جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰
۱

«بایدن» دست از دشمنی با مردم افغانستان بکش

سه شنبه ۲۶ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۱۵:۳۹
کد مطلب: 791974
شماری از ساکنان کابل و ننگرهار به تصمیم اخیر بایدن برای کسر دارایی‌های افغانستان اعتراض کرده و با شعار «مرگ بر آمریکا» اعلام کردند که این کشور باید غرامت قتل هزاران نفر و تخریب افغانستان را بدهد.
«بایدن» دست از دشمنی با مردم افغانستان بکش
به گزارش جهان نيوز به نقل از فارس، در ادامه‌ واکنش‌ها به تصمیم اخیر آمریکا مبنی بر مصادره‌ بخشی از دارایی بانک مرکزی افغانستان به‌عنوان غرامت برای خانواده‌های قربانیان حملات یازدهم سپتامبر، شماری از ساکنان شهرهای کابل و جلال‌آباد دست به اعتراض زدند.

معترضان در شهر کابل امروز (سه‌شنبه، ۲۶ بهمن) با گردهمایی در نزدیکی بازار مرکزی ارز افغانستان (سرای شهزاده) شعار دادند که یازدهم سپتامبر هیچ ربطی به مردم افغانستان ندارد.
آنان تابلویی را نیز با خودشان حمل می‌کردند که در آن نوشته شده است که «آمریکا و متحدانش باید غرامت قتل هزاران نفر و تخریب افغانستان را بدهند».

تظاهرات‌کنندگان همچنین شعار دادند که جو بایدن، رییس‌جمهور آمریکا از دشمنی با مردم افغانستان دست بکشد.

معترضان در شهر جلال‌آباد، مرکز ننگرهار هم با سردادن شعارهایی، تصمیم جو بایدن را «ظالمانه و ناعادلانه» خواندند و از جامعه جهانی و مردم آمریکا خواستند تا برای تامین عدالت، خواستار آزادی پول‌های مسدود‌شده افغانستان شوند.

اتحادیه‌ صرافان ننگرهار گفته است که آمریکا به هیچ‌وجه حق مسدودکردن و استفاده دارایی افغانستان را ندارد.

آمریکا اخیرا از هفت میلیارد دلار ذخایر بانک مرکزی افغانستان که در آن کشور نگهداری می‌شد و پس از تسلط طالبان مسدود شد، ۳.۵ میلیارد آن‌را به‌عنوان غرامت برای قربانیان حادثه یازدهم سپتامبر اختصاص داده است.
 



همچنین طبق این تصمیم آمریکا، نیمی دیگر از ذخایر بانک مرکزی به‌عنوان کمک به مردم افغانستان به یک صندوق امانی انتقال داده می‌شود.

این تصمیم آمریکا واکنش‌های منفی گسترده‌ای را در پی داشته است.

طالبان فرمان بایدن مبنی بر مصادره‌ بخشی از دارایی بانک مرکزی افغانستان را تحریک‌کننده خوانده و درباره‌ی آن به واشنگتن هشدار داده‌اند.

در بیانیه گروه طالبان که شب گذشته از سوی ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی این گروه منتشر شده، آمده است که اگر آمریکا از موضع خود منصرف نشود و به کارهای «تحریک‌کننده» ادامه دهد، طالبان هم ناگزیر می‌شوند سیاست خود در مورد آن کشور را بازنگری کنند.

کشورهای ایران و چین نیز این تصمیم را غارت اموال افغانستان، «شرم‌آور» و «ضد بشری» خوانده‌اند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


مازندرانی
Iran, Islamic Republic of
تنها راه نجات مردم افغانستان راه اندازی انرژی هسته ای و برجام است