دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 6 May 2024
 
۰

سرقت درجا بیمه بدنه

دوشنبه ۱۶ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۳۷
کد مطلب: 794039
یکی از موضوعات مرتبط با وسایل نقلیه و استفاده از آنها، داشتن پارکینگ و مکانی برای نگهداری خودرو است. چون قیمت خودرو روز به روز در حال افزایش است و سارقین توجه ویژه ای نسبت به این موضوع دارند. از طرفی دیگر، اکثر خودروهای ملی فاقد امکانات امنیتی مناسب هستند و سارقین به راحتی می توانند خودرو یا تجهیزات جزئی آن را بدزدند. خودروهایی که در پارکینگ و یا مکانی مطمئن نگهداری می شوند، چنین ریسکی ندارند. اما استفاده از پارکینگ برای تمام مالکین وسایل نقلیه مقدور نیست و عده ای مجبور هستند تا ماشین خود را در کوچه و یا خیابان پارک کنند. راه حل مناسب برای چنین افرادی، استفاده از پوشش های بیمه ای سرقت در قالب بیمه بدنه است. در این مطلب در خصوص سرقت جزئی و کلی خودرو و شرایط استفاده از بیمه نامه برای آنها، توضیح خواهیم داد.
 

پوشش سرقت در بیمه بدنه
 سرقت خودرو امکان دارد به دو شیوه کلی یا جزئی باشد. در روش کلی، خودرو به طور کامل توسط سارق منتقل می شود. اما سرقت جزئی مربوط به زمانی است که مکان توقف خودرو تغییری نکرده و تنها بخشی از تجهیزات آن دزدیده شود. هر دو نوع این سرقت را می توان با بیمه بدنه خودرو پوشش داد. بیمه بدنه یک نوع اختیاری از بیمه خودرو است که در تمامی شرکت های بیمه ای صادر می شود. در قوانین مصوب بیمه بدنه، سرقت به دو نوع جزئی و کلی تقسیم شده و شرایط استفاده از آنها متفاوت است.
 
سرقت کلی بیمه بدنه چیست؟
 اگر خودروی شما به طور کلی توسط سارقین دزدیده شود، به آن سرقت کلی می گویند. در چنین شرایطی اگر خودروی شما بیمه بدنه داشته باشد، شرکت بیمه ای معادل 80 درصد ارزش خودرو در زمان خرید بیمه بدنه را به شما پرداخت می کند. مابقی 20 درصد باقی مانده هم به عنوان فرانشیز و یا درصدی است که پرداخت آن بر عهده فرد بیمه گزار است. سرقت کلی جزو پوشش های اصلی بیمه بدنه خودرو است و در تمامی بیمه نامه های بدنه خودرو به صورت پیش فرض وجود دارد.
 
سرقت جزئی بیمه بدنه چیست؟
سرقت جزئی مربوط به شرایطی است که خودرو شما در جای خود باشد و بعضی از تجهیزات فابریک یا غیرفابریک آن مانند رینگ، لاستیک، سیستم صوتی، رادیو پخش و غیره آن را بدزدند. برای پوشش چنین خسارت هایی در قالب بیمه بدنه، باید از پوشش های اضافی استفاده کرد. این پوشش ها به صورت اختیاری برای مشتریان وجود دارد و فرد بیمه گزار می تواند در ازای پرداخت مبلغی مازاد، آن را به بیمه نامه خود اضافه کند. برای اطلاع از هزینه اضافه کردن چنین پوشش هایی به بیمه بدنه، به سایت بیمه باما مراجعه کنید. این سایت با اعمال فیلترهایی مشخص و بر اساس مدل و نوع خودرو شما، هزینه استفاده از این پوشش های اضافی را نمایش می دهد.
 

 
نحوه دریافت خسارت کلی در بیمه بدنه
اگر خودرو شما به صورت کلی دزدیده شود و بیمه بدنه داشته باشید، شرکت بیمه ای تا 3 ماه صبر می کند تا بلکه خودرو به سرقت رفته پیدا شود. بعد از این مدت، دو بار در روزنامه آگهی می شود تا در خصوص سرقت خودرو مطمئن شود. اگر پس از انجام این کارها خودرو یافت نشود، شرکت بیمه ای سند ماشین دزدیده شده را به نام شرکت بیمه ای کرده و معادل 80 درصد از ارزش خودرو را به بیمه گزار پرداخت می کند.
 
اما اگر در طول مدت سه ماهه خودرو پیدا شده و صرفا وسایل و لوازم آن به سرقت رفته باشد، شرکت بیمه ای خسارت های وارده به خودرو شما را پرداخت می کند.
 
نحوه دریافت خسارت جزئی در بیمه بدنه
اگر سرقت خودرو مربوط به لوازم فابریک و یا غیر فابریک باشد، شرکت بیمه ای قیمت لوازم را استعلام و تا 25 درصد ارزش روز خودرو خسارت ها را پرداخت می کند. البته بهتر است که هنگام نصب لوازم غیر فابریک بر روی خودرو، فاکتور آن را تحویل شرکت بیمه ای دهید تا در زمان سرقت، خسارت پرداخت شده مطابق با قیمت خریداری شده باشد. اما اگر فاکتور و قیمت قطعات اضافی در بیمه نامه ذکر نشود، خسارت لوازم غیر فابریک بر اساس لوازم فابریک محاسبه شده و پرداخت می شود.
 
البته نباید فراموش کرد که سرقت جزئی خودرو تنها پوشش اضافی بیمه بدنه نیست. بلکه شرکت های بیمه ای متناسب با سیاست های کاری خود، انواع مختلفی از پوشش های اضافی را در اختیار بیمه گزاران قرار می دهند. شکستن شیشه خودرو در اثر برخورد و یا تغییرات دما، کشیدن میخ روی بدنه و پاشیدن مواد شیمیایی به خودرو، نمونه هایی دیگر از پوشش های اضافی بیمه بدنه هستند.
 
این موضوع باعث متفاوت بودن قیمت بیمه بدنه در شرکت های مختلف شده و کار بیمه گزاران را برای انتخاب سخت می کند. چون قیمت نهایی بیمه بدنه بر اساس نوع خودرو و پوشش های درخواستی بیمه گزار تعیین می شود. مثلا قیمت بیمه بدنه پژو 207 با بیمه موتور فرق دارد.
 
اما با استفاده از سایت های معتبری مانند بیمه با ما، می توان قیمت بیمه بدنه در شرکت های مختلف بیمه ای را با یکدیگر مقایسه کرده و یکی را برای خرید انتخاب کنیم. فراموش نکنید که انتخاب پوشش های اضافی باید متناسب با نیاز و شرایط کاری شما باشد و این موضوع تاثیر زیادی در تعیین حق بیمه دارد.
 
چگونه از سرقت خودرو جلوگیری کنیم؟
اگرچه استفاده از بیمه بدنه اختیاری است، اما این بیمه نامه به عنوان مکملی برای بیمه شخص ثالث پژو 405 و یا دیگر خودروها عمل می کند و می تواند تمامی خسارت های احتمالی خودرو را پوشش دهد. ولی فارغ از بحث استفاده از بیمه بدنه برای سرقت خودرو، بهتر است که روش های زیر را استفاده کنیم تا احتمال سرقت خودرو کاهش یابد. این راهکارها شامل موارد زیر هستند:
 
  • استفاده از قفل چرخ برای مانع شدن از به حرکت درآوردن خودرو
    استفاده از قفل پدال و قفل فرمان به صورت همزمان
    استفاده از دزدگیر برای زمانی که درهای خودرو یا صندوق عقب و کاپوت آن باز شود
    استفاده از ردیاب برای خودرو و آگاهی از موقعیت خودرو بر روی نقشه
    پارک کردن خودرو در مکان های شلوغ و روشن
 
 
کلام آخر 
سرقت خودرو یکی از خطراتی است که امکان رخ دادن آن برای تمامی مالکین وسایل نقلیه وجود دارد. چون شاید این سرقت در کسری از ثانیه رخ داده و زمانی برای فرد اتفاق بیفتد که اصلا فکرش را نمی کرد. پس بهتر است که قبل از وقوع حادثه، به فکر راهکاری برای جبران باشیم. استفاده از بیمه بدنه برای پوشش سرقت، روشی مطمئن است که خیال شما را تا حدود زیادی راحت می کند. این بیمه نامه را می توان به صورت اینترنتی و از سایت بیمه باما (bimebama.com) خریداری کرد.
برچسب ها: رپورتاژ
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *