جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

مجید مجیدی: برای هر فیلمم می‌جنگم

دوشنبه ۱۵ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۱۰
کد مطلب: 784354
مجید مجیدی کارگردان ایرانی در مسترکلاسی در جشنواره ترکیه‌ای بیان کرد که همه تصور می‌کنند امکانات زیادی بود که توانستیم این فیلم‌ها را بسازیم، ولی ما از صفر شروع کردیم و برای هر فیلم جنگیدیم.
مجید مجیدی: برای هر فیلمم می‌جنگم
به گزارش جهان نيوز به نقل از خبرگزاری دانشجو، مجید مجیدی کارگردان فیلم‌های مطرح سینمای ایران به عنوان مهمان ویژه چهارمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه «دوستی هلال احمر استانبول» با حضور در سینما اطلس ترکیه تجربیات خود در زمینه فیلمسازی را با سینماگران، دانشجویان و علاقه‌مندان ترکیه‌ای و خارجی سینما به اشتراک گذاشت.

مجیدی ضمن ابراز خرسندی از حضور در این مستر کلاس که با اجرای فیصل سویسال کارگردان ترکیه‌ای دانش آموخته در ایران برگزار شد، در ارتباط با نحوه ورود خود به سینما گفت: ورود من به این عرصه بسیار دراماتیک و زیبا بود. در مرکزی بودم که بچه‌ها در آنجا بازی می‌کردند و گاهی هنرهای تجسمی و تئاتر برگزار می‌شد. من همیشه صداهای عجیبی را از سال تئاتر می‌شنیدم و کنجکاو بودم که پشت دیوار چه چیزی می‌گذرد. به این ترتیب با تئاتر وارد عرصه هنری شدم و در این رشته تحصیل کردم.

کارگردان فیلم «بچه‌های آسمان» با بیان اینکه «به بازیگری احترام دارم ولی دوستش نداشتم، فقط دوست داشتم که وارد فضای سینما بشوم» گفت: به این دلیل در حین بازیگری در کمتر از یک دهه فیلم‌های کوتاه نیز می‌ساختم. هدف من همواره تبدیل شدن به یک کارگردان خوب بود.

موضوع فیلم‌هایم اهمیت به انسان است
مجیدی اهمیت و توجه به انسان را موضوع اصلی فیلم‌هایش دانست و بیان کرد: انسان دوست دارد تجربه‌های جدیدی را رقم بزند. ایده‌های زیادی برای فیلمسازی دارم که دوست دارم به عرصه ظهور برسد. ما همیشه در واقع یک مسیر را ادامه می‌دهیم که آن توجه به انسان و اهمیت به انسان است. انسان ابعاد بسیار زیبایی دارد که باید به آن پرداخته شود.

کارگردان فیلم‌های «محمد رسول‌الله» و «بید مجنون» با بیان اینکه نسبت به انتقال تجربیات به نسل‌های آینده احساس مسئولیت داریم، افزود: سئوالاتی در مورد انسان دارم که در پی یافتن پاسخ به آن‌ها هستم.

برای ایده‌هایتان تلاش کنید
این کارگردان با اشاره به دشواری‌هایی که در زمینه ساخت فیلم‌ها تاکنون با آنها مواجه شده است، گفت: تصور انسان‌ها این است که امکانات زیادی بود که توانستیم این فیلم‌ها را بسازیم ولی واقعیت این است که از صفر شروع کردیم. برای هر فیلم جنگیدیم. برای «بچه‌های آسمان» دو سال تلاش کردم چون تهیه کنندگان رد می‌کردند، اما من به تلاش ادامه دادم.

وی تاکید کرد: جدا از ایده‌ها و نگاه‌هایی که نسل جوان برای هر کاری دارد، باید مبارزه کنند.

کارگردان فیلم «رنگ خدا» در رابطه با اینکه آثار انسان‌ها از خود آن‌ها فراتر می‌رود، گفت: برای خودم لذت‌بخش‌ترین بخش کار ایده‌ای است که به آن می‌رسم. ایده مانند یک جوانه است که از زمین رویش پیدا می‌کند که نیاز به نگهداری دارد. این ایده در پس ذهن شما زایش پیدا کرده و پس از یک روندی، اکران می‌شود و فراتر از شما می‌رود. مثلاً «بچه‌های آسمان» در همه جای جهان اکران شده، اما من هنوز به آن مناطق نرفتم.

اهمیت فیلمنامه در موفقیت فیلم سینمایی
مجیدی با بیان اینکه وقتی شما ایده‌ای دارید، تحقیقات میدانی خیلی به شما کمک خواهد کرد تا به وجوه آن ایده بپردازید، بیان کرد: ایده از چهار مرحله الهام، تخیل، عالم محسوسات و عقلانی عبور می‌کند. اگر این چهار عنصر از آن مراحل به خوبی عبور کرده باشد بدانید که فیلمنامه خوبی از آن تولید خواهد شد.

این کارگردان گفت: اصولاً همه فکر می‌کنند که بهترین قصه دنیا را داشته و اسیر این احساسات می‌شوند. باید بدانیم چگونه از آن عبور کنیم و بدانیم که تا چه حدی واقعی است؛ من وقتی به این حس می‌رسم، از انسان‌هایی از طیف‌های مختلف تعدادی را انتخاب می‌کنم و با زبان قصه آن را تعریف می‌کنم. اگر قصه را خوب تعریف کرده و تاثیر آن را بتوانید ببینید می‌توانید بفهمید که تقریباً در مسیر درستی قرار دارید. فیلمنامه خوب به این معنی است که بیش از نیمی از این مسیر عبور کرده باشیم البته در بخش اجرا هم بسیار مهم است. اما عکس آن شما را به موفقیت نخواهد رساند.

چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه دوستی هلال احمر در ۲ تا ۵ دسامبر برابر با ۱۱ تا ۱۴ آذرماه در استانبول برگزار شد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *