جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 3 May 2024
 
۱
پانزدهمین روز جنگ در اوکراین؛

تبادل آتش توپخانه میان ارتش روسیه و اوکراین در خارکیف/ ۱۰۰ آمریکایی در راه اوکراین برای جنگ با روسها +فیلم

پنجشنبه ۱۹ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۰۸:۲۸
کد مطلب: 794386
پانزدهمین روز از جنگ روسیه علیه اوکراین در حالی شروع شد که خبر صف 15 کیلومتری خروج مردم از کی‌یف از بیم حملات ارتش روسیه علیه اوکراین به خبر برتر ساعات گذشته تبدیل شد.
تبادل آتش توپخانه میان ارتش روسیه و اوکراین در خارکیف/ ۱۰۰ آمریکایی در راه اوکراین برای جنگ با روسها +فیلم
به گزارش جهان نيوز، پانزدهمین روز از جنگ اوکراین با تشکیل صف ۱۵ کیلومتری مردم برای خروج از شهر کی یف از بیم حملات ارتش روسیه و نیز جا خالی دادن پنتاگون و کاخ سفید از اعطای حتی کمک‌های تسلیحاتی به اوکراین برای دفاع از خود در مقابل حملات روسیه، به اخبار مهم این روز تبدیل شد.

در ذیل آخرین اخبار جنگ اوکراین را مرور می‌کنیم؛

۱۵:۴۰ منابع نظامی اوکراینی: حملات روسها را دفع کردیم
منابع نظامی اوکراینی اعلام کردند: یک گردان موشک های بالستیک اسکندر ام روسی را در منطقه چرنیهیو منهدم کردیم. ما انتظار داریم که تحت پوشش تخلیه، گروه های خرابکار و شناسایی متخاصم به کی یف نفوذ کنند. تلاش روسیه برای نفوذ به منطقه رودخانه اربین را دفع کردیم و کنترل شهر موشون را دوباره به دست گرفتیم.

۱۵:۲۶ رایزنی های مهم درباره تحولات اوکراین
پوتین، ماکرون و شولتز (رؤسای جمهور روسیه و فرانسه و صدراعظم آلمان) تلفنی درباره آخرین تحولات اوکراین گفتگو کردند.

۱۴:۴۳ وزیر خارجه اوکراین: امیدی به ناتو در برابر حملات هوایی روسیه نیست
دیمتری کولبا» وزیر خارجه اوکراین امروز پنجشنبه پس از نشست ۹۰ دقیقه‌ای با سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه در آنتالیا واقع در ترکیه اعلام کرد: من به اینجا آمدم تا بر باز کردن یک کریدور بشردوستانه به ماریوپل کار کنم. درباره برقراری آتش‌بس فوری در این نشست پیشرفتی حاصل نشد. همتای روس قول نداده است که این کار را انجام دهد!

کولبا اضافه کرد: در نشست مذکور، موافقت کردیم که به تلاش‌ها برای دستیابی به راه حلی برای بحران انسانی ادامه دهیم. در دیدار با لاوروف، مسائل مربوط به گشایش کریدورهای بشردوستانه و رژیم آتش بس مورد بحث و بررسی قرار گرفت. لاوروف هیچ تعهدی در مورد کریدور انسانی نداده است. نشست با وزیر خارجه روسیه آسان نبود.
وزیر خارجه اوکراین ادامه داد: درباره آتش بس ۲۴ ساعته برای رسیدگی به فوری‌ترین وضعیت انسانی صحبت کردیم. ما به دفاع از خود ادامه داده و برای محافظت از کشور و مردم خود در برابر تجاوز روسیه فداکاری خواهیم کرد.

به گزارش آناتولی، وی ادعا کرد: خواسته‌های روسیه به معنی تسلیم شدن اوکراین است. ما نمی‌توانیم به جنگ پایان دهیم. تا وقتی که کشور و دولت متخاصم مایل به این کار نباشد، موفق به پایان دادن به جنگ نخواهیم شد! زمانی که طرف روسی آماده دیدار باشد، من نیز دیدار را خواهم پذیرفت. در خصوص مذاکره‌ای مشابه در آنتالیا توافق شد، اگر قرار باشد راه‌حلی حاصل شود، آماده مذاکره هستیم. اوکراین تسلیم نمی‌شود، بلکه خواستار راه‌حلی متعادل است.

این مقام اوکراینی افزود: سیاست ثابت ما پیوستن به ناتو بود؛ اما درک می‌کنیم این اتفاق به زودی رخ نخواهد داد. به‌نظر نمی رسد ناتو برای توقف جنگ و محافظت از غیرنظامیان در برابر حملات هوایی روسیه آمادگی داشته باشد.

۱۴:۳۰ تاکتیک ویژه ارتش روسیه برای رسیدن به کی یف
منابع خبری اعلام کردند: نیروهای روس برای رسیدن به شرق کی یف تاکتیک ویژه را دنبال می کنند. آنها به دنبال رسیدن به شرق کی یف از طریق شهرهای برووارسکی و  بوریسپیل هستند که در ۵ کیلومتری پایتخت اوکراین قرار دارند.

۱۳:۴۷ گفتگوی لاوروف با همتای اوکراینی
سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه امروز پنجشنبه گفت: من با همتای اوکراینی خود در مورد موضوع بشردوستانه صحبت کردم.

۱۳:۳۶ تبادل توپخانه میان ارتش اوکراین و روسیه در خارکیف
خبرنگار الجزیره از تبادل توپخانه بین ارتش اوکراین و روسیه در شهر خارکیف خبر داد.

۱۳:۳۰ مسکو: در حال بررسی واردات قطعات یدکی هواپیما از ترکیه و دیگر کشورها هستیم
سازمان هوانوردی روسیه: در حال بررسی امکان واردات قطعات یدکی هواپیما از ترکیه، هند و سایر کشورها هستیم.

۱۲:۳۵ صد آمریکایی در اوکراین برای جنگ با روسیه
سفارت اوکراین در واشنگتن اعلام کرد: ۱۰۰ آمریکایی برای جنگ با روسیه به اوکراین خواهند رفت.

ژنرال بوریس کرمینتسکی وابسته نظامی اوکراین در واشنگتن گفت که حدود ۱۰۰ شهروند آمریکایی برای شرکت در عملیات نظامی به اوکراین خواهند رفت.

۱۲:۱۵ نشست سه جانبه وزیران خارجه روسیه، اوکراین و ترکیه در آنتالیا
منابع خبری از نشست سه جانبه وزیران خارجه ترکیه، روسیه و اوکراین در آنتالیا خبر دادند و اعلام کردند که این نشست ممکن است نود دقیقه به طول بیانجامد.

اسپوتنیک اعلام کرد که «مولود چاووش اوغلو»، «سرگئی لاوروف» و «دیمیتری کولبا» وزرای خارجه ترکیه، روسیه و اوکراین هم اکنون به منظور بررسی آخرین تحولات مربوط به درگیری‌ها در اوکراین در شهر آنتالیا دیدار کردند.


۱۲:۲ حضور مزدوران در نزدیکی مرز بلاروس
الکساندر لوکانشکو رئیس جمهوری بلاروس گفت: داده های اطلاعاتی از حضور گروهی از مزدوران در نزدیکی مرزهای ما حکایت دارد.

۱۱:۵۸ المیادین: ناوهای روسی اطراف اودسا را ترک کردند
المیادین اعلام کرد: ناوهای جنگی روسیه در اطراف شهر اودسا اوکراین به سمت کریمه بازگشته‌اند.

۱۱:۲۴ وزارت دفاع انگلیس: باید از ایجاد منطقه پرواز ممنوع اجتناب کنیم
وزارت دفاع انگلیس اعلام کرد: ما به صراحت اعلام کرده‌ایم که منطقه پرواز ممنوع بر فراز اوکراین چیزی است که باید از آن اجتناب کنیم.

۱۱:۱۴ وزارت دفاع روسیه اعلام کرد: انهدام ۲۹۱۱ تاسیسات زیرساخت نظامی اوکراین
وزارت دفاع روسیه از انهدام ۲۹۱۱ تاسیسات زیرساخت نظامی اوکراین از زمان آغاز عملیات ویژه نظامی خبر داد.

در بیانیه وزارت دفاع روسیه در این خصوص آمده است: آزمایشگاه‌های بیولوژیکی آمریکایی که در اوکراین تأسیس شده و بودجه آنها را تامین می‌کنند، آزمایش‌هایی را روی نمونه‌های ویروس کرونا انجام داده اند. طی عملیات ویژه روسیه، ۹۷ هواپیمای اوکراینی، ۱۰۷ پهباد، ۱۴۱ سامانه پدافند هوایی، ۹۸۶ دستگاه تانک و دیگر خودروهای زرهی منهدم شده است. مسکو تصمیم خود را برای انتشار مجموعه ای از اسناد به دست آمده از کارمندان اوکراینی در آزمایشگاه های بیولوژیکی و نتایج بررسی آنها اعلام می‌کند.

۱۰:۵۴ المیادین: نیروهای روسی در ۳ کیلومتری کی یف هستند
خبرنگار المیادین گزارش داد: نیروهای روسی در ۲ یا سه کیلومتری کی یف هستند. اوضاع در راستای تشدید محاصره پایتخت اوکراین از سوی نیروهای روسیه پیش می‌رود. نیروهای روسی قصد ورود به میکولایف را ندارند و گذرگاهی به منظور خروج نیروهای اوکراینی گشوده‌اند.

۱۰:۳۸ تصاویر هوایی وزارت دفاع روسیه از نبرد در ماریوپل وزارت دفاع روسیه تصاویری هوایی از نبرد در ماریوپل به نمایش گذاشته است.
   
۱۰:۲۰ استقرار سامانه دفاع موشکی پاتریوت در لهستان
منابع خبری از استقرار سامانه دفاع موشکی پاتریوت در لهستان به بهانه تهدیدات روسیه علیه کشورهای عضو ناتو در شرق اروپا و تحولات اوکراین، خبر دادند.

۱۰:۱۶ روایت لندن از جنگ در اطراف کی‌یف
رویترز به نقل از وزارت دفاع بریتانیا اعلام کرد: کاروان نظامی روسیه در شمال غربی کی یف، علیرغم دستیابی به پیشرفت کمی در عرض یک هفته، با مشکلاتی روبرو شده است. ما شاهد کاهش تعداد حملات هوایی روسیه به اوکراین بوده‌ایم.

۱۰:۱۵  لهستان از ارائه جنگنده به اوکراین عقب‌نشینی کرد
سفیر لهستان در واشنگتن گفت: ما به صراحت اعلام کرده‌ایم یک سوم زرادخانه جنگنده‌های خود را بدون دریافت مبلغ آن، به کسی نمی‌دهیم.

او در واکنش به مخالفت پنتاگون با ارائه جنگنده‌های «میگ-۲۹» به اوکراین گفت: ما چندین بار گفته‌ایم جنگنده‌ها را مستقیماً به اوکراین منتقل نمی‌کنیم.

ما به یک راه‌حل منطقی و معقول رسیدیم اما آمریکایی‌ها آن را رد کردند زیرا به این نتیجه رسیدند این راهکار، تشدیدکننده تنش است.

ما موضع آمریکا را درک می‌کنیم و می‌توانیم به هماهنگ کردن تلاش‌های مشترک برای کمک به اوکراین ادامه دهیم.

۱۰:۱۳ دولت آمریکا درصدد تحریم «روس اتم»
شبکه تلویزونی بلومبرگ گزارش کرد: دولت بایدن در صدد است تا روس اتم (شرکت فعال در امور هسته ای روسیه) را تحریم کند؛ اما کاخ سفید تا کنون تصمیمی در این باره نگرفته است.

۱۰:۰۰ ادعای وزارت دفاع اوکراین درباره سرنگونی ۴ فروند سوخو روسی
وزارت دفاع اوکراین مدعی شد: طی دو روز گذشته ۴ فروند سوخو ۲۵ و ۲ بالگرد روسی را سرنگون کرده‌ایم!

۹:۳۵ ارتش اوکراین: ما دائماً به حملات هوایی و موشکی روسیه پاسخ می دهیم
ارتش اوکراین اعلام کرد: ما دائماً به حملات هوایی و موشکی روسیه در کی یف پاسخ می‌دهیم.

۹:۳۰ آنتونوف: آمریکا نگران فعالیت های بیولوژیک خود در اوکراین است
آناتولی آنتونوف سفیر روسیه در آمریکا گفت: لفاظی اخیر واشنگتن درباره نقض کنوانسیون سلاح های شیمیایی و ببولوژیکی توسط مسکو، اظهاراتی عصبی و نشانگر نگرانی آنها از رو شدن حقایق در مورد فعالیت بیولوژیکی آنها (در اوکراین) است.

۹:۰۰ شنیده شدن صدای انفجارهای شدید در شمال دونتسک
منابع خبری از انفجارهای شدید در شمال دونتسک خبر می‌دهند.

۸:۴۰ را یزنی اردوغان با رئیس شورای اروپا درباره اوکراین
رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه در گفتگو با رئیس شورای اروپا روابط دوجانبه و حمله روسیه به اوکراین را بررسی کرد.

براساس این گزارش، دفتر ریاست جمهوری ترکیه خبر داد که «رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهوری ترکیه، در تماس تلفنی با «اورسولا فون در لاین»، رئیس شورای اروپا، حمله روسیه به اوکراین و روابط ترکیه و اتحادیه اروپا را بررسی کرد.

۸:۱۰ آمادگی اسپانیا برای ارسال محموله های تسلیحاتی بیشتر به اوکراین
مارگاریتا روبلِس وزیر دفاع اسپانیا از آمادگی این کشور برای ارسال محموله‌های تسلیحاتی بیشتری به اوکراین در صورت لزوم خبر داد.

وی افزود: اگر اوکراین نیاز داشته باشد ما ادوات جنگی بیشتری ارسال خواهیم کرد که می‌تواند به دفاع جانانه اوکراینی‌ها کمک کند.

۷:۵۰ گفتگوی وزیر خارجه آمریکا با اوکراین
وزارت خارجه آمریکا بیان کرد: بلینکن وزیر خارجه آمریکا در گفتگو با همتای اوکراینی خود، ارائه کمک‌های بیشتر امنیتی به کی یف را مورد بحث و تبادل نظر قرار داد.

۷:۳۰ رایزنی اردوغان و بایدن با محوریت اوکراین
کاخ سفید اعلام کرد: جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در تماس روز پنجشنبه با رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه آخرین تحولات جنگ میان روسیه و اوکراین را مورد رایزنی قرار می‌دهد.

۷:۲۰ وزارت تجارت آمریکا: صدور مجوز تسلیحاتی به اوکراین را سرعت می‌دهیم
وزارت تجارت آمریکا اعلام کرد: صدو مجوز محموله‌های تسلیحاتی آتشباری و مهمات برای اوکراین را تسریع می‌بخشیم.

۷:۱۰ کمک ۱۳ میلیارد دلاری آمریکا به اوکراین
رویترز گزارش داد: مجلس نمایندگان آمریکا با کمک ۱۳.۶ میلیارد دلاری به اوکراین موافقت کرده است.

۷:۰۰ شهر میکولایف در محاصره نیروهای روسیه
سی ان ان به نقل از شهردار شهر میکولایف اعلام کرد: شهر ما از سوی نیروهای روسی که از شبه جزیره کریمه آمده‌اند، در محاصره است.

۶:۵۶ پیشروی روس‌ها به سمت کی‌یف
منابع روسی از پیشروی نیروهای این کشور به سمت پایتخت اوکراین خبر دادند، اما منابع وابسته به پنتاگون اعلام کرده‌اند که آنها هنوز در اطراف کی‌یف هستند.

رسانه‌های روسی تصاویری منتشر کردند که نشان از پیشروی نیروهای روسی به سمت کی یف پایتخت اوکراین دارد.

۰۵:۵۷ سفر گروسی به ترکیه جهت گفتگو درباره امنیت تأسیسات هسته‌ای اوکراین
مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی از سفرش به ترکیه به منظور گفتگو با وزرای خارجه روسیه و اوکراین درباره تأمین امنیت تأسیسات هسته‌ای در اوکراین خبر داد.

۰۳:۵۷ آمریکا از انتقال جنگنده‌های بیشتر به اوکراین حمایت نمی‌کند
پنتاگون از عدم حمایت از انتقال جنگنده‌های بیشتر به اوکراین خبر داد.
بر اساس این گزارش، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا گفت که واشنگتن از انتقال جنگنده‌های بیشتر به اوکراین حمایت نمی‌کند.

«جان کربی» افزود که انتقال جنگنده‌های میگ به اوکراین می‌تواند خطرات زیادی را به همراه داشته باشد و وزیر دفاع آمریکا به همتای لهستانی خود گفته است که واشنگتن از انتقال جنگنده‌ها به اوکراین حمایت نمی‌کند.

این در حالی است که سخنگوی کاخ سفید هم با تأکید بر اینکه برخاستن جنگنده از پایگاه‌های آمریکا برای پرواز در حریم هوایی اوکراین به نفع آمریکا و ناتو نیست، گفت دور زدن تحریم‌ها علیه روسیه با عواقب مواجه می‌شود.

۰۰:۰۵ پرواز جنگنده آمریکایی برای کمک به اوکراین به نفع ناتو نیست
سخنگوی کاخ سفید در نشست خبری در واشنگتن درباره تحولات اوکراین گفت: فرماندهان دفاعی آمریکا در حال تماس و رایزنی با اوکراین و ناتو برای نحوه تجهیز کی یف به جنگنده هستند به طوری که ایجاد تنش نکند اما بعید به نظر می‌رسد این جنگنده‌ها از پایگاه‌های آمریکا به پرواز درآیند.

«جن ساکی» افزود: همچنان درباره مسائل لجستیک مربوط به انتقال جنگنده از لهستان به اوکراین سؤالاتی وجود دارد. واشنگتن به هیچ عنوان مخالف برنامه لهستان برای تجهیز اوکراین به جنگنده نیست. برخاستن جنگنده از پایگاه‌های آمریکا برای پرواز در حریم هوایی اوکراین به نفع ما و ناتو نیست.

وی در ادامه مدعی شد: ارزیابی‌های اولیه نشان می‌دهد که چین به تحریم‌های اعمال شده علیه روسیه پایبند است. ارزش روبل روسیه به کمترین حد خود رسیده است و اقتصاد روسیه در پی تحریم‌های بین المللی علیه این کشور وارد حالت انفعال شده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *