جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 10 May 2024
 
۱
۲۶

دفاع منافقانه یک اصلاح طلب از جنایات اشرار داعشی

سه شنبه ۲۰ دی ۱۴۰۱ ساعت ۰۸:۵۹
کد مطلب: 825419
یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب مدعی شد کسانی که در جریان اعتراضات (اغتشاش) مرتکب قتل شده بودند، محارب محسوب نمی‌شوند!
دفاع یک اصلاح طلب از جنایات اشرار داعشی
به گزارش جهان نيوز، محسن رهامی فعال سیاسی اصلاح طلب در گفت‌و‌گو با ایلنا اظهار داشت: نظر به این که درخصوص دستگیرشدگان حوادث اخیر، به‌ویژه جوانان و نوجوانانی که برای اعتراض به اوضاع اقتصادی و وضعیت معیشتی و بیکاری و نحوه اداره امور کشور و امثال آنها، به خیابان‌ آمده و تظاهرات برپا کرده و شعار داده‌اند، یا مثلا سطل زباله‌ای را  آتش زده و یا تابلو راهنمایی را تخریب کرده‌اند، به لحاظ مبانی فقهی و حقوقی، به ‌هیچ وجه عنوان محارب و اغتشاشگر یا بغات صدق نمی‌کند، زیرا قصد این افراد مقابله با نظام اسلامی و یا ایجاد رعب و وحشت عمومی نبوده، بلکه قصد آنها رساندن صدای اعتراض خود به مسئولان بوده، بنابراین نباید این رفتارها را از حدود اعتراض خارج کرده و با آنها مانند دشمنان کشور برخورد کنیم؛ اعتراض از حقوق بنیادین مردم بوده و در قانون اساسی نیز راهپیمایی و تظاهرات به ‌رسمیت شناخته شده است.
 
وی افزود: اگر فردی در حین تظاهرات، خدای نکرده مرتکب قتل و ضرب و جرح کسی هم شده باشد، تنها از بُعد حق‌الناسی با مطالبه اولیای دم و صاحبان حق می‌توان نسبت به مجازات آنها اقدام کرد و اولیای دم می‌توانند مثلا تقاضای قصاص یا دیه کنند، ولی حاکمیت نمی‌تواند این افراد را از مصادیق محاربه‌‌‌ای که در آیه 33 سوره مائده آمده است، تلقی کند و حکم محارب نسبت به آنها صادر کند، فقهای ما اصطلاحی در این خصوص دارند: یجوز فیه مالا یجوز فی غیره به این معنا که برخی اعمال که در شرایط عادی جایز نیستند، ممکن است در زمان اعتراضات و تظاهرات جایز باشد، این موضوع در سایر کشورها هم مرسوم است و هیچ‌گاه این افراد را به‌عنوان محارب، اغتشاشگر و عوامل بیگانه تلقی نمی‌کنند. 
 
رهامی گفت: با در نظر گرفتن شرایط بحران‌های اقتصادی، اجتماعی، سیاست داخلی و خارجی رعایت مصالح کشور، به نظرم اگر رهبری در حدودی که قانون اساسی اختیار داده است، اعلان عفو عمومی نسبت به محکومان سیاسی و دستگیرشدگان جریانات چندماه اخیر کرده و تمامی این افراد را مشمول عفو کنند، اقدامی بجا و موثر در حفظ وحدت ملی ما و مصالح کلان کشور خواهد بود.
 
رهامی تصریح کرد: البته در این‌باره، نمایندگان مجلس هم می‌توانند باتوجه به اختیارات و صلاحیت وسیع قوه مقننه، طرحی برای عفو عمومی تهیه کنند. همچنین دولت هم می‌تواند لایحه عفو عمومی را تهیه و به مجلس شورای اسلامی تقدیم کند تا زمینه حفظ و ایجاد وحدت ملی و آشتی حکومت و شهروندان فراهم شود.
 
اظهارات محسن رهامی از جهات مختلف مخدوش و آمیخته به مغالطه است. نخست این که اغتشاشگران در هیچ یک از اغتشاشات سه ماه گذشته، سخنی از مشکلات اقتصادی و معیشتی و بیکاری به میان نیاوردند؛ چه اینکه سازمان‌دهندگان خارجی و داخلی آشوب، اصلا دغدغه‌شان مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم نبود؛ بلکه این طیف، متهم تدارک فشار تحریم‌های اقتصادی از یک طرف و سوءمدیریت در دولت سابق از طرف دیگر بوده‌اند.
 
اغتشاشات چنان‌که برخی سران گروهک‌های فعال در آن اذعان کردند، نگاهی بهانه‌جویانه به فوت مهسا امینی داشت و حجاب و ارزش‌های اسلامی و نهایتا براندازی را به نیابت از سیا و موساد هدف گرفته بود. به همین دلیل هم قاطبه مردم، با اغتشاشگران جنایتکار و اشرار و تروریست‌ها همراهی نکردند.
 
ثانیا، در کدام مکتب حقوقی و با کدام قاعده و قانون، اجازه داده‌ شده که اگر کسی اعتراض داشت یا مدعی اعتراض بود، حق دارد معابر عمومی را بر عابران ببندد، ایجاد ناامنی برای آنها کند، اموال عمومی و خصوصی را آتش بزند و تخریب کند، با هراس‌افکنی و تهدید، کسبه و بازاریان و کارگران و دانشجویان را مجبور به تعطیلی کار خود نماید، و با قساوت تمام (داعش‌وار)، ضرب و جرح و شکنجه کند و آدم بکشد؟! با وجود همه این جنایت‌ها که روی داعش را سفید کرد و با همه اسناد و مدارک و تصاویر و اعترافات موجود اشرار اغتشاشگر، آقای رهامی چگونه همه‌چیز را انکار می‌کند و قصد و انگیزه دیگری برای جنایتکاران می‌تراشد؟
 
در حالی که جنایتکاران، صحنه‌های بسیار فجیعی را به هنگام شهادت شهیدان عجمیان و علی‌وردی و... پدید آورده‌اند، رهامی با چه ماموریتی، از جنایتکاران دفاع کرده‌ اما حتی یک کلمه درباره مظلومیت این شهدا و داغدار شدن خانواده آنها و جریحه‌دار شدن قلب مردم سخن نمی‌گوید؟ آیا این جنایت و خباثت، کمتر از جنایت اشرار بازی خورده رسانه‌های ضدانقلاب و جریان نفاق است؟!
 
ثالثا، در حالی که قاطبه مردم ضمن برگزاری راهپیمایی‌های با شکوه، خواستار مجازات اشرار جنایتکار شده‌اند، رهامی از اعلام کدام عفو عمومی سخن می‌گوید؟ در حالی که محافل غربی اذعان دارند اغتشاشات چند ماه گذشته بخشی از جنگ ترکیبی دشمن بود، طبیعی است که بازیگران این جنگ وحشیانه- با سوگیری تروریسم و تجزیه‌طلبی و ویرانی‌طلبی- مورد مجازات قرار بگیرند و طبیعی است که سیاسیون نقش‌آفرین در این خیانت، از سوی نهاد‌های امنیتی و قضایی به چشم متهم نگریسته شوند.
https://jahannews.com/vdcgqn97yak9xt4.rpra.html
jahannews.com/vdcgqn97yak9xt4.rpra.html
مرجع : کیهان
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
اقای رهامی کسانی که در صدد وارد کردن ضربه به امنیت و وحدت ملی بودند و هیچ مصلحتی را در نظر نگرفتند چگونه ازاد کردن انان میتواند کمک به حفظ وحدت ملی و مصالح کشور باشد؟.
امان از غربال
Netherlands
ایراد از غربال استکه اینها ازش رد شده بودند. غربال را مناسب کن ، دست و پای اینها در هر سه قوه جمع می شود.
Iran, Islamic Republic of
آیا نباید .... شک داشت؟
Russian Federation
نجفی یکی رو با کلت بکشه اشکال نداشته چون گفتید اون پرستو بوده!!؟؟!.
Iran, Islamic Republic of
حرفهای اینها عجیب نیست.....وقتی منابع اطلاعاتی و اخبارشان درست نباشد گفتن این حرفها عجیب نیست....
Iran, Islamic Republic of
اقای دکتر رهامی شعار اغتشاشات خشن و داعش گونه اخیر اصلا ماهیت اقتصادی و اعتراض به وضعیت معیشت نداشت . شعار براندازی و خروج علیه نظام دینی و اقدام علیه امنیت و مقدسات اسلام بود . اتش زدن مامور انتظامی و ربودن و شکنجه کردن و به شهادت رساندن ماموران حفظ امنیت شهرها که اتفاقا بی سلاح هم یودندبه قول شما اعتراضی مدنی و از حقوق اولیه شهروندی است و از حقوق اولیه شهروندی است ؟!.
دادار
Iran, Islamic Republic of
جریان تحریف بر شدت تحریفات خود افزوده ست چگونه شعار زن زندگی آزادی را تبدیل به موضوعات دیگر می کنند و جای شهید و جلاد را عوض می‌کنند
شما بجای حرص خوردن بخاطر فشار های وارده بهترست ورود دوباره به صحنه دولت را فراموش کنید و به امورات میز و صندلی بپردازید
Iran, Islamic Republic of
بار اولشان نیست!!
Iran, Islamic Republic of
اقای رهامی ! قاتلها با بی شرمی علنا میگویند ما باچاقو و قمه و اسلحه گرم امده بودیم . ایا برای اعتراض مدنی و مطالبه حقوق اجتماعی اینگونه باید وارد میدان شد ؟ .
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
چرا به این حال و روز می‌افتند؟ .
Iran, Islamic Republic of
اقای رهامی اگر عزیز شما را مانند شهید عجمیان شهید میکردن باز اینچنین افاضات داشتید..
م ه
Iran, Islamic Republic of
اینها چجور حقوقدانی هستند که فرق قتل صبر یعنی زجرکش کردن را با قتل در نزاع نمی دانند؟؟؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
این بابا نظرشان اینه که کلا قاتل ومحارب ومفسدوبرانداز وجاسوس ومنافق و..راعفو کنیدچون وضع معیشت درجامعه خوب نیست!
بچه فلاح
Iran, Islamic Republic of
دکتر
کاش مثل قدیما بودی
ما هم از طرفدارانتان بودیم
حیف آرایی که به نفع شما تو صندوق ریختیم
دوستانه عرض میکنم
بیا قبل از ظهور به قطار انقلاب سوار شو
هر کس پیاده شد ضرر کرد
Iran, Islamic Republic of
مشکل اصلی جمهوری اسلامی در برخورد با اغتشاشگران این است که اگر ابتدا بجای برخورد با مجریان وعوامل حاضر در کف خیابان  با عوامل اصلی وکسانی که باعث اغتشاش هستند مانند رهبران اصلاحات سلبریتی های خط دهنده در داخل را محاکمه علنی نمایید. مانند فتنه ۸۸ که دیدیم هم پشت صحنه ها رو شد هم عاملان اصلي ضمن اعتراف به غلط کردن افتادند وکسانی که خارج هستند مانند کریمی رضا پهلوی رجوی مصی و...را غیابی محاکمه و برخورد شود وبه سزای عمل خود برساند . تا کسی نباشد که‌ در موقع برخورد با عوامل پایین و کف خیابان هیاهو و جنجال وجوسازی کند .
علی
United States
این اصلاح طلبان.
هیچ کدام به آرامش جامعه کمک نکردند و نمی‌کنند.
Iran, Islamic Republic of
....
یه دردمند
Iran, Islamic Republic of
.....
جق
Iran, Islamic Republic of
روزسخت انسان روزی است که همه چیز رابی برده ببیندوافسوس کند که ان هم دیر شده../
دکترسجادحسینی
Iran, Islamic Republic of
همین ها راه بیفتند برای رضایت برای همپالگی هاشون د ر جریان نجفی رو یادمون نمی ره و اد عاهاشون رو مورد تردید قرار میده
مسعود دیپلمات
Iran, Islamic Republic of
پس به فتوای ایشان، آدم کشی و تخریب و براندازی و تجاوز و خیلی از فجایع و سیئات دیگر . . . در تظاهرات و اعتراضات جایز است!!! ؟؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
چرا چرا شما اصلاحاتی ها در این اغتشاشات اخیر از اغتشاش گران حمایت کردید و حتی برا یکبار نشد از خون به ناحق ریخته جوانهای مومن و انقلابی که به دست ارازل کشته سدند حمایت نکردید .‌
Iran, Islamic Republic of
به کجاچنین شتابان می روند؟
Iran, Islamic Republic of
هرکسی که حر حقیقت بزند .