سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
 
۰

از دیابت نوع ۳ چه می‌دانید؟

سه شنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۱ ساعت ۰۴:۱۱
کد مطلب: 797603
دیابت نوع 3 نامی بحث‌برانگیز است که گاهی برای اشاره به بیماری آلزایمر، نوعی زوال عقل پیشرونده، استفاده می‌شود.
از دیابت نوع ۳ چه می‌دانید؟
به گزارش جهان نيوز به نقل از پایگاه سلامت، پیوندهای قوی بین این دو بیماری ایجاد شده است، به ویژه اینکه زوال عقل ممکن است توسط نوعی مقاومت به انسولین که به طور خاص در مغز رخ می‌دهد، ایجاد شود.
 
توجه داشته باشید که دیابت نوع 3 با دیابت نوع 3c (دیابت پانکراتوژنیک نیز نامیده می‌شود) که یک عارضه ثانوی است که ممکن است در نتیجه سایر بیماری‌های لوزالمعده یا پانکراس ایجاد شود، یکسان نیست.

ارتباط بین آلزایمر و دیابت

مطالعات نشان می‌دهد که خطر ابتلا به بیماری آلزایمر در میان افراد مبتلا به دیابت 65 درصد بیشتر از افراد بدون دیابت است.

با چنین ارتباط قوی، تحقیقات بر توضیح ارتباط بین این دو بیماری متمرکز شده است.
 
در دیابت نوع 1 که یک بیماری خودایمنی است، سلول‌هایی که انسولین تولید می‌کنند، به نام سلول‌های بتا، مورد حمله سیستم ایمنی بدن قرار می‌گیرند و باعث می‌شوند که گلوکز یا قند تا سطوح بالایی در جریان خون ایجاد شود.

دیابت نوع 2 زمانی اتفاق می‌افتد که انسولین نسبت به گلوکز یا قند حساسیت کمتری پیدا می‌کند و در نتیجه کارایی آن در حذف آن از جریان خون کاهش می‌یابد و به جای اینکه به سلول‌ها برای انرژی مصرف شود، اجازه می‌دهد تجمع پیدا کند.

در بیماری آلزایمر، به نظر می‌رسد مشکل مشابهی در مقاومت به انسولین رخ می‌دهد، اما به جای اینکه روی بدن به طور کلی تاثیر بگذارد، اثرات آن در مغز متمرکز می‌شود.

در دیابت، اگر قند خون فرد خیلی بالا یا خیلی کم شود، بدن علائم واضحی از مشکل را ارسال می‌کند: تغییرات رفتاری، گیجی، تشنج و غیره. اما در بیماری آلزایمر، به جای آن سیگنال‌های حاد، عملکرد و ساختار مغز وجود دارد. و در طول زمان به تدریج کاهش می‌یابد.

هنگامی که گروهی از محققان مجموعه‌ای از مطالعات موجود در مورد بیماری آلزایمر و عملکرد مغز را مرور کردند، متوجه شدند که یک یافته رایج در بیماری آلزایمر، بدتر شدن توانایی مغز برای استفاده و متابولیسم قند است. 

آنها این کاهش توانایی استفاده از قند را با کاهش توانایی شناختی مقایسه کردند و نشان دادند که کاهش در سوخت‌وساز قند همزمان با کاهش شناختی اختلال حافظه، مشکل در یافتن کلمه، تغییرات رفتاری و موارد دیگر بوده است.

علاوه بر این، دانشمندان تشخیص دادند که با بدتر شدن عملکرد انسولین در مغز، نه تنها توانایی شناختی کاهش می‌یابد، بلکه اندازه و ساختار مغز نیز بدتر می‌شود - همه اینها معمولاً با پیشرفت بیماری آلزایمر رخ می‌دهند.

بنابراین، اصطلاح "دیابت نوع 3" در دو مورد استفاده می شود: برای توصیف نوع واقعی دیابت که فقط بر مغز تاثیر می‌گذارد و برای توصیف پیشرفت دیابت نوع 2 به بیماری آلزایمر.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *