جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

خواستگاری رفتن چه آدابی دارد؟

شنبه ۱۷ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۴۲
کد مطلب: 778299
خواستگاری رفتن همراه خانواده یکی از رسوم نیک در بین ایرانیان است که اهمیت خانواده و نقش آنان را در ازدواج نشان می‌دهد.
خواستگاری رفتن چه آدابی دارد؟
به گزارش جهان نيوز، مهرنوش دارینی روانشناس خانواده در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره میزان آشنایی زوجین و تحقیق کردن خانواده‌ها گفت: تحقیق در ازدواج به دو بخش، تحقیق اولیه و تحقیق کامل تقسیم می‌شود. در تحقیق اولیه هدف این است که افراد با سبک زندگی یکدیگر به صورت ضمنی آشنا شوند. به عنوان مثال دیدگاه‌های مذهبی، پوششی، تفکرات، نگرششان مورد بررسی قرار گیرد تا در طول زمان دچار چالش بسیار بزرگ نشوند. بهتر است تحقیق اولیه‌ای راجع به چیز‌هایی که ممکن است نشانه‌های هشدار باشد انجام شود.

وی بیان کرد: قبل از خواستگاری بهتر است طرفین حداقل ۶ ماه با یکدیگر آشنا شوند. البته آشنایی خانواده‌ها به صورت غیر رسمی صورت گیرد به این معنا که اعلام رسمی به بستگان نداشته باشند، تا طرفین به آشنایی بپردازند. این درست‌ترین روش است، زیرا امنیت خاطر به افراد می‌دهد به این سبب که خانواده‌ها در جریان هستند.

دارینی درباره پذیرایی مجلل در مراسم خواستگاری گفت: این بسیار مهم است که افراد به آراستگی، تمیزی، بهداشت و احترام به مهمان اهمیت می‌دهند. افراد سعی می‌کنند در نوع پذیرایی و پوششی که انتخاب می‌کنند یک حالت بسیار مطلوب از خودشان برای عرضه کردن، انتخاب کنند. پسندیده است که افراد پذیرایی خوبی داشته باشند، ولی این که خانواده‌ها برای نشان دادن آن چیزی که نیستند و یا در توانشان نیست و خود را در یک فشاری قرار دهند، سبب ایجاد تنش می‌شود و انتظاراتی را برای طرف مقابل ایجاد می‌کند.

وی تصریح کرد: برخی مواقع می‌بینیم که فرد از یک محور تعادلی که در زندگی خود دارد بسیار فراتر رفته است. خانواده‌ها یادشان باشد قرار نیست برای همدیگر نقش بازی کنند و قرار هم نیست بی احترامی هم رخ دهد باید خود واقعیشان را نشان دهند.

این رواشناس درباره این که بعضی خانواده‌ها بر این اعتقاد هستند که بدون حضور داماد در جلسه خواستگاری حاضر شوند و اگر عروس و خانواده از نظر آن‌ها مورد تایید بود، جلسه رسمی خواستگاری با حضور داماد برگزار شود افزود: از چند زاویه این موضوع را می‌توان بررسی کرد. باید دید که مورد تایید بودن، دانستن سلیقه‌ی داماد توسط والدین و خواهر و ... است یا این که خود خانواده می‌خواهند عروسشان را انتخاب و بعد داماد را به عروس معرفی کنند.

دارینی ادامه داد: این موضوع بسیار به دیدگاه‌های فرهنگی خانواده‌ها و سبک زندگی افراد بر می‌گردد. اما آن چه در نسل امروز وجود دارد ممکن است توهین به خود فرد تلقی شود. بهتر است قبل از اینکه خانواده داماد در مراسم خواستگاری حضور پیدا کنند اعلام کنند که تنها و بدون حضور داماد به خواستگاری می‌آیند؛ و از خانواده عروس بپرسند آیا این موضوع برای آن‌ها قابل پذیرش است.

وی درباره به این پاسخ که چه سوالاتی در خواستگاری پرسیده شود گفت: افراد به مهارتی تحت عنوان خودآگاهی باید رسیده باشند و بدانند از زندگی چه چیز‌هایی می‌خواهند، و انتظاراتشان از زندگی مشترک چیست. یکسری سوالات می‌تواند به صورت سوال‌های که بیشتر افراد مطرح می‌کنند، باشد، اما واقعیت این است که در برخی از سوالات خط قرمز افراد، انتظارت و خواسته‌هایی که دارند متفاوت است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *