چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 15 May 2024
 
۱
۸

سلطان «تجزیه ایران» کیست؟ +عکس

يکشنبه ۲۷ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۰۹:۴۹
کد مطلب: 822802
فتحعلی قاجار که حرمسرای بزرگش معروف است بی‌خودی به مرد شماره یک تجزیه ایران مشهور شده است؛ بیشتر به‌خاطر عهدنامه ترکمانچای. ولی این یک اشتباه تاریخی است و رکورددار تجزیه ایران فرد دیگری است.
سلطان «تجزیه ایران» کیست؟ +عکس
به گزارش جهان نيوز به نقل از فارس، به سلطان تجزیه ایران هم می‌رسیم ولی اول ببینیم فتحعلی قاجار چه کرد و ترکمانچای که این همه مشهور است واقعاً چیست و ببینیم قاجارها چه کردند. پس از آنکه آقامحمدخان بخش‌های بزرگی از ایران را باز پس گرفت و متحد ساخت فتحعلی در جنگ‌های طولانی با روسیه تزاری شکست خورد و عهدنامه گلستان را بست که ۲۳۲ هزار کیلومترمربع از شمال غرب ایران را جدا کرد و بعد عهدنامه ترکمانچای را بست که ۴۰ هزار کیلومترمربع از همان منطقه را جدا کرد. بعد محمدشاه قاجار آمد که عهدنامه ارزروم را با حکومت عثمانی بست و بخش‌هایی از کردستان بزرگ و بخش‌هایی از عراق امروزی را داد رفت که مساحتشان حدود ۶۲۷ هزار کیلومترمربع بود.

این‌طوری محمدشاه قاجار بیشتر از فتحعلی، ایران را تجزیه کرده است. ولی رکورددار اصلی فرد دیگری است؛ ناصرالدین قاجار که به‌تنهایی بیش از ۲ میلیون کیلومترمربع از خاک ایران را تجزیه کرد. در دوره ناصری، انگلیسی‌ها با عهدنامه پاریس ۶۳۰ هزار کیلومترمربع شامل هرات و بخش‌هایی از افغانستان را از ایران جدا کردند و با عهدنامه گلداسمیت نیز بخش‌های بزرگی از بلوچستان و شرق ایران را به مساحت ۳۵۰ هزار کیلومترمربع از ایران قاجاری تجزیه کردند. بعد هم پیمان آخال بسته شد که از نظر مساحت رکورددار قراردادهای جدایی از ایران است و ماجرایش این است: «پیرو انعقاد این پیمان آسیای میانه، خوارزم، خیوه، شرق مازندران و مرو، سمرقند و بخارا از خاک ایران جدا شد. این اراضی شامل سرزمین ترکمنستان و بخش‌های بزرگی از تاجیکستان، ازبکستان، قرقیزستان و قزاقستان امروزی است و در مجموع بیش از ۱ میلیون و ۲۲۶ هزار کیلومترمربع مساحت دارد». با این وضعیت درست‌تر آن است که به جای عهدنامه ترکمانچای قرارداد آخال در ایران مشهور باشد.
 

پس از عهد ناصری که مساحت ایران تقریباً نصف شد تا پایان دوره قاجار انگلیسی‌ها بخش‌های دیگری از شرق و جنوب ایران را هم جدا کردند و این‌طوری شد: «قاجاریه که حدود ۱۳۰ سال حکومت کرد در مجموع بیش از ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار کیلومترمربع از خاک ایران را از دست داد، ازجمله اراضی ۱۰ کشور مستقل فعلی در آسیای میانه و حوزه قفقاز به همراه افغانستان و بخش‌های بزرگی از بلوچستان و کردستان. در واقع حکومت قاجار از ابتدا تا انتها حدود دوسوم سرزمین‌هایش را [که آقامحمدخان متحد کرده بود] از دست داد».
 
https://jahannews.com/vdcjy8eo8uqe8oz.fsfu.html
jahannews.com/vdcjy8eo8uqe8oz.fsfu.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
خدا لعنت کند شاهان بی لیاقت عیاش و نامرد قاجار را که ترکتازی هاشون در منصب پادشاهی نتیجه ای جز تجزیه ایران و خسارات جبران ناپذیر و بدبختی و فقر روزافزون مردم ایران و عقب ماندگی ایران نداشته . تازه خدا رحم کرد سلسله نحس پهلوی هم بیش از 50 سال عمر نکرد و گرنه معلوم نبود تا صد سال آینده چه مقدار دیگه از خاک ایران را به آمریکا و انگلیس می بخشیدند!!
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
اونی که منفی داده آیا از تجزیه ایران راضی است؟؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
مثل اینکه این اروپائیهای نایس و دل نازک و مهربون!! خلق شده اند برای بدبخت کردن و غارت و چپاول و کشتار ملتهای دیگه دنیا ! قتل عام صدها میلیون سرخپوست آمریکایی و تصاحب آمریکا کار همین اروپائیها بود. غارت و اشغال و به به بردگی گرفتن صدها هزار سیاهپوست آفریقایی کار همین بی شرفهای اروپایی بود. براه انداختن دو جنگ وحشتناک جهانی با دهها میلیون تلفات انسانی هم کار این وحشیها بود. غارت منابع و معادن و ثروتهای عظیم خدادادی بسیاری از کشورهای آسیایی و آفریقایی و آمریکای لاتین هم کار اینها بود.حمایت از خشن ترین و بی رحم ترین دیکتاتورها در سایر قاره های دنیا و براه انداختن کودتاهای مختلف در کشورهای مستقل هم کار اینهاست. تحمیل غده سرطانی بنام اسرائیل در سرزمین مقدس فلسطین کار همین نامردها بود. ایجاد تفرقه در بین ملتهای مسلمان از طریق تشکیل گروههای خونریز و جنایت پیشه تروریست که آخرین آنها خون آشامان داعشی بودند هم کار اینها بود .خداوند را قسم میدهیم به حق همه خونهای مظلومانی که در طول پانصد سال گذشته تاکنون توسط این وحشیهاکشته شده اند هرچه زودتر شر این قوم یأجوج و مأجوج را از سر مردم دنیا گم و گور فرماید.
Iran, Islamic Republic of
چرا شاهان بیعرضه بعدی پس نگرفتند این اراضی اشغالی را چون همشون گماشته ونوکرهمان اروپاییان بودند
Iran, Islamic Republic of
پس قرارداد۱۳۱۶ سعدآباد کجای جدوله
Hasan Seifaddini
United Arab Emirates
پس هروقت یاد رزمندگان دفاع مقدس افتادید از صمیم قلب براشون فاتحه بخوانید که کاری کردند کارستان
Iran, Islamic Republic of
بنطرم همه عملکرد حکام وعواملشان زیر ذره بین ثبت میشه واقعیت درتاریخ ماندگاره آیندگان بخوبی می‌فهمند که چه گذشته است پس مواظب عملکردمان باشیم هيچکس عمر نوح ندارد همه خواهیم مرد بهترین ونیکوترین چیز نام نیک درتاريخ است