چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۱
۱۸

پیروز حناچی همچنان علیه تهران +جزئیات

شنبه ۱۲ شهريور ۱۴۰۱ ساعت ۰۸:۳۸
کد مطلب: 811028
حناچی تفاوت پاکستان سیل زده و تلفات صدها نفری آن با سیستم مدیریت سیل در تهران را نمی‌فهمد. همانطور که قاهره را می‌بیند اما تفاوت و تمایز قاهره با تهران و مادرید را متوجه نمی‌شود.
پیروز حناچی همچنان علیه تهران +جزئیات
به گزارش جهان نيوز به نقل از مشرق، "پیروز حناچی"، شهردار سابق تهران و مردی که در دوران سیطره اصلاح‌طلبان بر شورای شهر؛ پس از مدت‌ها تنش و تغییر بر کرسی بلدیه تهران تکیه زد؛ طی یادداشتی در سرمقاله چهارشنبه گذشته روزنامه شرق پیرامون تهران بزرگ نوشته است:

"شهرهای موفق در دنیا شهرهایی هستند که ثروت‌های بیشتری را برای شهر و شهروندان آفریده‌اند و فضاهای بیشتری را در اختیار شهروندان خود و مراجعانی از اقصی‌ نقاط جهان قرار داده‌اند و با ایجاد تعادل و توسعه خدمات، تمام سطوح شهر را قابل‌ زندگی با کیفیت قابل‌ قبول کرده و اصطلاحا «Livable»4 کرده‌اند و این مؤلفه (زیست‌پذیری و قابلیت زندگی) یکی از اصلی‌ترین محرک‌های رقابت بین شهرهای دنیا برای کسب جایگاه مناسب و Ranking شهرهاست. اگر ملاحظه می‌کنیم شهرهایی مانند ملبورن، ونکوور، بارسلون و... معمولا در صدر رقابت‌های کیفیت جهان‌اند، عمدتا مرهون توجه به این نگاه هستند و شهری مثل تهران به‌عنوان کلان‌شهر و پایتخت ایران، در این رقابت در صدر حضور ندارد و معمولا در کنار شهرهایی مانند قاهره مصر یا احمدآباد پاکستان قرار دارد یا در بعضی از رقابت‌ها در انتهای جدول"!

او می‌افزاید: این موضوع که بسیار هم ناخوشایند است، به چند علت اتفاق می‌افتد.

اول اینکه در بعضی از مؤلفه‌ها کاملا در جهت عکس عمل می‌کنیم و در بعضی از مؤلفه‌های تأثیرگذار دیگر، یا آمار نداریم یا آمارها منتشر و گزارش نمی‌شوند یا در برخی موارد در جهت عکس مؤلفه‌های تأثیرگذار در حرکت هستیم. با بی‌توجهی به توسعه قلمرو عمومی و فضاهای باز و گسترده عمومی در اختیار مردم (PublicSpace) هم ثروت تولید نکرده و هم درجه ارزیابی خود را در جهت مثبت اصلاح نمی‌کنیم.

*"خودتحقیری" و نگاه قجر زده به ایران و ایرانی در کلمه به کلمه این نوشته به چشم می‌خورد و حسرت بزرگتر نیز آنست که آقای حناچی در کنار سایر دوستان اصلاح‌طلبشان نفرات اول ساختن "احمدآباد و قاهره در ذهن ایرانی" بوده‌اند!

تفکر میز محور و مدیریت لب و دهانی که حاشیه را از متن بیشتر می‌پسندید و منتهای کارنامه مدیریتی‌اش حاشیه‌سازی علیه شهردار اسبق و یا ایجاد چند گاراژ دوچرخه‌های گران در تهران بود که همان طرح نیز هرگز مورد استقبال مردم قرار نگرفت.

تفکر و مدیریتی که ایران و ایرانی حتی اگر موفقیتی هم داشته باشد اما به چشم اینان نمی‌آید و یا اگر بیاید انکارش می‌کنند. کأنه ایرانی هرگز نباید مفتخر باشد و هرگز نباید احساس موفقیت کند!

پر بیراه نیست اگر بگوییم رسالت اینان همینست و جز این نیست که ایران را به مثابه یک "خراب‌آباد" می‌بینند و می‌سازند و معرفی می‌کنند.

در تفکر اینان اگر فیلمی ساخته می‌شود باید ایرانِ آن فیلم یک خرابه‌ی جن زده باشد. اگر قرار است تصمیمی مدیریتی برای عمران یک شهر گرفته شود تصمیماتی از قبیل افتتاح دوباره یک ایستگاه مترو یا اقدام تزئینی پرداختن به دوچرخه‌سواری است. اگر کسی تعریفی از ایران می‌کند باید بایکوت شود و اگر کسی به ایران خدمتی می‌کند باید به لجن کشیده شود.

جالب است که حرف‌های حناچی اگرچه هیچ سند معتبری با خود ندارد اما نکته اینجاست که با عقل هم در تناقض است. آیا اگر صدها بولتن آماری هم تهران را شبیه به شهرهای سطح پایین معرفی کنند اما این معرفی با واقعیت مطابق است؟

حناچی تفاوت پاکستان سیل زده و تلفات صدها نفری آن با سیستم مدیریت سیل در تهران را نمی‌فهمد. همانطور که قاهره را می‌بیند اما تفاوت و تمایز قاهره با تهران و مادرید را نمی‌داند.

و حناچی حکما نمی‌خواهد مخاطب ایرانی‌اش این خبر را بخواند که جک استراو انگلیسی در اشاره به بی‌تأثیری تحریم‌ها بر ایران گفته بود:

"تهران بیشتر شبیه مادرید و آتن به نظر می رسد و نه شبیه بمبئی یا قاهره. "

همانطور که حناچی کأنه وظیفه دارد که مردم ندانند محمدباقر قالیباف در دوران شهرداری خود به عنوان هشتمین شهردار برتر دنیا در سال 2008 برگزیده و معرفی شد.

"خود تحقیری" به زعم اینان به هر قیمتی باید ادامه پیدا کند.
حتی اگر حقایق بزرگ را نبیند و حتی اگر قرار باشد با شکم بزرگ خود در مقابل خورشید بایستد تا کسی نور آنرا نبیند.

البته یک مسئله دیگر نیز در این میان وجود دارد...

"بی هنران" علیه "باهنران" و بی‌کارنامه‌ها علیه کارنامه‌دارها به پا خواسته‌اند تا کارآمدی انقلاب و نظام اسلامی کتمان شود. تا زیبایی سحّار و مدرنیزاسیون تهران بزرگ در پسا انقلاب دیده نشود. و تا هر موفقیتی از توانایی ساخت آب‌شیرین‌کن هسته‌ای تا صادرات پهپاد و ارزانی سوخت و امنیت‌سازی فرامرزی به چشم هیچکس نیاید.

ما با یک معضل مواجهیم. افرادی هستند که تا ایران و ایرانی هست، می‌خواهند در ذهن مردم هر موفقیتی را به ساخت آفتابه و لولهنگ و حتی کمتر از آن تقلیل دهند.
خطرناک‌تر از رزم‌آرا تفکر خودتحقیر رزم‌آرا بود که گویا ادامه یافته است...

باید با "جهاد تبیین" در مقابل چنین تفکری بپاخاست و در جنگ روایت‌ها با دلیل و سند برنده شد.
https://jahannews.com/vdchizn6623nzvd.tft2.html
jahannews.com/vdchizn6623nzvd.tft2.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


ف.ی
Iran, Islamic Republic of

خدا را شکر مدرییتشان را مردم به چشم دیده‌اند.
Iran, Islamic Republic of
زمان حناچی 20 سانت برف اومد، تهران قفل شد!!!!!!!!!
اما زاکانی هر روز که نباشه، هر هفته افتتاحیه داره
اصلاح طلبها باید بپذیرن که حتی رسانه هاشون هم پیش مردم رنگ ندارررره
Iran, Islamic Republic of
به نظر شما این منفی هایی که دادن عادی و طبیعیه؟!؟!؟!؟!؟!؟؟؟؟
در برخی خبرها همچین یک دفعه به نفع یه عده خاص( اصلاح طلبها) منفی میزنن که مصنوعی بودنش کاملا تابلو هستش..
بنده
Iran, Islamic Republic of
نقد فنی را باید باکارشناسی جواب داد نه احساسی.
Iran, Islamic Republic of
....
s
Iran, Islamic Republic of
بله برید کارنامه ایشون رو در دوره مدیریتشون ببینید..
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
ارسطو می گوید یکی از معایب دموکراسی این است که انسانهای که حراف می باشند در بعضی از مواقع می توانند از مردم رای بگیرند و برآنها حاکم شوند و اما کاری بلد نیستن . مانند زنبو بی عسلی که فقط نیش می زند
Iran, Islamic Republic of
این بنده خدا اون موقع که شهردار بود انقدر حرف نمیزد ...!!
Iran, Islamic Republic of
متاسفانه اینها رسانه دستشان هست و هر حرفی را تحویل مردم می دهند!!
Iran, Islamic Republic of
الان هم خیلی تغییری دیده نمیشه....
Iran, Islamic Republic of
شاید با توجه به عملکردی که حناچی داشته بتوان گفت که از نظر ایشان همه موارد با دوچرخه سواری اصلاح می شود
Iran, Islamic Republic of
خود تحقیری همان اندازه بد است که خود برتر بینی حزبی!!!
United States
بین تانک سواری و دوچرخه سواری خیلی تفاوت وجود دارد....
Iran, Islamic Republic of
متلک گفتن کار مشکلی نیست. آقای حناچی میانگین تغییرات شهر تهران در مدت زمامداری خود بر حسب بودجه را اعلام کند و با مقادیر مشابه قبل و بعد از خود مقایسه نماید
Darius
Iran, Islamic Republic of
ناراحتی این جماعت از این است که دیگر در رأس امور نیستن.
Iran, Islamic Republic of
.....
خط
Iran, Islamic Republic of
....!!!