جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰

کاروانی که دست خالی رفت با ۲۴ مدال برگشت

يکشنبه ۱۴ شهريور ۱۴۰۰ ساعت ۰۸:۱۸
کد مطلب: 775064
طلای والیبال نشسته و پاراتکواندو پایان خوشی برای ما در پارالمپیک توکیو رقم زد. تیم ملی والیبال نشسته اقتدارش را دوباره به رخ دنیا کشید و با غلبه بر روسیه یازدهمین مدال زرین کاروان «سردار‌دل‌ها» را به ارمغان آورد. دیروز اصغر عزیزی‌اقدم ملی‌پوش پاراتکواندو در فینال وزن ۷۵+کیلوگرم گل کاشت و طلای دوازدهم را ضرب کرد. دوومیدانی‌کاران هم خوش درخشیدند و دو نقره ارزشمند را تصاحب کردند.
کاروانی که دست خالی رفت با ۲۴ مدال برگشت
به گزارش جهان نيوز، طلای والیبال نشسته و پاراتکواندو پایان خوشی برای ما در پارالمپیک توکیو رقم زد. تیم ملی والیبال نشسته اقتدارش را دوباره به رخ دنیا کشید و با غلبه بر روسیه یازدهمین مدال زرین کاروان «سردار‌دل‌ها» را به ارمغان آورد. دیروز اصغر عزیزی‌اقدم ملی‌پوش پاراتکواندو در فینال وزن ۷۵+کیلوگرم گل کاشت و طلای دوازدهم را ضرب کرد.

دوومیدانی‌کاران هم خوش درخشیدند و دو نقره ارزشمند را تصاحب کردند. کار کاروان ورزش ایران در پارالمپیک ۲۰۲۰ در حالی به پایان رسید که حاصل تلاش‌های کاروان اعزامی به ژاپن ۱۲ طلا، ۱۱ نقره و یک برنز بود.

شانزدهمین دوره پارالمپیک با همه حواشی‌اش امروز به پایان می‌رسد؛ بازی‌هایی در آن که بهترین‌های ورزش جانبازان و معلولان کشورمان برای کسب خوش‌رنگ‌ترین مدال‌ها و اهتزاز پرچم ایران از جان مایه گذاشتند. بعضی‌ها به هدف‌شان رسیدند و روی سکو رفتند، برخی‌ها حسرت مدال این بازی‌ها به دلشان ماند و عملکرد تعدادی از پارالمپیکی‌هایمان نیز پایین‌تر از حد انتظار بود. در کل مدال‌هایی که به دست آمد، کام مردم را شیرین کرد و انتظار می‌رود با ریشه‌یابی علل برخی ناکامی‌ها و حمایت هرچه بیشتر از ورزشکاران پارالمپیکی در دوره آتی شاهد درخشش بیشتر نمایندگان‌مان باشیم.

پرافتخارترین تیم والیبال نشسته جهان با هدف دفاع از عنوان قهرمانی ریو ۲۰۱۶ رودرروی روسیه قرار گرفت و با عملکردی منظم، منطقی و کم‌اشتباه به برتری ۳ بر یک رسید تا طلای یازدهم توسط شاگردان هادی رضایی ضرب شود. شش طلا و دو نقره بازی‌های پارالمپیک به والیبال نشسته ایران رسیده و با همه این افتخارات فینال ۲۰۲۰ را نیز با موفقیت پشت سرگذاشت. والیبالیست‌های کشورمان تنها در ست سوم مغلوب روس‌ها شدند که البته در ست چهارم جبران کردند و طلای توکیو را از چنگ رقیب درآوردند. تیم والیبال نشسته در حالی به دیدار نهایی رسید که حتی یک ست را نیز به حریفان واگذار نکرده بود. قدرت‌نمایی والیبالیست‌ها از همان بازی اول شروع شد و گذشتن از سد تیم ملی بوسنی که حریف سنتی ما به حساب می‌آید، جزئی از این عملکرد درخشان بود. هادی رضایی سرمربی تیم ملی بعد از بازی گفت: «می‌خواستیم بدون حتی یک دست باخته قهرمان شویم، ولی با این حال بازیکنانم عالی بودند.»

عزیزی‌اقدم از همان مبارزه اول عزمش را جزم کرده بود تا طلای توکیو را به سادگی از دست ندهد. او حریفانی از کاستاریکا و روسیه را برد تا فینال پارالمپیک را تجربه کند. حریف کروات اگرچه قدر بود ولی زورش به پاراتکواندوکار ایرانی نرسید و عزیزی ۱۲ بر ۱۰ پیروز میدان شد و قهرمان توکیو ۲۰۲۰ لقب گرفت.

دهمین مدال نقره کاروان به نام صادق بیت‌سیاح ثبت شد. این پرتابگر نیزه در کلاس F۴۱ موفق شد با پرتاب ۴۳ متر و ۳۵ سانتیمتری بعد از حریف چینی نایب‌قهرمان شود و یک نقره ارزشمند را به گردن بیاویزد. پس از او سجاد محمدیان در ماده پرتاب وزنه ایستاده کلاس F۶۳ با رکورد ۱۴ متر و ۸۸ سانتیمتر تعداد نقره‌های کاروان کشورمان را به عدد ۱۱ برساند.

محمدیان بعد از کسب مدال بارندگی شدید در دهکده بازی‌ها را در نتایج کسب شده تأثیرگذار خواند و مدالش را به خانواده شهدا تقدیم کرد: «بارندگی و وضعیت جوی هوا روی کیفیت مسابقه تأثیر گذاشت ولی در مجموع راضی بودم، هرچند رکورد شخصی خودم را نزدم. مدال نقره‌ام را تقدیم به تمام شهدای عزیز ایران و به خصوص شهید رشید سپهوند می‌کنم. وضعیت بدنی‌ام خوب بود. برای کسب مدال طلا آمده بودم و می‌توانستم حریف بریتانیایی را شکست بدهم. رکورد‌های شخصی‌ام دور از دسترس نبود، اما شرایط آب و هوایی تأثیرگذار بود.» با این حساب جمع مدال‌های پارادوومیدانی‌مان به یک طلا و شش نقره رسید.

در روز آخر بازی‌ها انتظار می‌رفت در رشته تیراندازی باز هم صاحب مدال شویم. ساره جوانمردی؛ بانویی که پیش از این طلای تپانچه بادی ماده ۱۰ متر توکیو ۲۰۲۰ را به گردن آویخته بود، دیروز توفیقی در ماده تپانچه ۵۰ متر مختلط نداشت.

این ملی‌پوش پاراتیراندازی به رغم صعود به فینال با امتیاز ۸/۱۱۸ از گردونه رقابت‌ها حذف شد. جوانمردی مدال‌های خوش‌رنگ زیادی در کارنامه دارد؛ علاوه بر چهار طلای آسیا، یک برنز پارالمپیک ۲۰۱۲ لندن و دو طلای پارالمپیک ۲۰۱۶ ریو را نیز از آن خود کرده است، با این حال نتوانست همانند دوره گذشته دبل کند و به یک مدال طلای توکیو بسنده کرد.

سمیرا ارم دیگر نماینده پارتیراندازی نیز از صعود به فینال بازماند تا سهم پارتیراندازی ایران در توکیو فقط یک طلا باشد، ضمن اینکه ساره جوانمردی از سوی کمیته ملی پارالمپیک برای قهرمانی همراه با حفظ حجاب و وقار زن مسلمان، شایسته دریافت هدیه معنوی کاروان فرهنگی ورزشی سردار دل‌ها شناخته شد. این هدیه شامل یک حلقه انگشتری ساخته شده از سنگ حرم حضرت اباعبدالله‌الحسین (ع) به بانوی طلایی اهدا شد. در رشته تیروکمان، تیم میکس ریکرو با ترکیب زهرا نعمتی و غلامرضا رحیمی موفق به کسب مدال نشد و عنوان چهارمی را به دست آورد. سیامک صالح‌فرج‌زاده در پرتاب وزنه ششم شد، رایحه شهاب ملی‌پوش پاراتکواندو در دیدار رده‌بندی دستش به مدال برنز نرسید و در پاراکانو شهلا بهروزی‌راد و اسلام جاهدی موفق به کسب مدال نشدند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *