پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2 May 2024
 
۰
۱

سه رمان معروف ایرانی که همه باید بخوانند

دوشنبه ۲۳ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۳۱
کد مطلب: 802907
سه رمان معروف ایرانی که همه باید بخوانند
پیدا کردن کتابی برای شروع کتابخوانی کاری دشوار است. از بین هزاران کتابی که در بازار وجود دارد و روز به روز هم زیادتر می‌شوند، باید تعداد محدودی انتخاب کنیم. حتی کتابخوان‌ترین افراد هم نمی‌توانند همه‌ی کتاب‌ها را بخوانند. برای همین در فرصت محدودی که داریم، باید سعی کنیم بهترین انتخاب‌ها را بکنیم. یکی از راه‌های انتخاب کتاب خوب برای مطالعه، رفتن به کتابفروشی‌هاست. در کتابفروشی‌ها معمولا افرادی هستند که با پرسیدن سوال‌های مختلف به ما کمک می کنند کتاب مناسب خودمان را انتخاب کنیم. اما همیشه هم نمی‌توانیم به این راه اتکا کنیم. پرسیدن از دوستان کتابخوان دیگرمان یا گشت و گذار در سایت‌های معرفی کتاب، مانند وبلاگ طاقچه می‌توانند راه‌های خوبی برای انتخاب کتاب باشند.

در این میان، رمان‌های ایرانی معروفی هم وجود دارند که نمی‌شود ناخوانده‌شان گذاشت. در ادامه این یادداشت با آن‌ها بیشتر آشنا می‌شوید.
 
سمفونی مردگان
کتاب سمفونی مردگان، که مشهورترین اثر عباس معروفی است، به زبان‌های بسیاری اعم از انگلیسی، آلمانی، عربی و ایتالیایی هم برگردانده شده است. البته استقبال از سمفونی مردگان، محدود به پرفروش بودنش نیست؛ این اثر توسط بسیاری از منتقدین ادبی ستایش شده و ماجرا تا جایی ادامه دارد که بدانیم در بسیاری از جشنواره‌ها و مسابقه‌های ادبی جهانی از سمفونی مردگان تجلیل شده است. برای مثال، این کتاب برنده جایزه سال ۲۰۰۱ بنیاد انتشارات ادبی فلسفی سورکامپ شده است؛ برنده جایزه بنیاد ادبی آرتولد تسوایگ در سال ۲۰۰۲ شده است. جدای از آن باید تقدیرها و تحسین‌های بیشتری را مرور کنیم؛ هفته‌نامه دی ولت سوییس، سمفونی مردگان را یک شاهکار نامیده است؛ کامپیلیت ریویو آن را رضایت‌بخش توصیف کرده و فایننشال تایمز درموردش گفته است: «در احساس پریشانی و ویرانگی این داستان، چیزی فوق‌العاده باشکوه نهفته است...»

سمفونی مردگان داستان زندگی خانواده‌ی اورخانی است. پدر، جابر اورخانی یک تاجر موفق است که در کاروانسرا حجره‌ی آجیل‌فروشی دارد و با همسر و چهار فرزند خود در اردبیل زندگی می‌کند.

یوسف پسر بزرگ خانواده است که از نظر پدر بچه‌ی خنگی است، پس از او دوقلوها آیدا و آیدین هستند و در آخر اورهان پسر کوچک خانواده که دردانه‌ی خانواده است. تضاد شدیدی میان‌ برادران‌ به چشم می‌خورد و سرانجام‌ یکی‌ قربانی‌ دیگری‌ است‌؛ اما سرنوشت‌ این‌ هابیل‌ و قابیل‌ معاصر متأثر از هزاران‌ رویداد تاریخی‌ معاصر است‌؛ رویدادهایی‌ که‌ نه‌ هابیل‌ را چون‌ گذشته‌ باقی‌ گذارده‌اند و نه‌ قابیل‌ را.

کتاب صوتی سمفونی مردگان با صدای دلنشین حسین پاکدل منتشر شده است. این کتاب را می‌توانید در اپلیکیشن طاقچه بشنوید.
 
