پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

سابقه کلیسای کاتولیک فرانسه در کودک‌آزاری/ هر ۲ ساعت تجاوز به یک کودک در ۷۰ سال گذشته

پنجشنبه ۲۲ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۳۱
کد مطلب: 778849
گزارشی که اخیراً در فرانسه منتشر شد نشان می‌دهد کشیش‌ها یا سایر عوامل کلیسای کاتولیک این کشور طی ۷۰ سال گذشته به طور متوسط هر ۱/۸ ساعت به یک کودک تجاوز کرده‌اند.
سابقه کلیسای کاتولیک فرانسه در کودک‌آزاری
به گزارش جهان نيوز، طبق گزارشی که اخیراً در فرانسه منتشر شد، دست‌کم ۳۳۰، ۰۰۰ کودک طی ۷۰ سال گذشته قربانی سوءاستفاده‌ی جنسی در کلیسای کاتولیک این کشور بوده‌اند. گزارش مذکور اولین حسابرسی گسترده‌ای است که درباره‌ی پدیده‌ی آزار جنسی کودکان در کلیسا (که در سراسر جهان شایع است) صورت گرفته است. برای درک بهتر این رقم نجومی باید به این نکته توجه داشت که تجاوز جنسی به ۳۳۰,۰۰۰ کودک طی ۷۰ سال به معنای آن است که به طور متوسط در این مدت طی هر روز به حدود ۱۳ کودک تعرض جنسی شده است؛ یا به عبارت دیگر، سوءاستفاده‌ی جنسی از یک کودک هر ۱/۸ ساعت در کلیسای کاتولیک فرانسه؛ آن هم به مدت هفتاد سال.
 
 
همچنین لازم به یادآوری است که این ارقام، تخمین‌های حداقلی را نشان می‌دهد و ممکن است ارقام واقعی، بسیار بیش‌تر از این‌ها باشد. به گفته‌ی «ژان-مارک سووی» رئیس کمیسیون مستقلی که وظیفه‌ی تهیه و انتشار این گزارش را به عهده داشت، دست‌کم ۳۰۰۰ کشیش و مقام دیگر کلیسا در این سوءاستفاده‌های جنسی نقش داشته‌اند و مقامات کلیسای کاتولیک فرانسه طی ده‌ها سال گذشته به صورت «نظام‌مند» روی این رسوایی سرپوش گذاشته‌اند. گزارش اخیر همچنین نشان می‌دهد ۸۰ درصد از قربانیان، پسر بوده‌اند و بسیاری از آنان بین ۱۰ تا ۱۳ سال سن داشته‌اند. سووی ضمن قائل شدن «عواقب بسیار جدی» برای این تعرض‌های جنسی، تأکید کرد: «حدود ۶۰ درصد از مردان و زنانی که مورد سوءاستفاده جنسی قرار گرفته‌اند، در زندگی عاطفی یا جنسی خود با مشکلات عمده‌ای روبه‌رو می‌شوند... ما معتقدیم کلیسا به قربانیان بدهکار است.»

«ژان-مارک سووی» (چپ) گزارش سوءاستفاده‌ی جنسی از کودکان در کلیسای کاتولیک فرانسه را تحویل رئیس اجتماع اسقف‌های فرانسه می‌دهد

«اولیویه ساوینیاک» رئیس یکی از انجمن‌های قربانیان سوءاستفاده‌ی جنسی کلیسای کاتولیک فرانسه درباره‌ی تجربه‌ی شخصی خودش از آزار جنسی در سن سیزده‌سالگی به دست مدیر یک اردوگاه تفریحی کاتولیک در جنوب فرانسه می‌گوید:

من این کشیش را آدم خوبی می‌دانستم؛ آدم مهربانی که به من آسیبی نمی‌رساند. اما وقتی خودم را نیمه‌برهنه روی تخت دیدم در حالی که داشت من را لمس می‌کرد، آن‌وقت بود که فهمیدم چه خبر است... و این [تجربه و خاطره] به جا می‌ماند؛ مثل یک کیست [و غمباد] که دائماً در حال رشد است؛ مثل قانقاریا [و یک زخم کاری و کهنه] در جسم قربانی و در روان قربانی.
 
آمارها نشان می‌دهد از ۳۳۰,۰۰۰ کودکی که در چارچوب کلیسای کاتولیک فرانسه تحت آزار جنسی قرار گرفته‌اند، ۲۱۶,۰۰۰ کودک مستقیماً به دست کشیش‌ها مورد تجاوز جنسی قرار گرفته‌اند و سایر این کودکان به دست عوامل دیگری مورد سوءاستفاده‌ی جنسی قرار گرفته‌اند که در کلیسا یا برای کلیسا کار می‌کرده‌اند
 
کشیشی که ساوینیاک درباره‌ی او می‌گوید، به تجاوز جنسی به چندین پسر دیگر نیز متهم شده بود، اما پس از اثبات اتهاماتش سال ۲۰۱۸ به دو سال حبس محکوم شد که یک سال آن نیز تعلیقی بود. گزارش کمیسیون تحت مدیریت سووی که نتیجه‌ی دو سال و نیم تحقیقات از طریق مصاحبه با قربانیان و شاهدان و بررسی آرشیوهای کلیساها، دادگاه‌ها، پلیس و خبرگزاری‌های فرانسه از سال ۱۹۵۰ به این سو است، می‌گوید دو-سوم از حدود ۳۰۰۰ مقامی که طی هفت دهه‌ی گذشته در کلیساهای کاتولیک فرانسه مرتکب کودک‌آزاری شده‌اند، کشیش‌های رسمی بوده‌اند.
 

سووی معتقد است این رقم نیز به احتمال زیاد یک تخمین حداقلی است و کلیسای کاتولیک فرانسه تا سال ۲۰۰۰ «بی‌تفاوتی عمیق و ظالمانه‌ای نسبت به قربانیان» داشته است. با این وجود، مسئله صرفاً بی‌تفاوتی یا حتی سرپوش‌گذاری مقامات ارشد کلیسا نبوده است. سووی می‌گوید: «گاهی اوقات مقامات کلیسا نه‌تنها [سوءاستفاده‌ی جنسی از کودکان توسط مقامات کلیسا] را محکوم نمی‌کردند، بلکه با گذاشتنِ دستِ کودکان در دست تجاوزکارها، آن‌ها را در معرض خطر قرار می‌داده‌اند.»
 
مردم در یک کلیسای کاتولیک در حاشیه‌ی پاریس برای قربانیان کودک‌آزاری دعا می‌کنند؛ گزارش اخیر نشان می‌دهد برخی مقامات کلیسای کاتولیک فرانسه نه‌تنها به قربانیان کودک‌آزاری کمکی نکرده‌اند، بلکه دستِ کودکان را در دست کشیش‌های کودک‌آزار گذاشته‌اند
 
گزارش ۲۵۰۰ صفحه‌ای سوءاستفاده‌ی جنسی کلیسای کاتولیک فرانسه از کودکان پس از آن منتشر شد که رسوایی پرونده‌ی کشیشی به نام «برنارد پرینات» (که اکنون خلع لباس شده) کلیسای کاتولیک فرانسه را به لرزه درآورد. سال گذشته‌ی میلادی [۲۰۲۰]، پرینات به اتهام سوءاستفاده‌ی جنسی از خردسالان مجرم شناخته و به پنج سال زندان محکوم شد. وی نهایتاً اعتراف کرد در طول چندین دهه به بیش از ۷۵ پسربچه تجاوز کرده است. کلیسای کاتولیک در فرانسه نیز، مانند سایر کشورها، به دنبال مواجه شدن با اسرار شرم‌آوری است که مدت‌ها روی آن سرپوش گذاشته شده است.

پاپ فرانسیس که در واکنش به گزارش اخیر درباره‌ی کلیسای کاتولیک فرانسه (البته نه برای اولین بار) ابراز «شرمندگی» کرد، ماه می سال ۲۰۱۹ قانونی وضع کرد که به موجب آن تمام کشیش‌ها و راهبه‌های کاتولیک در سراسر جهان ملزم به ارائه‌ی گزارش به مقامات کلیسا درباره‌ی سوءاستفاده‌ی جنسی «عالمان دینی» مسیحی و همچنین سرپوش گذاشتن مقامات بالاتر روی این سوءاستفاده‌ها هستند. طی سال‌های اخیر گزارش‌های بی‌شماری درباره‌ی سوءاستفاده و خشونت جنسی به‌ویژه علیه کودکان در کلیساهای کاتولیک سراسر جهان منتشر شده است. فهرست این کشورها از ایالات متحده و کانادا در آمریکای شمالی گرفته تا آرژانتین و شیلی در آمریکای لاتین و از انگلیس و آلمان و فرانسه و ایتالیا و کشورهای اروپایی دیگر گرفته تا استرالیا و همچنین هند و سنگاپور در آسیا را در بر می‌گیرد.
مرجع : مشرق
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *