جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۱
۴
سیزدهمین روز جنگ در اوکراین؛

زلنسکی: تسلیم نمی‌شویم و تا آخرین نفر می‌جنگیم/ بایدن واردات نفت روسیه را ممنوع کرد/ نفت۱۳۳ دلار شد +فیلم

سه شنبه ۱۷ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۰۸:۳۶
کد مطلب: 794139
ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین در مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیونی آمریکایی ABC گفت که علاقه خود را به موضوع پیوستن این کشور به ناتو از دست داده است.
زلنسکی: تسلیم نمی‌شویم و تا آخرین نفر می‌جنگیم/ بایدن واردات نفت روسیه را ممنوع کرد/ نفت۱۳۳ دلار شد +فیلم
گروه بین الملل جهان نيوز: در سیزدهمین روز از عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین، مقام‌های روس می‌گویند علی‌رغم ایجاد کریدورهای امن در برخی شهرهای اوکراین به منظور خروج امن مردم، کی‌یف مانع از خروج مردم از شهرها شده و تلاش دارد از آن‌ها به عنوان سپر انسانی استفاده کند.

نتیجه سه دور مذاکره فشرده میان طرفین، جز پیشرفت اندک در ایجاد گذرگاه‌های امن برای خروج غیرنظامیان از مناطق درگیری، حاصلی نداشته است.

طبق آخرین گزارش‌ها، اتحادیه اروپا و آمریکا در ادامه رفتارهای دوگانه خود، ضمن تجهیز اوکراین به انواع سلاح‌ها، از لزوم پیگیری راهکار دیپلماتیک هم سخن می‌گویند و به روال این روزها، تمرکز خود را روی آن گذاشته‌اند که به هر طریق ممکن، پای چین را به این مقوله باز کنند. در همین راستا، قرار است امروز سه شنبه رئیس جمهور فرانسه و صدراعظم آلمان، گفتگویی با شیء جینپینگ رئیس جمهور چین داشته باشند.

همزمان، به نظر می‌رسد که آمریکا نتوانسته شرکای اروپایی خود را برای اعمال تحریم بر بخش انرژی روسیه، راضی کند تا آنجا که منابع مطلع می‌گویند به‌دلیل عدم همراهی متحدان آمریکا در تحریم واردات نفت از روسیه، واشنگتن ممکن است مجبور شود به تنهایی این اقدام را انجام دهد.

روز گذشته، اولاف شولتز صدراعظم آلمان گفته بود: انرژی روسیه از تحریم‌ها معاف است؛ زیرا هیچ جایگزینی وجود ندارد که امنیت انرژی اروپا را تضمین کند.

برای امروز سه شنبه، ستاد کل ارتش روسیه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرده است که «آتش بس از ساعت ۱۰ صبح برای اطمینان از عملکرد گذرگاه‌های امن در چندین شهر اوکراین برقرار می‌شود».

در ادامه این گزارش، می‌توانید به‌روزرسانی اخبار تحولات در سیزدهمین روز از اقدام نظامی روسیه در اوکراین را دنبال کنید:


۲۳:۳۶ زلنسکی: تسلیم نمی‌شویم و تا آخرین نفر می‌جنگیم

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین از طریق تماس ویدئویی برای نمایندگان مجلس عوام انگلیس سخنرانی کرد. وی گفت: از روز چهارم جنگ، ما شروع به اسارت روس‌ها کردیم و آنها را تحت هیچ شکنجه‌ای قرار ندادیم و با آنها با انسانیت رفتار کردیم!

زلنسکی تاکید کرد: در روز ششم، موشک‌های روسیه به محلی که نازی‌ها هزاران نفر را کشتند، اصابت کرد! در روز نهم ما شروع به دریافت حمایت ناتو کردیم، اما نه به اندازه‌ای که می‌خواستیم. در یازدهمین روز جنگ، شهرها و بیمارستان‌ها با موشک‌های روسی بمباران شدند!!

وی مدعی شد که تلفات ارتش روسیه از ۱۰۰۰۰ نفر فراتر رفت که یک ژنرال روسی نیز در میان آنها دیده می‌شود. نیروهای روسی شهر ماریوپل را محاصره کرده و اجازه ورود غذا و نوشیدنی را نمی‌دهند!

رئیس جمهور اوکراین بیان داشت: اوکراین همه این رخدادها را نمی‌خواست و اوکراینی‌ها نمی‌خواستند قربانی این جنگ شوند. اکنون سوال این است که باشیم یا نباشیم و پاسخ این است که بله خواهیم بود. تسلیم نمی‌شویم، تا آخرین نفر در زمین، دریا و هوا می‌جنگیم. در جنگل‌ها، خیابان‌ها، سواحل رودخانه‌ها می‌جنگیم و از کشورهای متمدن کمک می‌گیریم.

وی تاکید کرد: فشار تحریم‌ها بر روسیه را افزایش دهیم، آن را به عنوان یک کشور تروریستی معرفی کنیم و امنیت آسمان خود را حفظ کنیم!!

۲۳:۱۳ زلنسکی از بایدن بدلیل تحریم نفت روسیه قدردانی کرد

«ولودیمیر زلنسکی»، رئیس جمهور اوکراین در حساب کاربری خود در توئیتر به تصمیم «جوبایدن»، رئیس جمهور آمریکا درباره تحریم نفت و انرژی روسیه واکنش نشان داد و از بایدن بخاطر این تصمیم قدردانی کرد.

زلنسکی همچنین پس از اعلام ممنوعیت واردات نفت روسیه توسط آمریکا، از بایدن خواست تا دیگر رهبران سیاسی را نیز تشویق به انجام همین اقدام کنند.
رئیس جمهور اوکراین در این ارتباط نوشت: از رهبری ایالات متحده و کاخ سفید بخاطر ضربه زدن به قلب ماشین جنگی پوتین و ممنوعیت نفت، گاز و زغال سنگ روسیه در بازار ایالات متحده سپاسگزاریم.

۲۲:۳۰ روسیه: اروپا تاوان تحریم را خواهد پرداخت

رئیس دومای روسیه در واکنش به اعلام تحریم انرژی از سوی آمریکا گفت: اروپایی‌ها تاوان تحریم‌ها علیه روسیه را خواهند پرداخت؛ واشنگتن چنین سرنوشتی را برای کشورهای اتحادیه اروپا رقم زد.

۲۱:۵۰ اروپا واردات انرژی از روسیه را ممنوع نمی‌کند

جوزف بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: اتحادیه اروپا قصد ندارد واردات انرژی از روسیه را ممنوع کند.

۲۰:۳۲ انگلیس واردات نفت از روسیه را ممنوع کرد

لیز تراس، وزیر خارجه انگلیس امروز در مجلس عوام این کشور گفت: واردات نفت از روسیه را به‌طور کامل و برای اعمال فشار بر مسکو ممنوع خواهیم کرد.

۲۰:۰۰ قیمت نفت به مرز ۱۳۳ دلار رسید در پی اعلام تحریم واردات نفت و گاز روسیه به آمریکا از سوی بایدن بهای نفت خام برنت دریای شمال در بازارهای جهانی به ۱۳۳ دلار در هر بشکه افزایش یافت.

۱۹:۴۵ آمریکا واردات نفت از روسیه را ممنوع کرد

«جو بایدن» در سخنان خود پیرامون اقدامات محدود کننده علیه روسیه به بهانه تحولات اوکراین گفت: آمریکا واردات نفت از روسیه را تحریم کرد. وی گفت: وابستگی خود به گاز روسیه را به تدریج تا پایان سال ۲۰۲۲ متوقف خواهیم کرد.

۱۸:۳۰ چین: از بازگشت جنگ به اروپا متاسفیم

رئیس جمهور چین در سخنانی اعلام کرد: بر لزوم حمایت جمعی از مذاکرات روسیه و اوکراین و غلبه بر مشکلات برای رسیدن به صلح تاکید می‌کنم.

وضعیت اوکراین نگران کننده است و ما از بازگشت جنگ به اروپا متاسفیم.

۱۸:۱۵ کی یف از مسکو برای به رسمیت شناختن اوکراین ضمانت می‌خواهد

حزب حاکم رئیس جمهور زلنسکی در بیانیه‌ای اعلام کرد: کی یف از مسکو ضمانت‌های قانونی در مورد به رسمیت شناختن کشور اوکراین می‌خواهد

۱۸:۱۰ وزارت دفاع روسیه: کی یف تلاش غیرنظامیان از طریق گذرگاه‌های امن را سرکوب می‌کند

وزارت دفاع روسیه مقامات کی یف را به سرکوب هرگونه تلاش برای ترک غیرنظامیان از طریق گذرگاه‌های امن به روسیه متهم کرد. مقامات کی یف اوضاع را کنترل نمی‌کنند و نمی‌توانند به وعده‌های خود عمل کنند.

۱۸:۰۰ وضعیت اوکراین ممکن است از کنترل خارج شود

ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو گفت: وضعیت در اوکراین ممکن است از کنترل خارج شود. ناتو می‌خواهد اطمینان حاصل کند که این وضعیت از مرزهای اوکراین به سایر کشورهای مجاور (در اروپا) سرایت نخواهد کرد.

۱۷:۵۰ شرکت نفت و گاز بی پی (بریتیش پترولیوم) از روسیه خارج می‌شود

خبرگزاری بلومبرگ به نقل از سخنگوی شرکت بی پی گزارش داد که این شرکت بریتانیایی قراردادهای جدید نفت و گاز خود در روسیه را فسخ می‌کند.

در پایان فوریه ۲۰۲۲ این شرکت بریتانیایی اعلام کرده بود که از سهام ۲۰ درصدی خود در شرکت نفتی روس‌نفت Rosneft صرفنظر می‌کند.

۱۷:۳۶ مسکو: اوکراین غیر نظامیان و اتباع خارجی را سپر انسانی کرده است

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد: کی یف گذرگاه‌های امن اصلی از سومی، چرنیهف، خارکیف و ماریوپل به سمت روسیه را رد کرده است.

در بیانیه وزارت دفاع روسیه در این خصوص آمده است: ما ۱۰ کریدور برای تخلیه غیرنظامیان پیشنهاد کردیم، اما کی یف تنها یک کریدور از شهر سومی از طریق پولتاوا به لهستان را تأیید کرده است. تخلیه ۲۲۳ شهروند خارجی از خرسون از طریق کریمه به بندر نووروسیسک روسیه بدون مشارکت کی یف در جریان است.

وزارت دفاع روسیه افزود: گردان‌های دفاع سرزمینی اوکراین بیش از ۴.۵ میلیون غیرنظامی و ۲ هزار تبعه خارجی که قصد خروج دارند را به عنوان سپر انسانی نگه داشته اند.


۱۶:۵۱ تخلیه غیرنظامیان و ارائه کمک‌های بشردوستانه در شهر سومی ادامه دارد

الجزیره خبر داد: اداره فوریت‌های اضطراری اوکراین اعلام کرد که تخلیه غیرنظامیان و ارائه کمک‌های بشردوستانه در شهر سومی واقع در شمال شرق اوکراین ادامه دارد.

 ۱۶:۴۱ پیش‌روی غافلگیرکننده و آرام روس‌ها در شمال شرق کی‌یف

تانک‌های روسی وارد روستایی در ۲۳ کیلومتری شمال شرق کی‌یف شده‌اند که این نشان دهنده پیش‌روی غافلگیرکننده و آرام روس‌ها با وجود حمایت‌های بین المللی از اوکراین است.

۱۶:۴۰ ناتو: وضعیت در اوکراین ممکن است از کنترل خارج شود

ینس استولتنبرگ دبیر کل ناتو امروز در سخنانی اعلام کرد: وضعیت در اوکراین ممکن است از کنترل خارج شود.

ناتو می‌خواهد اطمینان حاصل کند که این وضعیت از مرزهای اوکراین به سایر کشورهای مجاور (در اروپا) سرایت نخواهد کرد.

۱۶:۳۷  ۳۰۰غیرنظامی اوکراینی از شهر ایربین تخلیه شدند

سرویس فوریت‌های اضطراری اوکراین خبر داد: بیش از ۳۰۰ غیرنظامی اوکراینی از شهر ایربین تخلیه شده‌اند و روند تخلیه مردم همچنان ادامه دارد.

۱۶:۳۰ شلیک موشک ضد تانک از سوی نیروهای اوکراینی از پشت بام منازل مسکونی

نیروهای اوکراینی برای هدف قرار دادن ادوات زرهی روسیه، از پشت بام منازل مسکونی موشک ضد تانک شلیک می‌کنند.

شلیک این موشک از پشت بام یک ساختمان مسکونی نشان می‌دهد که اوکراینی‌ها از ساختمان‌های مسکونی برای هدف قرار دادن روس‌ها استفاده می‌کنند.

۱۶:۳۰ سفیر ایرلند در مسکو به وزارت امور خارجه احضار شد

خبرگزاری تاس خبر داد؛ وزارت خارجه روسیه با صدور بیانیه‌ای اعلام کردکه سفیر ایرلند در مسکو به وزارت امور خارجه احضار و اعتراض مسکو در رابطه با حادثه پیرامون سفارت روسیه در دوبلین به وی ابلاغ شد

۱۴:۳۱ وزارت دفاع اوکراین: روسیه کریدور انسانی در نزدیکی شهر ماریوپل را بمباران کرد
۱۳:۳۹ کمیساریای عالی حقوق پناهجویان: شمار آوارگان جنگ، به ۲ میلیون نفر رسید
کمیساریای عالی حقوق پناهجویان اعلام کرد که شمار آوارگان جنگ اوکراین، امروز سه شنبه به ۲ میلیون نفر رسید.

۱۳:۳۵ روایت اوکراین از میزان تلفات و خسارت‌های ارتش روسیه
وزارت خارجه اوکراین اعلام کرد که از زمان آغاز درگیری، ۱۲ هزار نیروی روس کشته شده‌اند. تا این لحظه، نیروهای روسیه ۴۸ فروند هواپیما، ۸۰ فروند بالگرد، ۳۰۳ دستگاه تانک، یک هزار و ۳۶ دستگاه خودرو زرهی، ۱۲۰ تجهیزات توپخانه‌ای و ۲۷ سامانه ضد هوایی را از دست داده‌اند.

۱۳:۰۸ زلنسکی: دیگر علاقه‌ای برای عضویت در ناتو ندارم
ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین در مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیونی آمریکایی ABC گفت که علاقه خود را به موضوع پیوستن این کشور به ناتو از دست داده است.


۱۲:۵۰ وزیر خارجه مالزی: مالزی هیچ تحریمی را به صورت یکجانبه علیه روسیه وضع نمی‌کند
«سیف الدین عبدالله» وزیر خارجه مالزی امروز سه شنبه سخنانی را در خصوص تحریم‌های ضد روسی مطرح کرد. وی گفت که کشورش هیچ تحریمی را به صورت یکجانبه علیه روسیه وضع نمی‌کند.

وزیر خارجه مالزی تصریح کرد: ما ترجیح می‌دهیم اموری از این دست را به سازمان ملل واگذار کنیم. ما به عنوان عضوی از شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد بارها خواستار آتش بس و مذاکرات سیاسی میان مسکو و کی‌یف شدیم.

۱۲:۳۰ دیمیتری لونین رئیس اداره منطقه پولتاوا در اوکراین: ۳۵ اتوبوس منطقه پولتاوا را به مقصد «سومی» ترک کرده‌اند تا مردم را تخلیه کنند. در این کاروان نمایندگان صلیب سرخ و پزشکان حضور دارند

۱۲:۲۴ وزیر خارجه اوکراین: کی‌یف به دنبال دیدار مستقیم میان زلنسکی و پوتین است
«دیمیتری کولبا» وزیر امور خارجه اوکراین اعلام کرد که کی‌یف در راستای اجرای مذاکرات و گفتگوهای مستقیم میان «ولادیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین و «ولادیمیر پوتین» همتای روس او درباره حل و فصل درگیریهای موجود، تلاش می‌کند.

کولبا اظهار داشت که اوکراین مدت‌ها است به دنبال گفتگوی زلنسکی و پوتین است چرا که می‌داند تنها در این صورت تصمیم نهایی گرفته می‌شود.

۱۱:۴۵ کمک مالی ۷۲۳ میلیون دلاری بانک جهانی به اوکراین
بانک جهانی در بیانیه‌ای اعلام کرد که هیئت اجرایی آن بسته ۷۲۳ میلیون دلاری وام و کمک‌های مالی را برای اوکراین تصویب کرد.

بانک جهانی در بیانیه مذکور می‌افزاید که این بسته شامل یک مکمل وام ۳۵۰ میلیون دلاری به وام قبلی این بانک است که حدود ۱۳۹ میلیون دلار از طریق تضمین‌های هلند و سوئد افزایش یافته است.

۱۱:۴۱ وزارت دفاع روسیه: کریدورهای بشردوستانه در «کی‌یف» و ۴ شهر دیگر اوکراین باز شده است

وزارت دفاع روسیه امروز سه شنبه بیانیه‌ای را در خصوص آخرین تحولات میدانی در اوکراین صادر کرد. این وزارتخانه اعلام کرد که نیروهای این کشور بیش از ۲۴۰۰ زیرساخت نظامی اوکراین را منهدم ساختند.

بر اساس این گزارش در ادامه بیانیه وزارت دفاع روسیه آمده است: کریدورهای بشردوستانه در کی‌یف، چرنیهیف، سومی، خارکیف و ماریوپول باز شده است.

۱۰:۵۰ وزیر خارجه سوریه: آمریکا تروریست‌ها را از سوریه به اوکراین می‌فرستد
«فیصل المقداد» وزیر خارجه سوریه بار دیگر بر حمایت کشورش از روسیه در جنگ با اوکراین حمایت کرد. وی گفت: ما در جنگ اوکراین کنار روسیه ایستاده‌ایم.

وزیر خارجه سوریه اظهار داشت: غرب دارای خوی توحش است و نمی‌تواند در قبال حوادث اوکراین و دیگر حوادث خویشتنداری از خود نشان دهد. همانطور که غربی‌ها پیشتر از تروریست‌ها در سوریه حمایت کردند، اکنون نیز از نازی‌ها در اوکراین حمایت می‌کنند.

وی در ادامه سخنانش تصریح کرد: تروریست‌ها در شمال سوریه برای جنگ در اوکراین جذب می‌شوند. آمریکایی‌ها چنین کاری انجام می‌دهند. ما معتقدیم که علیرغم حمایت‌های گسترده آمریکا و غرب از اوکراین، روسیه در نهایت پیروز خواهد شد.

۱۰:۱۹ یانوکوویچ خطاب به زلنسکی: خونریزی را متوقف و صلح کنید
رئیس جمهور پیشین اوکراین از «ولودیمیر زلنسکی» خواست که با توقف درگیری و خونریزی‌ها به هر قیمت ممکن، با روسیه به توافق صلح برسد.

۱۰:۱۴ وزارت دفاع روسیه تصاویری از استفاده شبانه از بالگردهای کاموف -۵۲ در عملیات در اوکراین منتشر کرد


۱۰:۰۱ زلنسکی با انتشار فیلمی از دفترش در کیف شایعات فرار را تکذیب کرد
زلنسکی رئیس جمهور اوکراین با انتشار نمایی از کی‌یف و دفترش در قلب این شهر شایعات فرارش را تکذیب کرد.
۱۰:۰۱ دولت انگلیس: حملات روسیه دسترسی به اینترنت را در اوکراین مختل کرد
وزارت دفاع بریتانیا در بیانیه‌ای اعلام کرد: دسترسی به اینترنت در اوکراین به احتمال زیاد در نتیجه آسیب‌های جانبی ناشی از حملات روسیه به زیرساخت‌های مخابراتی و ارتباطی این کشور مختل شده است.

طی هفته گذشته قطعی اینترنت در ماریوپول، سومی، خارکف و پایتخت اوکراین کیف بارها گزارش شده است.

۰۹:۳۶ مخالفت چین با اقدام غرب مبنی بر ارسال سلاح به اوکراین
سفیر چین در سازمان ملل طی نشست اضطراری شورای امنیت اعلام کرد: به شدت بابت تحریم‌های اعلامی از سوی غرب نگران هستیم. این تحریم‌ها نه تنها کارساز نیستند، بلکه تبعات انسانی وخیمی هم در پی دارند و به ضرر مالی سایر کشورها منجر می‌شوند. ارسال تسلیحات و نیرو به اوکراین حتی اوضاع را از آنچه اکنون هست، وخیم‌تر می‌کند.

۰۸:۴۱ پوتین: تنها نظامیان حرفه‌ای در عملیات اوکراین مشارکت دارند
«ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه اعلام کرد که سربازان وظیفه در عملیات نظامی ویژه در اوکراین شرکت نمی‌کنند و نخواهند کرد و هیچ فراخوان دیگری از نیروهای ذخیره وجود نخواهد داشت.

۰۸:۰۸ شرکت «ویوا» خرید نفت از روسیه را متوقف می‌کند
بر اساس گزارش مهر، خبرگزاری رویترز گزارش کرد که شرکت انرژی استرالیایی «ویوا»، تصمیم گرفته است که خرید نفت خام از روسیه را متوقف کند.

۰۸:۰۱ ژاپن تحریم‌های جدید برضد روسیه و بلاروس اعمال کرد
وزارت دارایی ژاپن امروز سه شنبه اعلام کرد که دارایی‌های ۳۲ مقام و الیگارش دیگر روسیه و بلاروس را در پی حمله به اوکراین مسدود کرده است.

این وزارتخانه گفت ژاپن همچنین صادرات تجهیزات پالایشگاه نفت به روسیه و اقلام همه منظوره به مقصد بلاروس را که می‌تواند توسط ارتش این کشور استفاده شود، ممنوع کرده است.


۰۷:۵۴ استرالیا ارتش و فرماندهان روسیه را نیز تحریم کرد
«ماریس پین» وزیر خارجه استرالیا در بیانیه‌ای رسمی از اعمال تحریم‌های جدید علیه روسیه به بهانه اوضاع اوکراین خبر داد.

در این بیانیه آمده است: این بسته جدید، تحریم‌های مالی هدفمندی را علیه نیروهای مسلح فدراسیون روسیه و همچنین تحریم‌های مالی هدفمند و ممنوعیت ورود شش فرمانده ارشد نظامی روسیه را که مسئول انجام حملات دریایی، زمینی و هوایی بر ضد اوکراین هستند، اعمال می‌کند.

تحریم‌های یادشده علیه نیروهای مسلح روسیه، به ویژه نیروی زمینی، نیروی دریایی، نیروی هوافضا، نیروهای موشکی راهبردی و نیروهای هوابرد را تحت پوشش قرار می‌دهد.

ماریس پین همچنین در این باره افزود: دولت استرالیا ۱۰ نفر از افراد دارای نفع راهبردی برای روسیه را به دلیل نقش آنها در تحریک نفرت علیه اوکراین و ترویج تبلیغات طرفداری از کرملین تحریم می‌کند.

۰۷:۵۴ ادعای اوکراین مبنی بر کشته شدن یک ژنرال روس
رویترز به نقل از منابع اطلاعاتی ارتش اوکراین: دومین فرمانده ارشد روسی کشته شد. نیروهای اوکراینی یک ژنرال روس را در نزدیکی شهر محاصره شده خارکف، کشتند.

۰۷:۳۵ مقام آمریکایی: احتمال حمله روسیه به محموله تسلیحات اوکراین وجود دارد
شبکه آمریکایی «ای بی سی» به نقل از یک مقام آمریکایی گزارش کرد که احتمال می‌رود روسیه یکی از زنجیره‌های تأمین تسلیحات به اوکراین را با حمله‌ای در لهستان هدف قرار دهد.

این مقام آمریکایی همچنین مدعی شده است که روسیه می‌تواند از مناطق بسیار مستحکم مهمات دوربرد برای بمباران شهرها از مسافت طولانی پرتاب کند.

این مقام آمریکایی ادامه داد: ایجاد مناطقی مستحکم و پرتاب توپخانه‌های دوربرد از این مکان‌ها، از اعزام نیروهای روس به شهرهای اوکراینی جلوگیری می‌کند.

۰۷:۳۴ رئیس‌جمهور فرانسه: روز سه شنبه به همراه اولاف شولتز، صدراعظم آلمان با شیء جین پینگ، رئیس جمهور چین گفتگو خواهم کرد

۰۴:۴۴ بررسی درخواست اوکراین برای پیوستن به اتحادیه اروپا
سفرای اتحادیه اروپا روز دوشنبه موافقت کردند که درخواست‌های اوکراین، گرجستان و مولداوی برای پیوستن به این اتحادیه را بررسی و روند طولانی الحاق را آغاز کنند.

فرانسه به‌عنوان رئیس دوره‌ای شورای اتحادیه اروپا اعلام کرد که ۲۷ نماینده دائم کشورهای اروپایی موافقت کردند که از کمیسیون اروپا دعوت کنند تا نظر خود را در مورد هر یک از درخواست‌های اوکراین، گرجستان و مولداوی برای عضویت در این اتحادیه ارائه کند.
 
 
۰۳:۵۹ انگلیس: تمام تلاش خود را برای شکست پوتین به کار خواهیم گرفت
بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس از کمک‌های اضافی به اوکراین به ارزش ۱۷۵ میلیون پوند (بیش از ۲۳۰ میلیون دلار) خبر داد.

جانسون در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با همتایان کانادایی و هلندی خود گفت که انگلیس به هلند و کانادا در گروه حمایتی بین‌المللی از اوکراین برای هماهنگی تلاش‌های جامعه بین‌المللی در جهت ارائه کمک‌های بلندمدت می‌پیوندد و از سایر کشورها نیز خواست به این گروه بپیوندند.

وی مدعی شد: پس از ۱۲ روز، آشکار است که ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه اشتباه محاسباتی کرده است. وی مقاومت اوکراینی‌ها، رهبر آنها و وحدت غرب را دست کم گرفت.

۰۳:۳۰ درخواست کمک رئیس‌جمهور اوکراین از یهودیان آمریکا
«ولودیمر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین با تشبیه کردن عملیات نظامی ویژه روسیه به اقدامات رژیم نازی آلمان، از یهودیان آمریکایی خواست که از او حمایت کنند.
 
۰۳:۱۷ پوتین ۱۰۰ درصد نیروهای آماده‌باش را در اوکراین مستقر کرده است
یک مقام ارشد نظامی آمریکا روز دوشنبه گفت که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه اکنون نزدیک به ۱۰۰ درصد از بیش از ۱۵۰ هزار نیرویی را که قبل از تهاجم آماده کرده بود، در اوکراین مستقر کرده است.
این مقام که نخواست نامش فاش شود به خبرنگاران گفت: «این بهترین برآورد ما در حال حاضر است.»

۰۳:۱۵ انفجارهای مهیب در کی‌یف
خبرنگار شبکه «الجزیره» در کی‌یف گزارش داد که لحظاتی پیش صدای انفجارهای مهیبی در پایتخت اوکراین شنیده شده است.
دقایقی بعد ارتش اوکراین مدعی شد که یک فروند جنگنده روسی را برفراز کی‌یف سرنگون کرده است.

۰۳:۰۰ پنتاگون: ۱۵ کشور به اوکراین سلاح می‌دهند
«جان کربی» سخنگوی وزارت دفاع آمریکا گفت که واشنگتن و ۱۴ دولت دیگر در حال ارسال تسلیحات به اوکراین هستند و نیروهای مسلح این کشور نیز از آنها در نبرد با روسیه استفاده می‌کند.

۰۲:۴۵ احتمال اقدام یکجانبه آمریکا در تحریم واردات نفت از روسیه
منابع مطلع می‌گویند به‌دلیل عدم همراهی متحدان آمریکا در تحریم واردات نفت از روسیه، واشنگتن ممکن است مجبور شود به تنهایی این اقدام را انجام دهد.

۰۲:۳۰ زلنسکی دست به دامن صلح‌بانان اوکراینی شد
پارلمان اوکراین خبر داد که رئیس‌جمهور این کشور تصمیم گرفته است، نیروهای حافظ صلح اوکراین را از سراسر جهان برای شرکت در نبرد علیه نیروهای مسلح روسیه فرا بخواند.

۰۲:۱۵ نبنزیا: کی‌یف به درخواست ما برای آتش‌بس پاسخ نمی‌دهد
واسیلی نبنزیا، نماینده روسیه در سازمان ملل گفت: «تندروهای اوکراینی، منطقه لوهانسک را بمباران کردند. این اوکراینی‌ها هستند که به درخواست ما برای آتش‌بس پاسخ نمی‌دهند». 

نبنزیا طی سخنرانی مجدد در شورای امنیت تاکید کرد: «اوکراینی‌ها جمعیت غیرنظامی را به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کنند ولی ما را به بمباران غیرنظامیان متهم می‌کنند».

وی همچنین افزود: «در ساعت ۱۰ صبح سه شنبه، ما آتش را متوقف خواهیم کرد تا غیرنظامیان تخلیه شوند. غیرنظامیان را می‌توان به غرب کی‌یف منتقل کرد و ما به مردم این امکان را می‌دهیم که به هر جایی که می‌خواهند پناه ببرند».

۰۲:۰۰ یک بام و دو هوای اوکراین: روسیه باید تخلیه غیرنظامیان را متوقف کند
 «سرگی کیسلیتسیا» نماینده اوکراین در سازمان ملل در حالی که مدعی شده بود روسیه مانع تخلیه غیرنظامیان از نقاط درگیری می‌شود، اما لحظاتی بعد گفت: «روسیه باید تخلیه غیرنظامیان و دستکاری در زندگی آنها را متوقف کند». 

۰۱:۴۵ وزیر خارجه اوکراین از دیدار با لاوروف در ترکیه خبر داد
دیمیترو کولبا وزیر امور خارجه اوکراین اعلام کرد که در تاریخ ۱۰ مارس با سرگئی لاوروف همتای روس خود در ترکیه دیدار خواهد کرد.

کولبا در نشست خبری روز دوشنبه گفت: (دیدار با لاوروف) برای ۱۰ مارس برنامه‌ریزی شده است، اگر او به آنتالیا برسد، من پرواز می‌کنم، می‌نشینم و صحبت می‌کنم.

ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه پیشتر گفته بود که قرار است در حاشیه کنفرانس دیپلماتیک آنتالیا، سرگئی لاوروف و دیمیترو کولبا وزرای خارجه روسیه و اوکراین با حضور مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه دیداری داشته باشند.


۰۱:۴۵ پکن: امنیت گذرگاه‌های بشری در اوکراین تضمین شود
نماینده چین در شورای امنیت گفت: «حمل و نقل مربوط به عملیات بشردوستانه در اوکراین باید محافظت شود و امنیت گذرگاه‌های انسانی در این کشور باید تضمین شود».

نماینده چین با هشدار درباره سیاسی‌کردن پرونده بشردوستانه در اوکراین، توضیح داد: «از تلاش‌های سازمان ملل برای کمک به اوکراین حمایت کنید. برای حل بحران اوکراین باید موضع مشترکی پیدا کرد».

این دیپلمات چینی اضافه کرد: «باید به حاکمیت و تمامیت ارضی کشورها احترام گذاشت. ارسال سلاح‌های تهاجمی و مزدوران، جنگ در اوکراین را تشدید می‌کند».

وی همچنین افزود: «ما خواستار حداکثر خویشتن‌داری و تشدید تلاش‌های دیپلماتیک برای پایان دادن به جنگ در اوکراین هستیم».

۰۱:۳۰ حمایت مالی انگلیس از اوکراین
«بوریس جانسون» نخست وزیر انگلیس گفت: «امروز، همراه با هلند و کانادا، حمایت عملی و پایدارتری از اوکراین ارائه کردیم».
جانسون مدعی شد: «ما ۱۷۵ میلیون پوند دیگر به اوکراین دادیم که مجموع حمایت‌هایمان را به تقریبا ۴۰۰ میلیون پوند رساند».
 
۰۱:۲۲ روسیه از آتش بس در برخی مناطق اوکراین خبر داد
وزارت دفاع روسیه از آتش بس در برخی مناطق اوکراین از صبح سه شنبه به منظور گشودن گذرگاه‌های انسانی خبر داد.
در بیانیه وزارت دفاع روسیه آمده است: درپی درخواست رئیس جمهور ماکرون از رئیس جمهور پوتین، برقراری آتش بس در ساعت ۱۰ صبح و گشودن گذرگاه‌های انسانی در کی یف، ماریوپل، خارکیف و سومی را اعلام می‌کنیم.
این بیانیه ضمن درخواست از اوکراین برای پایبندی به شروط این آتش بس می‌افزاید که اطلاعات مربوط به گشودن گذرگاه‌های انسانی در اوکراین به نهادهای مربوط سازمان ملل و سازمان همکاری و امنیت اروپا، صلیب سرخ جهانی و دیگر سازمان‌های بین المللی اعلام خواهد شد

۰۱:۱۵ ادعای زلنسکی: در کی‌یف هستم
ولودیمر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین اظهار داشت: «امیدوارم بتوانیم با روسیه به صلح برسیم و هر کاری که می‌توانیم برای رسیدن به این هدف انجام دهیم».
زلنسکی همچنین در واکنش به برخی گزارش‌ها مبنی بر فرار وی از اوکراین، مدعی شد: «من در دفترم در کی‌یف هستم و تمام تلاشم را برای پیروزی در این جنگ شدید انجام می‌دهم».

۰۱:۰۰ بلومبرگ: روسیه به تحریم‌شده‌ترین کشور جهان تبدیل شد
پایگاه خبری «بلومبرگ» نوشت: «از بیست‌ودوم فوریه، ۲۴۲۷ تحریم علیه اشخاص روسی و ۳۴۳ تحریم علیه شرکت‌ها یا سازمان‌های دولتی روسیه اعمال شده است».

بلومبرگ در این گزارش توضیح داد: «واشنگتن و متحدانش ۲۷۷۸ تحریم جدید علیه روسیه وضع کردند که تعداد تحریم‌ها علیه مسکو را به بیش از ۵۵۳۰ رساند».

این پایگاه خبری مدعی شد: «روسیه با پیشی گرفتن از ایران و کره شمالی به کشوری تبدیل شد که بیشترین هدف تحریم‌ها در جهان قرار گرفته است».

۰۰:۴۵ پوتین: مشکل اوکراین را فقط با حرفه‌ای‌ها حل می‌کنیم
«ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه گفت که در عملیات نظامی ویژه در اوکراین، از نیروهای نظامی داوطلب یا ذخیره استفاده نمی‌شود.

پوتین در این‌باره توضیح داد، مشکل در اوکراین را فقط با استفاده از نیروهای حرفه‌ای ارتش حل می‌کند.

۰۰:۳۰ زمان برقراری آتش‌بس در چند شهر اوکراین از زبان مسکو
ستاد کل ارتش روسیه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: «آتش بس از ساعت ۱۰ صبح روز سه‌شنبه برای اطمینان از عملکرد گذرگاه‌های امن در چندین شهر اوکراین برقرار می‌شود».

در این بیانیه آمده است: «ما به طرف اوکراینی پیشنهاد می‌کنیم یک خط ارتباطی دائمی برای تبادل اطلاعات در مورد تخلیه غیرنظامیان ایجاد کند».

  وزارت دفاع روسیه نیز گفت: «در حال رصد تحرکات دو ناوشکن آمریکایی هستیم که وارد دریای بالتیک شده‌اند».
این وزارتخانه توضیح داد: «دو ناوشکن آمریکایی مجهز به موشک‌های هدایت شونده، وارد آب‌های دریای بالتیک شدند».

۰۰:۱۵ کی‌یف به‌دنبال فشار بیشتر غرب بر مسکو
«دمیترو کولِبا» وزیر امور خارجه اوکراین خبر داد: «من با [آنتونی] بلینکن [وزیر خارجه آمریکا] تماس داشتم و در حال هماهنگی گسترده برای اقدامات اضافی برای فشار بر روسیه هستیم».

کولبا همچنین گفت که «ولودیمر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین خواستار مذاکره مستقیم با ولادیمیر پوتین، همتای روس خود است.

۰۰:۰۰ دیپلمات روس: افراطی‌ها در اوکراین، وضعیت را وخیم‌تر می‌کنند
«واسیلی نبنزیا» نماینده روسیه در شورای امنیت بامداد سه‌شنبه گفت: «نظرات یونیسف باید بر اساس منابع موثق باشد. ما از همه همکاران در شورای امنیت می‌خواهیم که فقط در مورد وضعیت انسانی صحبت کنند».

نبنزیا طی نشست شورای امنیت درباره اوکراین توضیح داد: «امنیت غیرنظامیان در اوکراین مشکل ما نیست، کسانی که آنها را بمباران می‌کنند، تندروهای اوکراینی هستند. اوضاع در اوکراین به دلیل کاری که افراطی‌ها انجام می‌دهند بدتر می‌شود».

وی ادامه داد: «مقامات اوکراینی قاطعانه از همکاری در تخلیه از خارکیف و سومی امتناع می‌ورزند. کریدورهای بشردوستانه که به سمت روسیه باز هستند، نادیده گرفته می‌شوند. کی‌یف از همه ابزارها برای جلوگیری از خروج اوکراینی‌هایی که می‌خواهند به روسیه بروند، استفاده می‌کند».

این دیپلمات روس تصریح کرد: «شهردار سومی گفت که هیچ مسیر امنی وجود نخواهد داشت. ۱۹ هزار خودروی شخصی از مرز روسیه عبور کردند. اما [افراطی‌ها و ملی‌گرایان] اوکراین از بیش از ۱۵۰۰ خارجی به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کند. این در حالی است که نیروهای روسیه خروج ۱۸۰ کارمند سازمان ملل از کی‌یف را تضمین کردند».
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


روسیه متجاوز است ومردم اکراین باید با الگو برداری از مردم ایران در دوران دفاع مقدس با دشمن متجاوز بجنگند.
مازندرانی
Iran, Islamic Republic of
با توجه به تحلیل کارشناسان اقتصادی ایران و برخی کشورها درصورت طولانی شدن جنگ , روسیه بشدت از هم خواهد پاشید.
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
عملیات ویژه نظامی!!!!
اسرائیل یه عملیات ویژه نظامی ۳۳ روزه داشت
عراق هم ۸ سال برعلیه ایران عملیات ویژه نظامی کرد