جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰

روش های جایگزینی دندان های از دست رفته

يکشنبه ۲۰ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۰۹:۴۸
کد مطلب: 821979
ممکن است هر کسی در هر سنی یک یا تعدادی و یا حتی کل دندان های خود را از دست دهد ما در اینجا به شما روش های جایگزینی دندان های از دست رفته را خواهیم گفت.
روش های جایگزینی دندان های از دست رفته
ممکن است هر کسی در هر سنی یک یا تعدادی و یا حتی کل دندان های خود را از دست دهد ما در اینجا به شما روش های جایگزینی دندان های از دست رفته را خواهیم گفت.

طبق تحقیقات انجام شده بیش از 26 درصد افراد در سنین بالای 70 سال دندان های خود را از دست می دهند. البته بالا رفتن سن تنها دلیل از دست رفتن دندان ها نیست بلکه اتفاقاتی مثل خوردن ضربه به دهان، تصادفات رانندگی، عفونت دندان، پوسیدگی دندان و ... نیز می توانند دلیل افتادگی یا شکستگی دندان ها شوند.
همان طور که می دانید از دست دادن دندان به هر دلیلی زیبایی لبخند و چهره شما را تحت تاثیر قرار می دهد. در صورتی که دندان خود را از دست داده باشید جویدن غذا برایتان سخت می شود و لذت غذا خوردن را از دست می دهید. در صورتی که شکستگی دندان جزئی باشد می توان با روش های ترمیمی آن را نگهداشت اما همیشه این کار ممکن نیست و در صورتی که ممکن باشد دندانپزشک تا حد ممکن تلاش برای نگهداشتن دندان شما می کند. تک تک دندان ها در تکلم، جویدن و لبخند زیبای شما تاثیرگذارند. در صورتی که دندان های عقبی خود را از دست داده باشید صورت شما پیرتر دیده می شود و حالت دهان شما تغییر پیدا می کند همچنین اگر دندان های جلویی خود را هم از دست داده باشید به طور کامل لبخند شما زیبایی خود را از دست می دهد و باید به فکر روش های جایگزین کردن باشید.
از جمله عواملی که منجر به از بین رفتن دندان ها می شود عبارتند از: بیماری های لثه ای، پوسیدگی دندان ها، بیماری های ژنتیکی، بالا رفتن سن و خوردن ضربه و ... . در این صورت به کمک ایمپلنت دندان، دندان مصنوعی و بریج دندان می توانید دندان های از دست رفته را جایگزین کنید. در ادامه با ما همراه باشید تا درباره این روش ها و مزایا و معایب آنها صحبت کنیم.

کاشت ایمپلنت دندان

یکی از بهترین و کاربردی ترین روش ها برای جایگزینی دندان یا دندان های از دست رفته کاشت ایمپلنت دندان است. جنس ایمپلنت ها اصولا از تیتانیوم است و سازگاری بسیار بالایی با بدن انسان دارند. تاج مصنوعی که روی ایمپلنت قرار می گیرد عملکرد کاملا مشابه دندان طبیعی دارد و بسیار مستحکم می باشد و هیچ آسیبی به سایر دندان ها وارد نمی کند.
البته هزینه ایمپلنت دندان به نسبت سایر روش ها بسیار بیشتر است اما اگر آن را برای طولانی مدت بررسی کنید روشی اقتصادی و مقرون به صرفه است. همچنین بسیاری از مراکز دندانپزشکی برای پرداخت این نوع درمان های پرهزینه شرایط پرداخت اقساطی را در نظر می گیرند.
احتمال شکست درمان های ایمپلنت دندانی کمتر از 5 درصد است و در صورتی که پزشک شما مهارت کافی در این زمینه داشته باشد و در مراقبت های پس از کاشت ایمپلنت کوتاهی نکنید قطعا نتیجه رضایت بخشی را دریافت می کنید و تا آخر عمر می توانید از این ایمپلنت ها استفاده کنید؛ کاملا مشابه دندان های طبیعی خود!
طبق تحقیقات انجام شده طول عمر ایمپلنت های دندانی بیش از 25 سال تخمین زده شده است اما افراد بسیار زیادی هستند که تا آخر عمرشان از آنها استفاده کرده اند.
از جمله مزایای ایمپلنت های دندانی عبارتند از:
  • عملکرد ایمپلنت های دندانی کاملا مشابه دندان های طبیعی است.
    ایمپلنت های دندانی ثابت هستند و مشکلی در تکلم و جویدن غذا ایجاد نمی کنند.
    دندان های کناری دندان ایمپلنت شده هیچ گونه آسیبی نمی بینند.
    طول عمر ایمپلنت دندان بسیار بالا است.
    کاشت ایمپلنت دندان از تحلیل استخوان فک جلوگیری می کند.

  •  

دندان مصنوعی

یکی از روش های قدیمی جایگزین کردن دندان از دست رفته استفاده از دندان مصنوعی می باشد. از دندان مصنوعی می توان برای هر دو فک استفاده کرد. دندان مصنوعی نوعی پروتز دندانی متحرک است به همین دلیل ممکن است محدودیت های زیادی برای شما ایجاد کند.
از جمله محدودیت های دندان مصنوعی عبارتند از:
باید هر شب پروتز متحرک را از دهانتان خارج کنید.
ممکن است محدودیت در خوردن مواد غذایی سفت و سخت داشته باشید.
  • دندان مصنوعی ممکن است در دراز مدت باعث تحلیل رفتن استخوان فک شود.البته هزینه دندان مصنوعی بسیار کمتر از سایر روش هاست و به همین دلیل هم بسیاری از افراد تمایل به استفاده از آن دارند.

    در صورت خوردن ضربه یا فشار به دندان مصنوعی ممکن است بشکند یا دیگر مثل قبل در جای خود به صورت صحیح قرار نگیرد.


  •  



بریج دندانی

برای استفاده از بریج دندانی یا پل دندانی باید دو طرف دندان از دست رفته دندان های سالمی باشند. اما برای کاشت
 
ایمپلنت یا دندان مصنوعی نیازی به سالم بودن سایر دندان ها نیست . در این روش دندان های کناری ناحیه مورد نظر کمی تراشیده می شوند تا برای زدن پل آماده باشد و دندان های کناری حامی و پشتیبان دندان مورد نظر شود.
شایان ذکر است که هزینه بریج دندانی از دندان مصنوعی بیشتر و اما از کاشت ایمپلنت دندان کمتر است.
https://jahannews.com/vdcd5f0jnyt0xn6.2a2y.html
jahannews.com/vdcd5f0jnyt0xn6.2a2y.html
برچسب ها: رپورتاژ
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *