جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
۲

از سرقت خودرو در تهران چه خبر/ رئیس پلیس چه می گوید؟

چهارشنبه ۸ دی ۱۴۰۰ ساعت ۱۳:۳۸
کد مطلب: 786817
سرقت خودرو قصه تازه‌ای نیست؛ روایت ناگوار پریشانی روحی و گرفتاری مالی افرادی است که به یکباره با از دست دادن وسیله نقلیه‌ خود بر سرشان آوار می‌شود.
از سرقت خودرو در تهران چه خبر؟
به گزارش جهان نيوز، «سرقت» واژه عجیب و غریبی نیست چرا که هر کدام از ما یا دوستان و آشنایان‌مان حداقل یک بار تلخی این واژه را از جان و دل حس‌کرده‌ایم؛ سرقت موبایل، منزل، مغازه و یا سرقت خودرو؛ مواردی است که علاوه بر پریشانی روحی و روانی مالباختگان، گرفتاری‌های مالی را نیز برایشان در بر داشته است.

سرقت خودرو اگرچه به زعم مسوولان پلیس روند کاهش داشته اما با توجه به افزایش قیمت خودرو هر یک فقره وقوع جرم می تواند ضربه مالی سنگینی به خانواده مالباختگان وارد سازد تا آنجا که جبران ضرر این مقوله بیشتر اوقات امکانپذیر نیست.


پرده اول:
علی که دو سه هفته پیش خودروی پژو ۴۰۵ اش به سرقت رفته با ناامیدی می گوید: ماشین در اصل مال پدرم بود. با ماشین مسافرکشی می‌کردم؛ برای اینکه چندرغاز پول در بیاورم که هم خرج خودم باشد و هم کمک خرج بابای بازنشسته‌ام؛ اما آن روز دندان درد امانم را بریده بود. مجبور شدم برای ویزیت به دندانپزشکی بروم.

جای پارک پیدا نمی‌کردم. خیابان اصلی را هی بالا و پایین کردم درنهایت وسط یک کوچه جای خالی پیدا کرده و پارک کردم.

قفل فرمان هم زدم. ماشین دزدگیر هم داشت. اما نمی دانم چه شد!

ویزیت فقط ۲۰ دقیقه طول کشید... بعد آن همانطور که از دندان درد دستم روی گونه ام بود وارد کوچه شدم اما ماشین نبود.

خودم را نباختم. با خودم گفتم کوچه را اشتباهی آمده ام. برگشتم سر کوچه، اما کوچه درست بود .دوباره آمدم داخل کوچه، واقعا ماشین نبود ...فقط خدا می‌داند که چه کشیدم.

دیگر دندان درد یادم رفت راستش جگرم سوخت..فکر اینکه جواب بابا را چه بدهم نفسم را بند آورده بود ، از کجا پول ماشین را بیاورم و چطور توی این گرانی جبران خسارت کنم در یک لحظه نابودم کرد؛ طوری که همان جا وسط کوچه نشستم!


پرده دوم:
مغازه دار است و کاسب؛ اما مالباخته. خیلی راحت می گوید: تا وقتی ضعف ایمنی خودرو را داریم سرقت برقرار است. هیچ کار هم نمی‌شود کرد.

حالا هی قفل و زنجیرکن ؛ دزد گیر بزن اما این را هم باید در نظر گرفت که دزدها نیز ارتقا گرفته و آموزش دیده و آبدیت و به روز می‌شوند. وقتی قفل در و مغزی ها بی‌کیفیت هست و بازار خرید لوازم دست‌دوم هم وجود دارد معلوم هست که خیلی راحت ماشین‌ها را دزدیده و اوراق کرده و رها می کنند..تازه انگار من شانس آوردم که اسکلت ماشینم را پیدا کردند.

پرده سوم:
«در ۹ ماهه امسال میزان سرقت خودرو نسبت به ۹ ماهه سال گذشته روند کاهشی داشته و عدد کشف خودرو بیش از ۷۶ درصد افزایش داشته است»؛ این مطالب را سردار علیرضا لطفی رئیس پلیس آگاهی پایتخت در گفت‌وگو با فارس اعلام و اظهار داشت: در بحث سرقت خودرو آنچه دخیل است فقط عملکرد و کار پلیس نیست بلکه بخش های دیگر نیز در این زمینه نقش دارند از خودروسازان گرفته و اشکالات ایمنی خودروها گرفته تا وضعیت نابسامان پارک خودروها در کنار خیابان؛اگرچه پلیس در جلساتی با خودروسازان موارد و اشکالات قفل خودروها را اعلام کرده و اصلاحاتی صورت گرفته است.


اما آنچه مهم است نصب جی پی اس بر روی خودروها است که می‌تواند تا حد زیادی سرقت را به تاخیر اندازد. 
این مورد هم به خودروسازان توصیه شده که می‌تواند به صورت آپشن بر روی خودروهای جدید قرار دهند؛ حتی افرادی که خودروی قدیمی دارند خودشان می‌توانند با نصب دزدگیر مناسب و همچنین جی پی اس تا حد زیادی از بروز سرقت جلوگیری کنند.

اگرچه پلیس همواره در صحنه است و با گشت‌های پیاده، خودرویی و موتوری سعی دارد از مال مردم محافظت کند اما توجه کنید که در هر خیابانی که نگاه می کنید به علت جای کم پارکینگ تعداد زیادی ماشین به دنبال هم قطار شده است هر چقدر هم پلیس فعال بوده و حضور داشته باشد اما وقتی دزدی داریم که در ۳ ثانیه در ماشین را باز می‌کند با آن باید چه کنیم.

مورد دیگری هم که باید به شهروندان توصیه کنم این است که بعد از سرقت خودرو بلافاصله موضوع را به پلیس اعلام کنند.

 در سال جاری اپلیکیشن «پلیس من» طراحی شده که بلافاصله مالک خودرو می تواند با خط تلفن همراه ثبت شده به نام خودش  وارد این اپلیکیشن شده و در قسمت اعلام خودروهای‌ مسروقه، مشخصات خودروی سرقتی خود را ثبت کند در این صورت بطور آنی اطلاعات خودرو در سیستم مسروقات پلیس ذخیره شده و می‌تواند به یافتن سریع خودرو کمک کند.

بعد از این مرحله هم مالک خودرو ۲۴ ساعت فرصت دارد تا مدارک را تحویل پلیس بدهد.

این روش بسیار کاربردی است چرا که در ساعات اولیه سرقت فارغ از روند اداری موجود، موضوع سرقت بلافاصله در سامانه پلیس ثبت شده و می‌توان ماشین سرقت شده را ردزنی و کشف کرد.


پرده چهارم:
«بیشترین سرقت‌ها متوجه خودروی پراید است؛ در مورد ساعت وقوع جرم نیز نمی‌توان به صورت دقیق بیان کرد چرا که سارق هر وقت فرصت مناسبی دستش بیاید سرقت خود را انجام می‌دهد.

اما ساعت 12 شب تا 6 صبح بیشتر از هر زمان دیگری سرقت‌ها رخ می‌دهد چرا که سطح شهر خلوت است. هوا تاریک است، تردد کم است و افراد دیگر مراجعه کمتری به خودروی پارک شده خود دارند؛ ترافیک شهر هم کم است و سارق به راحتی می‌تواند از محل سرقت به سرعت دور شود، پس حواستان جمع باشد» این مطلب هم یکی از کارآگاهان پلیس آگاهی اعلام کرد و گفت: افراد تا حد امکان خودرو را در پارکینگ پارک کنند اما اگر مجبور به پارک در کنار خیابان هستند یا برای خرید به جایی رفته‌اند باید خودروی خود را به تجهیزات ایمنی مجهز کنند‌ از دزدگیر گرفته تا قفل فرمان و قفل پدال؛‌ همچنین لوازم با ارزش در داخل خودرو نگذارند که باعث ایجاد انگیزه برای سارقان شود.

بیمه بدنه هم ابزار خوبی است به خصوص حالا که با گرانی خودرو مواجهیم؛ با داشتن بیمه بدنه هم جبران خسارت در سرقت می‌شود و هم بخشی از هزینه قطعات و لوازم سرقتی جبران می‌شود.

پرده آخر:
اگرچه رئیس پلیس آگاهی پایتخت معتقد است که ساعت به خصوصی پیرامون سرقت خودرو وجود نداشته و در تمام ساعات وقوعات داریم اما باز ذکر این نکته را ضروری می داند که نصب جی پی اس و دزدگیر مناسب برای خودروها را نباید فراموش کرد.
مرجع : فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


محمد
Iran, Islamic Republic of
چرا پليس با دوربين هاي خيابانها دزدي ماشين هاي دزدي شده پس از سرقت را رهكيري نمي كند؟؟؟؟ تا بدينوسيله هم خودرو هاي سرقت رفته را پيدا نمايند و هم اينكه به نوعي پيشكيري از سرقت خواهد بود!!!!!
Iran, Islamic Republic of
......