سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
 
۰
۵
رئیس جمهور در همایش قوه قضاییه:

همه مسئولان در دستگاه‌های مختلف باید نسبت به وقوع فساد حساس باشند/ در قوای سه گانه تصمیم گرفتیم که گرفتار حاشیه‌ها نشویم/ پیوست عدالت باید در همه تصمیم گیری‌ها باشد/ حق درجا زدن و توقف کردن نداریم

دوشنبه ۶ تير ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۳۲
کد مطلب: 804338
در دستگاه قضایی اعلام کرده بودم و در دستگاه اجرایی آن را دنبال می کنم که خط قرمز ما بی‌استناد سخن گفتن و رفتار کردن است.
در قوای سه گانه تصمیم گرفتیم که گرفتار حاشیه‌ها نشویم/ خط قرمز ما بی‌استناد سخن‌گفتن و رفتار کردن است/ حق درجا زدن و توقف کردن نداریم
به گزارش جهان نيوز، سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور صبح امروز دوشنبه (6 تیر) در همایش قوه قضاییه، اظهار داشت: هفته قوه قضاییه بر همکاران پر تلاش دستگاه قضایی مبارک باد و یاد شهدای هفتم تیر شهید مظلوم دکتر آیت الله بهشتی و به ویژه شهید قدوسی و لاجوردی گرامی می دارم و بر روح آنها درود می‌فرستم.

وی با اشاره به حادثه هفتم تیرماه، افزود: جریان نفاق با پشتیبانی نظام سلطه تصمیم داشت جبهه انقلاب و نمادهای انقلاب را یا ترور شخص کند یا ترور شخصیت، که در همان ابتدا این اتفاقات را رقم زدند.

رییس‌جمهور گفت: منافقین در دهه شصت افرادی را هم ترور شخصیتی کردند و هم ترور شخص. آنها در هر کجای این کشور توانستند چهره های سرشناس کشور را هم ترور شخصیتی کردند و هم ترور شخص کردند، یکی از همین افرادی که هم ترور شخصیتی شد و هم ترور شخص شهید بهشتی بود که بعد از ترور ایشان امام فرمودند که فارغ از به شهادت رسیدن شهید بهشتی بنده برای مظلومیت این شهید ناراحت هستم.

رئیسی تصریح کرد: در این چهل سال هر کجا فتنه ای وجود داشته است جای پای نفاق را می توانیم مشاهده کنیم.

رئیس جمهور با اشاره به راه، مسیر و شخصیت شهید بهشتی بیان داشت: ابتدا باید این موارد ادامه پیدا کند همچنین ساختار سازی را از فکر شهید بهشتی و خبرگان اول داریم که این ساختار و سازوکار را برای جریان ولایت در جای جای نظام ایجاد کردند و ما باید از این جهت قدردان آنها باشیم.

وی افزود: از عزیزان مسئول در قوه قضاییه تشکر می کنم که به دنبال احقاق عدالت هستند و بسیاری در دستگاه قضایی بی نام و نشان برای تحقق عدالت در تلاش هستند. به ویژه از رئیس مجرب قوه قضاییه با سابقه ۴۰ ساله کار قضایی تشکر می کنم که گفتمان حفظ سرمایه اجتماعی و ارتقای آن ضمن مبارزه با فساد و گسترش عدالت را در دستور کار دارند.

رئیسی با اشاره به روایتی از امیرالمومنین(ع)، بیان داشت: امیر المومنین(ع) در این روایت بر عدل و سخاوت تاکید داشتند و آن را در راس امور می‌دانستند. جامعه را باید بر عدالت بنا کرد و سنگ زیربنای جامعه اسلامی بر عقلانیت، عدالت، معنویت و اخلاق است. روابط اجتماعی باید بر اساس عدالت تاسیس شود. در مجلس قانون عادلانه، در قضاوت، قانون و قضاوت عادلانه ملاک است. 

رئیس جمهور با بیان اینکه امروز پیوست عدالت باید در دستور کار همه تصمیم گیری ها باشد و این امری ضروری است، گفت: باید دید چقدر به عدالت نزدیک شدیم یا خدای ناکرده از آن فاصله گرفتیم. هیچ موضوعی در فرهنگ دینی ما بعد از توحید، به گستردگی و فراگیری عدالت وجود ندارد. توحید و عدالت، بعثت و عدالت و... عدالت در اجرا، عدالت در سیاست و عدالت در همه حوزه ها امری فراگیر است. 

رئیسی با بیان اینکه عدالت در قضا و داوری را یکی از جلوه های بسیار مهم عدالت است، تاکید کرد: سوال این است که حق چیست؟ شناختن حق اولین گام و گرایش به حق، دومین گام و ایستادگی در راه حق سومین کام است و برخی حق را نمی‌شناسند و برخی علی رغم شناخت با گرایش های فردی و هوای نفس نمی توانند آن را اجرا کنند و همواره باید مراقب این آفت بود. همه باید مراقب این مسئله باشیم.
 
رئیس جمهور با بیان اینکه تمام تصمیم گیری‌ها در کشور باید مبتنی بر کاهش ناهنجاری‌های اجتماعی و فرهنگی و رشد هنجارهای اقتصادی و فرهنگی در جامعه باشد، تاکید کرد: در این رابطه اقدامات پیشینی و پسینی وجود دارد. دستگاه های اجرایی باید قوانین و مقررات عادلانه، ضد فساد، ضدتبعیض را مورد توجه قرار دهند و اجرا کنند و دستگاه قضایی بر این روند نظارت کنند. 

وی افزود: دستگاه قضایی باید از نظارت ناظران در بخش های نظارتی استقبال کند. ما دستگاه های نظارتی را کمک بزرگی در دستگاه اجرایی می‌دانیم. دستگاه های نظارتی باید پیش از بقیه در جریان مسائل قرار گیرند. باید به هوش باشیم که مبادا این آسیب جامعه را گرفتار کند. 

رئیسی با بیان اینکه اگر کسانی که مرتکب فساد شدند و دستشان به فساد آلوده شده حتما قضاوت عادلانه آنها در جهت اجرای عدالت اثرگذار خواهد بود، گفت: امروز مسئولان در دستگاه های مختلف باید نسبت به وقوع فساد حساس باشند و این حساسیت، خودش می‌تواند پیشگیرانه باشد. 

رئیس جمهور بیان داشت: در دستگاه قضایی اعلام کرده بودم و در دستگاه اجرایی آن را دنبال می کنم که خط قرمز ما بی استناد سخن گفتن و رفتار کردن است. حتما کمک عزیزان نسبت به حفظ اموال و آبروی افراد، حفظ محیط زیست و مجموعه اقدامات، کمک بزرگی به دستگاه های اجرایی است. 

وی ادامه داد: باید بدانیم رمز موفقیت ما در کشور انسجام همه نیروهایی است که به نام انقلاب کار می کنند و همه ما تحت فرماندهی فرمانده کل قوا هستیم. ما در قوای سه گانه تصمیم گرفتیم گرفتار حاشیه ها نشویم و حتما به متن خواهیم پرداخت.

برخی گرفتار حاشیه‌ها شدند و عقب ماندگی رخ داد. تصمیم داریم گرفتار حاشیه‌ها نشویم و به متن بپردازیم. 

رئیسی با تاکید بر اینکه باید به دنبال جبران عقب ماندگی ها بود، تصریح کرد: در این چند ماه در دولت ضمن امیدواری به آینده کشور شاهد عقب ماندگی هایی هستیم، دردها و رنج های مردم امروز شنیدنی است. عزیزان مجلس، قوه قضاییه و ما باید نسبت به پیشرفتِ عدالت تلاش کنیم. حق درجا زدن و توقف کردن نداریم و هیچ راهی جز تلاش برای پیشرفت نداریم. 

رئیس جمهور گفت: ما در همه اقدامات خود، به خصوص آنجا که مشارکت مردم بوده پیروز شده ایم. در تصمیم گیری ها و انجام کارها باید از مردم کمک بگیریم. قوه قضاییه برای پیشرفت باید به این امر توجه کند. 

وی با اشاره به اینکه مشکلات و کمبودهایی در دستگاه قضایی وجود دارد، گفت: دولت تلاش می‌کند با اختصاص بودجه بخشی از این کمبودها را جبران کند.

در دو مقطع با تخصیص اعتبارات در این راستا تلاش کردیم تا در دستگاه قضا برای جذب نیروی انسانی و پرداخت تسهیلات اقدامات لازم را انجام دهیم. 

رئیسی با بیان اینکه تلاش ما به کار گیری نیروی کار با انگیزه و پرداخت به موقع هزینه ها بود، تاکید کرد: به دنبال تهیه منابع هستیم و هر چه بتوانیم منابع بیشتری تامین کنیم بهتر خواهد بود. ما هم به دنبال کاهش هزینه دادرسی و تحقق عدالت هستیم. 

وی افزود: باید از دغدغه قضات و کارکنان بکاهیم تا تمام تلاش خود را برای احقاق عدالت انجام دهند. با دوستان دولت و مجلس به دنبال تحقق این امر هستیم. در سفرهای استانی کمبودهایی وجود دارد و در مصوبات استانی مورد توجه قرار می گیرند، تا گره دوستان باز شود. اصل کار، مسأله مسولیت مهم ما در اجرای عدالت و نشان دادن حقیقت آنها است. 

رئیس‌جمهور گفت: امیدوارم هفته قوه قضاییه برای کشور و نظام گام بلندی برای ارتقا باشد. گاهی احساس می کنم ضمن کار دلتنگ بسیاری عزیزان می شوم اما به دلیل کثرت مسئولیت از برگزاری جلسات و دورهمی ها معذور هستم.

رئیسی در پایان بیان داشت: در هفته دولت بنا دارم جلساتی با مجلس و دستگاه قضایی داشته باشیم تا از نظرات آنها بهره مند شویم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of

همه چیز را به برجام گره زدند، کار دولت روحانی بود و بس.
Iran, Islamic Republic of
مذاکرات هنوزم ادامه داره
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
راست میگه حق در جا زدن را نداریم و باید رو به جلو حرکت کنیم .
معلم بازنشسته
Iran, Islamic Republic of
از رئیس جمهور محترم ودلسوز تقاضا دارم. دستور فرمایند احکام همسان سازی حقوق معلمان بازنشسته را سازمان بازنشستگی کشوری صادر فرمایند.با تشکر و تقدیم احترام
Iran, Islamic Republic of
. درود بر خدمتگذاران صدیق مردم