سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
 
۰
۲

تاریک‌خانه‌های شهرداری تهران روشن شد/ خزانه واحد چگونه مجاری فساد را قفل کرد؟

شنبه ۱۱ تير ۱۴۰۱ ساعت ۱۲:۳۱
کد مطلب: 804850
مدیران شهرداری تهران می گویند با تشکیل خزانه واحد۱۲۰۰ حساب شهرداری را تجمیع و با فساد مقابله کرده‌ایم همچنین تاریکخانه‌ها در گوشه و کنار شهرداری روشن شده است. اعضای شورا شهر هم معتقدند شفافیت در شهرداری ایجاد شده است.
تاریک‌خانه‌های شهرداری تهران روشن شد
به گزارش جهان نيوز به نقل از فارس، وجود خزانه واحد و یکپارچه از مسائل مهم اقتصاد ایران بوده و راه حل مشکلاتی چون تورم، فساد، عدم شفافیت بودجه و ناکارآمدی در اداره کشور است. این قاعده مستثنی از شهرداری عریض و طویل با بیش از 43 سازمان و 22 منطقه و 122 ناحیه نیست.

علیرضا زاکانی، شهردار تهران، 28 مهر سال گذشته با حضور در هفدهمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران وعده داد موضوع خزانه واحد را دنبال کند. وی گفت: شهرداری سال‌ها جرات رفتن به سمت این کار را نداشت. با تمهیدات صورت گرفته ۱۲۰۰ حساب به یک خزانه واحد واریز می‌شود تا شفافیت ایجاد کند.

زاکانی عدم توجه به خزانه واحد را منجر به اتفاقی که در گذشته ها رخ داده و مشکلات متعددی بخصوص مفسده مالی، بی انضباطی و عدم اشراف مدیریت کلانشهر و شورا به منابع و امکانات شهرداری دانست و افزود: آن چیزی که مانع خزانه  واحد می شود، قفل بر عدم فساد و شفافیت می‌زند.

خزانه واحد در شهرداری از چه زمانی کلید خورد؟
سرانجام آبان سال گذشته بود که ماجرای خرانه واحد تقریبا عملیاتی شد و اجرای این کار کلید خورد بر اساس دستورالعمل معاونت مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران و همچنین ابلاغ آن از سوی شهردار تهران، برای شفاف شدن حساب‌های شهرداری و نظم بخشی به تراکنش‌های مالی شهرداری تهران، تمامی واحدها، مناطق، سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه و موسسات شهرداری تهران ملکف هستند تا همه منابع درآمدی و سایر وجوهی که به موجب بودجه مصوب وصول شده است را صرفا به حساب‌های درآمدی خزانه شهرداری که به پیشنهاد شهرداری و تایید شورای شهر تهران افتتاح شده یا می‌شود، واریز کنند. 

 سیستم خزانه‌داری واحد در همه بخش‌ها و دستگاه‌های کشور باید اجرا شود
جعفر قادری نایب رئیس فراکسیون شوراها، مدیریت شهری و روستایی مجلس شورای اسلامی درباره این موضوع گفت: فقدان شفافیت یکی از عارضه‌ها و چالش‌های مالی شهرداری‌ها است، نبود شفافیت به خصوص در شهرداری‌های کلانشهرها سبب شده تا تصویر مثبتی از این نهاد وجود نداشته باشد دلیل این امر به مسایل ریشه‌ای بازمی‌گردد که مربوط به سه  یا چهار دهه پیش است.

وی با اشاره به ایجاد خزانه واحد در شهرداری تهران گفت: سیستم خزانه‌داری واحد در همه بخش‌ها و دستگاه‌های کشور باید اجرا شود، به خصوص در شهرداری‌ها که یک نهاد درآمد- هزینه‌ای است و وزارت کشور هم بر ایجاد خزانه واحد تاکید کرده است.


 
قادری، واریز درآمدهای سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه شهرداری تهران به خزانه واحد را سرآغاز تحول مالی در این نهاد برشمرد و بیان کرد: اجرای سیستم خزانه واحد در شهرداری تهران زمانی می‌تواند موثر باشد که سازمان‌ها و شرکت‌ها ملزم به واریز درآمدهایشان باشند و از این امر تخطی نکنند. اگر این سیستم به درستی اجرا شود به طور قطع شهرداری تهران با مشکلات مالی کمتری مواجه خواهد بود و به شفافیت مالی می‌رسد.

وی افزود: آسایش و امنیت، رشد معنوی و مادی شهر می بایست به گونه ای باشد که مردم متنعم از این نعمتها باشند اما مردم در سختی و مشکلات هستند و در کنار این مشکلات، مدیریت شهری نیز آسیب هایی دارد؛ ۱۰ ماه پیش که توفیق خدمتگزاری را پیدا کردیم، بالغ بر ۷۵ هزار میلیارد تومان بدهی شهرداری بود و سال قبل از آن، شهرداری برای پرداخت حقوق ۳ ماه کارکنان مقروض شده بود و حل این تنش مالی و تنش امکانات و تجهیزات نیاز به یک تحول داشت، بر همین اساس شورای ششم و شهرداری منتخب این شورا همه توان خود را مصروف یک تحول کالبدی و روحی و تحول نرم افزاری و سخت افزاری در شهر کردند.

تاریکخانه‌هایی که در گوشه و کنار شهرداری وجود داشت را روشن کردیم
ابوالفضل فلاح معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران هم  با اشاره به اینکه اگر پول و درآمدها در شهرداری به خزانه نیاید، قدرت نظارتی کاهش پیدا می‌کند، بیان کرد: اجرای این کار شفافیت و پاسخگویی به مردم را به دنبال دارد؛ از آثار و ثمراتی که خزانه واحد داشته این بوده که تاریکخانه‌هایی که در گوشه و کنار شهرداری وجود داشت را روشن کردیم؛ بر خلاف نظر برخی دوستان اگر در شهرداری طلبکاری داشته باشیم، حساب خزانه واحد مسدود نمی‌شود، چرا که این حساب نزد خزانه‌داری بانک شهر افتتاح شده و ریسک آن حداقلی است.


۱۲۰۰ حساب شهرداری را تجمیع کردیم 
اکنون چند ماه از تشکلی خزانه واحد در شهرداری تهران می‌گذرد و علیرضا زاکانی روز گذشته در خطبه‌های پیش از نماز جمعه تهران بیان داشت: از زمان آغاز فعالیت مدیریت شهری جدید به سرعت در زمینه پایداری حوزه مالی برنامه ریزی کردیم و ۱۲۰۰ حساب شهرداری را تجمیع کردیم چرا که این حساب‌های زیاد در درون شهرداری با مفسده هایی مواجهه بود که مواجهه با آن یک امر قطعی بود، امروز پس از ۱۰ ماه بالغ بر ۱۶ هزار میلیارد تومان امکانات متعلق به شهرداری که در محاکم بر علیه ما بود با دفاع درست از دست شهرداری خارج نشد و این کار در کنار برگرداندن بالغ بر ۷ هزار میلیارد تومان دیگر از اموال شهرداری باعث شد مجموعا حدود ۲۳ هزار میلیارد تومان از اموال شهرداری به آن بازگردانده شود.
 

شهردار تهران اضافه کرد: ما باید مسئولیت پذیری را پیشه کنیم و در مقام مسئولیت پذیری راهی را دنبال کنیم که با مشارکت توسط دولت انقلابی و نهادهای انقلابی در مجلس و دستگاه قضا و با مشارکت نخبگان و متن توده مردم مسیر ساختن شهر تهران را دنبال کنیم. 

وی بیان کرد: بر این اساس، ۱۲ سیاست و راهبرد و ۹۰ کلان پروژه احصا شد تا در برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت بتوان رفاه، آسایش و امنیت و رشد معنوی و مادی و پیشرفت را دید؛ چشم انداز را ۱۰ ساله انتخاب کردیم تا کلان شهری الگو را با کمک و محوریت مرم بسازیم. 

پرداخت یکسان حقوق بین سازمان‌ها و پرداخت حقوق‌ها
احمد صادقی، عضو شورای شهر تهران در مورد تشکیل خزانه واحد در شهرداری تهران گفت: پرداخت یکسان حقوق بین سازمان‌ها و پرداخت حقوق‌ها از یک مجرا مهمترین دستاوردهای شهرداری است قبلا برخی سازمان‌ها ضرایب ویژه ای در پرداخت حقوق ها داشتند ولی اکنون این قضیه کلا جمع شده و دیگر پرداخت متفاوت نداریم.

وی با اشاره به اینکه اخیرا گزارش مفصلی درباره موضوع خزانه واحد از سوی معاون مالی شهرداری به اعضای شورای شهر ارائه شده است، گفت: این مساله بسیار حائز اهمیت است و باید هر چه بیشتر و جامع‌تر به آن پرداخته شود. خوشبختانه طی ماه‌های گذشته اقدامات خوبی در این زمینه شده و دستاوردهای مهمی حاصل شده که امدواریم این راه ادامه و توسعه یابد.

این عضو شورای شهر تهران بیان داشت: این اقدام همچنین در مبارزه با فساد و ایجاد شفافیت بیار موثر بوده و شاهد تحولات زیادی در این راستا بوده‌ایم.

رفتن به سوی خزانه واحد به صورت گام به گام و عمل به برنامه ریزی می تواند راه موفقیت مدیریت زاکانی در پایتخت باشد راهی که از سال گذشته آغاز شده و به نظر می رسد نتایج بسیار موثری را به همراه داشته باشد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
انصافا" آقای زاکانی در همین مدت کوتاهی که از مسئولیتشون در شهرداری تهران میگذره , خیلی از معضلات و مشکلات شهرداری تهران را برطرف نموده و جلوی بسیاری از ریخت و پاشها را گرفته اند......و البته مردم تهران هم که عند حق شناسی و معرفتند!!!!!!
دانا
Iran, Islamic Republic of
انصافا وزیر شدن حق و شایسته جناب آقای دکتر زاکانی عزیز است