پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۱
۱

ثبت بزرگترین بحران انسانی جهان در یمن

پنجشنبه ۲۱ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۱۵:۱۰
کد مطلب: 791480
جو بایدن در آستانه ورود به کاخ سفید وعده پایان دادن به جنگ یمن را داده بود و اکنون با گذشت بیش از یک سال همچنان سیاست‌های پیشین در قبال این جنگ را دنبال می‌کند.
ثبت بزرگترین بحران انسانی جهان در یمن
به گزارش جهان نيوز به نقل از میزان، یک سال پیش و در ماه فوریه ۲۰۲۱، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، در نخستین سخنرانی خود درباره سیاست خارجی آمریکا، تمرکز خود را بر جنگ یمن گذاشته و گفت «جنگ یمن باید پایان یابد.»

به گزارش «بیزنس اینسایدر»، طبیعتا عنوان خبر‌ها اینگونه بود که آمریکا حمایت از حملات را در یمن پایان می‌دهد، اما تردید‌هایی در این باره وجود داشت چرا که واشنگتن اعلام کرده بود «ما در حال پایان دادن به حمایت آمریکا از عملیات تهاجمی در یمن شامل تسلیحات مربوطه در این زمینه هستیم.»

این سوال پیش می‌آید؛ وقتی شهروندان یمنی در مراسم عروسی و خاکسپاری با بمب‌ها و تسلیحات آمریکایی کشته می‌شوند، آیا «تمامی تسلیحات» فروخته شده به کشور‌هایی که این تسلیحات را بر سر مردم یمن می‌ریزند، مشمول این بیانیه دولت آمریکا نمی‌شوند؟

چگونه می‌توان جنگ ائتلاف عربستان را در یمن در قالب محاصره دریایی، زمینی و هوایی «تهاجمی» تلغی نکرد؟

ظاهرا این ایجاد تمایز دلخواه میان «مرتبط» در برابر «غیر مرتبط» و «تهاجمی» در برابر «دفاعی» تنها به معنای تغییر جنگ در یمن است.

اکنون هفتمین سال تشکیل ائتلاف به سرکردگی عربستان و امارات در یمن است و نتیجه این همکاری و ائتلاف به سرعت به یک فاجعه تبدیل شد؛ سازمان ملل این فاجعه را بزرگ‌ترین بحران انسانی در جهان توصیف کرد.

برآورد‌های صورت گرفته حاکی از آن است که تا پایان سال ۲۰۲۱ حدود ۳۷۷ هزار نفر از مردم یمن یا بر اثر حملات و یا بر اثر گرسنگی جان خود را از دست داده‌اند.

به خصوص آسیب وارد شده به کودکان یمن بر اثر این حملات ائتلاف را نمی‌توان به سادگی درک و یا توجیه کرد.

در هر ۷۵ ثانیه یک کودک یمنی بر اثر گرسنگی جان خود را از دست می‌دهد و تحقیقاتی که توسط شبکه خبری «سی ان ان» صورت گرفته، تاثیرات فاجعه بار محاصره یمن تحت حمایت آمریکا را آشکار می‌کند.

این اعداد و ارقام برای افراد عادی شاید دردناک نباشد، اما برای کسانی که عزیزانشان در یمن هستند، این اعداد و ارقام به معنای مرگ نزدیکان و خویشاوندان آنهاست.

در حال حاصر بر اثر حملات ائتلاف عربستان، مردم یمن نمی‌توانند به هیچ گونه مراقبت‌های بهداشتی دسترسی داشته باشند و با کمبود شدید دارو و تجهیزات پزشکی مواجه هستند.

بایدن وعده پایان دادن به حمایت تسلیحاتی آمریکا از عربستان را داده و گفته بود این تسلیحات «کودکان و مردم بیگناه را می‌کشند.»؛ بایدن مدعی شده بود «آن‌ها (عاملان این جنایات در یمن) باید پاسخگو باشند»

اکنون یک سال از این وعده می‌گذرد و وی نه فروش تسلیحات به عربستان را متوقف کرده و نه عربستان را به خاطر جنایاتش در یمن، پاسخگو کرده است.هنگامی که کنگره آمریکا از بایدن خواست تا مشخص کند که «به کدام پشتیبانی‌های نظامی، اطلاعاتی و لجستیکی از عربستان سعودی ادامه می‌دهد؟» و «دولت آمریکا چگونه عملیات‌های تهاجمی را در یمن تعریف خواهد کرد؟»، به اذعان مقامات آمریکایی، کنگره این کشور با «عدم پاسخگویی ناامید کننده» بایدن مواجه شد.

همان دولتی که در ابتدای ورودش به کاخ سفید اقدام به خارج کردن نام انصار الله یمن از فهرست گروه‌های تروریستی کرده بود و می‌گفت که تروریست خواندن انصار الله یمن «می‌تواند تأثیر مخربی بر دسترسی یمنی‌ها به کالا‌های اساسی مانند غذا و سوخت داشته باشد.»، اکنون در حال بررسی تغییر این تصمیم خود و بازگرداندن انصارالله به فهرست گروه‌های تروریستی است.

این تهدید خطرناک علیه انصارالله یمن می‌تواند میلیون‌ها شهروند یمنی را که به کمک‌های بشردوستانه متکی هستند، در خطر گرسنگی و مرگ قرار دهد.

مردم یمن از سوی جامعه بین المللی نادیده گرفته شده اند چرا که همواره دیده می‌شود که آثار بمب‌های ساخت آمریکا (مانند بمب ساخت شرکت تسلیحاتی «ریتون» که اخیرا زندانی را در یمن هدف قرار داد و به کشته شدن ۸۰ نفر منجر شد) در زیر آوار زیرساخت‌های یمن پیدا می‌شود و هیچگونه پاسخگویی در این باره وجود ندارد.
برچسب ها: یمن جنگ یمن بحران
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
سلاحهای آمریکایی وانگلیسی توسط وهابیت بر سر استخوان کودکان یمن.....اف بر عدالت آمریکایی .