چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۰

تیبا هاچبک یا صندوقدار؟ کدام بهتر است؟

دوشنبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۰۹:۱۳
کد مطلب: 803626
تیبا یکی از محبوب‌ترین خودروهای ایرانی به‌ویژه به دلیل مصرف پایین و قیمت ارزانش است. خرید تیبا هاچبک یا تیبا صندوقدار یکی از سؤالاتی اصلی افرادی است که تمایل دارند این خودرو را تهیه کنند. هردوی این خودروها بر پلتفرم X200 سایپا طراحی‌شده‌اند که درواقع، نسخه ارتقاءیافته پلتفرم X100‌ است که برای خودروی پراید استفاده می‌شود. درصورتی‌که قصد خرید تیبا هاچبک یا صندوقدار را دارید، این مقاله با هدف راهنمایی شما نوشته شده است.

 


سابقه تولید تیبا هاچبک و تیبا صندوقدار

شرکت سایپا در سال ۱۳۸۷، اولین نمونه از تیبا را به بازار ارائه کرد. خودرویی صندوق‌دار که اولین خودروی ملی سایپا محسوب می‌شد و هدف آن ایجاد رقیبی برای پراید بود. پس از پنج سال از تولید این خودرو و با هدف پاسخ به نیاز بازار به خودروهای هاچبک تیبا ۲ به بازار عرضه شد. بازار خرید و فروش تیبا در سال‌های اخیر همواره پررونق بوده و همین امر، دلیل تداوم تولید این دو خودرو محسوب می‌شود.

تفاوت تیبا هاچبک (2) و صندوقدار در طراحی

مشخصا بارزترین تفاوتی که با خرید تیبا هاچبک و صندوقدار متوجه آن می‌شوبد، بدنه دو خودرو است. در قسمت جلو، این دو خودرو شبیه به یکدیگر هستند اما عقب آن‌ها به سبب وجود صندوق‌عقب بزرگ‌تر و سدان بودن تیبا ۱، تفاوت بیشتری دارد. به‌طورکلی، طراحی عقب تیبا ۲ زیباتر و مدرن‌تر است اما سادگی کلمه‌ای است که می‌توان با آن هر دو خودرو را توصیف کرد.

باید گفت که خرید تیبا ۲ به خانواده‌های کوچک و زوج‌های جوان توصیه می‌شود.

درحالی‌که تیبا یک را بیشتر خانواده‌های بزرگ اهل مسافرت می‌پسندند.

طراحی داخلی دو خودرو نیز تفاوت چندانی با هم ندارد و هر دو ارتقاءیافته پراید و ترکیب آن با ریو هستند. صفحه آمپر و شکل کلی داشبورد دو خودرو نسبت به پراید بهترشده و غریبلک فرمان زیبا و رودری‌های پارچه‌ای از نقاط قوت هر دو محسوب می‌شوند.
 
 

تفاوت های فنی تیبا ۱ و ۲

خرید و فروش تیبا 2 ؛ بازار خودرو تیبا 2 به دلایل مختلفی مانند نوسانات نرخ ارز و تورم، با تلاطم زیادی همراه است. همچنین به‌دلیل این‌که اکثر مردم در مورد مشخصات فنی و شرایط بازار خرید تیبا 2 اطلاعات کافی ندارند، فرصت مناسبی برای سوءاستفاده‌کنندگان از بازار فروش تیبا 2 فراهم شده است.
باید بدانید که مشخصات موتوری و فنی دو خودرو کاملا مشابه یکدیگر است. با خرید تیبا صندوقدار یا هاچبک، سوار بر خودرویی با موتور M15 خواهید شد که با همکاری شرکت FEV آلمان ساخته‌شده و نسخه ارتقاءیافته موتور پراید است. مشخصات فنی این دو خودرو، عبارت است از:
  • حجم موتور: ۱٫۵ لیتر
    هشت سوپاپ
    چهار سیلندر
    حداکثر قدرت موتور: ۸۷ اسب بخار
    حداکثر گشتاور: ۱۲۸ نیوتون‌متر
    : پنج دنده‌ای دستی
    حداکثر سرعت: ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت
    صفرتا صد تیبا ۲: ۱۳ ثانیه
    صفرتا صد تیبا ۱: ۱۳٫۵ ثانیه

مصرف سوخت

تفاوت مهمی که با خرید تیبا 2 نسبت به تیبا صندوقدار تجربه خواهید کرد، مصرف سوخت کمتر است. این خودرو به دلیل وزن سبک‌تر، حدود ۰٫۴ لیتر بنزین کمتری را در ۱۰۰ کیلومتر در شرایط ترکیبی یعنی جاده و شهر مصرف می‌کند. این امر قطعا بر هزینه‌های صاحب این خودرو اثرگذار است.

تفاوت آپشن های تیبا یک و دو

به‌طورکلی باید گفت که با خرید تیبا صندوقدار آپشن‌های بیشتری نسبت به تیبا هاچبک در اختیار خواهید داشت. همین امر بر قیمت تیبا ۲ نیز اثرگذار بوده و آن را ارزان‌تر کرده است. البته باید اضافه کنیم که این دو خودرو خود در تیپ‌های مختلفی تولید می‌شوند. در تیپ‌های فول‌آپشن تیبا یک آپشن‌های زیر را خواهید داشت:
  • تهویه مطبوع خودکار
    فرمان هیدرولیک
    گرم‌کن شیشه عقب
    شیشه‌بالابر برقی جلو و عقب
    قابلیت تنظیم ارتفاع صندلی
    آینه‌های جانبی برقی
    چراغ مه‌شکن عقب
    چراغ پروژکتور مه‌شکن جلو
    رینگ‌های آلومینیومی
    سپر همرنگ با بدنه خودرو
    درب بازکن باک و صندوق‌عقب
ازنظر ایمنی نیز با خرید تیبا هاچبک آپشن‌های کمتری خواهید داشت. هر دو خودرو، دارای آپشن‌های ایمنی زیر هستند:
  • کمربند ایمنی جلو قابل تنظیم و مجهز به سیستم پیش‌کشنده
    سیستم ضد سرقت ایموبلایزر
    قفل مرکزی
    کیسه هوای راننده
    سیستم ترمز ABS
    ترمز دیسکی جلو
بااین‌حال با خرید تیبا صندوق‌دار می‌توانید کیسه هوای سرنشین نیز در مدل‌های SX و EX داشته باشید.
 
 

مقایسه قیمت تیبا 2 و تیبا ۱

در جدول زیر می‌توانید قیمت خرید تیبا هاچبک و صندوقدار در مدل‌های مختلف با رنگ سفید را با یکدیگر مقایسه کنید.
 
نام خودرو سال تولید کارکرد (هزار کیلومتر) قیمت (میلیون تومان)
تیبا یک SX ۱۴۰۱ ۰ ۱۹۵
تیبا ۲ EX ۱۴۰۱ ۰ ۱۹۵
تیبا یک SX ۱۴۰۰ ۲۵ ۱۷۷
تیبا ۲ EX ۱۴۰۰ ۲۵ ۱۸۵
تیبا یک پلاس ۱۴۰۰ ۲۵ ۱۸۶
تیبا دو پلاس ۱۴۰۰ ۲۵ ۱۹۶
تیبا یک SX ۱۳۹۹ ۴۵ ۱۷۰
تیبا دو EX ۱۳۹۹ ۴۵ ۱۷۹
تیبا یک پلاس ۱۳۹۹ ۴۵ ۱۷۷
تیبا دو پلاس ۱۳۹۹ ۴۵ ۱۸۷
 
بنابراین مشخص است که قیمت تیبا صندوقدار و هاچبک در مدل ۱۴۰۱ تقریبا با یکدیگر برابر است اما با قدیمی‌تر شدن خودرو، تقریبا یک اختلاف ۱۰ میلیون تومانی بین آن‌ها دیده می‌شود.

بازار خرید و فروش

به‌طورکلی خرید و فروش تیبا در هر دو مدل آن پررونق است. این دو خودرو به دلیل قیمت نسبتا ارزان و آپشن‌های قابل‌قبول، بیشتر محبوب زوج‌های جوان هستند. یکی از دلایل فروش آسان این خودرو، وفور قطعات یدکی آن در بازار است. سایپا ازنظر خدمات پس از فروش نیز روی این دو خودرو، تفاوتی قائل نشده است.

برگرفته از سایت خودرویی همراه مکانیک (https://www.hamrah-mechanic.com/)
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *