جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۱
۲۸

چرا تجمع‌ ایرانیان خارج‌‌ نشین گسترده بود؟

شنبه ۳۰ مهر ۱۴۰۱ ساعت ۱۲:۳۶
کد مطلب: 816249
چرا ایرانیان خارج از کشور در قضیه مهسا امینی تا این حد گسترده دست به تجمع زدند؟ چرا سابق بر این 100 نفر هم در این تجمعات شرکت نمی‌کردند؟
چرا تجمع‌ ایرانیان خارج‌‌ نشین گسترده بود؟
به گزارش جهان نيوز به نقل از فارس، یک کاربر توئیتر به نام «فیلمساز انقلابی» در رشته‌توئیتی نوشت: چرا ایرانیان خارج از کشور در قضیه مهسا امینی تا این حد گسترده دست به تجمع زدند؟

چرا سابق بر این صد نفر هم در این تجمعات شرکت نمیکرد؟

به عنوان یک ایرانی که چند ماهی میشه که خارج نشین شدم میخوام شناختم از کامیونیتی ایرانیان خارج از کشور رو با شما در میون بگذارم.

برخلاف کلیشه های رایج، عُمده ایرانی های خارج عملا به فعلگی مشغولن و کار یدی میکنن.

از pizza delivery گرفته یا شستن ظرف در رستوران ها و کارگری و...
اینکه گفته میشه ایرانی های خارج اکثرا از قشر بورژوا و ثروتمند هستن و در BMW وVolvo سهام دار هستن و کار میکنن رو بریزید دور.

در این مدت، من ایرانی های زیادی در سوئد، دانمارک، ایتالیا، فرانسه، سوییس و آلمانی که خودم توش زندگی میکنم دیدم. اکثرا از کار زیاد و سرسام آور و حقوق ناکافی ناراضی هستن (مثل خودم) و با حقوقی که دارن عملا به هیچ بخش از زندگی شون نمیتونن رسیدگی کنن و همیشه بدهکار هستن.

حاشیه نریم چرا ایرانی های خارج از کشور این بار تا این حد گسترده سر قضیه #مهسا_امینی تجمع کردند؟ این اتفاق زمینه های اقتصاد سیاسی(political economy)داره یعنی کنش های سیاسی ای که این مدت از این کامیونیتی خارج نشین دادیم کاملا معطوف به اقتصاده و ربطی به مهسا امینی نداره.

فشارهای اقتصادی در اروپاو کانادا (انصافا در امریکا کمتر) در سه سال اخیر (و به طور چشمگیر در چند ماه اخیر) به اوج خودش رسیده ایرانی هایی که تا قبل از اومدن به اینجا یک dream land تام و تمام از غرب ساخته بودن سرخورده تر از همیشه هستن و به دنبال روزنه ای برای نجات میگردن.

از طرفی وضعیت اقتصادی ایرانی های خارج از کشور روز به روز در حال وخیم تر شدنه. تقریبا اکثر پس اندازها از دو سه هزار یورو تجاوز نمیکنه و عملا جز گوشی و پیراهنی که بر تن دارن مالک چیزی نیستن حقوق ناکافی باعث شده تمامی آتراکسیون ها و نکات ظاهری جذاب غربی برای آنها رنگ ببازه.

در این بین ناگهان فوت #مهسا_امینی بدل به مقوله ای سیاسی و امنیتی میشه و دائما رسانه های جریان اصلی سقوط نظام رو امری قریب الوقوع معرفی میکنن اینجاس که زمینه های اقتصادی ایرانی ها، نقطه عزیمتی (departure point) میشه برای کنش های سیاسی کف خیابان های اروپا و کانادا.

مشاهدات میدانی و گفتگوی هام با این ایرانی های معترض در چندین شهر در اروپا من رو به این باور قطعی رسوند که این سمپاتی ها و اظهار دلسوزی ها به هیچ عنوان برای فوت #مهسا_امینی نبوده اینها به این دلیل تجمع کردن که از حقوق کم و کار طاقت فرسا خسته شدند و...

و فکر میکنن اگر در ایران نظام سیاسی چینج بشه اینها میتونن به وطن برگردن و از رانت پوشالی و دروغین "ایرانی نخبه خارج از کشور" استفاده کنن و افسار امور حاکمیت جدید رو دست بگیرن یا دست کم به جایگاه های شغلی بهتری نسبت به چیزی که الان در غرب هستن برسن.

اما نکته حائز اهمیت و طلایی من در مشاهدات میدانیم در این تجمعات حتی یک ایرانی بورژوا و سرمایه دار در بین مردم مشاهده نکردم... عدم شرکت این جامعه کوچک از ایرانی ها که از قضا متمول هم هستن مهر تاییدی هست بر زمینه "اقتصاد سیاسی" که خدمتتون عرض کردم.

بله #مهسا_امینی بهانه بود و ایرانی های کم برخوردار خارج از کشور بوی کباب به مشامشون رسید و براندازی نظام رو به عنوان روزنه ای برای خلاصی از اقتصاد ناپایدار اروپا و کانادا دیدند غافل از اینکه داشتن واسه شون خر داغ میکردن و همچنان باید به شستن ظرف ادامه بدن.
https://jahannews.com/vdchk-n6w23nzid.tft2.html
jahannews.com/vdchk-n6w23nzid.tft2.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
تحلیل جالبی بود....
مجید سرابی
اینهم تحلیلی است که البته جای بررسی دارد .
Iran, Islamic Republic of
چه جالب..
Iran, Islamic Republic of
الان هم جمعیتی نبود. اینها تکنیک های رسانه ای و تصویر برداری استفاده میکنند تا جمعیتی پوشالی ناچیز خود را، بزرگ جلوه دهند.
عضو هيات علمي دانشگاه اقتصاد
United States
اولااگر از حقوق كم ناراضي هستي، پس تو اآلمان چرابرنميگردي وطنت؟!!! ثانيا ٣٠٠٠ يورو پس انداز يعني ١٠٠ ميليون تومان!! كدوم خانوار كارمند و كارگر ايراني چنين پس اندازي دارن؟!!!!!
Iran, Islamic Republic of
اقتصاد هر بچه ای میداند یورو میگیرد یورو خرج میکند یعنی چی ۳۰۰۰ یورو معادل صد میلیون هست بله با اجاره فوق سنگین و گرانی مواد غذایی و برق و گاز و اب زندگی انجا خیلی خیلی سخت هست یورو معادل هر چقدر باشد در انجا ارزشی ندارد
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
همین ایران می موندن و مثل میلیونها ایرانی دیگه به کم و زیاد کشور خودشون میساختند, اونوقت مجبور نمی شدند اونهمه خفت و خواری را در سرزمینهای رویایی شون!!! تحمل کنن...
Iran, Islamic Republic of
این تحلیل همه ماجرا نیست، قطعا می گویم از زمان روی کار آمدن بایدن، دشمن واقعا بر روی دانشجویان ایرانی مقیم اروپا و آمریکا برنامه گسترده ای داشته است. دانشجویان تاثیرگذار شناسایی و روی آنها کار کرده است..
Iran, Islamic Republic of
این که کار همیشه دشمنان ایران بوده و هست.
اصولگرا
Ireland
تحلیل ضعیفی بود
United Arab Emirates
چرا نگفتی چقدر پول گرفتن .از قدیم میگفتن پز عالی جیب خالی
سرمدی
Iran, Islamic Republic of
به عنوان کسی که سالهای مدید در آمریکا زندگی کرده، این خبر در مورد بسیاری از ایرانیان مقیم آمریکا هم صادق میکنه. مخصوصا نسل دومی که در اعتیاد و فحشای غرب غوطه ورند
لیلی
Iran, Islamic Republic of
هیج جای دنیا ایران نمیشه جانم فدای ایران
Iran, Islamic Republic of
بورس را درست کنید بورس
محسن
Iran, Islamic Republic of
بورس را درست کنید لطفا مردم از غصه فقط بورس
امیر
Iran, Islamic Republic of
غرب زده ها مطالعه بفرمایید،تا شاید به این دام نیفتین.هیچ جای دنیا ایران خودمون نمیشه.
Iran, Islamic Republic of
متاسفانه فقط این نیست اونهایی که پایبندی به دین و .. ندارن و به آمریکا و اروپا سفر میکنن سرمایه ای هم داشته باشن متاسفانه در بازی کثیف قمار و ... به فنا میدن به طمع پول بیشتر تا به صفر میرسن و البته به قول این اقا خیلی اندکن سرمایه دارهایی که وضع خوبی دارن که وقتشون رو برای تجمعات ابکی تلف نمیکنن
Iran, Islamic Republic of
خوبه پس، انگیزشون خیلی بالاست!!!!خخخخ
محمدرضا
Iran, Islamic Republic of
بله " مهسا_امینی بهانه بود و ایرانی های کم برخوردار خارج از کشور بوی کباب به مشامشون رسید و براندازی نظام رو به عنوان روزنه ای برای خلاصی از اقتصاد ناپایدار اروپا و کانادا دیدند غافل از اینکه داشتن واسه شون خر داغ میکردن و همچنان باید به شستن ظرف ادامه بدن.".
Iran, Islamic Republic of
عجب چه تحلیلی خام بدون منطق و ابحوضی بود
حمید
Iran, Islamic Republic of
به نظر من . اجتماعات خارج نشین ها خیلی شباهت به هجوم افغان هابی که نوکری آمریکایی ها رو کرده بودند در پای هواپیمای ۱۳۰ فرار داشت. این دو صحنه رو اگر کنار هم بگذارید ، شباهت هاش رو کاملا درک میکنید. هزار حرف نگفته در آن پنهان است
Iran, Islamic Republic of
الان هم اگر بگویند صدها هواپیما تو فرودگاه عازم اروپا و آمریکا هستند ببین چند نفر ایرانی به موتور هواپیما آویزان میشن.از قرعه کشی لاتاری خبر داری ؟
Iran, Islamic Republic of
برای اینکه زندگی و اقتصاد اروپا و آمریکا با حساب و کتاب است مثل ایران نیست که بتونی یکشبه میلیاردر بشی
Iran, Islamic Republic of
قطعا تو اروپا و آمریکا باید کار کنی .... و راه دیگری ندارید هم مالیات باید بدن و هم خرج زندگی اونجا رو تحمل کنن. این تجمعات فایده نداره تازه از هند و افغانستان و .... نفر اوردن و بعد پز دادن خخخ
مرصاد
Iran, Islamic Republic of
اینها افرادی هستند ؛ که گول سراب دلفریب غرب را خوردند و از اینجا رانده و از آنجا مانده شده اند !!
علی
Iran, Islamic Republic of
چرا این غربی های به اصطلاح متمدن و آزادیخواه وقتی یک خبرنگار فلسطینی مسيحی رو نظامی اسرائیلی در حین تهیه گزارش و عامدانه کشتند صداشون در نیومد و لال مونی گرفتند.
علی
United Kingdom
کامنت ها رو که خوندم تازه فهمیدم همچین تحلیلی کجا هست و برای کیاست!!!