سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
 
۰

دختر ایرانی تیتر یک فدراسیون بین‌المللی هندبال +عکس

پنجشنبه ۱۳ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۲:۴۸
کد مطلب: 808224
فدراسیون بین‌المللی هندبال در گزارشی به عملکرد درخشان ملی‌پوش ایران در مسابقات قهرمانی نوجوانان جهان پرداخته است.
دختر ایرانی تیتر یک فدراسیون بین‌المللی هندبال
به گزارش جهان نيوز، وب‌سایت رسمی فدراسیون بین‌المللی هندبال (IHF) در گزارشی به درخشش فاطمه مریخ ملی‌پوش تیم نوجوانان دختر ایران در مسابقات قهرمانی جهان به میزبانی مقدونیه شمالی پرداخته است.

در متن مصاحبه و گزارش وب‌سایت فدراسیون بین‌المللی هندبال آمده است:

فاطمه مریخ ایران رویای خود را در مقدونیه شمالی محقق می‌کند

هندبال در ایران در حال پیشرفت است؛ با برنامه‌های متعددی که در حال اجرا بوده و در سال‌های گذشته به توسعه این ورزش کمک کرده است.

کار زیادی که روز به روز انجام می‌شود و در عملکرد تیم‌های ملی ایران در بالاترین مراحل منعکس می‌گردد. طی ۹ ماه گذشته، این نماینده آسیا (ایران) اولین حضور خود را در مسابقات قهرمانی جهان زنان، مسابقات قهرمانی جهان جوانان دختر (زیر ۲۰ سال) و اکنون در مسابقات قهرمانی جهان نوجوانان دختر (زیر ۱۸ سال) تجربه کرده است.


مسابقات اخیر برای ایران موفق‌ترین تورنمنت بود، زیرا تیم دختران نوجوانان ایران پس از شروع مسابقات با دو پیروزی در دو بازی (۴۷ بر ۳۱ مقابل ازبکستان و ۳۹ بر ۲۹ مقابل سنگال) همه را غافلگیر و به دور اصلی صعود کردند.

هرچند حضور در جمع ۱۶ تیم برتر جهان تضمینی برای موفقیت در آینده نیست، زیرا نمونه‌های زیادی وجود دارد که نتایج خوب در این رده سنی برای رده های بزرگسالان تکرار نشد، اما برای ایران قطعا اوضاع بهتر و بهتر پیش خواهد رفت.

پیروزی‌های آنها یک اتفاق تصادفی و یا شانسی نبود، بلکه یک پاداش خوب برای آمادگی خوب آنها بود. همان گونه که فلسفه هندبال به وضوح حاکی از آن است، یک فرآیند مبنایی فکری پشت توسعه این ورزش در کشور است.

با وجود اینکه کمتر کسی انتظار داشت که در پایان دور مقدماتی، برترین گلزن مسابقات قهرمانی نوجوانان دختر جهان (عنوانی که در گذشته توسط بازیکنانی مانند لوئیس ابینگ کسب شده بود) به یک بازیکن از ایران برسد.

فاطمه مریخ با تنها ۱۷ سال سن و در آستانه جشن تولد ۱۸ سالگی در مقدوینه شمالی، یکی از بازیکنانی بود که در این رقابت ها حضور یافته است. او نه تنها بیشترین تعداد گل را در این رقابت‌ها به ثمر رساند (۲۸ گل)، بلکه در سه بازی اول در دور مقدماتی، ۵ پاس گل نیز داده است.

فاطمه مریخ: «من این فکر را در سر می‌پروراندم که بهترین بازیکن زمین بشوم، اما مهم‌تر از همه برای من، پیروزی ایران در بیشتر بازی‌هاست و البته هدف من و کل تیم ملی در مقدونیه شمالی رسیدن به پیروزی‌ است.

شخصاً هدف من این بود که در هر بازی خوب بازی کنم و بهترین بازیکن زمین باشم؛ به خصوص در مقابل تیم‌های اروپایی که در رقابت‌های هندبال عملکرد خوبی دارند. من واقعاً آرزوی این لحظه را داشتم که نماینده کشورم باشم و اگر دروغ نگویم واقعاً می‌دانستم که می‌توانم گل‌های زیادی بزنم و تقریباً آن را پیش‌بینی کرده بودم.»

تابستان برای او چیزی جز اتفاقات شگفت‌انگیز نبوده است، زیرا این دومین تورنمنت بزرگی است که او در ماه گذشته در آن شرکت می‌کند. بازیکن بغل چپ تیم ملی ایران همچنین در مسابقات قهرمانی جوانان جهان ۲۰۲۲ نیز حضور داشت و با ۳۸ گل برترین گلزن ایران در آن رویداد شد و در مجموع در رده نوزدهم جدول رده بندی برترین گلزنان قرار گرفت.

فاطمه مریخ: «مسابقات قهرمانی جوانان دختر جهان تجربه بسیار خوبی برای من بود و با وجود اینکه تصور ما این بود که نتیجه خیلی خوبی نگرفتیم، اما واقعا به ما کمک کرد. آن مسابقات به شخصه کمک زیادی به پیشرفت من کرد و باعث شد چیزهای بسیار مهمی را مقابل حریفان یاد بگیرم، به همین خاطر بسیار خوشحالم که توانستم بخشی از تیم ملی ایران باشم.»

فاطمه مریخ مدافعی که میل آشکار به گلزنی دارد و همچنین سرعت و خلاقیت زیادی دارد، هندبال را مانند بسیاری از بازیکنان ایرانی از دوران دبستان شروع کرده است.

خواست یک مربی‌ که پتانسیل‌های این بازیکن را شناسایی کرده بود در این مسیر مهم بود، زیرا این بازیکن به گفته خودش از همان ابتدا به سراغ هندبال نرفته بود، اما در نهایت همه چیز به‌گونه‌ای پیش رفت که همه از این تغییر مسیر منتفع شوند؛ هم خودش و هم تیم‌های ملی نوجوانان و جوانان دختر ایران.

فاطمه مریخ: «بعد از اینکه چند بازی از تیم ملی را تماشا کردم عاشق هندبال شدم. از لیگ دسته دوم ایران شروع کردم و بعدها توانستم به مسابقات دسته بالاتر بروم. انتخاب شدن برای تیم ملی واقعا ارزش همه چیز را داشت.

مربیان تیم‌های ملی بسیار با من کار کردند. به یاد دارم که در لیگ کسی من را نمی‌شناخت اما بعدها در مسابقات آسیایی و حالا در مسابقات نوجوانان و جوانان قهرمانی جهان من را می‌شناسند.

به ثمر رساندن ۶۷ گل در ۱۰ بازی در مسابقات نوجوانان و جوانان قهرمانی جهان برای یک بازیکن به سادگی محقق نمی‌شود، به‌خصوص زمانی که تیم او (ایران) برای اولین بار در این دو رویداد حضور یافته است. اما مریخ نقطه عطف سبک سریع و سرعتی تیم ایران است، به عنوان یک نیروی محرک با حرکات سریع و انفجاری زمانی که دفاع توپ را در اختیار دارد گل‌زنی می‌کند.

اما با وجود راه‌یابی به مرحله نهایی و حضور در جمع ۱۶ تیم برتر جهان، شکست با نتیجه ۳۱ - ۱۹ مقابل مقدونیه‌شمالی در آخرین بازی مرحله مقدماتی زنگ خطری برای ایران بود.

فاطمه مریخ: «قبل از سفر به اینجا می‌دانستیم که چند قدم از تیم‌های اروپایی عقب‌تر هستیم، اما ما ثابت کردیم که می‌توانیم هندبال را خوبی بازی کنیم و در این مسابقات به خوبی رقابت کنیم. شاید هیچکس فکر نمی کرد که بتوانیم در این دو مسابقه پیروز شویم و در جمع ۱۶ تیم برتر جهان قرار بگیریم؛ اما حالا این رویا محقق شده و من نمی‌توانم احساسم از این اتفاق را در قالب کلمات بیاورم.

حضور تیم ملی بزرگسالان بانوان ایران در مسابقات جهانی برای بسیاری از بازیکنان جوان لحظه‌ای پر احساسی بود.

برای تیمی که قبلاً هرگز به مسابقات جهانی راه نیافته بود، رویارویی با نروژ قهرمان احتمالی جهان، یا قدرتی مانند رومانی لحظاتی را رقم زد که به نظر می‌رسید هر چیزی ممکن است.

زمانی که مسابقات قهرمانی جهان در اسپانیا را از تلویزیون تماشا می‌کردم، بسیار افتخار می‌کردم که ایران برای اولین بار در این رویداد حضور دارد. با حضور تیم‌های مطرح اروپایی، مسابقات جهانی کمی سخت است، اما اکنون تلاش می‌کنیم تا فاصله‌ای که داریم با آنها را جبران کنیم.»

اگر تیم ایران به مسابقات بعدی قهرمانی زنان جهانی زنان به میزبانی مشترک دانمارک/نروژ/سوئد در سال ۲۰۲۳ راه پیدا کند، احتمال کمی وجود دارد که مدافع ایران (فاطمه مریخ) که در زمان آن مسابقات ۱۹ ساله خواهد بود، در این رویداد حضور نداشته باشد. مریخی با چنین عملکرد خوبی در رویدادهای رده سنی جوان تر، قطعا همچون الماسی درخشان است.

کسی چه می‌داند، شاید او به اروپا بیاید و حتی بیشتر پیشرفت کند. شاید حتی در برابر بازیکن مورد علاقه‌اش (استین بردال اوفتدال) بازی کند. با چنین بازی‌های خوبی در برابر حریفان قدرتمند، چشم‌ها به او دوخته شده است.
مرجع : مشرق
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *