شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۰

بهبود ۱۱ برابری کیفیت آب خرمشهر و آبادان

يکشنبه ۲۲ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۰۹:۰۰
کد مطلب: 818726
3 ماه پس از افتتاح طرح آبرسانی غدیر کیفیت آب خوزستان بهبود یافته تا حدی که کیفیت آب شهرهای آبادان و خرمشهر ۱۱ برابر بهبود را تجربه کرده است.
بهبود ۱۱ برابری کیفیت آب خرمشهر و آبادان
به گزارش جهان نيوز به نقل از کیهان، کمتر از ۳ ماه از بهره‌برداری اَبَرپروژه آبرسانی غدیر می‌گذرد و پایش کیفیت آب در مناطق هدف این طرح از بهبود قابل توجه کیفیت آب خبر می‌دهد.
 
در همین راستا دو شهر آبادان و خرمشهر به عنوان یکی از مهم‌ترین ذی‌نفعان طرح آبرسانی غدیر که تا پیش از این کیفیت آب در قالب شاخص EC ۷۲۰۰ را تجربه می‌کردند با بهبود قابل توجه کیفیت آب مواجه شدند.
 
بر مبنای پایش میدانی انجام شده از بررسی EC در ایستگاه پمپاژ ام‌الدبس، بهره‌برداری از طرح آبرسانی غدیر سبب شده است تا EC آب شرب هدایت شده به مناطق آبادان و خرمشهر به ۵۰۰ تا ۶۴۰ برسد.
 
به معنای دیگر در منطقه آبادان و خرمشهر کیفیت آب شرب از طرح آبرسانی غدیر ۱۱ برابر نسبت به قبل از اجرای طرح غدیر بهبود یافته است.
 
بر اساس این گزارش، به استناد بررسی محققان دانشگاه صنعتی امیرکبیر، براساس نمودار شولر تمامی متغیرهای مورد بررسی آب دز در وضعیت خوب ارزیابی شدند و این محققان از آب سد دز به عنوان یکی از بهترین منابع آب شرب در دنیا نام بردند. بر این اساس شاخص کیفیت آب دز (EC) به عنوان منبع اصلی طرح غدیر معادل عدد ۵۵۰ تا ۶۴۰ متغیر است. هم‌اکنون منبع دز در طرح آبرسانی غدیر به عنوان مهم‌ترین منبع آب شرب خوزستان مورد استفاده قرار می‌گیرد.
 
بهبود ۴ برابری کیفیت آب شرب دشت ‌آزادگان
سخنگوی صنعت آب نیز در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه استان خوزستان در طول دهه‌های گذشته همواره با مسئله آب شرب مواجه بوده است، اظهار کرد: این مسئله‌ طی سه سال گذشته با خشکسالی حوزه آبریز کرخه به عنوان مهم‌ترین منبع تامین آب شرب ۶۰ درصد از جمعیت استان خوزستان متمرکز در جنوب و جنوب غرب این استان تشدید شده بود.
 
فیروز قاسم‌زاده افزود: در همین راستا در آغاز دولت سیزدهم، وزارت نیرو با تعریف یک برنامه زمان‌بندی یک‌ساله حرکت خود به سوی حل مسئله آب شرب استان خوزستان را آغاز کرد و طرح آبرسانی غدیر با هدف تامین آب شرب بهداشتی و پایدار برای ۲۶ شهر و ۱۶۰۸ روستای مرکزی، جنوبی و غرب استان خوزستان با حضور رئیس‌جمهور بهره‌برداری شد.
 
به گفته سخنگوی صنعت آب، در همین راستا یکی از مناطق هدف طرح آبرسانی غدیر، منطقه سوسنگرد است. جمعیت این شهر واقع در منطقه دشت آزادگان بر اساس به‌ روزترین اطلاعات جمعیتی کشور ۵۱ هزار و ۴۳۱ نفر برآورد شده است.
 
قاسم‌زاده با بیان اینکه طرح غدیر باعث کاهش چهار برابری شوری آب سوسنگرد شد، اظهار کرد: بر اساس تاریخچه آب شرب ثبت شده در شرکت‌های دولتی، پیش از اجرای طرح آبرسانی غدیر کیفیت آب این منطقه در قالب شاخص EC (سختی آب) از ۱۸۰۰ تجاوز می‌کرد و در بازه‌های زمانی به ۲۵۰۰ نیز می‌رسید.
 
وی اظهار کرد: پس از اجرای طرح آبرسانی غدیر و دسترسی آب شرب این منطقه به یکی از با کیفیت‌ترین منابع آب کشور یعنی سد دز، دستگاه‌های ‌اندازه‌گیری EC آب واقع در ایستگاه پمپاژ ام‌الدبس این شاخص برای آب را بین ۵۵۰ تا ۶۴۰‌ اندازه‌گیری کرده‌اند. به معنای دیگر شاهد کاهش چهار برابری شوری آب در این منطقه هستیم.
https://jahannews.com/vdcj8oeomuqevaz.fsfu.html
jahannews.com/vdcj8oeomuqevaz.fsfu.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *