پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
 
۰

صهیونیست‌ها به دنبال بازسازی روحیه از دست‌ رفته داخلی هستند/ بازی اسرائیل با آتش، بی‌پاسخ نمی‌ماند

دوشنبه ۹ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۰۸:۵۴
کد مطلب: 801619
کارشناس ارشد روابط بین‌الملل درباره ترور یکی از نیروهای سپاه قدس در تهران گفت: اصل ماجرای ارتکاب چنین جنایتی بازسازی روحیه داخلی در رژیم صهیونیستی است.
بازی اسرائیل با آتش، بی‌پاسخ نمی‌ماند
به گزارش جهان نيوز، ترور شهید صیاد خدایی ابعاد گسترده‌ای در فضای بین‌الملل و منطقه‌ای در برداشته و از همین حالا اسرائیل که مجبور شد به دست داشتن در این امر اعتراف کند از واکنش ایران به هراس افتاده و در سطح بین‌الملل هم تحلیلگران این اقدام رژیم صهیونیستی را بدون منطق و تفکر و به عبارتی حساب‌نشده ارزیابی می‌کنند.

برای بررسی بیشتر این امر پایگاه خبری جهت پرس با «سعدالله زارعی»، کارشناس ارشد روابط غرب آسیا به گفتگو پرداخته است.
 
جناب زارعی! ابعاد ترور شهید صیاد خدایی را چطور ارزیابی می‌کنید؟ چرا اسرائیل دست به چنین اقدام بی‌شرمانه‌ای در خاک ایران زده است؟
رژیم صهیونیستی از حیث امنیت به‌شدت احساس ضعف می‌کند و حوادثی که در آستانه ماه مبارک رمضان در سرزمین‌های ۱۹۴۸ پیش آمد و منجر به کشته شدن بیش از ۲۰ نفر از صهیونیست‌ها و زخمی شدن ۳۰ نفر از آن‌ها شد درواقع فضای امنیتی داخل این رژیم را به‌شدت متزلزل کرد و ازآنجایی‌که رژیم صهیونیستی سیاستش مبتنی بر فرافکنی است و برای اینکه ضعف خود در کنترل داخلی را بپوشاند پای ایران را وسط کشیده که گویا ایران مشوق این اقدامات بوده و یا بدون ایران این اقدامات تحقق نمی‌افتاده است.

درحالی‌که این یک اقدام فلسطینی است و فلسطینی‌ها با اقدامات خودشان به مقابله با این رژیم در سرزمین‌های سال ۴۸ پرداختند لذا راهی که اسرائیلی‌ها انتخاب کردند این بود که از ظرفیت‌هایی که می‌توانند در ایران استفاده و از برخی خلل‌ها و شکاف‌هایی که ممکن است درجایی وجود داشته باشد بهره بگیرند و درواقع با زدن ضربه‌ای قدرت خود را به‌نوعی تداعی کنند و مدعی شوند که ما نه‌تنها در مقوله امنیتی و امنیت داخلی دچار ضعف نیستیم بلکه تهدیدی امنیتی برای دشمنانمان هم محسوب می‌شویم بنابراین اصل ماجرای ارتکاب چنین جنایتی بازسازی روحیه داخلی در رژیم صهیونیستی است.

آیا انتخاب این شهید به‌عنوان هدف ترور در برنامه رژیم صهیونیستی دلیل خاصی به لحاظ شخصیتی، فعالیت‌ها و جایگاه نظامی داشته یا اساساً به دلیل همان پاتک زدن و تقویت روحیه پوشالی در داخل اسرائیل بوده است؟
رژیم صهیونیستی اساساً به دنبال یک‌ضرب شصت بودند و ممکن است شخصیت‌های مشابهی در ردیف شهید عزیز صیاد خدایی وجود داشته باشند ولی بالاخره دست به ترور و به شهادت رساندن چنین شخصیت‌هایی می‌زنند تا بگویند ما قدرتمندیم و می‌توانیم برای ایران تهدید امنیتی باشیم و حالا به‌طور خاص ممکن است شهید خدایی مدنظر نبوده باشد و اساساً هدف، ضربه زدن به جمهوری اسلامی و فضای امنیتی بوده که شانس شهادت نصیب این شهید عزیز شده است.

با توجه به اینکه این شهید از مدافعان حرم بوده و با توجه به واکنش آمریکا و اعتراف اسرائیل پاسخ ایران به این امر چه خواهد بود؟
کاری که صهیونیست‌ها در این صحنه انجام دادند استفاده از مزدورانی بود که ظن این بود که از سازمان مجاهدان باشند و یک فرد خدوم عرصه انقلاب و دفاع از حرم و نوامیس مسلمین را به شهادت رساندند و هدفشان به‌نوعی قدرت‌نمایی مذبوحانه در داخل ایران بوده است و کسی را که راحت‌تر می‌توانستند به شهادت برسانند انتخاب کردند.

به شکل خیلی مفتضحانه‌ای هم اسراییلی‌ها برای قدرت‌نمایی و به‌طور غیرمستقیم مسئولیت را به عهده گرفتند البته وقتی نیویورک‌تایمز این امر را از قول یک مقام اسرائیلی بدون آنکه نام ببرد افشا کرد آن‌ها اعتراض کردند چراکه وقتی به‌طور رسمی مسئولیت کاری پذیرفته می‌شود زمینه اقدام متقابل توسط ایران کاملاً فراهم و بستر افکار عمومی و محیط بین‌المللی به‌نوعی مستعد می‌شود.

لذا علاوه بر اینکه به‌طور غیرمستقیم مسئولیت را پذیرفتند ولی درعین‌حال نمی‌خواستند این مسئله در یک قاب رسمی اتفاق بیفتد؛ طبیعتاً جمهوری اسلامی نسبت به جان شهروندان خود مسئول است و اقدام متقابل می‌کند حالا این اقدام کی و چگونه باشد بعداً تصمیم‌گیری می‌شود و قطعاً نوعی غافلگیری هم مدنظر قرار می‌گیرد و انتقام در بستر دقیقی رخ خواهد داد.

این ترور چه ابعادی در سطح منطقه و محور مقاومت در برداشته است؟
ترور شهید صیاد خدایی با واکنش یکپارچه محور مقاومت مواجه شد هم حزب‌الله لبنان و هم‌گروه‌های فلسطینی و یمنی واکنش نشان دادند و همچنین در سطح بین‌الملل هم سخنگوی سازمان ملل به‌نوعی این مسئله را محکوم کرد البته بابیان نرمی که خیلی به اسرائیلی‌ها برنخورد و در فضاهای بین‌المللی و منطقه‌ای هم این مسئله به‌نوعی آتش‌بازی اسرائیل که می‌تواند وضعیت را برای حامیان اسرائیل در سطح منطقه وخیم کند مطرح شد.

بنابراین هیچ‌کس از این ترور به‌عنوان اقدامی منطقی و دقیق و حساب‌شده یاد نکرده بلکه همه آن را به‌عنوان ضعف در فهم و تشخیص اسرائیلی‌ها ارزیابی کردند و همه معتقد بودند اسرائیلی‌ها تاوانی را خواهند پرداخت که به‌هیچ‌وجه با حجم ترور یک نفر از عناصر خدوم در جمهوری اسلامی تطبیق نمی‌کند یعنی قدرت واکنش جمهوری اسلامی را بسیار فراتر از این آتش‌بازی اسرائیلی‌ها ارزیابی کردند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *