جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۲
۶
رحیم پور ازغدی:

عده‌ای به اسم عدالتخواهی به میدان آمده‌اند که اصل نظام، انقلاب و امام را زیر سوال می‌برند/ دفاعیه برخی مدعیان عدالتخواهی را من می‌نوشتم/ این نظام محصول چند قرن فداکاری است/ هم برای حفظ نظام هم برای اصلاحش باید هزینه بدهیم/ انتقاد و پیشنهاد مثل نماز واجب است

چهارشنبه ۲ شهريور ۱۴۰۱ ساعت ۱۵:۲۱
کد مطلب: 810099
ما آنجایی که لازم بوده خون داده‌ایم؛ اما برای اصلاح ساختار‌ها و قوانین به شعور نیاز داریم خون نمی‌خواهیم.
عده‌ای به اسم عدالتخواهی به میدان آمده‌اند که اصل نظام، انقلاب و امام را زیر سوال می‌برند/ دفاعیه برخی مدعیان عدالتخواهی را من می‌نوشتم/ این نظام محصول چند قرن فداکاری است/ هم برای حفظ نظام هم برای اصلاحش باید هزینه بدهیم/ انتقاد و پیشنهاد مثل نماز واجب است
به گزارش جهان نيوز، حسن رحیم پور ازغدی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در چهل و هفتمین نشست سراسری جنبش عدالتخواه دانشجویی که در محل حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان برگزار شد، گفت: سوال این است که آیا ما در نظام ظلم، فساد و سوء استفاده داریم یا نه؟ بله داریم، داشتیم و خواهیم داشت. در واقع هر کجا که انسان‌ها هستند فساد و انحراف در هر سیستمی کم و بیش وجود دارد. در حکومت امام علی (ع) هم که نماد عدل مطلق بوده چند استاندار و مسئول امور مالی که برخی از آن‌ها از نزدیکان امام بودند داریم به خاطر دزدی از بیت المال و فساد نام شان در نهج البلاغه آمده است.

وی افزود: امام علی (ع) خطاب به یکی از کارگزاران خود که پول‌ها را برداشته بود و مثل دزد‌های امروز که به آمریکا و کانادا پناهنده می‌شوند به معاویه پناهنده شده بود گفته بودند اگر دستم به تو برسد با همان شمشیری تو را خواهم زد که هر کس را با آن زده ام به جهنم رفته است و این در حالی بود که این افراد دارای خدمات و سوابق خوبی داشتند، ولی کم کم یا فاسد شدند و یا از نظر سیاسی به دشمن پناهنده شدند.

رحیم پور ازغدی بیان کرد: شمر که در کربلا سر امام حسین (ع) را بریده جزو سرداران امیرالمومنین و نماز شب خوان بوده و بار‌ها پیاده به حج رفته است. شمر در جنگ صفین در کنار امام حسن(ع) و حسین(ع) با معاویه جنگیده است، اما ۲۰ سال بعد در کربلا در کنار یزید سر امام حسین را می‌برد و این‌ها جزو ریزش‌ها هستند، اما در مقابل چند تن از شهدای کربلا قبلا از دشمنان امام علی و از خوارج و دوستان ابن ملجم بوده اند که در جنگ نهراوان با امیرالمومنین جنگیده بودند و در کربلا شهید شدند.

وی با بیان اینکه چند تن از شهدای کربلا شیعه نبوده اند، اضافه کرد: زهیر از شهدای بزرگ کربلاست، اما او اصلا علوی نبود؛ بلکه عثمانی بود و در جنگ صفین جزو طرفداران نیرو‌های معاویه و ضد امام علی بود، ولی بعدا از سیاست کنار کشید و در جریان واقعه کربلا طی دو ملاقاتی که با امام حسین داشت مسیر خود را عوض کرد و یا حر هم جزو رویش‌هاست.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در زمان حکومت امام زمان عج نیز اینطور نیست که کسی فاسد نشود؛ منتهی امام اجازه نمی‌دهند که فساد نهادینه و تولید شود. چون شرایطی را که امام برای ۳۱۳ نفر یاران خود تعیین کرده تعهدات متقابلی هستند که بر اساس این تعهدات برای انقلاب در سطح جهان و نشکیل حکومت واحد عدل جهانی و تحقق عدالت، برابری، امنیت، معنویت و تربیت گام برمی دارند.

رحیم پور ازغدی با بیان اینکه فرق حکومت فاسد با غیرفاسد در این است که حکومت فاسد خودش جامعه را به سمت فساد هل می‌دهد، افزود: در حکومتی که فاسد نیست ممکن است در جا‌هایی افرادی فاسد شوند و یک جا‌هایی هم ممکن است فسادی به خاطر بی عرضگی، ناکارآمدی و کم کارآمدی به وجود بیاید. با این اوصاف باید بین حکومت فاسد و غیرفاسد فرق قائل شد.

وی بیان کرد: افرادی را می‌شناسم که چند سالی است به صحنه آمدند و ادبیات عدالت خواهی دارند، ولی هیچ وقت در دهه‌های ۶۰ و ۷۰ عدالت خواه نبودند؛ با این وجود امروز می‌بینیم که همین افراد عدالتخواه شدند و اصل نظام، امام و انقلاب را زیر سوال می‌برند. بنده این افراد را می‌شناسم اصلا کاره‌ای نبوده اند. عده‌ای از این افراد هم که با عنوان عدالتخواه شناخته می‌شوند در دهه ۷۰ بنده دفاعیه‌های آن‌ها را می‌نوشتم؛ و یا بنده بیانیه‌های انجمن‌های اسلامی در دانشگاه‌های مختلف و یا طلبه‌های حوزه‌های علمیه مشهد و جا‌هایی دیگر با موضوع عدالتخواهی را من می‌نوشتم

رحیم پور ازغدی تصریح کرد: کسانی که امروز مطرح می‌شوند و اصل نظام و امام را زیر سوال می‌برند و می‌گویند این‌ها همه فاسد و دزد هستند قبلا هیچ کدام شان عدالتخواه نبودند و چند نفری از آن‌ها را خودم به صحنه آوردم و مطالب شان را می‌نوشتم، چون روزنامه‌ها مطالب من را چاپ نمی‌کردند.

وی با بیان اینکه تقریبا اصل جریان مطالبه و عدالتخواهی از مشهد و از منزل پدر بنده شروع شد به گونه‌ای که او یکی دو اتاق خانه را به یک دانشگاه تبدیل کرده بود و مطالبی می‌نوشت که هیچ جا آن‌ها را چاپ نمی‌کردند، افزود: خیلی از بیانیه‌ها و شب نامه‌های قبل از انقلاب و در دهه ۵۰ را مرحوم پدرم می‌نوشت و پدر و مادرم بیانیه‌های امام را دستنویس می‌کردند و در مشهد پخش می‌کردند.

رحیم پور تصریح کرد: پدرم در بیانیه‌های خود می‌نوشت باید حکومت اسلامی مردمی تشکیل بدهیم و پای آن بایستیم و فدا شویم تا نظام بماند، چون این نظام محصول چند قرن فداکاری است و ما سر سفره آماده نشسته ایم.

وی با بیان اینکه پیش از انقلاب مردم به خاطر خواندن یک رمان (خرمگس) و یا توضیخ المسائل امام شش ماه و یک سال زندانی می‌شدند، اضافه کرد: قبل از انقلاب خیلی‌ها کشته و تبعید شدند و به خاطر شکنجه کف پا‌های خیلی‌ها می‌شکست و بعد از انقلاب نیز ما ۳۰۰ هزار شهید دادیم؛ با این وجود نظام ما محصول این همه فداکاری است و باید مراقب آن باشیم. اما برخی‌ها مدام می‌گویند این‌ها دزد و فاسد هستند این حرف دروغ و خیانت است؛ البته کسانی هم که می‌گویند در مورد مشکلات هیچ چیز نگویید این‌ها هم یا احمقند یا خائن و یا خودشان فاسدند و سر یک سفره‌ای در بیت المال نشسته اند و می‌خواهند بقیه را به اسم حفظ نظام ساکت و خودشان را حفظ کنند.

رحیم پور ازغدی خطاب به دانشجویان بیان کرد: کسانی که مدام می‌گویند نظام فاسد است، ما از اول اشتباه کردیم که انقلاب کردیم، امام اشتباه کرد، ما در جنگ اشتباه کردیم و ساختار از اساس فاسد است و رهبری خوش هم در جریان است این‌ها انسان‌های خائنی هستند و باید مواظب باشید که این افراد بین شما نیایند. کسانی که اصل و ریشه نظام را می‌زنند حتما باید نسبت به آن‌ها موضع بگیرید به هر روی من برخی از این افراد را خائن و برخی را خر می‌دانم، ولی برخی هم خر هستند و هم خائن.

وی افزود: عده‌ای در بدنه نظام و حتی در درون تشکل‌های دانشجویی هستند که کلا باید بگوییم همه چیز عالی است تا بگویند شما موافق نظام هستید و اگر بگویید فلان جا اشکال دارد شما را ضد نظام و منحرف می‌دانند که این‌ها خودشان کاسب، عافیت طلب هستند و می‌خواهند هم به عنوان محافظان نظام شناخته شوند و هم از بیت المال بخورند.

رحیم پور ازغدی اظهار کرد: من در مورد فساد ۹۳ هزار میلیاردی فولاد مبارکه سوال پرسیدم و گفتند اینطور نیست که تمام این پول را دزدیده باشند بلکه یکی از تخلفاتی که صورت گرفته این است که بودجه در جای خودش مصرف نشده و به بخش دیگری از شرکت اختصاص یافته است و این دزدی و خیانت نیست و من گفتم بالاخره آیا از رقم اعلام شده ۱۰ هزار میلیارد آن دزدی و تخلف نیست؟ مگر ۱۰ هزار میلیارد تومان رقم کمی است.

وی تصریح کرد: اگر از همان ابتدا چند نفر از مسئولین فاسد را در نماز جمعه شلاق می‌زدند و آبروی آن‌ها را می‌بردند و اموال آن‌ها را مصادره می‌کردند بعد از آن دیگر جرات نمی‌کردند به راحتی به فساد خود ادامه بدهند. کوتاهی در مبارزه فساد به منزله دامن زدن به فساد است.

رحیم پور ازغدی بیان کرد: وقتی در داخل حکومت فساد، سیاسی، اخلاقی، اقتصادی و عقیدتی می‌بینیم اول باید این فساد به چه صورتی شکل گرفته است؛ چون برخی از مسئولینی که دچار مشکل می‌شوند به کار احاطه ندارند، برخی به کار احاطه دارند، ولی موانعی پیش روی آنهاست، ولی برخی‌ها هم به کار احاطه دارند و هم می‌دانسته اند که نباید فلان کار را انجام ندهد با این وجود باید این دسته از مدیران را افشا، رسوا و بی آبرو کرد و هزینه این افشاگری را هم داد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: گاهی وقت‌ها می‌گویند اگر ما امر به معروف و نهی از منکر کنیم با ما برخورد می‌شود خب بشود. مگر قرار بوده برخورد نشود. پاداش امر به معروف و نهی از منکر به خاطر این بالاست که هزینه دارد. ما هم باید برای حفظ نظام و هم برای اصلاح آن هزینه بدهیم.

وی با بیان اینکه امر به معروف و نهی از منکر یک واجب الهی است و اگر کسی نمی‌تواند در این رابطه اقدام عملی کند باید فریاد بزند و اگر هم نمی‌تواند فریاد بزند باید متنفر باشد و بی طرف نماند، افزود: پیامبر فرمود: با امر معروف و نهی از منکر به دفاع از ارزش ها، توحید، اخلاق و معنویت بپردازید در غیر این صورت خداوند ذلیلتان خواهد کرد و این وعده الهی است.

رحیم پور ازغدی بیان کرد: به فرموده امام علی (ع) نظارت، انتقاد و پیشنهاد مثل نماز واجب است و حتی در جای دیگر آن را از نماز واجب‌تر دانسته اند، چون اگر نظارت نباشد، ولی احکام دیگر باشند این احکام هم به تدریج از بین می‌روند.

وی با بیان اینکه تشکیل حکومت اسلامی از این حیث واجب است که اگر حکومت اسلامی نباشد ما هیچ قدمی در مسیر اصلاح و عدالت اجتماعی نمی‌توانیم برداریم، تصریح کرد: در بهمن ۵۷ موانع اصلاح و اصلاحات برداشته شد نه اینکه همه چیز اصلاح شود. تا پیش از پیروزی انقلاب ۱۰۰ هزار مستشار انگلیسی و آمریکایی در کشورمان بودند و اصلا اجازه نمی‌دادند اصلاحی صورت بگیرد و از طرفی فساد به صورت سیستماتیک از بالا پمپاژ می‌شد و امکان اصلاح هم وجود نداشت و ما جز انقلاب که بالاترین سطح اصلاح به شمار می‌رفت چاره‌ای نداشتیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اصلاح لیبرال مسلک را خیانت و افساد دانست و افزود: اصلاح واقعی باید در جهت شعار‌های انقلاب اسلامی باشد با این وجود از زمانی که رژیم سیاسی در کشورمان تغییر یافت باید نهادسازی و اصلاحات در تمام عرصه‌ها صورت می‌گرفت که بخشی از این نهادسازی و اصلاحات صورت گرفته است و بخشی نیز صورت نگرفته است.

وی با بیان اینکه بخشی از مفاسد به خاطر فساد برخی آدم‌ها و برخی نیز به خاطر ضعف و ناکارآمدی برخی قوانین و ساختار‌ها است، اظهار کرد: بخشی از مبارزه با فساد مبارزه با افراد فاسد و بخشی نیز مبارزه با ساختار فاسد است. مثلا امروز نظام پولی و بانکی، نظام مالیاتی، نظام حقوقی، نظام گمرگی، نظام تجاری واردات و صادرات در کشورمان از بعد ساختار و قانون نیازمند اصلاحات عدالتخواهانه انقلابی و اسلامی است و این نیازمند سواد است. این اصلاح باید به گونه‌ای صورت بگیرد که هم بانک ورشکست نشود و هم به دام ربا نیفتد و هم مردم اعتماد کنند و سرمایه خود را در بانک بگذارند.

وی افزود: ما نمی‌گوییم همه باید مثل هم حقوق بگیرند، چون کسانی که متخصص‌تر هستند و جامعه بیشتر به آن‌ها نیاز دارد باید حقوق بیشتری دریافت کنند، اما فاصله حقوق‌ها هم نباید وحشیانه باشد.

رحیم پور ازغدی با بیان اینکه بروکراسی کشورمان هنوز بروکراسی پهلوی است، تصریح کرد: ما آنجایی که لازم بوده خون داده ایم، اما برای اصلاح ساختار‌ها و قوانین به شعور نیاز داریم خون نمی‌خواهیم. برای اصلاح ساختار‌ها و قوانین اگر یک میلیون هم شهید بدهیم اصلاحی صورت نمی‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه چهار پنج میلیون نفر حقوق بگیر دولت هستند و در هیچ کجای دنیا اینطور نیست، اضافه کرد: بخشی از عدالتخواهی که در حوزه نظام سازی واجب و موثر است پیدا کردن راه حل‌های علمی، عملی، آرمان گرایانه، واقع بینانه و غیرشعاری است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه آرمان گرایی که نمی‌داند واقعیت چیست و در خواب حرف می‌زند، خواب گرد است، گفت: عدالتخواهی که مشکلات و واقعی را نمی‌داند اگر کاری را هم به خودش بسپارند عرضه انجام همین مقدار کاری هم که می‌شود را ندارد. بنده اساتید بسیار شریف، پاک و عدالت خواهی را که برخی از آن‌ها از دنیا رفته اند را می‌شناسم که نمی‌توانستند یک مدرسه را هم اداره کنند.

وی تصریح کرد: حرف زدن از عدالتخواهی آسان است؛ مثلا بنده بعد از سال‌ها شعار عدالتخواهی بعد از چند سال به صورت اتفاقی فهمیدم کسی که در دفتر کارم تلفن‌ها را جواب می‌دهد دزد است و کلاه ما را برداشته به این صورت که به اسم من از جلسات مختلف پول می‌گرفت و یا می‌گفت فلانی نیاز به استراحت دارد و ویلا می‌خواهد و با اقوامش برای تفریح به آنجا می‌رفت؛ که پدرم گفت تو ماشاء الله عدالتخواه هستی فقط یک نیرو داشتی آن هم دزد بود و آن را هم نفهمیدی و بعد از اینکه یکی دو نفر از بیرون تماس گرفتند ماجرا لو رفت. خب بعضی‌ها اینطور هستند.

رحیم پور ازغدی با بیان اینکه نظام جمهوری اسلامی نظامی است که بشود در آن اصلاحات و عدالتخواهی انجام داد و در مقابل فساد ایستاد و به خاطر همین بود که امام می‌گفت حفظ نظام از اوجب واجبات است، افزود: سوال این است که آیا برخی از کسانی که در دهه‌های ۷۰، ۸۰ و ۹۰ سوء استفاده‌هایی کردند مگر از کره مریخ آمده بودند و یا جزو عناصر رژیم شاه بودند؟ برخی از این افراد زمان شاه زندان بودند، در دوران دفاع مقدس جنگیده اند و در دهه ۶۰ فداکاری کرده اند، ولی چطور می‌شود در دهه ۸۰ و ۹۰ اختلاس می‌کنند؟ پاسخ این است که این افراد مراقب خودشان نبوده اند، از همه طلب کار بودند، فرصت طلب بودند و فقط تا وقتی که گرسنه بودند انقلابی بودند. می‌گویند همه تا وقتی گرسنه هستند عدالتخواهند و وقتی سیر می‌شوند آزادی خواه می‌شوند.
https://jahannews.com/vdceo78vojh8z7i.b9bj.html
jahannews.com/vdceo78vojh8z7i.b9bj.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
گاهی باطل را در لایه ای از حق میپوشانند تا مردم گمراه شوند و به اسم حق کار باطلی را رواج دهند
Darius
Iran, Islamic Republic of
ماشاءالله به استاد ازغدی که همیشه سخنرانی هاش دل پذیر و برنده است
کاری
Iran, Islamic Republic of
این نظام جمهوری اسلامی مفت به دست نیامده است . زیر سوال بردن آن هزینه ای بی اندازه دارد که هیچ کس و یا کسانی هرگز نمی‌توانند از پس آن بر آیند. هرگز .
Iran, Islamic Republic of
مثل همیشه عالی و انقلابی
Iran, Islamic Republic of
ای کاش امثال آقای رحیم پور ازغدی ذر نماز جمعه صحبت کنند
پروانه
Iran, Islamic Republic of
خدا شمارو حفظ کنه برای این مردم و این نطام واقعا وجود شما لازم و ضروریه استاد عزیز دمتون همیشه گرم به اذن الله