جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

«آقای قاضی» سریال نوروزی می‌شود

دوشنبه ۱۶ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۱۵:۰۰
کد مطلب: 818201
«آقاي قاضي» يکي از سريال‌هاي عيدنوروز خواهد بود. دنبال اين هستيم براي چند قسمتي که در عيد روي آنتن مي‌رويم فضايمان مفرح باشد.
«آقای قاضی» سریال نوروزی می‌شود
به گزارش جهان نيوز به نقل از روزنامه آرمان، کارگردان «آقاي قاضي» بيان داشت: براي ايفاي نقش شخصيت اصلي در اين سريال، ابتدا بنا بر اين بوده که يک قاضي واقعي را بازيگر شود؛ اما در نهايت به يک بازيگر براي ايفاي اين نقش رسيديم. او همچنين درباره دلايل حذف وکلا از اين سريال که با انتقادهايي همراه بوده نيز توضيحاتي را ارائه و اعلام کرد که در سري جديد، بنا بر پرداختن به پرونده‌هاي جنايي و کيفري‌تر، نقش وکلا هم پررنگ‌تر خواهد شد. سجاد مهرگان، کارگردان در گفت‌وگويي با ايسنا، با اشاره به اينکه سريال «آقاي قاضي» در فرمت جديدي در تلويزيون ايران ارائه شد، خاطرنشان کرد: ما تاکنون اين فرمت را در تلويزيون نداشته‌ايم. اين نوع کارها چيزي بين سيتکام و سريال‌هاي مرسوم هستند و پيچيدگي‌ها و ساختشان از سريال‌هاي سيتکام بيشتر است، اما نسبت به سريال‌هاي مرسوم هم ساده‌تر هستند.

مشکل بودجه
اين کارگردان سپس به مشکل کمبود بودجه در ساخت سريال «آقاي قاضي» اشاره و اظهارکرد: اين فرمت‌ها بايد در ايران جا بيفتند. از آنجايي که پرلوکيشن نيستند و فلاش‌بک ندارند، بايد با قصه‌گويي مخاطب را همراه کني. قاعدتا قصه‌ها بايد عميق‌تر باشند. ما مشکلي که در اين سريال داشتيم اين بود که هزينه‌اي که براي نويسندگي کار داشتيم دست و بال‌مان را مي‌بست که قصه‌ها را عميق‌تر کنيم. اما از منظر فضاسازي و لوکيشنِ محدود، فضاي مرسوم به همين شکل است. همين‌طور در ارتباط با بازيگران؛ شما اگر بودجه خوبي داشته باشي مي‌تواني از بازيگران باکيفيت استفاده کني و همين رنگ و بوي متفاوتي به کار مي‌دهد. مشکل زمان ضبط نيز از محدوديت‌هاي کار است، چون فرمت اين کار در تلويزيون ما جا نيفتاده بود، هنوز نمي‌دانستيم فرمت کار در چند دقيقه بايد باشد. برآورد زماني سازمان صداوسيما بالا بود و همين باعث مي‌شد ما با سرعت هر چه تمام‌تر کار را ضبط کنيم در نتيجه حساسيت‌ها را تخفيف مي‌داديم تا بتوانيم به آن ميزان دقيقه‌اي که در روز بايد فيلمبرداري کنيم، برسيم. به عقيده اين کارگردان مخاطب، «آقاي قاضي» را پسنديده است. وي ادامه داد: آمار مخاطبان اين سريال 34 درصد بوده است؛ رقمي که در سال‌هاي اخير جزو سريال‌هاي پرمخاطب محسوب مي‌شود. پس مخاطب همراه شده است اما بحث‌هايي که وجود دارد، مباحث حرفه‌اي است؛ يعني کار طوري بايد باشد که همه مردم ايران «آقاي قاضي» را ببينند. هرچند 34 درصد بيننده با توجه به هزينه پاييني که صرف ساخت اين سريال شد در مقابل سريال‌هايي که 50 ميليارد هزينه‌شان شده و اين ميزان مخاطب را هم نداشته‌اند، آمار خوبي است. اين سريال با يک دوازدهم آن بودجه ساخته شده و توانسته اين ميزان مخاطب داشته باشد. اما قاعدتا مي‌تواند به ميزان مخاطبان بالايي برسد. اين کارگردان در ادامه درباره انتخاب بهزاد خلج براي ايفاي نقش قاضي توضيح داد: ابتدا قرار بود يک قاضي واقعي را بازيگر کنيم و حتي با دو قاضي گفت‌وگو داشتيم و تمرين‌هايي کرديم اما آن چيزي که مي‌خواستيم درنيامد. نقطه ثقل سريال هم از طرفي روي قاضي بود و نمي‌خواستيم ريسک کنيم؛ به همين دليل دنبال يک شخصيت بازيگر معروف گشتيم با چند بازيگر مطرح هم صحبت کرديم اما آنها هم به دلمان ننشستند در نهايت بهزاد خلج به ما معرفي شد و ايشان آن ويژگي‌هاي مدنظر را داشتند و با تمرين‌هاي گسترده ايشان را نزديک به آن چيزي کرديم که مي‌خواستيم.

چرا وکلا حذف شدند؟
مهرگان درباره انتقادهايي که از مباحث حقوقي سريال از سوي برخي وکلا مطرح شده بود نيز توضيح داد: انتقادهايي که نسبت به سري اول کار وجود دارد بيشتر از سمت وکلا و نه حقوقدان‌ها بوده است. ما در اين سريال به اين تصميم رسيديم، اينکه وکلا نباشند. به اين دليل که مخاطبان، خود با قانون مواجه شوند و واسطه نگذاريم. بيشتر پرونده‌ها هم حقوقي و مدني بودند و کيفري نبودند که نياز به وکيل باشد. به همين دليل به جامعه وکلا برخورده بود که چرا بايد وکلا حذف شوند و بنابراين انتقادهايي مطرح شد. به گفته وي در ارتباط با رعايت فرآيند حقوقي، پنج حقوقدان به عنوان مشاور در حوزه‌هاي تخصصي از جمله کودک و نوجوان، فضاي‌مجازي، خانه و خانواده، حقوق مربوط به مسائل امنيتي و... با سريال آقاي قاضي همکاري داشته‌اند؛ بنابراين اين فيلمنامه‌ها توسط افراد متخصص نظارت مي‌شد. کارگردان «آقاي قاضي» گفت: اين افراد کارشناس همچنين فرآيند نهايي آيين دادرسي را چک مي‌کردند. البته اثر نمايشي است و در جاهايي ما به‌دليل نمايشي‌بودن تخفيف‌هايي داده‌ايم اما 90 درصد فرآيندها از لحاظ حقوقي انجام مي‌شود. شايد در تفسير راي يا قانون دو برداشت وجود داشته باشد اما ما دو برداشت را که نمي‌توانيم نشان دهيم و يکي را نشان داديم.

حدس من اين است در اين فصل انتقاد وکلا به اين دليل است که چرا نيستند اما در فصل دوم پرونده‌ها جنايي و کيفري‌تر خواهند شد و قاعدتا حضور وکلا پررنگ‌تر مي‌شود.

سجاد مهرگان در پايان از پيش توليد فصل جديد «آقاي قاضي» براي پخش در نوروز 1402 از شبکه دو سيما خبر داد و در تصريح کرد: «آقاي قاضي» يکي از سريال‌هاي عيدنوروز خواهد بود. دنبال اين هستيم براي چند قسمتي که در عيد روي آنتن مي‌رويم فضايمان مفرح باشد.
https://jahannews.com/vdchv6n6z23nzid.tft2.html
jahannews.com/vdchv6n6z23nzid.tft2.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *