پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰
۲

۳ راهکار مدیریت قیمت خودرو در بازار/ خودروساز باید ملزم به عرضه ممتد در بورس کالا باشد‌

دوشنبه ۲۸ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۱۳:۰۵
کد مطلب: 822992
رئیس هیات مدیره انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی کشور گفت: پیش‌شرط کنترل قیمت انواع کالاها از جمله خودرو، کنترل و کاهش حجم نقدینگی در کشور است، همچنین عرضه مستمر و منظم خودرو در بورس موجب کاهش فاصله قیمت کارخانه تا بازار می‌شود.
۳ راهکار مدیریت قیمت خودرو در بازار
به گزارش جهان نيوز، محمدرضا نجفی منش در گفت‌وگو با فارس در رابطه با دلایل افزایش قیمت خودرو و راهکار کنترل و تعدیل قیمت خودرو، اظهار داشت: قیمت اغلب کالا‌ها در کشورمان متاثر از نرخ ارز است بنابراین وقتی قیمت ارز افزایش می‌یابد قیمت خودرو نیز به عنوان یک کالا افزایش می‌یابد، افزایش اخیر قیمت خودرو نیز کاملا متاثر از نرخ ارز بوده است. 

* عرضه خودرو در بورس کالا تاثیری بر افزایش قیمت نداشته است
رئیس هیات مدیره انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی کشور در رابطه با تاثیر عرضه خودرو در بورس کالا بر افزایش قیمت، بیان داشت: عرضه خودرو در بورس کالا هیچ تاثیری بر افزایش قیمت خودرو نداشته است بلکه با عرضه خودرو در بورس قیمت خودرو واقعی‌تر می‌شود. 

* عرضه مستمر خودرو در بورس کالا لازمه تعادل بخشی به قیمت خودرو
وی بیان داشت: اثرات مثبت عرضه خودرو در بورس کالا زمانی پدیدار می‌شود که عرضه خودرو در بورس کالا به صورت مستمر باشد و خودروسازان همه تولیدات خود را از طریق بورس کالا عرضه کنند و با عرضه مقطعی و نامنظم نمی‌توان نتایج لازم را گرفت. 

رئیس هیات مدیره انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی در رابطه با راهکارهای کنترل و کاهش قیمت خودرو گفت: همانطور که اشاره شد دلایل افزایش قیمت خودرو افزایش قیمت ارز است و افزایش قیمت ارز نیز متاثر از افزایش قیمت نقدینگی است. 

* بدون کنترل حجم نقدینگی نمی‌توان انتظار کاهش قیمت خودرو را داشت
وی با بیان اینکه طی سال‌های گذشته به شدت حجم نقدینگی افزایش یافته است، اظهار داشت: حجم نقدینگی در زمان دولت احمدی‌نژاد 63 هزار میلیارد تومان بود اما اکنون به 5700 میلیارد تومان رسیده است بنابراین چندین برابر شدن حجم نقدینگی طی این سال‌ها موجب افزایش نرخ ارز و در نتیجه افزایش قیمت مسکن، سکه، خودرو وغیره شده است بنابراین اصلی‌ترین راه‌کنترل یا کاهش قیمت خودرو کنترل حجم نقدینگی است. 

* فاصله قیمت خودرو از کارخانه تا بازار موجب افزایش تقاضای سوداگری‌
رئیس هیات مدیره انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی کشور در پاسخ به این سوال که چرا باوجود افزایش 32 درصدی عرضه خودرو و به صفر رساندن خودروهای ناقص در پارکینگ‌ خودروسازان باز هم شکاف عرضه و تقاضا وجود دارد، گفت: افزایش حجم تقاضای خودرو ناشی از نیاز واقعی نیست بلکه تقاضای خرید خودرو ناشی از فاصله قیمت کارخانه و بازار آزاد وسوداگری است. 

نجفی منش اظهار داشت: در حال حاضر خودروهای تولید شرکت سایپا تقاضای زیادی در بازار ندارد و بیشتر تقاضا مربوط به خودروهای تولید شرکت ایران خودرو است زیرا فاصله قیمت کارخانه تا بازار این خودروها بیشتر است بنابراین اگر بتوان فاصله قیمت کارخانه تا بازار را کاهش داد می‌توان امیدوار بود که عرضه و تقاضا نیز متناسب‌تر شود. 

وی در رابطه با قیمت ارز بیان داشت: روزانه حجم نقدینگی 5 هزار میلیارد تومان اضافه می‌شود و لذا تا زمانی که افزایش حجم نقدینگی ادامه داشته باشد نمی‌توان انتظار داشت جلوی افزایش قیمت‌ها گرفته شود.  

* واردات خودرو تاثیری بر کاهش قیمت ندارد
رئیس هیات مدیره انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی کشور در رابطه با تاثیر واردات بر کنترل قیمت خودرو اظهار داشت: این موضوع نیز هیچ تاثیر بر کنترل قیمت‌ها نخواهد داشت. در حال حاضر قیمت یک خودروی وارداتی 10 هزار دلار با ارز 40 هزار تومان 400 میلیون تومان است که اگر هزینه‌های حمل و نقل، گمرک و سود واردکننده و ... را به آن اضافه کنیم قیمت یک خودروی وارداتی 10 هزار دلاری به طور مسلم بیش از قیمت خودروهای تولید داخلی خواهد بود در حالی که انتظار می‌رفت خودرو ارزان قیمت وارد شود تا اقشار کم‌درآمد‌تر بتوانند از مزایای واردات خودرو بهره‌مند شود بنابراین با این وضعیت نمی‌‌توان انتظار داشت که واردات خودرو تاثیری در کاهش قیمت خودرو داشته باشد.
https://jahannews.com/vdcjh8eo8uqe8hz.fsfu.html
jahannews.com/vdcjh8eo8uqe8hz.fsfu.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
تا روحیه فرصت طلبی و سواستفاده از تنش قیمتها درمان نشود
تا به اخلاق برنگردیم
تمام اقتصاددانهای عالم رو جمع کن ، نرخ رشد نقدینگی رو منفی کن، تولید خودرو و ... رو ده برابر کن ، دردی درمان نخواهد شد، ...
Iran, Islamic Republic of
با ورود خودروهای خارجی و این افزایش قیمت یک رانتخواری بزرگ دیگر اتفاق نخواهد افتاد؟.