شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۱
۲

«بلوچستان انگلستان» کجاست؟

يکشنبه ۱۳ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۴۱
کد مطلب: 821144
«بلوچستان انگلستان» نامی است که به گوش خیلی‌ها نخورده! اما روزگاری بخشی از ایران بود و بخشی از بلوچستان بزرگ بود که انگلیسی‌ها آن را از ایران جدا کردند و نامش شد بلوچستان انگلیس.
«بلوچستان انگلستان» کجاست؟
به گزارش جهان نيوز به نقل از فارس، بخش شرقی بلوچستان در میانه دوره قاجار و با قرارداد گُلدسمید [در ایران مشهور به قرارداد گُلد اسمیت] از ایران جدا شد و ماجرایش این بود: «انگلیسی‌ها پس از شکست ناپلئون بناپارت در مقابل روسیه که به احتمال حمله فرانسه به هند پایان می‌داد، در صدد برآمدند تا با جداکردن بخش‌هایی از شرق ایران و ایجاد منطقه حایل، از حمله احتمالی روسیه به هند نیز در امان باشند...

انگلیس پس از جداسازی شهر هرات افغانستان از ایران طبق معاهده پاریس که در سال ۱۸۵۷ به امضای طرفین رسید فردریک جان گُلدسمید افسر نظامی بریتانیایی را مأمور تعیین مرزهای بلوچستان کرد. گلدسمید در سال ۱۸۷۱ مرزهای ایران و پاکستان را از خلیج گواتر تا کوهک معین کرده و برای تصویب نهایی به ناصرالدین‌شاه قاجار تسلیم داشت. در سال ۱۸۷۲ نیز منطقه بلوچستان به دو قسمت اصلی و خارجی تقسیم شد».
 

از همان‌موقع یعنی سال ۱۲۵۱ شمسی بخش شرقی بلوچستان برای مدتی طولانی تحت سلطه بریتانیا بود و بلوچستان انگلیس نامیده می‌شد تا اینکه این‌طوری شد:

«پس از تأسیس کشور پاکستان بخش‌هایی از سرزمین بلوچستان انگلیس به کشور تازه‌تأسیس پاکستان الحاق شد. این منطقه هم‌اکنون با نام ایالت بلوچستان شناخته می‌شود».
 
https://jahannews.com/vdchkzn6k23nizd.tft2.html
jahannews.com/vdchkzn6k23nizd.tft2.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
برای اینکه پاکستان جزء 53 کشوری است که غیر مستقیم هنوز زیر نظر انگلستان می باشد و عنوان کشورهای همسو با بریتانیا را دارد .
Iran, Islamic Republic of
اینقدر خبیث بودند که موقع تاسیس پاکستان حتی حاضرنشدن به ایران این منطقه رو برگردونن به ایران، الحاقش کردن به پاکستان تازه تاسیس،، این انگلیس خبیث با مرزبندی کشورهای منطقه و به ویژه بعدها در معاهده سایکس پیکو برای همیشه آثار اختلاف و درگیری رو درمنطقه (عمدا) به جا گذاشت.افسوس که حکومت اون وقت ایران هم دردست نادان ترین افراد و بی خاصیت ترین سلسله تاریخی دوران خود، یعنی قاجاریه وطن فروش بود. روسیه هم که درشمال وشمال غرب هرکاری دلش خواست کرد.