جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۱
۱

شکستی بزرگتر از شکست در افغانستان در انتظار آمریکا و اسرائیل

سه شنبه ۲ شهريور ۱۴۰۰ ساعت ۱۴:۵۲
کد مطلب: 773940
به عقیده سردبیر روزنامه رأی الیوم، دبیر کل حزب الله با حرکت حساب شده درخواست سوخت هم محاصره لبنان و هم محاصره سوریه و ایران را خواهد شکست.
شکستی بزرگتر از افغانستان در انتظار آمریکا
به گزارش جهان نيوز، عبدالباری عطوان، تحلیلگر سرشناس عرب، درخواست سید حسن نصر الله، دبیر کل حزب الله لبنان از جمهوری اسلامی ایران را برای فروش سوخت به لبنان؛ هوشمندانه، کاملا زیرکانه و حساب شده دانست و آن را نبرد ایران، سوریه و حزب الله با آمریکا و رژیم صهیونیستی توصیف کرد و نوشت این نبرد شاید به شکست آمریکا و رژیم صهیونیستی منجر شود که شکست افغانستان در برابرش ناچیز خواهد بود.

سردبیر روزنامه اینترنتی رأی الیوم در مقاله‌ای در این روزنامه، این نبرد را «نبرد موشکی» خواند و نوشت سید حسن نصر الله رهبر مقاومت اسلامی با درخواست کمک سوختی از ایران و پاسخ فوری ایران به خواسته او و اعزام فوری نفتکش‌های حامل بنزین و نفت کوره به بازیگر اصلی در عرصه لبنان و‌ چه بسا در عرصه عربی تبدیل شده است. او با این حرکت حساب شده نه تنها محاصره لبنان بلکه محاصره سوریه و ایران را نیز خواهد شکست که موجب می‌شود آمریکا و هم پیمانانش در لبنان اگر نگوییم متحمل شکست بزرگی می‌شوند، اما به شدت در تنگنا قرار می‌گیرند آن هم بدون آنکه سید حسن نصر الله یک گلوله هم شلیک کرده باشد.

حماقت آمریکا، قلدری و تکبر رژیم صهیونیستی و محاسبات بد دست نشاندگان دو طرف در لبنان و محاصره تحمیلی برای گرسنه نگه داشتن لبنانی‌ها موجب شد این سه طرف تصور کنند این محاصره باعث می‌شود ملت لبنان به زانو در آیند و علیه حزب الله و سلاح قدرتمند موشکی اش تحریک شوند و جنگ داخلی با هدف تضعیف اقتصادی و نظامی و انسانی حزب الله و حامیانش به راه بیفتد، اما همه این‌ها در تحقق هر یک از اهدافشان شکست خوردند و نتایج معکوسی داد و خطرناکتر اینکه موجب افزایش محبوبیت حزب الله و دبیر کل آن در محافل لبنانی و جهان عرب و اسلام به عنوان مردی شد که می‌تواند به آمریکا «نه» بگوید.

نفتکش‌های ایرانی محموله سوخت لبنان را کجا خالی می‌کنند؟
هنوز مشخص نیست نفتکش‌های ایرانی چگونه به سواحل لبنان خواهند رسید و کجا بارهایشان را تخلیه خواهند کرد در بندر بیروت یا در بندر صیدا در جنوب؟ یا آنکه به این دو بندر نخواهند رفت و بارهایشان را در بندر بانیاس سوریه تخلیه خواهند کرد؟ و از آنجا با کامیون به لبنان حمل خواهد شد؟

آخرین پرسش مهم آن است که آیا این نفتکش‌ها از کانال سوئز عبور خواهند کرد یا این کانال با فشار‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی به روی این نفتکش‌ها و به نفع محموله‌های نفت و گاز وعده داده شده مصر بسته خواهد شد؟

اگر این نفتکش‌ها به شرق مدیترانه خواه از طریق کانال سوئز (پس از هشت روز) یا از طریق رأس الرجاء الصالح (۴۰ روز) برسند واکنش آمریکا و رژیم صهیونیستی در دو حالت چگونه خواهد بود؟ آیا به این نفتکش‌ها در دریا یا به تانکر‌های حامل سوخت این نفتکش‌ها در خشکی در صورتی که به بنادر سوریه بروند و سوختهایشان را آنجا تخلیه کنند، حمله خواهد شد؟

هیچ پاسخی برای همه این پرسش‌ها نداریم، اما کوچک‌ترین شکی نداریم که فقط سه طرف حاضر در محور مقاومت یعنی ایران و حزب الله و سوریه پاسخ این پرسش‌ها و جزئیات احتمالی نظامی خواه درباره هرگونه حمله احتمالی آمریکا یا رژیم صهیونیستی یا چگونگی پاسخ به این حملات احتمالی را در اختیار دارند. این سه طرف برگ برنده‌های خودشان را پیش خودشان حفظ کرده اند و جزئیات را آشکار نمی‌کنند و این بمب را پرتاب و دشمنان را سردرگم کرده اند و در موضع مراقب و آماده برای دادن پاسخ سیاسی یا نظامی بر اساس شرایط و تحولات نشسته‌اند.

پاسخ رژیم صهیونیستی و آمریکا چه سیاسی یا نظامی هرچه که باشد بسیار هزینه بر خواهد بود
سید حسن نصر الله گفت کشتی‌های ایرانی به منزله حاکمیت لبنان خواهند بود و هرگونه حمله به آنان به معنای حمله به لبنان و نقض حاکمیت آن خواهد بود، اما اگر دو طرف صهیونیست و آمریکایی ترجیح بدهند این اهانت را تحمل کنند و به اتهام نقض محاصره به تحمیل تحریم‌های اقتصادی به لبنان یا حزب الله یا حتی به ایران متوسل شوند در آن صورت از دست این تحریم‌ها چه کاری بر خواهد آمد و چه تأثیری بر روی ملت لبنان خواهد گذاشت که ماههاست گرسنه هستند و آب و برق و دارو و نان ندارند؟

دوروتی شیا حاکم بر همدستان آمریکا در لبنان (سفیر آمریکا در بیروت)، ناگهان به یاد حجم مخمصه‌ای افتاد که وی کشورش را در آن گرفتار کرده است و از آمادگی اش برای وارد کردن نفت و گاز از مصر و برق از اردن برای لبنان خبر داد و کوشید پیروزی بزرگ حزب الله و محور مقاومت را خنثی کند، اما در بحبوحه سردرگمی اش فراموش کرده بود که رسیدن گاز به مقدمات لجستیکی و فنی نیاز دارد که چند ماه طول می‌کشد و می‌باید با سوریه که صاحب خاک است و گاز می‌باید از آن عبور کند، مذاکره شود و دوم اینکه موافقت دمشق جلب شود ضمن آنکه می‌باید اطمینان حاصل شود این گاز مخلوط و آلوده به گاز رژیم صهیونیستی نباشد که از همان لوله‌ها در مصر عبور می‌کند و در همان تأسیسات در مصر فرآوری می‌شود و حرف آخر را در این زمینه بشار اسد رئیس جمهور سوریه خواهد زد.

گفتگو با سوریه و دولتش و عبور برق و گاز از طریق خاک سوریه در صورتی که شرایط حقوقی و لجستیکی و سیاسی فراهم شود به معنای شکسته شدن محاصره تحمیلی آمریکا به سوریه یعنی شکسته شدن قانون سزار آن هم با اعتراف آمریکا به این شکست خواهد بود، اما به سوریه چیزی نخواهد رسید بنابراین دولت سوریه در برابر این موافقت چه چیزی خواهد خواست و اصرار خواهد کرد که آمریکا به عنوان صاحب این ابتکار بپردازد؟ آیا به عنوان مثال خواستار لغو قانون سزار و محاصره سوریه خواهد شد؟

سید حسن نصر الله در چارچوب تلاشهایش برای نجات ملت لبنان از بحران‌های نفس گیر و پس از مدیریت بسیار عالی این بحران با زیرکی زیادی و با یک ابتکار حساب شده، آمریکا و رژیم صهیونیستی و هم پیمانانشان را در لبنان به شدت در مخمصه قرار داد و توپ را به زمین دشمنانش انداخت و از نزدیک سردرگمی و واکنش‌های آنان را زیر نظر دارد و انگشتانش را در اتاق عملیاتی که پر از کارشناسان سیاسی و نظامی است روی ماشه گذاشته است.

این نبرد زورآزمایی موشکی است چه کسی موشک اول را شلیک خواهد کرد؟ این نبردی است که شاید به شکست دیگر آمریکا و رژیم صهیونیستی منجر شود که شکست افغانستان در برابرش ناچیز خواهد بود.
مرجع : باشگاه خبرنگاران
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
ان شاءالله