جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

پیچیدگی‌های پیچ تاریخی امروز

مسعود پیرهادی
يکشنبه ۲۲ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۱۷
کد مطلب: 794718
مرور فیش‌های «پیچ تاریخی» در منظومه بیانات رهبر حکیم انقلاب، ما را با تعریف و منظور ایشان درباره این کلیدواژه آشنا می‌کند و در مقابلِ نگرش کلیشه‌ای به این مفهوم، شأن و جایگاه آن موضوع خطیر را نمایان می‌سازد.
جهان نيوز - مسعود پیرهادی: حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پیامی به نشست اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان در اروپا، با اشاره به تحولات سیاسی و نظامی اخیر، بر پیچ تاریخی جهان، شناخت جبهه‌بندی‌ها، اختیار موضع درست و لزوم نقش‌آفرینی در تحولات به سود جبهه حق تأکید کردند. «رویدادهای سیاسی و نظامی در این روزها، تشکیل‌دهنده بخشی از همان پیچ تاریخی جهان است که گمان آن رفته بود.»

مرور فیش‌های «پیچ تاریخی» در منظومه بیانات رهبر حکیم انقلاب، ما را با تعریف و منظور ایشان درباره این کلیدواژه آشنا می‌کند و در مقابلِ نگرش کلیشه‌ای به این مفهوم، شأن و جایگاه آن موضوع خطیر را نمایان می‌سازد.

مقام معظم رهبری در دیدار اعضای شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی و مسئولان ستاد برگزاری دهه فجر در سال ۶۹، این‌گونه پیچ تاریخی را با مصداق و مثال مشخص کردند: «شما ولادت پیامبر(ص) و ائمه(ع) را جشن می‌گیرید. صدها سال است که ولادت مسیح(ع) را جشن می‌گیرند. چرا ولادت‌ها اهمیت و ارزش دارند؟ به خاطر این‌که یک مقطع حساس و تعیین‌‌کننده و یک نقطه‌ عطف و یک پیچش در تاریخ‌اند. یعنی تاریخ در خطی می‌رفت؛ اما در این لحظه، به یک سمت دیگر پیچید. این، نقطه‌ پیچ و نقطه‌ عطف و نقطه‌ انعطاف به یک سمت دیگر است. اگر ما با این حساب نگاه کنیم، اهمیت دهه‌ فجر خیلی زیاد است.»

انقلاب، در منظومه فکری مقام معظم رهبری، همان تغییر مسیری است که پیش از آن مستکبران عالم، معمارش بودند؛ همان نظم نوینی که نیاز داشت با یک پیچ تاریخی به صراط مستقیم برگردد. برهه‌های گوناگون در تاریخ، از این پیچ‌ها داشته است اما جنس و قوت این تغییر مسیر با موارد دیگر قابل‌مقایسه نیست.

«تاریخ دارد عوض می‌شود. یکی از پیچ‌های مهم حرکت تاریخ، در زمان من و شما دارد طی می‌شود. پیچ‌های تاریخ، در طول سال‌های متمادی طی می‌شود. گاهی عمر یک نسل یا دو نسل، در تاریخ یک‌لحظه است. ما در یکی از همان پیچ‌های عمده و در یکی از همان نقاط عظیم هستیم. امروز به دوران نبی اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) نگاه کنید؛ از دور، پیچ را می‌شود دید.

از نزدیک در حین حرکت، هیچ‌کس ملتفت نیست که چه‌کاری دارد انجام می‌گیرد؛ مگر هوشمندان.» پیچ‌های تاریخی در امت اسلام یعنی نفی حرکت قبلی و شروع حرکتی تازه در جهتی دیگر؛ نفی شرک و بت‌پرستی و شروع توحید و یکتاپرستی؛ نفی طاغوت و شروع حکومت الله.

«کشور شما و ملت شما در یک پیچ خطرناک تاریخی در حال حرکت است.
 سی سال است ما داریم این پیچ را طی می‌کنیم. به نقاط خطرناک و خطرخیز رسیدیم، از آن عبور کردیم؛ لکن تمام نشده. این نقطه حساس تاریخی فقط مربوط به تاریخ ایران نیست، مربوط به تاریخ امت اسلامی است.» این نکته بسیار حائز اهمیت است که پیچ تاریخی را باید متناسب با عمر تاریخ نگاه کرد؛ پیچ تاریخ و اصلاح یک مسیر غلط ۱۰۰۰ ساله، ممکن است صدسال طول بکشد؛ اما عمده آن است که عزم طی کردن آن و خسته نشدن، وجود داشته باشد.«حالا سی سال از انقلاب گذشته؛ وقتی سیصد سال بگذرد، کسانی که ناظرند و این حادثه عظیم را می‌بینند، آن‌ها حس می‌کنند که چه اتفاقی افتاده؛ چه پیچ عظیمی در تاریخ امت اسلامی و فراتر از آن، در تاریخ بشریت، اتفاق افتاده. کار بزرگی شده؛ ماها بخشی کوچک از آن را حس کردیم و لمس کردیم و دیدیم و می‌بینیم.» اما چه کسانی می‌توانند میزان توفیق در این حرکت عظیم را محاسبه و درک کنند؟ نوادری در همان دوره ممکن است بخشی از این حرکت را دریابند اما اصل ماجرا با طی زمان و احاطه بر تاریخ مشخص خواهد شد.

«دنیا در حال یک پیچ تاریخی است. ملت عزیز ما، ملت‌های مسلمان، امت عظیم اسلامی، می‌توانند نقش ایفاء کنند. اینجاست که اسلام، تعالیم اسلام، روش اسلام به کار نیاز مردم دنیا می‌آید؛ و اینجاست که نظام جمهوری اسلامی می‌تواند الگو بودن خودش را برای همه مردم دنیا اثبات کند» توقع از اسلام به‌عنوان کامل ترین دین این است که نسخه، راه‌حل و نقشه راه داشته باشد؛ برای نفی بیراهه‌ای که دنیا در آن است باید صراط مستقیمی معرفی کرد که ظرفیت پذیرش همه آزادگان جهان را داشته باشد.

«این پیچ تاریخی‌ای که گفتم، عبارت است از تحول از سیطره چنین دیکتاتوری‌ای به آزادی ملت‌ها و حاکمیت ارزش‌های معنوی و الهی؛ این پیش خواهد آمد؛ استبعاد نکنید» سمت‌وسوی پیچ تاریخی مشخص است. جهت‌گیری آن، قطعات پایانیِ پازل آخرالزمانی و استقرار و حاکمیت عدالت مطلق است؛ ان‌شاءالله.

«شرایط گیتی حساس و جهان در حال گذار از یک پیچ تاریخیِ بسیار مهم است. انتظار می‌رود که نظمی نوین در حال تولد یافتن باشد.» شأنیت معرفی نظم جهانی منحصرا به‌عهده ناظم و خالق جهان است؛ پس صرفا کسانی که بنده اویند می‌توانند طراح و مجری این نظم باشند و آن جز با استمرارِ حرکت و توفیق در گذر از پیچ تاریخی میسر نیست.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *