پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰
رویترز:

انتقال قدرت در عربستان قریب‌الوقوع است

يکشنبه ۱ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۳۹
کد مطلب: 800804
یک خبرگزاری غربی به نقل از یک منبع سعود اعلام کرد که انتقال قدرت در عربستان سعودی نزدیک است.
انتقال قدرت در عربستان قریب‌الوقوع است
به گزارش جهان نيوز، یک منبع سعودی به رویترز اعلام کرد که انتقال قدرت در  عربستان قریب الوقوع است و حضور شاهزاده عبدالعزیز بن احمد در هیئت «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان که برای تسلیت به امارات سفر کرده است، گواه این امر است.

به گزارش عربی 21، شاهزاده «عبدالعزیز بن احمد» پسر ارشد شاهزاده «احمد بن عبدالعزیز» برادر پادشاه عربستان است که در حال حاضر در بازداشت به سر می‌برد.

رویترز نوشت: اگرچه شاهزاده عبدالعزیز هیچ سمت رسمی ندارد، اما رسانه‌های رسمی عربستان سعودی نام او را در صدر فهرست همراهان محمد بن سلمان قرار دادند تا به حاکم جدید امارات متحده عربی درگذشت برادرش را تسلیت بگویند.

در این گزارش آمده است که شاهزاده محمد بن سلمان سفر به امارات را به تعویق انداخته بود تا اینکه پدرش «ملک سلمان» پادشاه  86 ساله عربستان  پس از یک هفته از بیمارستان مرخص شد که  این موضوع نیز توجه ناظران و تحلیلگران را دوباره به مسائل جانشینی معطوف کرد.

رویترز در ادامه تاکید کرد: حضور عبدالعزیز بن احمد در هیئت بن سلمان تعجب آور بود، زیرا ناظران صحنه سیاسی عربستان می‌بینند که این گام یک سیگنال از سوی  ولیعهد سعودی برای نشان دادن وحدت خاندان حاکم  است، پس از اینکه او سال‌ها را صرف ساختن پایگاه قدرت خود کرد.

این خبرگزاری اعلام کرد: یک منبع سعودی آگاه به امور خاندان حاکم که خواست نامش فاش نشود به دلیل حساسیت موضوع گفت: حضور پسر شاهزاده احمد در کنار ولیعهد سعودی در ابوظبی پیامی قوی برای افکار عمومی در داخل و خارج از کشور است، به ویژه اینکه انتقال قدرت قریب الوقوع است.»

این خبرگزاری همچنین به نقل از «کریستین کوتس اولریکنان» استاد علوم سیاسی در مؤسسه بیکر دانشگاه رایس در ایالات متحده اعلام کرد  که محمد بن سلمان از خلال این هیئت خواست تا وحدت را در میان خاندان حاکم سعودی نشان دهد».

رویترز افزود: شاید هدف نشان دادن اتحاد در درون خاندان آل سعود بود که محمد بن سلمان به دلیل مسائلی مانند بازداشت شاهزاده احمد بن عبدالعزیز  و «محمد بن نایف» ولیعهد سابق سعودی  تحت فشار بوده است.

بر اساس گزارش این خبرگزاری محمد بن سلمان پس از حذف «محمد بن نایف» و رسیدن به سمت ولیعهدی سرکوب رقبا و منتقدان را آغاز کرده است.

در این گزارش آمده است: دیپلمات‌ها دستگیری شاهزاده محمد بن نایف و شاهزاده احمد  بن عبدالعزیز در مارس 2020 را به عنوان یک نقطه حساس  در روابط  بین ریاض و واشنگتن توصیف می‌کنند. مقامات سعودی در مورد این دستگیری‌ها که چندین منبع در آن زمان گفتند که به دلیل خیانت بوده اظهار نظری نکرده‌اند.

در دوره‌های مختلف حکومت‌های آل سعود ولیعهد با چالش خاصی در میان خاندان سعود مواجه نبود؛ چرا که طبق توافق صورت گرفته قدرت بین برادران تقسیم می‌شد و همچنین روابط پایدار با آمریکا تضمینی برای انتقال قدرت در عربستان بود. در حال حاضر شرایط بسیار متفاوت شده است به طوری که از یک سو محمد بن سلمان با سنت‌شکنی و کودتا علیه شاهزادگان سعودی در صدد رسیدن به تاج و تخت پادشاهی این کشور است و از طرف دیگر احتمالاتی مطرح می‌شود مبنی بر اینکه ممکن است بن سلمان قبل از مرگ پدرش قصد تصاحب تخت او را داشته باشد. همانطور که اشاره شد بر خلاف دوره‌های گذشته روابط عربستان و آمریکا در مرحله فعلی با تنش‌های زیادی مواجه شده است.

به طور کلی انتقال قدرت در عربستان با یک دوره بی‌ثباتی سیاسی همراه خواهد بود که این اتفاق در پس زمینه بی‌ثباتی جهانی رخ می‌دهد. آن هم در شرایطی که محمد بن سلمان در قبال جو بایدن یک موضع خصمانه اتخاذ کرده است. در حال حاضر آمریکا سیاست‌های محمد بن سلمان به ویژه در زمینه امتناع از افزایش تولید نفت و تاکید بر اتحاد ریاض با روسیه در اوپک پلاس را خطر بزرگی برای خود می‌داند. از طرف دیگر محمد بن سلمان به شکل قابل توجهی در صددد نزدیک شدن به چین است و همین امر آمریکایی‌ها را ملزم به اتخاذ تدابیر مربوطه می‌کند. مطرح شدن بحث تصویب لایحه نوپک در کنگره و احتمال اعمال اقدامات تنبیهی علیه عربستان و سایر کشورهای عضو اوپک در چارچوب همین اقدامات آمریکاست.
مرجع : تسنیم
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *