پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

ویروسی که نوزادان را درگیر می کند!

دوشنبه ۱ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۳۳
کد مطلب: 782825
ویروس RSV یک ویروس تنفسی است که کودکان یک روزه تا دو ساله را درگیر می‌کند و علائم آن در نوزادان شدید است.
ویروسی که نوزادان را درگیر می کند!
به گزارش جهان نيوز به نقل از باشگاه خبرنگاران، در ماه‌های نوامبر و دسامبر هر سال، ویروس RSV یا ویروس سلولی تنفسی، ویروسی که کودکان یک روزه تا دو ساله را درگیر می‌کند و علائم آن در زندگی نوزادان شدید است، شیوع پیدا می‌کند و علائم شدیدی برای نوزاد دارد.

اخیراً در مصر در مورد این ویروس بحث شده و برخی ادعا کرده اند که این یک ویروس جدید است که کودکان را تحت تأثیر قرار می‌دهد و باعث وحشت والدین و ترس فرزندان آن‌ها در مدارس شده است.

شایع‌ترین عامل عفونت‌های تنفسی

این ویروس شایع‌ترین علت عفونت‌های حاد تنفسی در نوزادان و خردسالان تا سه سال در سراسر جهان و نه فقط مصر است.

این موضوع توسط وزارت بهداشت مصر در پاسخ به ادعا‌ها مبنی بر «جدید بودن» ویروس تایید شد؛ به گونه‌ای که در بیانیه‌ای اعلام کرد: «ویروس سنسیشیال تنفسی یک ویروس تنفسی رایج است که معمولاً علائم خفیفی شبیه علائم سرماخوردگی ایجاد می‌کند.

این یکی از معروف‌ترین ویروس‌هایی است که در زمان تغییر فصل، علائم تنفسی ایجاد می‌کند.

او گفت: افراد مبتلا در عرض یک یا دو هفته بهبود می‌یابند؛ اما می‌تواند به خصوص در نوزادان و سالمندان خطرناک باشد.

ویروس سلول‌های تنفسی شایع‌ترین علت برونشیت (التهاب راه‌های هوایی کوچک ریه) و ذات الریه است که عفونت ریه در کودکان زیر یک سال است.

بچه‌های بزرگتر

 محمد شبیب مشاور متخصص اطفال، می‌گوید که علائم RSV مشابه علائم سرماخوردگی است و از قرن بیستم کشف شده است.

وی در اظهارات اختصاصی به «اسکای نیوز عربی» تاکید کرد: این ویروس با فرا رسیدن فصل زمستان شیوع گسترده‌ای دارد و علائم آن شبیه علائم سرماخوردگی معمولی است.

محمد شبیب تصریح کرد: در کودکان یک ساله باعث التهاب نایژه‌ها و تنگی نفس می‌شود و در مواردی به عفونت ریه می‌رسد.

وی با توصیه‌هایی به والدین درباره مراقبت از فرزندانشان گفت: مهم‌ترین کاری که می‌توان انجام داد رعایت فاصله، نوشیدنی گرم و بیرون نرفتن کودک در صورت بروز علائم در اوست.

این متخصص بر لزوم تغذیه مناسب، واکسیناسیون و تهویه هوا تاکید کرد و توضیح داد که بین علائم این ویروس و ویروس کرونا سردرگمی وجود دارد، به خصوص که ویروس کرونا بر سیستم تنفسی نیز تأثیر می‌گذارد.

محمد شبیب گفت: در صورت "قوی" بودن علائم و همچنین بسته به سن به پزشک مراجعه شود، اما بر لزوم مراجعه فوری به پزشک به ویژه برای کودکان زیر دو سال تاکید کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *