پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۱
۶

روزنامه جمهوری اسلامی یا تریبون دشمن؟!

دوشنبه ۷ شهريور ۱۴۰۱ ساعت ۰۹:۳۹
کد مطلب: 810509
در ازای این یک گام که به جلو برداشته می‌شود، امریکا سه گام به عقب برداشته و سه خواسته مهم ایران که به فعالیت‌های شرکت‌های خارجی، عدم تحریم شرکت‌های چند ملیتی و امکان ورود ایران به سوئیفت مربوط می‌شوند را نپذیرفته و تضمینی درباره آن‌ها نداده است.
روزنامه جمهوری اسلامی یا تریبون دشمن؟!
به گزارش جهان نيوز، یک منبع مطلع، در گفتگو با خبرگزاری دولتی ایرنا، ادعا‌های روزنامه جمهوری اسلامی در مورد محتوای پاسخ امریکا به پیشنهادات ایران را رد کرد. او گفته که «محتوای منتشر شده هیچ نسبتی با واقعیت پاسخ امریکا ندارد و مملو از داده‌های نادرست است.» و جالب آنکه اضافه کرده: «بسیاری از ادعا‌های طرح شده در سرمقاله روزنامه جمهوری اسلامی اساساً اکنون موضوع مذاکره و بحث نیستند.»

این منبع مطلع با بیان اینکه برخی طرف‌های خارجی در تلاش هستند تا از فضاسازی رسانه‌ای برای «اعمال فشار» به ایران بهره گیرند و روزانه ادعا‌ها و داده‌های غلط متعددی در مورد محتوا و روند مذاکرات منتشر می‌نمایند، تأکید کرد که «در چنین شرایطی نباید به انتشار مطالبی دست زد که رسانه‌ای را به تریبون و پایگاه دشمن بدل می‌کند.» و «از رسانه‌ها انتظار می‌رود با اتخاذ رویکردی مسئولانه، از بازنشر و ترویج داده‌هایی که منابع روشنی ندارند اجتناب نمایند.» این انتقاد البته به دولت وارد است که چرا اظهارنظر در مورد چنین خبر مهمی را رسمی و از یک منبع مشخص بیان نمی‌کند، اما در عین حال، رویکرد رسانه‌ها در مورد موضوعات مربوط به منافع و امنیت ملی باید مسئولانه باشد. همه استناد روزنامه جمهوری اسلامی برای نوشتن سرمقاله‌ای بدان اهمیت، فقط همین است که «رسانه‌ها به صورت غیررسمی متنی را منتشر کرده‌اند... اگر این متن واقعاً همان باشد که امریکا در پاسخ ایران برای اتحادیه اروپا فرستاده است...» فقط یک «اگر» ساده!

و بر مبنای همین «اگر» نتیجه گرفته که «مذاکرات برجامی باز هم به محاق می‌رود».

این روزنامه که از منتقدان سرسخت دولت رئیسی است، مدعی شده که «هیئت مذاکره‌کننده امریکا در برجام با ارسال نامه‌ای به انریکه مورا، مذاکره‌کننده هیئت اتحادیه اروپا نوشت: "اولاً ما با امضای توافقات، آن را تضمین می‌کنیم. ثانیاً ما توافق را در کنگره نیز به تصویب می‌رسانیم که رئیس‌جمهور آینده هرکس باشد نتواند به راحتی به طور یک‌طرفه از آن خارج شود". این، نقطه قوت پاسخ امریکا به سؤالات ایران است، چیزی که تاکنون هیئت امریکایی برای انجام آن اعلام آمادگی نکرده بود. تصویب توافق در کنگره امریکا با این هدف که رئیس‌جمهور بعدی امریکا نتواند از برجام به صورت یک طرفه خارج شود، همان چیزی است که هیئت ایرانی در گذشته و حال آن را مطالبه می‌کرد، ولی هیئت امریکایی زیر بار آن نمی‌رفت و اکنون وعده آن را داده است. اگر امریکا به این وعده عمل کند، یکی از خواسته‌های مهم برجامی ایران برآورده شده و این، یک گام به جلو برای رسیدن به توافق محسوب خواهد شد.

نکته مهمی که باقی می‌ماند این است که در ازای این یک گام که به جلو برداشته می‌شود، امریکا سه گام به عقب برداشته و سه خواسته مهم ایران که به فعالیت‌های شرکت‌های خارجی، عدم تحریم شرکت‌های چند ملیتی و امکان ورود ایران به سوئیفت مربوط می‌شوند را نپذیرفته و تضمینی درباره آن‌ها نداده است.» و حالا همه این ادعا‌ها رد شده است. در حالی که سرمقاله یک روزنامه باید مبتنی بر اخبار مستند و با قوت اطلاعاتی مناسب نوشته شود.
https://jahannews.com/vdcawwnao49n6m1.k5k4.html
jahannews.com/vdcawwnao49n6m1.k5k4.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
خب شما چه توقعی از روزنامه ای دارید که درباره برجام طوری مقاله می نوشت که انگار برجام ظریف از آیات قرآنه و الان که.... اون برجام زده بیرون مجبوره هر چیزی که اون برجام کذایی رو زیر سوال میبره منکر بشه!
Iran, Islamic Republic of
اگر برجام بد بود چرا مذاکره ادامه داره؟
محمد
Iran, Islamic Republic of
کسی دنبال برجام نیست ما دنبال نقد کردن وعده هاهستیم ...
Iran, Islamic Republic of
یقین بدانید برجام برای ملت ایران نفعی نخواهد داشت
1. اساس طراحی برجام برای تأمین منافع آمریکا و غرب بوده
2. اساس طراحی برجام برای محدود کردن و تحت فشار قرار دادن ایران بوده
3. اگر روزی آمریکا دست از آمریکا بودن خود برداشت و ایران دست از ایران بودن خود... آنگاه برجام باز هم فقط به نفع غرب خواهد بود.
Iran, Islamic Republic of
اولا وزارت ارشاد قاطعانه اجازه ادامه فعالیت به این روزنامه با نام را ندهد.
ثانیا روزنامه توضیح دهد که با کدام عضو مذاکره کننده ارتباط دارد.
Ukraine
روزنامه جمهوری اسلامی روزنامه انقلاب اسلامی است.