جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰

چرا تشکیل دولت جدید لبنان درجا می‌زند؟

شنبه ۶ شهريور ۱۴۰۰ ساعت ۱۴:۲۲
کد مطلب: 774348
منابع لبنانی گزارش می‌دهند که هنوز گره‌های اصلی در روند تشکیل دولت این کشور باز نشده و نباید به تکمیل این پرونده در آینده نزدیک امیدوار بود.
چرا تشکیل دولت جدید لبنان درجا می‌زند؟
به گزارش جهان نيوز به نقل از روزنامه الجمهوریه، برخی منابع دیپلماتیک غربی آگاه از پرونده تشکیل دولت در لبنان گزارش دادند که اطلاعاتی وجود دارد که نشان می‌دهد امکان تشکیل دولت لبنان در آینده نزدیک وجود ندارد.

این منابع ضمن خودداری از ارائه جزئیات بیشتر اعلام کردند که سیزدهمین نشست میان «میشل عون» رئیس جمهوری لبنان و «نجیب میقاتی» نخست وزیر مکلف جهت رسیدن به توافق نهایی برای تشکیل کابینه امیدوار کننده نبود و مطمئناً هنوز چراغ سبز برای تشکیل دولت وجود ندارد.

منابع مذکور از پاسخ دادن به سوالی مبنی بر اینکه موانع اصلی در مسیر تشکیل کابینه کدام است امتناع ورزیدند اما در در اظهاراتی مبهم تاکید کردند، دولت لبنان به این سادگی‌ها نمی‌تواند تشکیل شود. یک سری مسائل و موانع در پرونده سیاسی وجود دارد و هیچ کس حاضر به کناره گیری از امتیازات و منافع خود نیست.

منابع موثق لبنانی نیز گزارش دادند که ساختار ارائه شده توسط نجیب میقاتی برای تشکیل کابینه آینده همچنان جای بحث دارد و نیروهای سیاسی در تلاش برای تصویب یک توازن در ساختار دولت آینده برای همه مولفه‌ها و گروه‌های مشارکت کننده در دولت هستند.

منابع سیاسی لبنان اعلام کردند که قرار بود دیدار روز پنجشنبه میان میشل عون با نجیب میقاتی یک نشست تعیین کننده باشد و دولت در عرض چند ساعت بعد از آن تشکیل گردد اما این اتفاق نیفتاد و به نظر می‌رسد که همه چیز در حال بازگشت به نقطه اول است.

این منابع تصریح کردند، همچنین در ساختار نجیب میقاتی برخی پست‌های مهم وزارتی از جمله معاون نخست وزیر، وزارت دفاع ، وزارت خارجه، وزارت انرژی، وزارت امور اجتماعی، وزارت دادگستری و وزارت اقتصاد از سهم تیم رئیس جمهور کم شده است.

روزنامه الدیار لبنان نیز به نقل از منابع آگاه گزارش داد حزب الله به نوبه خود از تشکیل دولت به ریاست نجیب میقاتی حمایت می‌کند؛ زیرا که به خوبی می‌داند استعفای میقاتی پیامدهای ناگواری برای کشور خواهد داشت و جایگزینی برای او جهت بر عهده گرفتن ماموریت تشکیل دولت از مولفه اهل سنت لبنان وجود ندارد. با این وجود نجیب میقاتی وارد یک مارپیچ طولانی برای استعفا یا ادامه ماموریت خود شده و در حال حاضر در تلاش جدی برای موفقیت در این مأموریت است.

منابع جریان آزاد ملی نیز اعلام کردند که حدود یک هفته پیش میشل عون و نجیب میقاتی درباره ۹۰ درصد ساختار دولت و نوع توزیع پست‌های وزارتی به توافق رسیده بودند اما ناگهان نخست وزیر مکلف به رئیس جمهور اعلام کرد که درباره انتخاب برخی افراد برای تصدی پست‌های وزارتی که قبلاً در خصوص آنها توافق شده بود پشیمان شده است.

به گفته این منابع در این میان برخی در تلاش برای متهم کردن رئیس جمهور و تیم وی به شکست روند تشکیل دولت هستند.

منابع جریان آزاد ملی لبنان افزودند که «سعد حریری» نخست وزیر سابق نمی‌خواهد که نجیب میقاتی در ماموریت تشکیل دولت موفق شود و می‌داند که اگر میقاتی به عنوان نخست وزیر رسمی لبنان انتخاب گردد حریری دیگر بعد از انتخابات پارلمانی شانسی برای بازگشت به منصب نخست وزیری لبنان نخواهد داشت. علاوه بر آن به نظر می‌رسد که سعد حریری به دنبال انتقام از رئیس جمهور و متحدان آن است؛ چرا که هر بار میقاتی درباره ساختار دولت و اسامی وزرا با نخست وزیران سابق مشورت می‌کند حریری همواره به یک نام معترض می‌شود و از میقاتی می‌خواهد تا آن را تغییر دهد. به این ترتیب همه تلاش‌ها برای تشکیل دولت به یکباره خنثی می‌گردد.

این درحالی است که نجیب میقاتی جمعه شب در گفت‌وگوی ویژه با شبکه العربیه عربستان سعودی گفت که «دولت به زودی تشکیل خواهد شد و من برای اینکه کابینه تشکیل شود، تعامل مثبتی دارم».

او با بیان اینکه کناره گیری و به تعبیر او «عذرخواهی بابت عدم تشکیل دولت» در برنامه او تا این لحظه وجود ندارد، اظهار داشت که در تشکیل کابینه «جدی» است.

نجیب میقاتی با این حال گفت که در تشکیل کابینه «گره‌های بسیار بزرگی» وجود دارد و او امیدوار است که این گره‌ها را باز کند.
مرجع : تسنیم
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *