پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰

رکوردی تازه در دیدارهای مردم با مسئولان قضایی

جمعه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۲۰:۰۱
کد مطلب: 798029
ارتباط با متن مردم از جمله تکالیفی است که طبق سند تحول قضایی بر دوش قوه قضائیه گذاشته شده است و اکنون دستگاه قضا با افزایش دیدارهای مردمی سعی بر اجرای آن دارد.
رکوردی تازه در دیدارهای مردم با مسئولان قضایی
به گزارش جهان نيوز به نقل از مهر، تیرماه سال گذشته بود که رهبر معظم انقلاب در حکمی، حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی‌اژه‌ای را به ریاست قوه‌قضاییه منصوب کردند. اهتمام جدی به مأموریت‌های دستگاه قضا در قانون اساسی و ادامه رویکرد تحولی و اجرای سند تحول موجود، گسترش فناوری‌های نوین در دستگاه قضائی، گماردن نیروهای کارآمد و جهادی، ارج نهادن به خدمات قوه‌قضاییه پاکدامن و درعین‌حال برخورد قاطع با تخلفات؛ ارتباط با متن مردم ازجمله انتظاراتی بود که رهبری در حکم انتصاب اژه‌ای مطرح کردند.

علاوه بر تأکیدات رهبری در حکم انتصاب اژه ای، موضوع مردمی بودن مسئله‌ای است که در سند تحول قضائی هم به آن اشاره شده است. بر این اساس تقویت ارتباط مردم با قوه قضائیه از طریق ارتقا «سامانه ارتباطات مردمی» به پنجره واحد سامانه‌های مردمی، تجمیع اطلاعات حاصل از تمامی مسیرهای ارتباطی از جمله ارسال نامه، تماس تلفنی و مراجعه حضوری در آن، تعیین موعد مقرر برای پاسخگویی، داده کاوی اطلاعات سامانه به منظور شناسایی شعب، اشخاص و رویه‌های پر ارجاع و گزارش عملکرد سالانه سامانه به «شورای عالی قوه قضائیه» (حوزه ریاست، سازمانهای تابعه، واحدهای تابعه، مرکز آمار و فناوری اطلاعات، دادگستری استان‌ها میان مدت) بخشی از وظایفی است که سند تحول قضائی بر عهده دستگاه قضا نهاده است.

اگر چه موضوع دیدارهای مردمی مبحثی است که در دوره‌های پیشین قوه قضائیه هم مطرح بود اما پس از دوره مرحوم شاهرودی که فتح بابی برای ملاقات‌های مردمی صورت گرفت این مهم در دوره تحول قضائی جدید هم رنگ و بوی جدیدی به خود گرفته است.

برگزاری یک میلیون و۱۳۰ هزار ملاقات در سال گذشته
ارتباط مستقیم با مردم و مراجعه کنندگان به قوه قضائیه یکی از اصلی‌ترین رویکردها در دوره تحول و تعالی است به همین منظور بر اساس آمارها، در سال ۱۴۰۰ در سطح مسئولان استانی
دستگاه قضائی بیش از یک میلیون و ۱۳۰ هزار ملاقات مردمی صورت گرفت.‌

علاوه بر این در سال گذشته ۳۰ جلسه دیدار مردمی با حضور رئیس قوه قضائیه و دیگر مقامات عالی قضائی در مرکز ارتباطات مردمی قوه قضائیه برگزار شد که در این دیدارها به مشکلات ۴۰۷ نفر از مراجعه کنندگان رسیدگی و دستورات لازم برای رفع مشکلات آنان صادر شد.

دستور اژه ای برای رویه شدن دیدار در مساجد
در ماه مبارک رمضان اما رئیس قوه قضائیه برای این دیدارها دستورات خاصی صادر کرد و با تاکید بر ضرورت مردمی بودن دستگاه قضا خطاب به معاونین و مسئولان قضائی اعلام کرده که حضور مقامات قضائی در مساجد و ملاقات بی واسطه با مردم و شنیدن مشکلاتشان و پیگیری مسائل مطرح شده تبدیل به رویه شود و بعد از ماه مبارک رمضان هم ادامه داشته باشد.

به همین منظور محسنی اژه ای روز گذشته در جریان ملاقات مردمی که در ادامه دیدارهای مردمی با هدف رسیدگی به مسائل و مشکلات مردم و همچنین آسیب‌شناسی روندها و رویه‌های موجود در واحدهای قضائی برگزار شد، در ساختمان حوزه ریاست قوه قضائیه با ۱۳ تن از مراجعه‌کنندگان به دستگاه قضا ملاقات کرد و ضمن قرار گرفتن در جریان مسائل و مشکلات آنها به صورت موردی دستورات مقتضی را صادر کرد.

درخواست‌های خانواده زندانیان؛ دعاوی و اختلافات خانوادگی از قبیل «مطالبه و اجرای مهریه» و «نفقه و هزینه‌های زندگی زوجه»؛ مشکلات حقوقی و قضائی یک شهروند ایرانی مقیم آمریکا؛ پرونده کثیرالشاکی ناظر بر کلاهبرداری و یک پرونده امنیتی از جمله موضوعات و مسائل مطرح شده در جریان این ملاقات مردمی رئیس قوه قضائیه بود. رئیس عدلیه در جریان این ملاقات مردمی، پس از استماع درخواست‌های متقاضیان و مطالعه موردی پرونده‌های آنها با در نظر گرفتن جهات قانونی و تناسب میان موارد مندرج در پرونده‌ها و درخواست‌های متقاضیان، دستورات لازم را به واحدهای ذی‌ربط قضائی ابلاغ کرد.

لازم به ذکر است بر اساس مفاد قانون اساسی، منویات انقلاب و انتظارات مردم، پیامد نهایی تحول در قوه قضائیه دستیابی به «عدالت» و «رضایتمندی مردم» است و امید است این ملاقات‌های مردمی صرفاً به چند روز منحصر نشده و جنبه نمایشی نیز پیدا نکند.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *