پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

درمان دیسک کمر چیست؟

دوشنبه ۶ تير ۱۴۰۱ ساعت ۰۲:۱۴
کد مطلب: 803515
استاد طب فیزیکی و توانبخشی مهمترین موارد مربوط به بیماری دیسک در ناحیه گردن ،کمر و علل بروز و روش درمان آن را تشریح کرد.
درمان دیسک کمر چیست؟
به گزارش جهان نيوز به نقل از فارس، سید منصور رایگانی، استاد طب فیزیکی و توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، در پاسخ به این پرسش که «دیسک کمر و گردن چه بیماری است؟»، بیان داشت:‌قاعدتا همه افراد دیسک را در این مناطق دارند؛ یعنی فضای ژلاتینی بین دو مهره چه در کمر و چه در گردن و پشت؛ یعنی بین دو مهره که استخوانی بوده و بافت قابل انعطاف ژلاتینی وجود دارد که از قسمت حلقه خارجی دیسک و قسمت درونی دیسک تشکیل شده است.

وی ادامه داد:‌کار این فضای ژلاتینی این است که مهره‌ها را روی هم نگه می‌دارد و به خاطر انعطاف‌پذیری که دارد باعث می‌شود حرکات ستون فقرات صورت گیرد که باید این حرکات به صورت خیلی ملایم و نرم باشد و اجازه دهد دیسک کمر، گردن یا پشت خم و راست شود که در مجموع این را دیسک گویند.

استاد طب فیزیکی و توانبخشی خاطرنشان کرد:‌به صورت مصطلح شایع است دردهایی که منشأ دردها،‌ دیسک است را بیماری دیسک کمر یا گردن می‌گویند؛ یعنی همان بیماری دیسک کمر و گردن است.

رایگانی ادامه داد: این بیماری در مراحل،‌سنین و انواع مختلف متفاوت است؛به طوری که برخی  اوقات این ژلاتین بین مهر‌ه‌ای به علت ضربه و تصادف به صورت پشت خروج پیدا می‌کند و این خارج شدن باعث می‌شود روی ریشه‌های عصب که عصب گردن،‌کمر و نخاع است مشکلاتی به وجود آورد که تحت عنوان علائم بیرون‌زدگی دیسک کمر و گردن آن را می‌نامیم.

وی ابراز کرد: در نتیجه بیماری دیسک کمر و گردن به علت مختلف از جمله ضایعه حرکتی،‌ تصادف، ضربه، کار سنگین، نشستن طولانی مدت و عفونت‌ها بیرون زدگی ایجاد کرده و التهاب ایجاد می‌کند و باعث می‌شود عصب تحت فشار قرار گرفته و درد ایجاد کند.

استاد طب فیزیکی و توانبخشی افزود:مشخصه دردهایی که به علت بیماری دیسک گردن هستند این است که درد غیر از گردن و کمر به اندام‌ها نیز سرایت و اصابت می‌کند؛ یعنی دیسک گردن اگر دچار بیماری شود به غیر از دیسک گردن در  ناحیه کتف، بین شانه‌ها و بازو، ساعد و انگشتان این درد حالت انتشاری پیدا می‌کند که همراه با گزگز، کرختی و مورمور شدن است.

رایگانی تصریح کرد: اگر درد دیسک در ناحیه کمر باشد درد به لگن، باسن، مچ پا، روی ران، رو و پشت پا و انگشت سرایت می‌کند که همراه با درد، گزگز و مورمور شدن است.

وی درباره «چگونگی درمان دیسک کمر»، گفت: اولین اقدام این است که نوع آن مشخص شود؛ به طوری که 90 درصد بیرون‌زدگی دیسک احتیاج به جراحی ندارد و با استراحت،تجویز دارو و فیزیوتراپی و توانبخشی قابل درمان است.
استاد طب فیزیکی و توانبخشی ابراز کرد: البته اگر به این موارد جواب ندهد با روش‌های مداخله‌ای قابل درمان است؛ اگر به این روش‌ها نیز جواب ندهد جراحی صورت گرفته و بعد از آن اقدامات توانبخشی صورت می‌گیرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *