جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰

سنگ محور

شنبه ۲۸ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۵۴
کد مطلب: 819455
بسیاری از دستگاه‌ها و قطعات فلزی وسایل‌ نقلیه و دستگاه‌های صنعتی نظیر سرسیلندر، پولی، واترپمپ، میل لنگ، ابزار دوخت، بافت، برش و غیره به وسیله تراشکاری و برشکاری تولید می‌شوند. نحوه قرارگیری و اندازه این دسته از لوازم به‌گونه‌ای است که حساسیت تولید آن‌ها را افزایش می‌دهد و ضخامت هر یک از قطعات بر اساس میلی‌متر و با استفاده از کولیس اندازه‌گیری می‌شود. در این میان برای به‌وجود آوردن سطوح صاف و صیقلی روی قطعات، از وسیله‌ای به نام سنگ محور استفاده می‌شود. درواقع این دستگاه با همین هدف طراحی و تولید شده و در شرکت‌های تولید لوازم‌یدکی، خودروسازی و کارخانجات صنعتی، شاهد استفاده از آن هستیم. بدین ترتیب لازم دانستیم تا شما را با سنگ محور و نحوه عملکرد آن آشنا کنیم.

به‌طورکلی عملیات براده‌برداری و ماشین‌کاری کار بسیار حساس و دقیقی است و برای افزایش کیفیت کار و همچنین صاف نمودن سطوح قطعات مختلف، از سنگ‌های محور استفاده می‌کنند. البته این محصول پرکاربرد در ابعاد، اندازه و مدل‌های مختلف تولید می‌شود و می‌بایست مصرف‌کنندگان با در نظر گرفتن نوع محصول تولید، حجم تولید و توان مالی، مناسب‌ترین سنگ محور را انتخاب نموده و مورداستفاده قرار دهند.

سنگ محور چیست؟

به دستگاهی که جهت عملیات ماشین‌کاری و براده‌برداری از قطعات و لوازم مختلف استفاده می‌شود، سنگ محور یا سنگ‌زنی می‌گویند؛ بدین صورت که با ایجاد اصطکاک روی سطوح، قطعات به شکل صاف و صیقلی در می‌آیند و ضمن از بین بردن ناهمواری‌ها، به‌راحتی در محل موردنظر قرار گرفته و می‌توان از آن‌ها استفاده کرد.

به‌عبارت دیگر، سنگ‌های محور با هدف ایجاد سطوح صاف و صیقلی روی قطعات فلزی، چدنی و غیره کاربرد دارند و معمولاً در صنایع مختلف به‌کار برده می‌شوند. درواقع این دسته از ماشین آلات به‌صورت یک ساینده عمل می‌کند و با چرخشی که روی سطوح انجام می‌دهد، فرآیند براده‌برداري و صیقلی نمودن سطوح صورت می‌گیرد.

انواع سنگ محور

با توجه به اینکه سنگ محور عملیات خاصی را برای تولید انواع قطعات و تجهیزات صنعتی و غیرصنعتی انجام می‌دهد، این محصول در انواع و مدل‌های مختلف تولید می‌شود تا مصرف‌کنندگان بر اساس نیازشان از بین دستگاه‌های سنگ‌زنی، یکی را انتخاب نموده و مورداستفاده قرار دهند. در این‌خصوص نیز از بین پرکاربردترین دستگاه‌های برشکاری و براده‌برداری می‌توان به دستگاه سنگ‌زنی رو‌میزی، دستگاه سنگ‌زنی تسمه‌ای، دستگاه سنگ‌زنی تخت، دستگاه سنگ‌زنی تیغه و ابزارها و دستگاه سنگ‌زنی چرخ‌دنده‌ها اشاره کرد.

البته به یاد داشته باشید كه دستگاه سنگ محور چرخ‌دنده معمولاً برای تولید بخش‌های حساس موتور، گیربکس و دیفرانسیل وسایل‌ نقلیه سبک و سنگین مورداستفاده قرار می‌گیرد و ضمن کاهش ضخامت و همچنین صیقلی نمودن قطعات، موجب بهبود عملکرد و کارایی قسمت‌های مختلف خودرو می‌گردد.

ازآنجایی‌که بلبرینگ‌ها نیز یکی دیگر از قطعات مصرفی و موردنیاز بسیاری از صنایع هستند، تولید آن‌ها بر اساس استانداردهای موجود اهمیت فراوانی دارد؛ ازاین‌رو جهت درست کردن اجزاء بلبرینگ‌های مخروطی و ایجاد شیار در آن‌ها نیز از دستگاه سنگ محور یونیورسال، سنترلس و توسائی استفاده می‌شود.

نکات مهم درخصوص بهره‌مندی از خدمات سنگ محور

درصورتی‌که برای صافکاری، صیقلی نمودن و براده‌برداری قطعات و لوازم موردنیازتان به دستگاه سنگ‌زنی نیاز دارید، برای استفاده صحیح و اصولی از خدمات مراکز ارائه‌دهنده سنگ‌های محور می‌بایست یک‌سری نکات را مدنظر قرار دهید تا ضمن حفظ کیفیت و ساختار استاندارد قطعات، در کوتاه‌ترین زمان ممکن و با صرفه‌جویی اقتصادی، فرآیند براده‌برداری و صیقلی نمودن سطوح انجام شود. بعضی از مهم‌ترین این نکات به شرح زیر است:

1- انتخاب مناسب‌ترین و نزدیک‌ترین محل

در ابتدا برای استفاده از خدمات سنگ محور می‌بایست نزدیک‌ترین محل را برحسب موقعیت کارگاه، شرکت، محل سکونت و غیره انتخاب کنید. هدف از این کار صرفه‌جویی در وقت و هزینه رفت‌وآمد است و تا حد زیادی کیفیت و سرعت کار شما را افزایش خواهد داد.

2- بررسی قیمت‌ها و انتخاب بهترین مراکز سنگ‌زنی

با بررسی اطراف محیط زندگی و محل کار خواهید دید که مراکز مختلفی تحت عنوان سنگ‌زنی برای صیقلی نمودن براده‌برداری قطعات مشغول به فعالیت هستند؛ ازاین‌رو می‌بایست با بررسی کیفیت کار و قیمت ارائه خدمات مراکز سنگ‌زنی، بهترین و مقرون‌به‌صرفه‌ترین آن‌ها را انتخاب نموده و از خدماتشان استفاده کنید. همواره به یاد داشته باشید که هرچه هزینه‌های صافکاری و براده‌برداری کمتر باشد، به نسبت می‌توانید کار بیشتری را با دقت مضاعف روی قطعات انجام دهید.

3- استفاده از بروزترین و مجهزترین دستگاه‌های سنگ محور

همان‌طور که می‌دانید، هرچه دستگاه سنگ‌زنی از تکنولوژی و تجهیزات بروزتری برخوردار باشد، به نسبت کیفیت، کارایی و امکانات آن نیز افزایش می‌یابد. بدین ترتیب هنگام انتخاب شرکت‌ها و مؤسسات ارائه خدمات برشکاری، صافکاری و براده‌برداری می‌بایست به دستگاه‌ها و تجهیزات آن‌ها توجه ویژه‌ای داشته باشید و سپس مجموعه یا شرکت موردنظرتان را انتخاب کنید. به زبان ساده‌تر هرچه کیفیت دستگاه‌ها بالاتر باشد، به نسبت قطعات با دقت و ظرافت بیشتری براده‌برداری می‌شوند. با این توصیف انتخاب و استفاده از مجهزترین دستگاه سنگ‌زنی حائز اهمیت فراوانی است.

4- سرعت و کیفیت انجام کار

برای کلیه مشتریان و مصرف‌کنندگان قطعات و لوازمی که به سنگ محور نیاز دارند، کیفیت و سرعت انجام کار مهم است. بر همین اساس همواره به دنبال شرکت‌ها و مجموعه‌هایی هستند که فرآیند صافکاری و براده‌برداری را در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام دهند. برای آگاهی نسبت به این موضوع می‌توانید با مراجعه حضوری به مراکز ارائه‌دهنده این دستگاه و خدمات آن یا بررسی نظرات مشتریان آن‌ها، مجموعه موردنظرتان را انتخاب نموده و از خدمات متنوع و باکیفیت آن‌ها استفاده کنید.

نکته قابل‌توجه اینکه بسیاری از مراکز ارائه خدمات براده‌برداری و صافکاری در کشور اقدام به ارائه مشاوره به مشتریان خود نموده‌اند و بهترین، سریع‌ترین و مقرون‌به‌صرفه‌ترین روش‌ها را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهند؛ بنابراین با خیال آسوده می‌توانید از تجربه، توان، تخصص و خدمات این‌گونه مراکز استفاده نمایید.

سخن پایانی

اکنون که با دستگاه سنگ محور، نحوه عملکرد، انواع و نکات مهم در رابطه با استفاده از مراکز ارائه‌دهنده خدماتی نظیر براده‌برداری و صافکاری آشنا شدید، می‌توانید متناسب با نیاز، نوع قطعه و توان مالی، از خدمات متنوع شرکت‌های فعال در این حوزه استفاده کنید. در این‌خصوص نیز شرکت‌ها و کارگاه‌های مختلفی اقدام به ارائه خدمات گوناگون کرده‌اند و بهره‌مندی از توان و تخصص آن‌ها نیازمند یک بررسی همه‌جانبه و سپس انتخاب بهترین مجموعه سنگ‌زنی در کشور است. به امید اینکه مطالب ارائه‌شده مؤثر واقع گردیده باشد. در بخش‌های بعدی سعی داریم شما را با جنبه‌های دیگری از این دستگاه برشکاری و براده‌برداری آشنا کنیم.
https://jahannews.com/vdcjiheoiuqevxz.fsfu.html
jahannews.com/vdcjiheoiuqevxz.fsfu.html
برچسب ها: رپورتاژ
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *