پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
 
۰

واکنش‌ها به انتخاب رئیس جمهور جدید عراق

جمعه ۲۲ مهر ۱۴۰۱ ساعت ۱۶:۰۳
کد مطلب: 815391
انتخاب عبداللطیف رشید به عنوان رئیس جمهور جدید عراق واکنش‌هایی را در داخل و خارج از این کشور به دنبال داشت.
واکنش‌ها به انتخاب رئیس جمهور جدید عراق
به گزارش جهان نيوز به نقل از خبرگزاری دانشجو، هادی العامری، رئیس ائتلاف فتح عراق، انتخاب عبداللطیف رشید به عنوان رئیس جمهور عراق و انتخاب محمد شیاع السودانی، به عنوان نخست وزیر مامور تشکیل دولت جدید عراق را تبریک گفت.

وی ابراز امیدواری کرد همه به صورت کامل با نخست وزیر برای تکمیل کابینه خود و انتخاب وزرایش براساس اصول حرفه‌ای که خدمت به عراق را در راس فهرست اولویت‌های خود قرار دهند و برنامه‌ای واضحی برای مبارزه با فساد داشته باشند، همکاری کنند.

وی همچنین ابراز امیدواری کرد که مرحله جدیدی از تلاش جدی برای خدمت به میهن و ملت، بستن صفحه تاخیر و تعویق در پروژه ها، گشودن چشم انداز‌های خوشبینی و همکاری میان قوا و نیرو‌های مختلف در راستای تحقق تغییری مثبت و ریشه‌ای که به عبور از سستی، فساد، آشوب و قطب بندی‌های منفی گذشته آغاز شود.

واکنش مسعود بارزانی
مسعود بارزانی، رئیس حزب دموکرات کردستان عراق در تماسی تلفنی با عبداللطیف رشید، انتخاب او به عنوان رئیس جمهور جدید عراق را تبریک گفت.

بارزانی در این مکالمه تلفنی برای رشید، موفقیت آرزو کرد.

وی بر حمایت خود از رئیس جمهور جدید عراق تاکید و ابراز امیدواری کرد که فرایند سیاسی عراق به سمت مرحله مثبتی برود.

مسعود بارزانی، رئیس حزب دموکرات کردستان همچنین شب گذشته طی تماسی تلفنی با محمد شیاع السودانی، نخست وزیر مامور تشکیل دولت جدید عراق گفتگو کرد.

وی در توئیتی گفت برای السودانی به عنوان نخست وزیر جدید مامور تشکیل دولت جدید عراق آرزوی موفقیت کردم.

رئیس اقلیم هم واکنش نشان داد
نچیروان بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق انتخاب عبداللطیف رشید، به عنوان رئیس جمهور عراق را تبریک گفت.

وی در توئیتی نوشت: انتخاب عبداللطیف رشید به عنوان رئیس جمهور عراق را به او تبریک می‌گویم و برای او آرزوی موفقیت دارم.

بارزانی افزود: امیدوارم همه طرف‌های سیاسی همگام با تشکیل دولتی که پاسخگوی مطالبات شهروندان و چالش‌های کنونی، همکاری کنند.

مسرور بارزانی: وقت آن است که اراده واقعی خود را بر گشودن صفحه‌ای تازه متمرکز کنیم
مسرور بارزانی نخست وزیر اقلیم کردستان عراق هم با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که با «عبداللطیف رشید» رئیس جمهور منتخب عراق تلفنی گفتگو و انتخابش را تبریک گفته است.

او گفت که به وی بر مسئولیت بسیار مهمش در حفاظت از حقوق قانونی همه شهروندان عراق از جمله شهروندان اقلیم کردستان تأکید کرده است.

بارزانی افزود: تنش‌ها و ناآرامی‌های بسیاری را تحمل کردیم و اکنون وقت آن است که اراده واقعی خود را بر گشودن صفحه‌ای تازه متمرکز کنیم و دیگر نمی‌توان خواسته‌های مردم را امری ثانوی ساخت.

طالبانی: حزب اتحادیه میهنی پیروز شد
همچنین بافل طالبانی رئیس حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق انتخاب «عبداللطیف رشید» را پیروزی بزرگی برای خود و حزب متبوعش دانست و اعلام کرد: در نهایت حزب اتحادیه میهنی با وجود همه توطئه‌ها پیروز شد و بر تصمیم خود استوار ماند.

وی گفت: رأی اعتماد مجلس عراق به عبداللطیف رشید که از قدیم‌ترین مبارزانی است که از آغاز تشکیل حزب اتحادیه میهنی حضور داشت، پیروزی بزرگی برای روند سیاسی و اتحادیه میهنی است.

او افزود که اطمینان دارد که عبداللطیف رشید، نقش مهمی در حل مسائل مهم سیاسی و ملی و فعالیت سازمانی خواهد داشت و از این عرصه موفق بیرون خواهد آمد.

واکنش برهم صالح و مصطفی الکاظمی
برهم صالح، رئیس جمهور سابق عراق افزود که به عبداللطیف رشید رئیس جمهور منتخب با علاقه و احترام تبریک می‌گوید و برای وی آرزوی موفقیت می‌کند.

مصطفی الکاظمی، نخست وزیر سابق عراق، به محمد شیاع السودانی، بابت مکلف شدن به تشکیل دولت جدید عراق تبریک گفت.

الکاظمی در توئیتی ضمن تبریک مکلف شدن السودانی به نخست وزیری جدید عراق، از همه نیرو‌های سیاسی خواست با او همکاری کنند.

الکاظمی برای السودانی در ماموریت جدیدش موفقیت در جهت تحقق آرمان‌های ملت بزرگوار عراق را آرزو کرد.

واکنش‌های خارجی
ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران با ارسال پیامی انتخاب عبداللطیف رشید را به عنوان رئیس جمهور عراق به دولت و ملت این کشور تبریک گفت.

رئیسی در پیام خود به مناسبت تبریک انتخاب عبداللطیف رشید به عنوان رئیس جمهوری عراق ابراز امیدواری کرد دولت جدید این کشور در جهت رشد و شکوفایی عراق گام بردارد و روابط تهران و بغداد بیش از پیش گسترش و تعمیق یابد.

رئیس جمهور ایران تاکید کرد: ایران همواره از فرایند سیاسی عراق مبتنی بر رأی مردم حمایت نموده و برای بسط مناسبات برادرانه با عراق در تلاش بوده است.

وی برای دولت و ملت عراق آرزوی موفقیت کرد.

واکنش عمان و کویت
هیثم بن طارق، سلطان عمان، انتخاب عبداللطیف رشید، به عنوان رئیس جمهور عراق را تبریک گفت. سلطان عمان در پیامی به عبداللطیف رشید، انتخاب او به عنوان رئیس جمهور عراق و سوگند یاد کردن به این مناسبت را تبریک گفت.

وی ضمن تبریک خالصانه و آرزوی صحت و سلامت و عمر طولانی برای رئیس جمهور عراق، از خداوند خواست او را در رهبری ملت عراق برای تحقق همه آرمان هایشان در رسیدن به ثبات، پیشرفت و رفاه موفق گرداند.

از سوی دیگر نواف الاحمد الجابر الصباح، امیر کویت در پیامی به عبداللطیف رشید، رئیس جمهور عراق، انتخاب او به عنوان ریاست جمهوری عراق را تبریک گفت.

وی در این پیام برای رشید موفقیت آرزو و روابط مستحکم بین کویت و عراق را تحسین کرد. امیر کویت بر امید مشترک برای تقویت روابط دوجانبه و ارتقای سطح همکاری مشترک تاکید کرد.

از طرفی دیگر، مشعل الاحمد الجابر الصباح، ولیعهد کویت در پیامی انتخاب عبداللطیف رشید به عنوان رئیس جمهور عراق را تبریک گفت. وی برای او موفقیت و برای مردم عراق پیشرفت و شکوفایی بیشتر را آرزو کرد.

احمد نواف الاحمد الصباح، نخست وزیر کویت نیز انتخاب عبداللطیف رشید به عنوان رئیس جمهور عراق را تبریک گفت.

واکنش آمریکا
وزارت امور خارجه آمریکا از انتخاب رئیس جمهور جدید عراق استقبال کرد.
ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا گفت که سران سیاسی عراق که دولت جدید را تشکیل خواهند داد باید اراده عراقی‌هایی که به دولتی که پاسخگوی نیازهایشان باشد، رای دادند، در نظر بگیرند.

پرایس همچنین همه طرف‌ها را به دوری از خشونت و حل دوستانه و مسالمت آمیز اختلافات از طریق فرایند سیاسی تشویق کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا افزود: امریکا مجددا بر پایبندی خود به شراکت با ملت و دولت عراق برای احیای اولویت‌های مشترک و متعددمان تاکید می‌کند.

پرایس تصریح کرد: ما به تداوم همکاری مستحکم بین دو کشور امید داریم.

الینا رومانوسکی، سفیر امریکا در بغداد نسبت به همکاری با رئیس جمهور جدید و نخست وزیر مامور تشکیل کابینه جدید عراق ابراز امیدواری کرد.

وی در توئیتی گفت که به همکاری با عبداللطیف رشید، رئیس جمهور جدید عراق و محمد شیاع السودانی، نخست وزیر مامور تشکیل دولت جدید، برای تداوم همکاری مشترک از طریق دولت جدید برای ایجاد فرصت همکاری و مبارزه با تغییرات اقلیمی و تضمین شکست دائمی داعش ابراز امیدواری کرد.

لازم به ذکر است که مجلس عراق روز گذشته در جلسه خود که یک سال بعد از اجرای انتخابات برگزار شد، با ۱۶۲ رای «عبداللطیف رشید» را به ریاست جمهوری عراق انتخاب کرد و او محمد شیاع السودانی را مامور تشکیل کابینه کرد.
https://jahannews.com/vdceon8vzjh8zxi.b9bj.html
jahannews.com/vdceon8vzjh8zxi.b9bj.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *