پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
 
۰
۲

هیچ وزیری تاکنون کارت زرد دریافت نکرده است

دوشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۱۵:۵۸
کد مطلب: 799009
تاکنون هیچ وزیری کارت زرد دریافت نکرده است و قطعا با تعامل سازنده دولت و مجلس، بهتر می‌توان به مردم خدمت و مشکلات را حل کرد.
هیچ وزیری تاکنون کارت زرد دریافت نکرده است
به گزارش جهان نيوز به نقل از باشگاه خبرنگاران، سید محمد حسینی معاون پارلمانی رئیس جمهور در صفحه شخصی خود نوشت: «برای نخستین بار در دولت سیزدهم، یک نماینده محترم از پاسخ وزیر قانع نشد و پاسخ به رأی گذاشته شد که البته نمایندگان عزیز از توضیح وزیر قانع شدند و بر این اساس، تاکنون هیچ وزیری کارت زرد دریافت نکرده است و قطعا با تعامل سازنده دولت و مجلس، بهتر می‌توان به مردم خدمت و مشکلات را حل کرد.»

گفتنی است، دیروز نمایندگان مجلس از توضیح عبدالملکی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره پرسش موسوی لارگانی، نماینده فلاورجان، مبنی بر انتصاب معاونان و مدیران وزارتخانه و رؤسای مربوط به سازمان‌ها از افراد خارج از وزارتخانه، قانع شدند.
اصطلاح  "کارت زرد مجلس" یا "اخطار"،   به قانع نشدن نمایندگان مجلس شورای اسلامی از توضیحات وزیر در حین بررسی سوال در صحن  علنی و رأی به وارد بودن سوال نماینده سوال کننده می‌گویند.

دادن کارت زرد  به خودی خود نمی‌تواند عاملی برای استیضاح وزیر باشد و تعدد کارت زرد‌ها به یک وزیر موجب استیضاح وی نمی‌شود و الزامی برای استیضاح وزیر بوجود نمی‌آورد بلکه "زمینه‌ساز استیضاح "است.

 طرح استیضاح نیز تنها زمانی به جریان می‌افتد که با امضای حداقل ۱۰ تا ۱۵ نماینده تحویل هیئت رئیسه مجلس شود؛ با این حال عده‌ای از نمایندگان معتقدند در صورتی که کارت زرد‌ها به عدد سه برسد وزیر استیضاح خواهد شد.

عده‌ای دیگر نیز معتقدند کارت زرد اصطلاحی است که بین نمایندگان مجلس و وزرا رایج شده است وگرنه در آیین‌نامه داخلی مجلس چنین عنوان و اصطلاحی وجود ندارد.

این اصطلاح اولین‌بار از سوی برخی نمایندگان در مجلس هشتم، طی بازنگری قانون آیین‌نامه داخلی مجلس و به منظور تقویت بعد نظارتی مجلس، رایج شد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


United States
ایران رو با زمین فوتبال اشتباه گرفته این مسئول عزیز
نیما راسخ
Iran, Islamic Republic of
ای کاش همه مانند وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی جناب دکتر اسماعیلی عمل کنند که از بدو جلوس بر صندلی وزارت مستمرآ از هنرمندان رشته های مختلف هنری ــ بخصوص در امر معاش ــ حمایت می کنند.