شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۰
۱
صبح شام؛

مقامات عربی در صف ملاقات با بشار اسد

پنجشنبه ۲۰ آبان ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۳۴
کد مطلب: 781629
به فاصله 2 روز وزیر خارجه امارات و یک هیأت عالی‌رتبه بحرینی وارد دمشق شدند.
مقامات عربی در صف ملاقات با بشار اسد
به گزارش جهان نيوز به نقل از وطن امروز، نخستین سفر یک مقام عالی‌رتبه اماراتی به دمشق پس از حدود یک دهه معنایی جز اعتراف سعودی و شیخ‌نشین‌های اقماری‌اش در جنوب خلیج‌فارس به شکست مواضع چندین سال گذشته‌شان علیه ملت سوریه نداشت. حدود یک ماه پس از تماس تلفنی محمد بن‌زاید، ولیعهد ابوظبی و همه‌کاره امارات با بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه درباره توسعه روابط فیمابین، هواپیمای عبدالله بن‌زاید، وزیر خارجه امارات سه‌شنبه در فرودگاه دمشق به زمین نشست.

بر اساس گزارش سانا، خبرگزاری رسمی سوریه، وزیر خارجه امارات در دیداری که با رئیس‌جمهور سوریه داشت درباره روابط دوجانبه، توسعه همکاری‌های مشترک در زمینه‌های مختلف و تقویت تلاش‌ها برای شناسایی افق‌های جدید همکاری بویژه در بخش‌های حیاتی بحث و تبادل نظر کردند. در این دیدار اگرچه اسد در کلام از مواضع بی‌طرف و درست امارات در جریان جنگ تکفیری سعودی، اردن، قطر و ترکیه با هدایت آمریکا در شام قدردانی کرد اما از نگاه‌های معنادار او به بن‌زاید، آشکار بود که او می‌خواهد به طرف اماراتی بفهماند در مقطع فعلی قصد یادآوری هزینه‌های ابوظبی و دوبی برای گروه‌های تروریستی در ماه‌های ابتدایی جنگ داخلی سوریه را که منجر به ظهور داعش و جبهه‌النصره شد، ندارد.

فرستاده بن‌زاید، ولیعهد امارات نیز با سخن گفتن درباره توانایی سوریه به رهبری اسد و تلاش‌های ملت این کشور برای عبور از چالش‌های ناشی از جنگ، در واقع قصد جبران مافات داشت.

بر اساس گزارش خبرگزاری اردنی «عمون»، وزیر خارجه امارات به بشار اسد گفته است: «آنچه در سوریه رخ داد بر همه کشورهای عربی تأثیر گذاشته و معتقد است که سوریه تحت رهبری بشار اسد و تلاش‌های مردمانش می‌تواند همه چالش‌ها را پشت سر بگذارد». در همین ارتباط روزنامه لبنانی الأخبار، ضمن بیان اهمیت این سفر اعلام کرد، اسد و بن‌زاید در این دیدار برای ادامه مشورت‌ها و هماهنگی‌ها درباره مسائل و چالش‌های مختلف منطقه به توافق رسیدند. از جمله اینکه طرف اماراتی از اسد برای سفر به خلیج‌فارس دعوت کرد.

پیش از انجام این سفر، امجد طه، رئیس منطقه‌ مرکز انگلیسی تحقیقات خاورمیانه، توئیت ‌زده بود که امارات رهبری دیپلماسی‌‌ای را بر عهده گرفته که به دنبال بازگرداندن عقلانیت به منطقه است و همچنین زمینه‌چینی برای بازگرداندن سوریه به اتحادیه عرب در اجلاس آتی لیگ عربی در الجزایر. به نوشته الاخبار، در صورتی که این اتفاق بیفتد نخستین سفر رئیس‌جمهور سوریه به یک کشور عربی از زمان آغاز بحران این کشور خواهد بود. این در حالی است که بازگشت زودهنگام سوریه به اتحادیه عرب نیز قطعی شده است و شاید قبل از تاریخ نشست بعدی اتحادیه عرب در الجزایر در مارس 2022 این اتفاق بیفتد. این در حالی است که دیروز یک هواپیمای بحرینی حامل مقامات عالی‌رتبه این شیخ‌نشین در فرودگاه دمشق‌ نشست. افزایش ورود سرمایه‌گذاران به عرصه سرمایه‌گذاری سوریه و رشد تجارت خارجی این کشور با توجه به تفاهمات و تسهیلات مورد توافق میان دمشق با کشورهای عربی، نشانه آشکاری از تمایل بالای این کشورها برای احیای روابط با سوریه است. 
 
* نیروهای کرد آماده گفت‌وگو با دمشق
هیات سیاسی شورای دموکراتیک سوریه، موسوم به «مسد» یا همان شاخه سیاسی «قسد» (نیروهای سوریه دموکراتیک) با آغاز رایزنی‌ها برای بازگشت به چارچوب حاکمیتی جمهوری عربی سوریه در مسکو، نشان داد این گروه از حمایت‌های آمریکا ناامید شده است.

شیخ «ریاض درار» رئیس شورای دموکراتیک سوریه یا شاخه سیاسی «قسد» در گفت‌وگویی با تسنیم در دمشق از آمادگی این گروه شبه‌نظامی برای گفت‌وگو با دولت سوریه بدون قید ‌و شرط خبر داد. او به یادآوری اظهارات «آلدار خلیل» رئیس حزب موسوم به اتحادیه دموکراتیک (کردهای سوریه) پرداخت که گفته بود بشار اسد رهبر سوریه است و باید مستقیما با وی وارد مذاکره شد.

خلیل همچنین تصریح کرده بود که کردها برای دستیابی به راه‌حل باید به توافق با دمشق دست یابند. ریاض درار همچنین به سخنان اخیر عبدالله دوم، پادشاه اردن اشاره کرد که به شکست دشمنان سوریه در سرنگونی بشار اسد اعتراف کرده بود. او ادامه داد: «ما باید با واقع‌گرایی رفتار کنیم، ما کاملا آماده گفت‌وگو با دمشق در صورتی که تمایل داشته باشد، هستیم تا به چارچوب و فرمول راهکار سیاسی برای تمام مسائل سوریه دست یابیم. شاهد میانجی‌گری روسیه میان دمشق و قسد در شمال شرقی سوریه هستیم و معتقدیم این میانجی‌گری کافی نیست، پیشروی روسیه در داخل مناطقی که قسد بر آن سیطره دارد، نشان می‌دهد روس‌ها ممکن است این بار در حمایت از گفت‌وگو جدی باشند». درار با اعتراف به اقتدار دولت و رهبری سوریه اعلام کرد شبه‌نظامیان قسد پس از توافق نهایی به ارتش سوریه خواهند پیوست.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
ریاض از سال 1980 تاکنون سگ دست نشانده آمریکا در منطقه است.
ریاض تاکنون ثابت کرده است هیچ فرقی با رژیم کودک کش صهیونیستی ندارد.