پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

آخرین مواضع طرف‌های حاضر در نشست وین

جمعه ۱۳ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۰۸:۴۳
کد مطلب: 793693
سرپرست هیأت روسیه در مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین گفته هنوز مسائلی در این مذاکرات باقی مانده‌اند که باید حل شوند.
آخرین مواضع طرف‌های حاضر در نشست وین
به گزارش جهان نيوز به نقل از فارس، امروز پنجشنبه طرف‌های مختلف حاضر در مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین مواضع و روایت‌های خودشان را در خصوص این گفت‌وگوها ارائه کرده‌اند. 

در حالی که برخی از طرف‌ها خوش‌بینی‌های بیشتری درباره نهایی‌شدن مذاکرات ابراز کرده‌اند، برخی دیگر با احتیاط بیشتری در این خصوص سخن گفته‌اند. از مواضع طرف‌های مختلف می‌توان به این جمع‌بندی رسید که هنوز موضوعاتی هستند که بایستی حل و فصل شوند.

در این گزارش، مواضع هر یک از طرف‌ها را آورده‌ایم.
ایران
سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در توئیتی نوشت: مذاکرات وین هنوز هم ادامه دارد. وی با ذکر این نکته که «اخبار خوب زودرس جایگزین توافق خوب نمی‌شود»، یادآور شد: هیچکس نمی‌تواند بگوید که توافق انجام شده است، تا زمانی که همه مسائل مهم باقی مانده حل و فصل شود. تلاش مضاعفی لازم است.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی بیان کرد: اکنون همه بر گام‌های کلیدی نهایی متمرکز شده‌اند.

روسیه
«میخائیل اولیانوف»، سرپرست هیئت روسیه در مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین گفته مسائل «نسبتاً کوچکی» در این گفت‌وگوها باقی مانده‌اند که باید حل شوند.

اولیانوف گفته که ممکن است نشستی با حضور وزیران خارجه برگزار شود اما هنوز مشخص نیست که چنین نشستی شنبه، یکشنبه یا دوشنبه برگزار شود.

او گفت: «بعضی مسائل هستند که لازم است نهایی شوند... مسائل باقی‌مانده نسبتاً کوچک هستند اما هنوز حل نشده‌اند.»

انگلیس
مذاکره‌کننده انگلیس در توییتی به زبان فارسی نوشت: «ما خیلی نزدیک به یک توافق هستیم. همه طرف ها به طور سازنده تحت رهبری هماهنگ کننده اتحادیه اروپا مذاکره کرده اند _Enriquemora@ . اکنون باید چند قدم نهایی را برداریم.»

آمریکا
خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام کاخ سفید نوشته همه طرف‌های حاضر در مذاکرات وین در تلاش برای شفاف کردن مواضعشان در خصوص دشوارترین مسائل هستند.

این مقام کاخ سفید در پاسخ به سوال یک خبرنگار مبنی بر اینکه آیا توافقی حاصل شده یا نه گفت که موضع آمریکا در خصوص این سوال تفاوتی با موضع سخنگوی کاخ سفید در روز چهارشنبه نکرده است.

سخنگوی کاخ سفید روز چهارشنبه گفته بود: «در این مرحله نهایی همه طرف‌ها در حال تلاش برای روشن کردن مواضعشان در خصوص سخت‌ترین مسائل هستند.»

اتحادیه اروپا
انریکه مورا، هماهنگ‌کننده اروپایی مذاکرات وین با تأیید کردن اینکه هنوز برخی مسائل باقی مانده‌اند که باید حل شوند گفت که موافقیت در این مذاکرات تضمین‌شده نیست. 

مورا در توییتی نوشت: « در مراحل پایانی مذاکرات وین در خصوص برجام هستیم. پرونده برخی مسائل مرتبط همچنان باز است و موفقیت هرگز در چنین مذاکره پیچیده‌ای تضمین‌شده نیست.  ما داریم حداکثر تلاشمان را در تیم هماهنگی انجام می‌دهیم، اما هنوز به آن نقطه (توافق) نرسیده‌ایم.»

انریکه مورا، هماهنگ‌کننده اروپایی مذاکرات وین با تأیید کردن اینکه هنوز برخی مسائل باقی مانده‌اند که باید حل شوند گفت که موافقیت در این مذاکرات تضمین‌شده نیست. 

مورا در توییتی نوشت: « در مراحل پایانی مذاکرات وین در خصوص برجام هستیم. پرونده برخی مسائل مرتبط همچنان باز است و موفقیت هرگز در چنین مذاکره پیچیده‌ای تضمین‌شده نیست.  ما داریم حداکثر تلاشمان را در تیم هماهنگی انجام می‌دهیم، اما هنوز به آن نقطه (توافق) نرسیده‌ایم.»
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *