جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
۱۶

خاتمی از مجمع روحانیون مبارز خارج می‌شود؟

سه شنبه ۲۳ فروردين ۱۴۰۱ ساعت ۰۹:۰۱
کد مطلب: 796973
به گفته وزیر دولت اصلاحات، جریانی که می‌خواهد حضور بی قید و شرط در انتخابات داشته باشد به دنبال این است تا فردی را جایگزین رئیسی کند و به دنبال یک شخص اصلاح طلب هم نیستند؛ بلکه می‌خواهند کسی مانند لاریجانی را بیاورند.
خاتمی از مجمع روحانیون مبارز خارج می‌شود؟
به گزارش جهان نيوز به نقل از فارس، «اصلاح طلب جامعه محور؛ اصلاح طلب حکومت محور» عنوانی جدید برای خط‌کشی‌های سیاسی در اردوگاه دوم خرداد است. این عنوان در حقیقت شکل جامع‌تر همان بلوک‌بندی جنجالی «اصلاح‌طلب بدلی و واقعی» سال 84 تا 88 است که هر بار پس از یک شکست سنگین و تلخ در این جناح سیاسی متولد می‌شود.

اصلاح‌طلبان که پس از شکست‌های پی در پی سال‌های 98 و 1400 به تعبیری هنوز نتوانسته‌اند به دلیل عملکرد یارانشان در دولت، مجلس، شورای شهر و شهرداری‌ها کَمر راست کنند، علی‌رغم اذعان بر اینکه پایگاه رای‌شان از آنان روی برگردانده است، همچنان با حفظ پرستیژ تاکید دارد بدون قید و شرط در انتخابات‌ها مشارکتی نخواهد داشت!

علی صوفی وزیر دولت اصلاحات در همین باره در گفت‌و‌گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس می‌گوید:‌ عملا جریانی در دل اصلاح‌طلبان حضور بدون قید و شرط در انتخابات را دنبال می‌کند. این اصلاح طلبان در انتخابات 1400  پشت سر همتی آمد و سعی کرد همتی را با خود همراه کند و رسما نتوانست جبهه اصلاحات را پشت سر خود بیاورد اما توانست تمام هیئت‌رئیسه را پشت سر خود بیاورد و برخی از احزاب اصلاح طلب هم حمایت کردند.

وی گفت:‌ جریانی که می‌خواهد حضور بی قید و شرط در انتخابات داشته باشد به دنبال این است تا فردی را جایگزین رئیسی کند و به دنبال یک شخص اصلاح طلب هم نیستند؛ بلکه می‌خواهند یک اصولگرا مثل لاریجانی را بیاورند و از او سهم بگیرند و به همین دلیل می‌خواهند فعالیت جبهه اصلاحات ادامه یابد.

وزیر دولت اصلاحات یادآور شد:‌ همه اصلاح‌طلبان بر این مسئله اذعان داشتند که لیست اصلاح‌طلبان برای انتخابات شورای شهر تهران در 1400 پتانسیل رای آوری ندارد، بنابراین تلاش کردند تا آقای خاتمی را به حمایت وا دارند چون می‌دانند لیست بدون امضای خاتمی هیچ اعتباری ندارد. در انتخابات مجلس هشتم هم چنین اتفاق مشابهی افتاده بود یعنی آقایان از نام آقای خاتمی استفاده کردند اما آن لیست رای نیاورد. آقای همتی که تلویحا از حمایت خاتمی برخوردار بود فقط 2 میلیون رای آورد.

صوفی گفت:‌ برخی از اصلاح‌طلبان می‌خواهند همین راه را ادامه دهند و برایشان مهم نیست که اعتبار خاتمی و اصلاح طلبان مخدوش شود بلکه خود را اینگونه یافتند که به هر قیمتی در انتخابات حضور داشته باشند. این می تواند از سوی یک حزب تا حدی قابل قبول باشد اما از سوی یک جریان سیاسی خیر. برای فعالیت جبهه اصلاحات هم از آقای خاتمی مایه گذاشتند و هیئت رئیسه نزد ایشان رفت و او تاکید کرد جبهه اصلاحات ادامه یابد در حالی که طبق قانون قرار بود جبهه اصلاحات ظرف 6 ماه فعالیت کنند در حالی که 26 حزب موسس آن باید در مورد فعالیت آن تصمیم‌گیری می‌کردند.

نیازی نیست برای این کارها از خاتمی مایه گذاشته شود. آقای خاتمی خود نیز تشخیص داده بود که این کار به مصلحت نیست و زمینه ای نیز وجود ندارد که انتخابات 1402 و 1404 متفاوت تر از 98 و 1400 باشد.

وی در پاسخ به این پرسش که برخی از تحرکات نشان می‌دهد که اصلاح‌طلبان هم اکنون انتخابات را کلید زده‌اند، تصریح کرد:‌ جبهه اصلاحات هنوز برای انتخابات برنامه‌ای ندارد و به دنبال هویت اصلاح‌طلبی است اما جریان دیگری هویت را کنار گذاشته و به دنبال سهم‌خواهی در قدرت است و خودش نیز به این باور رسیده که ممکن است جریان رقیب میدانی به اصلاح طلبان ندهد و اصلاح طلبان شانسی برای گرفتن قدرت نداشته باشند بنابراین می‌خواهند حتی با اصولگرایان کار کنند!

دبیرکل حزب پیشرو اصلاحات تاکید کرد: اگر اصلاح‌طلبان این احتمال را بدهند که فضای انتخاباتی همچون رد صلاحیت‌های گسترده‌ای که دامن اصولگرایانی همچون هاشمی‌رفسنجانی و علی لاریجانی را نیز گرفته است  تغییر می‌کند و اجازه دهند اصلاح‌طلبان کاندیدای خود را به صحنه بیاورند قطعا آنان در انتخابات 1402 و 1404  برای رقابت آماده می‌کنند، اما انتخابات 98 و 1400 نشان داده حاکمیت چنین کنشی نخواهد داشت.

وی درباره آینده سیاسی حسن روحانی گفت: اگر ما نقش اصلی را به مردم بدهیم و این واقعیت را بپذیریم که مردم نه تنها از آقای روحانی بلکه تا حدی از خاتمی هم عبور کردند و دیگر به جریانات سیاسی امیدی ندارند بنابراین تکلیف آقای روحانی روشن است؛ در چنین شرایطی برای روحانی هیچ فرصتی برای بازسازی چهره خود و بازگشت به عرصه سیاسی و قدرت باقی نمانده است. تمام اعتبار او به رایی بوده که مردم در سال 92 و 96 به اصلاح طلبان دادند. روحانی در دور اول ریاست جمهوری توانست اعتباری برای خود دست و پا کند اما روحانی 1400 کاملا سوخته بود و این آقای روحانی دیگر نمی‌تواند دوباره اعتماد مردم را جلب کند.

صوفی درباره کناره‌گیری خاتمی از سیاست، گفت: آقای خاتمی گفته از عملیات سیاسی فاصله گرفته و به نهادهای قدرت اعلام کرده در عملیات سیاسی دیگر شرکت نمی‌کنم. 

بر اساس اعلام رئیس دولت اصلاحات برخی تحلیلگران معتقدند که خروج رسمی خاتمی از سیاست به معنای خروج او از تشکیلات سیاسی نیز است. محمدخاتمی هم اکنون ریاست مجمع روحانیون مبارز را بر عهده دارد و به گفته کارشناسان او بنا دارد از این مجموعه نیز خارج شود.

از علی صوفی درباره خروج محمدخاتمی از مجمع روحانیون پرسیدیم که پاسخ داد: من از این موضوع اطلاعی ندارم اما طبعا آقای خاتمی نمی‌تواند از سیاست خارج شود و کناره گیری کند، بلکه ناخودآگاه در مسائل سیاسی ذهن فعال و نظر خواهد داد و ممکن است نظر خود را در جمع‌های خاص اعلام کند اما فعالیت سیاسی به آن معنا که در گذشته داشته نخواهد داشت.

وی افزود:‌ خود من این حس را داشتم که آقای خاتمی الان اگر بخواهد مثل گذشته با فعالان سیاسی ارتباط داشته باشند و به تناسب هم به تقاضاها و توقعات و انتظارات آنان پاسخ دهند با توجه به اینکه زمینه اجتماعی در دسترس نیست سبب می شود شخصیت آقای خاتمی آسیب ببیند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Romania
خارج شود این مجمع دیگر مهم نیست .!
Iran, Islamic Republic of
دست این جماعت برا ملت رو شده ,دیگه نه اون مجمعشون مهمه , نه این تکرار.
سیدمحمد
Iran, Islamic Republic of
خاتمی ماندگار در قلبها
Iran, Islamic Republic of
از همین مثبتها و منفیهای یکدستی که در تأیید سرشاخه سرمایه های اسرائیل گذاشته شده مشخصه چه کسانی و از کجا دارن این فرد را تأیید می کنند!
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
اینها مرده سیاسی هستند و چند و قت یکبار از این حرفها میزنن که مثلا بگن ما هنوز هستیم و نظر میدیم
Iran, Islamic Republic of
مرده سیاسی که ازش وحشت دارین خیلی هم زنده است!!!
Iran, Islamic Republic of
راست میگه مرده که ترس نداره!
Iran, Islamic Republic of
خب به ما چه ؟
Iran, Islamic Republic of
بله برادر جهان به شما چه
Iran, Islamic Republic of
ببین کارش به کجا رسیده که برای دیده شدن در اخبار چه حرفهایی میزنه
Iran, Islamic Republic of
وای تو رو خدا از مجمع بیرون نرو .
Iran, Islamic Republic of
باشه بهش میگم فقط تو خودشو نگران نکن برادر
Iran, Islamic Republic of
خیلی وقته تموم شدی ...
Iran, Islamic Republic of
شما نگران چی هستی برادر؟
Iran, Islamic Republic of
اگه تموم شده پس چرا 24 ساعته ازش حرف میزنین؟