چشمهایش
کتاب چشم‌هایش، داستانی برای یافتن صاحب واقعی چشم‌هایی است که استاد ماکان در نقاشی خود کشیده است. برخی بر این عقیده هستند که بزرگ علوی ایده‌ی نوشتن کتاب چشمهایش را از زندگی کمال‌الملک الهام گرفته است و برخی آن را متعلق به تقی ارانی می‌دانند. به هرحال، این رمان داستان زندگی زنی را روایت می‌کند که از خانواده‌ای ثروتمند آمده و بسیار زیبا بوده است. او که توجه همه مردان را به خود جلب می‌کرده، برای جلب توجه استاد ماکان با تشکیلات مخفی که زیر نظر او بوده همکاری می‌کند و بعد از دستگیری او، برای نجات جان استاد از مرگ به ازدواج با رییس شهربانی تن می‌دهد. استاد ماکان به تبعید می‌رود ولی از این فداکاری‌ها آگاه نمی‌شود. او در تبعید دست به کشیدن نقاشی معروف و مرموزش با نام چشم‌هایش می‌زند...

کتاب صوتی چشمهایش را نیز می‌توانید با صدای آرمان سلطان‌زاده در اپلیکیشن طاقچه بشنوید.
 
دایی جان ناپلئون
کتاب دایی جان ناپلئون در سال ۱۳۴۹ چاپ شده است، در این رمان ایرج پزشکزاد روحیه حساس، تقدم احساسات بر عقل و برخی از صفات ناپسند مردم جامعه ایرانی را با زبانی شیرین برای ما تعریف می‌کند. این کتاب به هشت زبان دنیا ترجمه شده است. ژانر این کتاب تلفیقی از ژانر اجتماعی، بلوغ و طنز است. سریال این رمان طنز به دست ناصر تقوایی ساخته شده است. ایرج پزشکزاد با نوشتن داستان کوتاه برای مجلات و ترجمه نویسندگی را آغاز کرد و بعدها مدتی در وزارت امور خارجه مشغول فعالیت شد، او نویسنده پرکاری است که ستون «آسمون ریسمون» را در مجله فردوسی می‌نوشت. او در زندگی پربارش کتاب‌های ادبی، تاریخی، طنز و ترجمه‌های زیادی منتشر کرده است.

رمان دایی‌ جان ناپلئون نتیجه‌ی داستان عشق نویسنده است که با مسائل خانوادگی او تلفیق شده است. خانواده‌ی سعید با خانواده دایی‌ جان و چند خانواده‌ی دیگر با هم در یک باغ چند عمارتی زندگی می‌کنند، نویسنده این کتاب می‌گوید این باغ، از باغی الهام گرفته شده که او کودکی‌اش را در آن سپری کرده است. این کتاب برای اولین بار در سال ۱۳۵۰ به صورت پاورقی در مجله‌ی فردوسی چاپ شد. در آن سال‌ها، بخش‌هایی از آن را با نام مستعار «الف. پ. آشنا» چاپ می‌کرد.

کتاب دایی جان ناپلئون، درحقیقت ماندگار‌ترین فیلم‌نامه‌ی سریالی تاریخ تلویزیون را در ایران رقم زد. ناصر تقوایی فیلم‌نامه‌ی سریال دایی جان ناپلئون را از روی متن اصلی کتاب نوشت و بعد کارگردانی این اثر در سال ۱۳۵۵ به‌عهده گرفت، او توانست شاهکار ایرج پزشکزاد را به یک شاهکار تلویزیون تبدیل کند. بازیگران این سریال بسیار حرفه‌ای انتخاب شده بودند. شخصیت‌پردازی بی‌نظیر ایرج پزشکزاد همراه انتخاب دقیق بازیگران باعث شد، شخصیت‌های این سریال تلویزیونی از خالق کتاب معروف‌تر شوند. غلامحسین نقشینه در نقش دایی جان، پرویز فنی زاده در نقش مش قاسم و پرویز صیاد در نقش اسدالله میرزا ایفای نقش کرده‌اند. محل تصویربرداری این سریال خانه و باغ اتحادیه بود که صاحب اصلی این ملک امین السلطان نام داشت. این خانه در سال ۱۳۹۴ توسط شهرداری تهران خریداری شد.
برچسب ها: رپورتاژ
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


....
Iran, Islamic Republic of
کلیدر چی برگ چغندره