جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۱
۶
نوزدهمین سفر استانی دولت به ایران کوچک؛

رئیسی با مترو به سفر استانی رفت/ ۱۶ اندیشکده ‌و ۵۰۰ استاد تمام دانشگاه سند تحول دولت را تنظیم کردند/ مدیران ناکارآمد هرچه‌سریع‌تر برکنار شوند/ نام «ایران کوچک» شایسته این استان است + فیلم و عکس

پنجشنبه ۱۸ فروردين ۱۴۰۱ ساعت ۱۴:۵۸
کد مطلب: 796513
استان البرز با هفت شهرستان کرج، طالقان، نظرآباد، ساوجبلاغ ، فردیس، اشتهارد و چهارباغ آماده میزبانی از رئیس جمهور اسلامی ایران شده تا بتواند بخشی از مشکلات خود را مرتفع کند.
رئیسی با مترو به سفر استانی رفت/ ۱۶ اندیشکده ‌و ۵۰۰ استاد تمام دانشگاه سند تحول دولت را تنظیم کردند/ مدیران ناکارآمد هرچه‌سریع‌تر برکنار شوند/ نام «ایران کوچک» شایسته این استان است + فیلم و عکس
به گزارش جهان نيوز، آیت‌الله دکتر سید ابراهیم رئیسی بعد از ظهر پنجشنبه در بدو ورود به استان البرز مورد استقبال نماینده ولی فقیه در استان، استاندار و جمعی از مسئولین استانی قرار گرفت.

دیدار با اقشار مختلف مردم، برگزاری شورای اداری، بازدید از پروژه‌های عمرانی و خدماتی و برگزاری نشست خبری در پایان سفر از مهمترین برنامه‌های رئیس‌جمهور در سفر یک روزه به استان البرز است.

رئیس جمهور را در این سفر وزرای کشور، صنعت، معدن و تجارت، بهداشت و درمان و آموزش پزشکی، جهاد کشاورزی، میراث فرهنگی، ورزش و امور جوانان و معاون امور زنان و خانواده، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و معاون اجرایی رئیس جمهور همراهی می‌کنند.

سفر استانی رئیس جمهور با مترو
 
دیدار صمیمانه و خانوادگی مردم با رئيس جمهور در مترو

در این فیلم ورود حجت‌الاسلام رئیسی به استان البرز با مترو در نوزدهمین سفر استانی را مشاهده می‌نمایید.

فیلم
 

آیت‌الله رئیسی:
استان البرز از ظرفیت‌ بالایی برای پیشرفت و توسعه برخوردار است / اقدامات انجام شده برای توسعه البرز کافی نبوده است


آیت‌الله دکتر سیدابراهیم رئیسی بعد از ظهر پنج‌شنبه در آغاز سفر به استان البرز در گفت‌وگویی کوتاه با خبرنگاران، خاطرنشان کرد: استان البرز به دلیل همسایگی با پایتخت از برخی مزایا برخوردار بوده و در عین حال این همجواری مشکلاتی را نیز برای این استان ایجاد کرده است.

رئیس‌جمهور افزود: استان البرز از ظرفیت‌های مناسبی برای گسترش کشاورزی و صنایع تبدیلی، فعالیت شهرک‌های صنعتی و صنایع مختلف و نیز توسعه گردشگری برخوردار است. حضور اقوام و گویش‌های متنوع از سراسر کشور که به حق این استان را شایسته برخورداری از عنوان «ایران کوچک» کرده‌ است نیز مزیت دیگری برای استان البرز به حساب می‌آید.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: پیش از برگزاری این سفر همکاران ما با استاندار و دیگر مدیران استان جلسات متعددی برگزار کرده و ظرفیت‌ها، نیازها و مشکلات البرز احصاء و راهکارهایی برای رفع آنها پیشنهاد شده است. ان‌شاء الله در جلسه امروز شورای اداری استان این راهکارها به بحث گذاشته می‌شود تا به مصوبات قطعی برای رفع مشکلات استان برسیم.

آیت‌الله رئیسی با تأکید بر ضرورت مشارکت مردم و فرهیختگان برای حل‌وفصل مشکلات و تسریع پیشرفت استان، خاطرنشان کرد: طبیعی است که برگزاری سفر بنده در ماه مبارک رمضان سختی‌هایی را برای شما پیش آورده است، اما از آنجا که تصمیم دارم در همین گام اول به همه استان‌ها سفر کرده و از نزدیک وضعیت آنها را بررسی کنم، از همه شما درخواست می‌کنم که این زحمات را بر من ببخشید و امیدوارم برگزاری این سفرها گرهی از مشکلات مردم باز کند.

رئیس جمهور در دیدار با نخبگان، علما، خانواده‌های شهدا، ایثارگران و جمعی از اقشار مختلف مردم:
مدیران ناکارآمد هرچه‌سریع‌تر برکنار شوند/ مردم متدین در صحنه مهمترین مولفه قدرت ایران


حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی عصر پنجشنبه در دیدار با نخبگان، علما، خانواده‌های شهدا، ایثارگران و جمعی از اقشار مختلف مردم که در مؤسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر محمد شهر کرج برگزار شد، اظهار کرد: که در راستای نوزدهمین سفر استانی رئیس جمهور صورت گرفت، اظهار کرد: توفیقی بود تا در مهمانی خدا حضور یابیم و امیدواریم که مردم ایران از نعمت بهره‌مند شوند.

وی بیان کرد: قرار است خداوند از بهترین چیزی که پیش او است یعنی مقام ربانی خود از روزه‌داران میزبانی کند.

رئیس جمهور تصریح کرد: توجه به برکات این ماه باشد بر راه‌وار لیله‌القدر می‌تواندد ره صد ساله را طی کند.

وی خاطرنشان کرد: انسان سالک الی الله می‌تواند از راه‌وار صیام ره یک عمر را یک شنبه طی کند.

رئیسی گفت: رفتار و سلوک مسئولان در بین مردم بسیار تأثیرگذاری است، به ویژه در جامعه قرآنی می‌تواند اقدامات مثبتی انجام داد.

وی کارهای بسیاری در این کشور انجام شده است، اظهار کرد: در این ۴۰ سال گام‌هایی برداشته شده است که از تمام کسانی که در این مسیر نقش داشته‌اند تقدیر می‌کنیم اما راه بسیار است که باید آن را با اعتماد و اتکا به خدا پیمود.

رئیس جمهور بیان کرد: «ما می‌توانیم» نه تنها در شعار که در عمل هم باید تجلی یابد و نخبگان و فرهیختگان جامعه در این زمینه نقش مهمی دارند.

وی با بیان اینکه راهبرد دشمن ایجاد احساس یاس است، تصریح کرد: امروز تمام کسانی که امید در جامعه ایجاد می‌کنند در جهت راهبرد نظام جمهوری اسلامی حرکت می‌کنند.

رئیس قوه مجریه متذکر شد: هر کسی با رفتار و اقدامش یاس و ناامیدی را در جامعه می‌اندازد، در راهبرد دشمن حرکت می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: همه مردم و مسئولان و دولتمردان باید تلاش کنند اما این تلاش و حرکت باید جهادی باشد، چراکه دشمن کمین کرده و پیشرفت ما را نمی‌خواهد ببیند.

رئیسی گفت: کسانی که ظرفیت دارند در جامعه از تهدید هراس ندارند و از تطمیع از میدان به در نمی‌روند و همواره در مسیر و در طریق انجام وظیفه هستند، این عرصه ممکن است که آسان نباشد اما با ایثار و پایداری طی خواهد شد.

وی اظهار کرد: وعده الهی این است که پاداش از آن کسانی است که در این مسیر با ایستادگی و با مقاومت و با اصرار بر حق مسیر را هموار می‌کنند و موانع را برمی‌دارند.

وی گفت: باید تلاش کنیم تا در زمینه رشد علم اقدام شود که این امر مؤلفه قدرت است.

رئیس جمهور اظهار کرد: باید اقتصادی را بسازیم تا در مقابل تلاطم‌های منطقه و جهان نلرزد یعنی همان اقتصاد مقاومتی که مقام معظم رهبری بر آن تأکید دارند.

وی بیان کرد: مهمترین مؤلفه قدرت ایران اسلامی مردم متدین در صحنه هستند، نظام اداری کشور باید این باشد که خدمت‌گزاری مخلصانه انجام دهد و گره‌ها را باز کند.

رئیسی تصریح کرد: از همه مسئولانی استانی که در این جلسه حضور دارند خواهش می‌کنم بیان نکات خود را تنها به این جلسه اکتفا نکنید.

وی خاطرنشان کرد: دولت تحول را در دستور کار خود قرار داده است و به دنبال وضعیت مطلوب مورد نظر رهبری در بیانیه گام دوم است.

رئیس جمهور گفت: باید تحول کشور را در راستای بیانیه گام دوم انجام دهیم.

وی اظهار کرد: به دنبال عدالت اجرای هستیم، اینجا صحبت از سخنرانی نیست مردم باید احساس کنند که عدالت اجرا می‌شود.

رئیسی بیان کرد: بنا داریم تا نظام اداری ما با عدالت باشد، جذب نیرو، ارتقای نیرو، خدمت‌گازری به مردم باید عادلانه باشد.

وی تصریح کرد: ممکن است در این راه مشکلاتی وجود دارد اما ما این کار را برای رضای خدا و نه خواص انجام می‌دهیم تا رضایت مردم را رقم بزنیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه عدالت باید در حوزه آموزش کشور باید اجرایی شود، خاطرنشان کرد: مرد از فساد، تبعیض و فقر ناراحت هستند.

رئیی قوه مجریه متذکر شد: معلمان دارای منزلت و شأن هستند اما برخلاف این امر موضوع طرح رتبه‌بندی معلمان را بیشتر برای وجهه مالی آن مطرح می‌کنند که این امر یک موضوع حاشیه‌ای به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه نسبت به مسائل مدیریتی در استان باید در تغییرات از نیروهای بومی استفاده کرد، گفت: نیروهای بومی کارآمد در انتخاب مدیر اولویت ندارد.

رئیس جمهور گفت: نگاه به مسائل تربیتی از دوره مهدکودک‌ها بسیار درست است که در دستور کار دولت است ضمن اینکه در دستور اخیر مقام معظم رهبری در شورای انقلاب فرهنگی، تعریف جایگاه مهدکودک‌ها به صورت جدی در نظام آموزشی و پرورشی کشور دیده شود.

رئیسی اظهار کرد: مدیرانی که از گذشته سرکار هستند در صورتی که ناکارآمدند باید هرچه سریع‌تر برکنار شوند.

وی بیان کرد: جوان و جوان‌گرایی اولویت دولت است که این امر را در معرفی وزرا نشان دادیم البته نمایندگان مجلس نظر بر تجربه داشتند.

رئیسی جمهور تصریح کرد: امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری به جوانان اعتماد کردند و هیچگاه در این زمینه ضرر نکردیم، البته جوانان باید از تجربه دیگران استفاده کنیم.

وی با اشاره به معضل زندان‌های البرز گفت: در زمان تأسیس این زندان‌ها منازل مسکونی در اطراف این ابنیه نبود و البته طی این سال‌ها مجوز این کار نباید انجام نمی‌شد.

رئیسی جمهور اظهار کرد: خروج زندان‌ها از شهرها قانون است و باید از همین الان برای خروج زندان‌ها از شهرهای استان البرز اقدام کنند.

رئیس قوه مجریه متذکر شد: استاندار البرز، و شهردار کرج، رئیس سازمان زندان‌ها و دادگستری استان پیگیری‌های لازم را برای حل این موضوع حل این موضوع انجام دهند و با یک مطالعه‌ای زندان‌ها از کالبد شهر کرج خارج کنند و در جایی قرار دهند که زندانبان کار خود را انجام دهد و مردم نیز متأثر از آن نشوند.

وی خاطرنشان کرد: مشکل دولت را مقام معظم رهبری حل کردند و با اختیارات خود اجازه دادند چند ماه باقی مانده سال ۱۴۰۰ را با حذف نکردن ارز ترجیحی وضعیت اقتصادی را دچار شوک نکنیم و با موفقیت ۱۴۰۰ را تمام کردیم و قانون بودجه ۱۴۰۱ را تصویب کردیم.

وی با اشاره به حذف ارز ترجیحی بیان کرد: به دنبال آن هستیم تا این امر هم مشکلی ایجاد نکند و هم با استفاده از نظرات نخبگان به رونق اقتصادی کشور بپردازیم.

رئیسی تصریح کرد: بین تیم اقتصادی کشور ناهماهنگی وجود ندارد اگر در اطلاع‌رسانی نیز اختلافی وجود داشت به خاطر بیان زودتر موضوع بود. بر روی سند تحول خیلی کار شده و ۱۶ اندیشکده کشور در خصوص این سند نظر دارند ضمن اینکه بیش از ۵۰۰ صاحب نظر و استاد تمام دانشگاهی در حوزه‌های مختلف دانشگاهی و حوزوی نسبت به آن نظر داده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: در بحث خودرو در بازدیدی که از ایران خودرو داشتم به چندین نکته از جمله شکستن انحصار در این حوزه تأکید کردم.

رئیس جمهور گفت: امیدهای که از دولت برای دولت وجود دارد کاملاً شدنی است و سعی داریم وضع موجود را به وضع مطلوب نزدیک کنیم.

وی با بیان اینکه در این زمینه حضور و مشارکت مردم لازم و ضروری است، اظهار کرد: بخش خصوصی و دولتی باید پای کار بیایند تا مشکلات را حل کنند.

رئیسی بیان کرد: نقش دادن به مردم در تمامی حوزه‌ها می‌تواند مشکلات را حل کند به طور مثال در موضوع کرونا بدون حضور مردم حل این معضل شدنی نبود که یکی از هنرهای مقام معظم رهبری محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه هرکجا که موفقیتی در کار بود مردم پای کار آمده بودند، تصریح کرد: حضور مردم بسیاری از گره‌ها را باز می‌کند.

 

در بازدید میدانی رئیس‌جمهور مقرر شد
بیمارستان نیمه‌کاره کمال‌شهر کرج، حداکثر ظرف دو سال تکمیل می‌شود


آیت‌الله دکتر سیدابراهیم رئیسی روز پنج‌شنبه در جریان بازدید از بیمارستان در حال احداث ۱۰۰ تختخوابی کمال‌شهر کرج، با اشاره به پیشرفت ۱۸ درصدی این پروژه گفت: بنای دولت این است که ابتدا آن دسته از طرح‌ها که بیش از ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند را به اتمام برساند، اما با توجه به اینکه این بیمارستان در یکی از مناطق محروم استان قرار گرفته تصمیم گرفته شد، با تخصیص اعتبارات لازم و اقدام جهادی مسئولان مربوطه هر چه سریع‌تر تکمیل شده و در خدمت مردم قرار گیرد.

رئیس‌جمهور بر ضرورت تسهیل دسترسی مردم استان البرز به خدمات درمانی، افزود: استان البرز بیش از ۶۰ درصد از نیاز دارویی کشور را تأمین می‌کند و این به هیچ‌وجه شایسته نیست که مردم این استان در صف درمان قرار بگیرند و در زمینه دسترسی به خدمات درمانی با مشکل مواجه باشند.

احداث بیمارستان ۱۰۰ تختخوابی کمال‌شهر کرج از سال ۹۶ آغاز شده اما با توجه به عدم تأمین منابع تاکنون فقط ۱۸درصد پیشرفت داشته است.

وزیر بهداشت در جریان این بازدید قول داد که بیمارستان مورد نظر، با تخصیص اعتبارات لازم و عزم جهادی وزارت بهداشت، حداکثر در دو سال آینده تکمیل شده و در اختیار مردم کمال‌شهر کرج قرار بگیرد.

 

رئیس‌جمهور در بازدید میدانی از قطار شهری کرج:
دولت سهم خود از تامین مالی قطار شهری کرج را پرداخت می‌کند / عقب‌ماندگی در تکمیل این پروژه باید جبران شود / دست‌اندرکاران پروژه برنامه زمان‌بندی دقیق برای تکمیل آن ارائه کنند


آقای رئیسی با تاکید بر رفع موانع موجود بر سر تامین اعتبار تکمیل این پروژه، از دست‌اندرکاران و مدیران آن خواست، پیشنهادات خود را برای روش‌های تامین مالی پروژه به دولت ارائه کنند و افزود: دولت تلاش خواهد کرد سهم خود از تأمین مالی این پروژه را هر چه سریع‌تر پرداخت کند.

اجرای پروژه قطار شهری کرج از سال ۸۵ آغاز شده اما به دلیل عدم تأمین منابع مورد نیاز عملا به شکل نیمه‌کاره باقیمانده است. کرج اولین کلانشهر بعد از تهران است که کلنگ قطار شهری را بر زمین زده اما به دلیل مشکلات موجود در مسیر تامین اعتبار پروژه، نسبت بهرئیس‌جمهور در ادامه برنامه‌های سفر به استان البرز با حضور در بخشی از پروژه در حال اجرای قطار شهری کرج در جریان جزئیات و روند اجرای این پروژه عمرانی قرار گرفت.

کلانشهرهای دیگر همچون اصفهان، شیراز و مشهد در این زمینه دچار عقب‌ماندگی شده است.

رئیس جمهور در خوابگاه دانشجویی دانشگاه خوارزمی کرج حضور یافت
 
آیت الله سید ابراهیم رئیسی ،رئیس جمهور امشب در جمع دانشجویان و اساتید دانشگاه خوارزمی واقع در حصارک کرج حضور یافته و با آنان افطار کرد.






 
آیت‌الله رئیسی در دیدار آحاد مختلف مردم استان البرز:
ارتقای کارآمدی نظام اداری، اعتماد مردم را تقویت می‌کند/ راهبرد اصلی امروز نظام امیدآفرینی نسبت به آینده است/ تحقق عدالت سیاست اصلی دولت است/ در انتخاب مدیران، اولویت با نیروهای بومی است

 

 
آیت‌الله دکتر سیدابراهیم رئیسی بعد از ظهر پنج‌شنبه در دیدار با نخبگان، علما، خانواده شهدا، ایثارگران و جمعی از اقشار مختلف مردم استان البرز، گفت: در ۴۰ سال گذشته گام‌های زیادی برای پیشرفت این منطقه برداشته شده، اما راه طولانی‌تری در پیشِ رو قرار دارد که باید با توکل بر خدا و اعتماد به مردم آن را طی کنیم.

دکتر رئیسی در ادامه اظهار داشت: راهبرد اصلی امروز نظام امیدآفرینی نسبت به آینده است و هر کس در این مسیر حرکت کند، در جهت تحقق هدف نظام حرکت کرده و هر کس با هر رفتار و اقدامی یأس‌آفرینی کند، بداند یا نداند در مسیر تحقق اهداف دشمن حرکت کرده است.

رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه امروز مسئولیت بسیار سنگینی برعهده همه مسئولان در جمهوری اسلامی قرار دارد، تصریح کرد: امروز همه ما باید متوجه باشیم که با وجود آنکه دشمن نمی‌خواهد ایران پیشرفت کرده و قدرتمند شود، اما وظیفه ما آن است که با تلاش مضاعف و مجاهدانه برای تحقق آرمان‌ها و اهداف انقلاب اسلامی تلاش کنیم.

آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه محور اصلی تلاش‌های ما باید تقویت مؤلفه‌های قدرت جمهوری اسلامی باشد، خاطرنشان کرد: امروز علم، اقتصاد و پشتوانه و حضور مردمی مهم‌ترین مؤلفه‌های قدرت هستند. پیشرفت علمی، تقویت و بالندگی اقتصاد به شکلی که در مقابل تکانه‌های بیرونی آسیب‌ناپذیر باشد و نیز ایجاد دلگرمی برای مردم مؤمن و انقلابی دلداده به نظام جمهوری اسلامی ایران مهم‌ترین عرصه‌هایی هستند که باید برای تقویت مؤلفه‌های قدرت کشور مورد توجه قرار گیرند.

رئیس‌جمهور یکی از مهم‌ترین عوامل تقویت اعتماد مردم به نظام را ارتقای کارآمدی نظام اداری برشمرد و گفت: مردم متدین و حاضر در صحنه باید ببینند که نظام اداری جمهوری اسلامی ایران سالم، کارآمد و بدون فساد است. نظام اداری کشور باید در همه سطوح صادقانه به مردم خدمتگزاری کرده و کارها را بدون پیچیدگی و تأخیر به پیش ببرد.

دکتر رئیسی در بخش دیگری از سخنانش با تشکر از سخنان و نظرات ارایه شده از سوی سخنرانان در این جلسه، گفت: گفتمان دولت مردمی ایجاد تحول و تلاش برای نزدیک کردن هر چه بیشتر وضع موجود به وضع مطلوب است. دقیق‌ترین و منصفانه‌ترین تحلیل و تعریف از وضع موجود در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی ارایه شده و بهترین راهکارها برای نیل به وضع مطلوب نیز در همین سند تشریح شده است. مستند تحول مورد نظر دولت بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی است.

رئیس‌جمهور در ادامه با اشاره به اینکه گفتمان دولت روشن و محور عمل دولت اجرای عدالت در همه سطوح است، افزود: توصیف و توضیح عدالت کار سختی نیست، اما مهم آن است که مردم در عمل احساس کنند که عدالت اجرا شده است. دولت بنا دارد در عمل عدالت را در عرصه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی، فردی در نظام اداری در مقررات جذب نیروی انسانی در نظام پرداخت حقوق و دستمزد و همه عرصه‌های دیگر اجرا کند؛ این خواست همه مردم، هدف انقلاب اسلامی و تکلیف قانون اساسی برای ما است.

آیت‌الله رئیسی اظهار داشت: دولت در مسیر اجرای عدالت خواست مردم را محور قرار خواهد داد و هر جا که خواست و منافع مردم در تقابل با خواست و اراده خواص قرار گیرد، خواست عمومی مقدم خواهد بود.

رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه مردم از فساد و تبعیض ناراضی بوده و لذا دولتمردان باید اساس کار خود را بر رفع فساد و تبعیض از نظام اداری کشور قرار دهند، گفت: دولت باید براساس عدالت عمل کند و مردم نیز به طور دقیق بر عملکرد دولت نظارت داشته باشند.

دکتر رئیسی افزود: هر جا که احساس می‌کنید ایجاد تغییر و جایگزینی نیروها ضرورت دارد، ابتدا متعهد به استفاده از ظرفیت‌های بومی باشید. اگر افرادی که در عرصه‌های مختلف مشغول کار هستند، قابل اعتماد و کارآمد هستند، آنها را تثبیت کنید و اگر غیر از این است هر چه زودتر آنان را با افراد کارآمد و شایسته با اولویت استفاده از نیروهای بومی جایگزین کنید.

رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنانش توجه به شأن و منزلت و ارتقاء کیفیت کار معلمان، توجه به ارائه آموزش‌های مناسب برای دانش‌آموزان در نظام تربیتی و آموزشی و توجه به آموزش‌های ارایه شده در مهدکودک‌ها را از جمله دغدغه‌های دولت در زمینه نظام آموزشی برشمرد و اظهار داشت: لازم است وزارت آموزش و پرورش با عزم و اراده جهادی در راستای تحقق این نکات و نظام آموزشی تراز انقلاب اسلامی حرکت کند.

آیت‌الله رئیسی در ادامه سخنانش به تشریح برنامه دولت برای اصلاحات اقتصادی پرداخت و گفت: روزی که دولت را تحویل گرفتیم ۸ میلیارد دلار در نظر گرفته شده در بودجه سال ۱۴۰۰ برای پرداخت ارز ترجیحی تقریباً تمام شده بود، اما دولت تمام تلاش خود را کرد تا بدون وارد شدن شوک به بازار موضوع تأمین کالاهای اساسی را مدیریت کند که در این مسیر مقام معظم رهبری نیز به دولت کمک زیادی کردند.

رئیس‌جمهور افزود: هیچ عدم هماهنگی در این زمینه در بخش‌های مختلف دولت وجود نداشت و موضع دولت در این زمینه از ابتدا کاملاً روشن و مشخص بود. تیم اقتصادی دولت سیزدهم با هماهنگی بالا در راستای تحقق سیاست‌های دولت و تقویت اقتصاد ملی مشغول به کار است.

دکتر رئیسی درباره سند تحول دولت مردمی نیز اظهار داشت: ۱۶ اندیشکده و بیش از ۵۰۰ صاحبنظر عرصه‌های مختلف درباره این سند نظر کارشناسی دادند.

رئیس‌جمهور همچنین درباره برنامه دولت درباره سامان دادن به صنعت خودروسازی، تصریح کرد: در بازدیدی که از مجموعه ایران خودرو داشتم، تأکید کردم که انحصار خودروسازی در کشور هر چه سریع‌تر باید اصلاح شود.

آیت‌الله رئیسی در بخش پایانی سخنان خود در ضرورت همفکری و مشارکت همه آحاد جامعه برای ایجاد تحول در کشور، تأکید و خاطرنشان کرد: وقتی می‌گوییم دولت ما مردمی است، معنای آن همین است که مردم به طور واقعی و مؤثر در همه بخش‌ها حضور داشته باشند.

رئیس جمهور تصریح کرد: انتظار داریم دانشگاه به عنوان اتاق فکر دولت، نظام مسایل کشور را تدوین کند و حوزه‌های علمیه با تکیه بر فقه پویا و تمدن‌ساز برای حل مسایل کشور راهکار ارایه کنند. از همه همکاران خود در دولت خواسته‌ام که برای مشارکت مردم در اقدامات خود نقش و جایگاه تعریف کنند، چرا که باور داریم هر گره‌ای با حضور و مشارکت مردم سریع‌تر باز می‌شود.
 

رئیس جمهور در جلسه شورای اداری استان البرز:
توسعه متوازن و محرومیت‌زدایی با پشت‌میزنشینی ممکن نیست / انجام سفرهای استانی برای بررسی وضعیت میدانی استان‌های کشور ضرورت دارد / مدیران و صاحب‌نظران البرز نظام مسائل این استان را تهیه کنند / موفقیت دولت در گروی به کارگیری نیروهای کارآمد انقلابی و بومی در استان‌هاست
سیدابراهیم رئیسی که شامگاه پنج‌شنبه در جلسه شورای اداری استان البرز سخن می‌گفت، تحقق توسعه پایدار و متوازن در کشور و محرومیت‌زدایی از نقاط کم‌برخوردار را با پشت‌میزنشینی و مدیریت تمرکزگرا ناممکن دانست و خاطرنشان کرد: پس از برگزاری دور اول سفرها حتماً دور دوم سفرها را نیز برای رسیدگی و بررسی وضعیت و نحوه اجرای مصوبات دور اول سفرها برگزار خواهیم کرد.

رئیس‌جمهور در ابتدای این جلسه با مرور فضایل ماه مبارک رمضان، گفت: دگرخواهی و مردم‌دوستی در پرتو خداخواهی و خدادوستی از مهم‌ترین آموزه‌های ماه رمضان هستند که این آموزه یکی از کارآمدترین و مؤثرترین تحقق جامعه آرمانی و الهی است.

آیت‌الله رئیسی اعتقاد به حضور و نظارت مستمر خداوند متعال بر افعال و کردار آدمی را مهم‌ترین نظام نظارتی در اسلام دانست و افزود: در نظام مدیریت اسلامی، افراد خود را پیش و بیش از هر نهاد و شخص دیگری تحت نظر و به تعبیر دیگر در محضر خدا می‌بینند.
دکتر رئیسی با بیان اینکه در چنین نظام کنترلی روابط ناسالم، فساد و تبعیض به هیچ وجه مورد قبول نیست، اظهار داشت: در نظام اخلاقی حاکم بر جمهوری اسلامی چنین مسایلی به شدت مذموم است و این مسایل در دولت تحول‌خواه و فسادستیز قبیح‌تر و مذموم‌تر است. چرا که نظام اداری مطلوب دولت تحول‌خواه نظامی عادلانه است.

رئیس‌جمهور مردم‌دوستی را جلوه‌ای از خدادوستی خواند و تصریح کرد: سرلوحه کار ما در دولت مردمی، مردم‌دوستی و مردم‌خواهی است و این روش کار مخلصانه برای مردم بزرگترین درس ماه رمضان برای ما است.

آیت‌الله رئیسی در ادامه با اشاره به مشاهدات و بررسی‌های خود در سفر به استان البرز، با بیان اینکه کارهای بسیاری برای پیشرفت استان البرز انجام شده، اما کارهای زیادی نیز باقی مانده است، خاطرنشان کرد: امروز ضرورت متحول کردن وضعیت بر کسی پوشیده نیست، اما باید این نکته را در نظر داشته باشیم که تحول با کار عادی رقم نمی‌خورد، بلکه نیاز به حرکت جهشی و کار جهادی دارد. البته این به معنای نادیده گرفتن برنامه‌ریزی، تأمین اعتبارات و حرکت براساس برنامه نیست، اما همه اینها وقتی به نتیجه می‌رسد که مجاهدانه کار کنیم.

رئیس‌جمهور از مدیران و صاحبنظران استان البرز خواست که نظام مسایل استان البرز را تهیه و مسایل را اولویت‌بندی کنند و گفت: یکی دیگر از شروط موفقیت بکارگیری نیروهای جوان حزب‌اللهی، انقلابی، کارآمد و البته با اولویت نیروهای بومی است. بکارگیری نیروهای کارآمد بومی این احساس را در جوانان ایجاد می‌کند که در استان محل زندگی خود جایگاه و اهمیت دارند.

دکتر رئیسی افزود: یکی دیگر از الزامات موفقیت توجه به اهمیت مدیریت و بکارگیری مدیران کارآمد است که نقش بسیار تعیین‌کننده‌ای در ایجاد تحول دارند.

رئیس‌جمهور در ادامه به برخی مشکلات استان از جمله کمبود تخت‌های بیمارستانی در البرز، کمبودهای سرانه آموزشی و نیاز به احداث مدارس جدید مشکلات ناشی از مهاجر‌پذیری استان، مشکلات ناشی از قرار گرفتن زندان‌های موجود در استان بر حریم شهرها به دلیل توسعه این شهرها، لزوم ارتقاء شاخص‌های امنیتی بویژه در ارتباط با سرقت و قاچاق مواد مخدر، لزوم چاره‌اندیشی برای جلوگیری از خشک شدن تالاب صالحیه در استان البرز اشاره و تأکید کرد که در این سفر تصمیمات خوبی برای رفع این مشکلات اتخاذ شده است.

آقای رئیسی همچنین با اشاره به درخواست استاندار البرز برای ارتقاء تقسیمات کشوری در استان و تبدیل ۳ شهر به شهرستان از استاندار خواست که گزارش این موضوع را به هیأت دولت ارایه کند تا در اسرع وقت بررسی‌های لازم در این باره انجام و در صورت تایید کارشناسی، در خصوص آن تصمیم‌گیری شود.

رئیس‌جمهور همچنین از مدیران استان خواست که در خارج از چارچوب اداری جلسات و نشست‌های مستمری با فرهیختگان و صاحبنظران استان در حوزه‌های مختلف حتی آن دسته از کارشناسانی که نظراتی مخالف با آنان دارند، برگزار کرده و از مشاوره و نظرات آنان برای حل و فصل مسایل بهره بگیرند.

وزرای «صنعت، معدن و تجارت»، «بهداشت، درمان و آموزش پزشکی»، «جهاد کشاورزی» و «میراث فرهنگی و گردشگری» نیز در این جلسه گزارشی از حضور و بازدیدهای خود از شهرستان‌های استان‌های البرز ارایه کردند.

همچنین سید صولت مرتضوی معاون اجرایی رئیس‌جمهور به تشریح روند بررسی مسایل و مشکلات استان البرز و چگونگی تصویب مصوبات این سفر استانی و برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای اجرای این مصوبات پرداخت.
 
آیت‌الله رئیسی در نشست خبری پایان سفر به استان البرز:
استان البرز ظرفیت‌های بسیار خوبی برای پیوند صنعت و دانش و فعالیت‌های دانش‌بنیان دارد/ شاخص‌های توسعه‌ای و زیرساخت‌های البرز متناسب با افزایش جمعیت و مهاجرپذیری آن ارتقا نیافته است/ دولت با حمایت از توسعه و بالندگی اقتصاد روستاها به دنبال حل ریشه‌ای مشکل مهاجرت و حاشیه‌نشینی است
سیدابراهیم رئیسی شامگاه پنج‌شنبه در نشست خبری پایان سفر به استان البرز با بیان اینکه نمی‌توانیم روند برگزاری سفرهای استانی را کند یا متوقف کنیم، گفت: بنا داریم در کوتاه‌ترین زمان وضعیت همه استان‌ها را بررسی کنیم و لذا با وجود آنکه در ماه رمضان بودیم، برگزاری این سفر ضروری بود.

رئیس‌جمهور در ادامه استان البرز را دارای ظرفیت‌های چشمگیر صنعتی، کشاورزی و گردشگری دانست و گفت: استان البرز در عین حال پذیرای تعداد زیادی مهاجر است اما شاخص‌های توسعه و زیرساخت‌های این استان متناسب با حجم بالای افزایش جمعیت ناشی از مهاجرت به استان نیست.

دکتر رئیسی پایین بودن سرانه فضاهای آموزشی، ورزشی و درمانی را از جمله تبعات مهاجرنشینی برای استان البرز برشمرد و افزود: در سفر امروز تصمیمات خوبی برای توسعه فضاهای آموزشی، تکمیل بیمارستان‌های در حال ساخت و گسترش فضاهای درمانی و نیز افزایش سرانه ورزشی گرفته شد که این تصمیمات بویژه ساخت مدارس جدید در استان بزودی و با کمک خیرین آغاز خواهد شد.

رئیس‌جمهور همچنین با اشاره به بازدید خود از پروژه قطار شهری کرج، اظهار داشت: متأسفانه این پروژه ۱۵ سال است که در حال اجراست و هنوز کارهای زیادی برای تکمیل آن باقیمانده است. از مدیران استان خواسته شد که یک برنامه زمان‌بندی دقیق و بسته پیشنهادی برای شیوه، محل و نحوه تأمین اعتبارات پروژه ارایه کنند تا بتوانیم با سرعت بیشتری اجرای آن را به پیش ببریم.

آیت‌الله رئیسی با اشاره به وجود بیش از ۳۵۰۰ واحد صنعتی و نیز ۳۰ مرکز تحقیقات مهم در استان البرز، تصریح کرد: واحدهای صنعتی و تحقیقاتی در استان، نماد توانایی و دانایی هستند که ایجاد ارتباط و پیوند بین آنها می‌تواند به تحقق اهداف شعار امسال یعنی حمایت از رونق تولید، ایجاد اشتغال و افزایش و رونق فعالیت واحدهای دانش‌بنیان کمک کند.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: یکی از بخش‌هایی که ظرفیت بالایی برای نیل به فعالیت‌های دانش‌بنیان دارد، شهرک‌های صنعتی است و اگر از ارتقاء فعالیت‌های واحدهای صنعتی این شهرک‌ها به فعالیت‌های دانش‌بنیان حمایت شود، بخش قابل توجهی از هدف‌گذاری دو برابر شدن تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان محقق خواهد شد.

دکتر رئیسی همچنین به موضوع ارتقاء تقسیمات کشوری در استان البرز اشاره کرد و گفت: در جلسه شورای اداری، مقرر شد که استاندار گزارشی در این‌باره به دولت ارایه کند تا هر چه سریع‌تر مورد رسیدگی قرار گیرد.

رئیس‌جمهور همچنین در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره شرکت‌هایی که در استان البرز فعال بوده، اما مالیات آنها در حوزه مالیاتی استان تهران پرداخت می‌شود، اظهار داشت: از وزیر امور اقتصادی و دارایی خواسته‌ام این موضوع را بررسی کند با آن دسته از شرکت‌هایی که در یک استان دیگر فعالیت می‌کنند، اما در تهران ثبت شده‌اند، در صورت امکان مالیات خود را در حوزه مالیاتی همان استان محل فعالیت پرداخت کنند.

آیت‌الله رئیسی در پاسخ به سوال دیگری درباره راهکارهای دولت برای ساماندهی مهاجرپذیری و حاشیه‌نشینی در استان البرز، گفت: یکی از مهم‌ترین دلایل مهاجرت و حاشیه‌نشینی افراد فعال نبودن اقتصاد روستاها و شهرهای کوچک است.

رئیس جمهور افزود: امروز عمده روستاهای کشور از آب، برق، گاز، راه و امکانات بهداشتی ضروری برخوردار هستند، اما روستانشینان و ساکنین شهرهای کوچک به دلیل فعال نبودن اقتصاد در محل زندگی‌شان تمایل به مهاجرت پیدا می‌کنند.

دکتر رئیسی تصریح کرد: دولت با تخصیص تسهیلات لازم و اعمال حمایت‌هایی نظیر خرید تضمینی محصولات و افزایش قیمت خرید تضمینی تلاش دارد اقتصاد روستاها را بالنده‌تر و فعال‌تر کند تا روستائیان به زندگی در روستاها ترغیب شوند. در همین سفر بیشترین بخش اعتبارات برای بخش کشاورزی در نظر گرفته شده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
...
احمد
من از دوستان جهان نیوز تقاضا دارم متن را قبل از انتشار بخوانند.آخه اینقدر غلط املایی بعضی مواقع آدم (هنگ) میکنه که این جمله یعنی چی..!!
Iran, Islamic Republic of
یاد میاد یه رئیس جمهوری هم بود به همین استان البرز سفر کرد هزینه اش نجومی بود !!!!!!!
امیر
Iran, Islamic Republic of
خب آقای رئیسی بسم الله
عوضشون کن .
Iran, Islamic Republic of
سند تحول را در اختیار نخبگان و مردم قرار دهید تا مشخص شود قرار است چکاری انجام شود با چه مبلغ و در چه زمانی؟؟؟