پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۱
۱

برای رضایت آل سعود«برجام موشکی»را امضا کنید

پنجشنبه ۲ دی ۱۴۰۰ ساعت ۰۸:۵۳
کد مطلب: 786103
اسرائیلی‌ها و عربستانی‌ها از خروج ترامپ استقبال کردند، به خاطر اینکه ترامپ برجام را کافی نمی‌دانست و دنبال توافق جدید بود. آقای بایدن هم از ابتدا اعلام کرد که به برجام برمی‌گردد؛ اما برجام را مقدمه‌ای برای پرداختن به سایر مسائل فی‌مابین و مذاکره درباره آنها می‌داند.
برای رضایت آل سعود«برجام موشکی»را امضا کنید
به گزارش جهان نيوز، «قاسم محبعلی» مدیرکل خاورمیانه وزارت خارجه در دولت اصلاحات در مصاحبه با روزنامه شرق گفت: «به نظر می‌رسد که رابطه مستقیمی بین پیشرفت برجام و مناسبات منطقه‌ای ایران و عربستان وجود دارد و این موضوع طبیعی است. اگر برجام پیش برود، عربستان هم سعی می‌کند از قافله عقب نماند و با ایران وارد تعامل شود. اگر برجام پیش نرود -فعلا برجام هم خیلی آینده‌اش روشن نیست- طبیعتا آنها هم منتظر می‌شوند که با آمریکایی‌ها و شاید هم به طور غیرمستقیم با اسرائیلی‌ها در هماهنگی باشند».

این دیپلمات سابق در ادامه گفت: «اسرائیلی‌ها و عربستانی‌ها از خروج ترامپ استقبال کردند، به خاطر اینکه ترامپ برجام را کافی نمی‌دانست و دنبال توافق جدید بود. آقای بایدن هم از ابتدا اعلام کرد که به برجام برمی‌گردد؛ اما برجام را مقدمه‌ای برای پرداختن به سایر مسائل فی‌مابین و مذاکره درباره آنها می‌داند، از جمله سیاست خاورمیانه‌ای ایران، مسئله موشک‌ها، مسئله تروریسم و مسئله حقوق بشر. اینها را هم می‌خواهد در دستور کار قرار دهد».


در دولت روحانی، درباره صنعت هسته ای ایران مذاکره شد. این مذاکرات به توافقی تحت عنوان برجام منتهی شد. به واسطه برجام علیرغم اینکه محدودیت های گسترده‌ای در صنعت هسته ای ایران ایجاد شد، نه تنها تحریم ها لغو نشد، بلکه حدود ۲ برابر شد!؛ به عبارت دیگر به واسطه برجام «هسته ای رفت، ولی تحریم ها باقی ماند و دو برابر شد».

این اتفاق در حالی رخ داد که صنعت هسته ای در حوزه های مختلف و از جمله، تهیه دارو، درمان بیماری های خاص، تأمین برق، کشاورزی و حوزه های بسیار متنوع دیگر کاربرد داشته و این کاربرد به صورت روزافزون گسترش نیز خواهد یافت. به همین خاطر بود که چندی پیش «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه گفت «صنعت هسته ای اساس استقلال راهبردی فرانسه است».

همانطور که منتقدان دلسوز پیش از این بارها صراحتا اعلام کرده بودند، هسته ای برای دشمن صرفا بهانه است. آمریکا، تروئیکای اروپا و حکام مرتجع منطقه به برجام به عنوان آغاز پروژه «نرمالیزاسیون ایران» نگاه می کنند. بر همین اساس برجام چند ضلع دارد که باید مثل «دومینو» بر روی یکدیگر افتاده و در انتها ایران را به لقمه ای راحت الحلقوم برای دولت های غارتگر و زورگو بدل کند.

ایرانِ فاقد توان هسته ای و فاقد توان دفاعی و قدرت موشکی و فاقد قدرت منطقه ای، بسیار آسیب پذیر بوده و این آسیب پذیری، بهترین هدیه به دشمنان ملت ایران است.

اما اکنون با درایت رهبر حکیم انقلاب، پروژه دشمن تحت عنوان دائمی کردن برجام و تعمیم آن به دیگر حوزه ها از جمله توان موشکی و قدرت منطقه ای ناکام مانده است.

با اینحال افراطیون اصلاح طلب با بازی در پازل دشمن، همصدا با اسرئیل و آل سعود و کاخ سفید، مدعی هستند که ایران باید صرفا برای تأمین رضایت آمریکا و اروپا و برخی کشورهای منطقه از جمله عربستان سعودی، بر مولفه های قدرت خود از جمله توان موشکی و قدرت منطقه ای چوب حراج بزند!

یک سوال؛ آیا آل سعود حاضر است برای تأمین رضایت ایران بر توان نظامی خود چوب حراج بزند!؟ فرانسه چطور!؟ انگلیس!؟ آلمان!؟ آمریکا چطور!؟

لازم به ذکر است که قاسم محبعلی، دیپلمات سابق پیش از این در مصاحبه با یک رسانه خارجی پیشنهاد «شوک نظامی به ایران برای تغییر رفتار تهران»! را ارائه کرده بود.
مرجع : مشرق
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


.
Iran, Islamic Republic of
تنها راه غنی سازی بالای90درصد و افزایش برد موشک های بالستیک است.