ۱۰ درجه داریم. تاکنون توانسته‌ایم با تدابیر انجام‌شده، شبکه گاز را در حالت پایداری قرار دهیم، اما قطعاً برای تداوم این روند به همکاری مردم نیازمندیم، زیرا نگرانی‌هایی در آینده وجود دارد.

دمای خانه را بین ۱۸ تا ۲۱ درجه تنظیم کنید
چگنی گفت: از مردم عزیز ایران خواهشمندم دمای خانه‌های‌شان را بین ۱۸ تا ۲۱ درجه تنظیم و همچنین با پوشیدن لباس گرم از مصرف غیربهینه گاز جلوگیری کنند.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران ادامه داد: هر یک درجه کاهش دمای خانه، معادل ظرفیت‌سازی گاز معادل تولید یک فاز پارس‌جنوبی است و اگر به جای تنظیم دمای خانه روی ۲۵ درجه، این دما روی ۲۱ درجه تنظیم شود، بسیاری از مشکلات برطرف خواهد شد.

وزیر نفت: ۴ شرکت وزارت نفت آماده‌باش کامل هستند
جواد اوجی، وزیر نفت بعداز‌ظهر روز ۲۳دی در کارگروه هماهنگی و تأمین پایدار سوخت زمستانی سال ۱۴۰۱ در محل شرکت ملی گاز ایران اظهار داشت: هم‌اکنون روزانه ۹۸۹‌میلیون مترمکعب گاز خام از میدان‌های مستقل گازی و مشترک در حال تولید است، این مقدار گاز در ۲۱ پالایشگاه گازی کشور تا این لحظه بدون هیچ مشکلی در حال فرآورش است، ضمن آنکه گاز شیرین تولیدی از پالایشگاه‌ها با استفاده از ایستگاه‌های تقویت فشار و خطوط فشار قوی از جنوب کشور به نقاط مصرف ارسال می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه تدابیر لازم در زمینه مدیریت مصرف گاز در صنایع عمده، نیروگاه‌ها و پتروشیمی‌ها از مدت‌ها پیش اندیشیده شده است، گفت: کارکنان صنعت نفت به صورت شبانه‌روزی هم‌اکنون آماده‌باش هستند تا مشکلی در روند عرضه و تقاضای سوخت پیش نیاید.

وزیر نفت با اشاره به سرمای شدید هوا در کشور که در سال‌های اخیر بی‌سابقه بوده است، اظهار کرد: تا این لحظه در هیچ نقطه‌ای از کشور قطعی گاز نداشته‌ایم، البته با توجه به استمرار سرمای هوا تا اواسط هفته آینده ما به همکاری مردم عزیز در زمینه مصرف بهینه گاز نیاز داریم.

اوجی با اشاره به قطع گاز وارداتی از سوی کشور ترکمنستان به کشور از ۶صبح روز پنج‌شنبه ۲۲دی گفت: به دلیل سرمای شدید هوا گاز بخش خانگی در کشور دوست و برادر ترکمنستان قطع شده است، اما همکاران من در استان‌های شمالی کشور با تغییری که در آرایش خطوط فشار قوی گاز در آن منطقه داده‌اند تا این لحظه اجازه نداده‌اند گاز هموطنان قطع شود.

وی با بیان اینکه پنج‌شنبه‌ای که گذشت شاید سردترین شب امسال بود و مصرف در بخش خانگی از ۶۸۵‌میلیون مترمکعب در روز گذشت، اظهار کرد: این مقدار گاز معادل حدود ۴‌میلیون بشکه نفت خام است.

وزیر نفت به سرمای منفی ۲۸درجه سانتیگراد در شهرستان فریمان واقع در جنوب استان خراسان رضوی اشاره کرد و گفت: وضع سرمای هوا در استان‌های غربی و شمال غربی نیز به همین اندازه بوده است، اما با تلاش همکاران من تا این لحظه گاز هیچ مشترکی قطع نشده است. از همه مردم تقاضا می‌کنم با مدیریت مصرف به همکاران ما در وزارت نفت برای استمرار گازرسانی کمک کنند.

وی اظهار کرد: تدابیر لازم همچون تهیه و توزیع نفت سفید و کپسول گاز مایع در کشور برای موارد اضطراری انجام شده است، همه همکاران من در چهار شرکت اصلی وزارت نفت تا هفته‌های آینده آماده‌باش کامل و در حال مدیریت مصرف گاز در کشور هستند.
https://jahannews.com/vdcdkk0jnyt0x56.2a2y.html
jahannews.com/vdcdkk0jnyt0x56.2a2y.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
بی سابقه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