جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۱
۹

جهانگیری: در دوره تحریم، مدیریت کشور شاهکار کرد

چهارشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۲۱:۱۶
کد مطلب: 755188
معاون اول رییس جمهور گفت: در دوره تحریم، مدیریت کشور شاهکار کرد و عده‌ای به اسم سربازان اقتصادی به صحنه نبرد آمدند و امروز به نقطه‌ای رسیده ایم که ترامپ و تیم او حضور ندارند و کسان دیگری سر کار آمده اند که شعارشان بازگشت به برجام است.
جهانگیری: در دوره تحریم، مدیریت کشور شاهکار کرد
به گزارش جهان نيوز، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور عصر امروز (چهارشنبه) در مراسم تقدیر از منتخبین سیزدهمین دوره جشنواره کارآفرینان برتر ملی با اشاره به سالگرد ابلاغ سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی، اظهار داشت: لازم است در این ایام که به نظر می رسد به پایان جنگ اقتصادی علیه کشورمان نزدیک هستیم، ارزیابی واقع بینانه و نه دور از انصاف و اغراق آمیز نسبت به عملکرد اقتصاد مقاومتی به خصوص در سه سال اخیر داشته باشیم.

معاون اول رییس جمهور افزود: به عنوان کسی که مسئولیت بیشتری در اقتصاد مقاومتی دارم و به عنوان رییس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی کشور شاید بتوانم بهتر از دیگران در خصوص این عملکرد اظهار نظر کنم.

جهانگیری در ادامه با یادآوری تحریم های مختلف در سالیان اخیر خاطرنشان کرد: کشور در دو دوره در تحریم قرار گرفت که یکی از این دوره ها سال ۸۹ بود که تحت تحریم های شورای امنیت سازمان ملل قرار گرفتیم و محدودیت های جدی برای بخش نفت، بانک و حمل و نقل کشور ایجاد شد.

معاون اول رییس جمهور ادامه داد: این تحریم ها که تحت عنوان تحریم های شورای امنیت بود و تصویب کشورهای ۱+۵ را نیز داشت هر شش ماه یکبار مجوز صادرات و فروش نفت کشور را کاهش می داد.

جهانگیری اضافه کرد: ‌در شهریور سال 92 ایران مجوز فروش یک میلیون بشکه نفت در روز را داشت و با وجود آنکه امکان جابجایی پول محدود شده بود اما با فروش این میزان نفت، درآمد خوبی نصیب کشور می شد.

معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه آغاز تحریم ها سال ۹۰ بود و در شرایطی که هنوز کاهش فروش نفت صورت نگرفته بود، روزانه ۲ و نیم میلیون بشکه نفت به فروش می رسید خاطرنشان کرد: حدود ۱۱۹ میلیارد دلار در سال ۹۰ درآمد نفتی برای کشور حاصل شد و پس از آن این درآمدها به دلیل تحریم ها در سال ۹۱ و سپس در سال ۹۲ رفته رفته کاهش پیدا کرد.

جهانگیری افزود: اینها تحریم های مرحله نخست بود که منجر به اتفاقاتی در نرخ ارز و شاخص های اقتصادی شد که همه این اتفاقات ثبت و ضبط است و می توان بر اساس این اطلاعات مدیریت آن دوره را تحلیل و ارزیابی کرد.

معاون اول رییس جمهور در ادامه با اشاره به اینکه از سال ۹۲ تا ۹۴ مذاکرات برجامی سرعت و شدت بیشتری گرفت، اظهار داشت: در تیرماه سال ۹۴ توافق برجام نهایی و در دی ماه ۹۴ عملیاتی شد.

جهانگیری با اشاره به اینکه با عملیاتی شدن برجام رفع تحریم ها آغاز شد، گفت: با رفع تحریم ها مجوز صادرات نفت برای ایران صادر شد و بانک ها نیز آماده گشایش اعتبار شدند و کشتیرانی و شرکت های حمل و نقل نیز فعالیت خود را آغاز کردند. البته در دوره تحریم نیز این فعالیت ها وجود داشت اما از طریق دور زدن تحریم ها و به نام شرکت ها و کشورهای دیگر بود اما پس از رفع تحریم ها به صورت رسمی و به نام ایران فعالیت ها انجام می شد.

معاون اول رییس جمهور تصریح کرد: در سال های ۹۵ و ۹۶ به دور از تحریم ها بودیم اما از فروردین سال ۹۷ با تحریم های یکجانبه آمریکا توسط شخص ترامپ روبرو شدیم و جهت گیری آمریکا این بود که فروش نفت ایران را به صفر برساند و اجازه همکاری های حمل و نقل، کشتیرانی و بانکی با ایران را به هیچ کشوری نمی داد.

جهانگیری با تأکید بر اینکه آمریکا در اجرای این تحریم ها به شدت مصمم بود و رسماً اعلام کرده بود که جنگ اقتصادی را برای فروپاشی اقتصاد و نظام جمهوری اسلامی ایران به راه انداخته است، تصریح کرد:‌آمریکایی ها می خواستند درآمدهای نفتی ما را به صفر برسانند. البته موفق نشدند به صفر برسانند اما تا زمانی که آمریکا به تعهدات خود بازنگشته و تحریم ها لغو نشده نمی توانم بازگو کنم که میزان موفقیت آنها در کاهش درآمدهای نفتی ما چه میزان بوده است.

معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه امروز ترامپ و تیم او رفته اند اما ملت و نظام ایران سرفراز هستند و اقتصاد کشور نیز سرپا ایستاده است، خاطرنشان کرد: این دستاوردها در نتیجه اجرای سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی بوده است، البته قبول داریم که مردم در این سالها مقاومت کردند و آسیب های زیادی دیدند.

جهانگیری با یادآوری اینکه سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی از بهمن ماه سال ۹۲ در اختیار دولت قرار گرفت، خاطرنشان کرد: دولت ابتدا برای اجرای این سیاست ها ستاد مدیریت اقتصاد مقاومتی ایجاد کرد اما مقام معظم رهبری تأکید کردند که این ستاد باید ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی باشد.

معاون اول رییس جمهور افزود: مهمترین جهت گیری ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی شناسایی گلوگاه هایی بود که در اثر تکانه های خارجی می توانست به اقتصاد کشور آسیب وارد کند که یکی از این موارد امنیت غذایی بود و تلاش کردیم تا حد امکان امنیت غذایی به ظرفیت های داخل متکی باشد. در سال ۹۲ میزان واردات گندم شش میلیون تن بود و شاید کسی باور نمی کرد که در سال ۹۴ بتوانیم به خودکفایی گندم برسیم.

جهانگیری ادامه داد: یکی از محصولات وارداتی که می توانست آسیب زیادی به کشور وارد کند واردات بنزین بود چرا که آمریکا می توانست نبض واردات بنزین را در دست بگیرد و مانع از واردات بنزین به کشور شود.

معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه آمریکا در این سال ها از هیچ اقدامی علیه کشور فروگذار نکرد و برای اینکه مانع از فعالیت های کشور ما شود به پست ترین کارها دست زدند گفت:‌ دولت آمریکا با کاپیتان نفتکشی که نفت کشور ما را حمل می کرد تماس می گرفت و در مقابل وعده رشوه از او می خواست که نفتکش را به محل مورد نظر آمریکا هدایت کند و کاپیتان آن نفتکش انسان شریفی بود که این وعده آمریکا را نپذیرفت اما با اینحال آمریکایی ها همان نفتکش را در جبل الطارق به بهانه های واهی توقیف کردند.

جهانگیری اضافه کرد:‌آمریکا وقتی به نفتکش ما هشدار می داد و او قبول نمی کرد، نیروهای خود را به داخل نفتکش می فرستادند تا موتور نفتکش را منفجر کنند. آمریکا در این دوره کارهای عجیب و غریبی را با همراهی و همدستی اسرائیل و سعودیها علیه ملت ایران انجام داد.

معاون اول رییس جمهور افزود: ارز مورد نیاز کشور با وجود همه توطئه ها و تحریم ها تأمین شد و بر اساس اولویت بندی که سال ۹۷ صورت گرفت، تمرکز اصلی دولت بر این معطوف شد که کالاهای مورد نیاز مردم تأمین شود و اولویت بعدی ادامه حیات تولید و فعالیت کارخانه ها و اشتغال کارگران بود.

جهانگیری با بیان اینکه در این دوره عده ای تحت عنوان کارآفرینان و فعالان اقتصادی ایستادند و به کشور خدمت کردند، گفت: البته گاهی حرف های نامربوط شنیدند و عده ای به این عزیزان انگ زدند اما با این حال اجازه ندادند که جریان واردات و صادرات کشور متوقف شود و با پذیرفتن ریسک های بزرگ توانستند کالاها را صادر کنند و در مقابل کالا به کشور وارد کنند.

معاون اول رییس جمهور اظهار داشت: وقتی عملکرد دوره تحریم ها با دوران وفور درآمدهای نفتی مقایسه شود می توان در خصوص عملکرد مدیریتی کشور اظهار نظر کرد. فقط در میدان مشترک گازی پارس جنوبی در پایان دولت آقای خاتمی میزان برداشت ایران با طرف مقابل که کشور قطر بود به یک اندازه بود و روزی که در سال ۹۲ دولت تدبیر و امید روی کار آمد، کشور قطر ۵۶۰ میلیون متر مکعب در روز برداشت می کرد و میزان برداشت کشور روزانه کشور ما ۲۸۰ میلیون متر مکعب بود که خوشبختانه امروز میزان برداشت کشور ما به ۶۰۰ میلیون متر مکعب رسیده و قطری ها همان ۵۶۰ میلیون متر مکعب را برداشت می کنند. حالا باید براساس این شاخص ها مقایسه کرد که کدام مدیران کارآمد بودند و کدام مدیران ناکارآمد.

جهانگیری با بیان اینکه در میدان مشترک نفتی غرب کارون وضع به همین منوال بود گفت: منابع و دارایی های ملت ایران را در بخش های کلیدی نظیر میادین مشترک نفتی و گازی می بردند و حالا کسانی که فریاد فساد فساد سر می دهند اگر محاسبه کنند که منابع کشور در این دوران به چه میزان هدر رفته است مشخص می شود که چه میزان از منابع ملت ایران غارت شده است.

معاون اول رییس جمهور در ادامه سخنان خود با بیان اینکه کشور از استعداد، توانمندی و ظرفیت های فراوانی برخوردار است، گفت: اگر بتوانیم قید و بندها را از دست کارآفرینان و جوانان کشور باز کنیم قادر خواهیم بود به توسعه یافته ترین کشور منطقه تبدیل شویم.

جهانگیری همچنین از عملکرد مدیران کشور در دوره اخیر قدردانی کرد و گفت: ‌البته هر مدیری به نقد و ارزیابی عملکرد نیاز دارد که یکی از بهترین ابزارها برای نقد همین کاریکاتورهایی است که امروز در این مراسم به نمایش گذاشته شد که با زبان طنز می تواند عملکردها را مورد نقد قرار دهد.

معاون اول رییس جمهور در ادامه با اشاره به تقدیر از محسن خلیلی عراقی از پیشکسوتان صنعت ایران، گفت: ایشان حق بزرگی به گردن صنعت کشور دارد و یکی از ویژگی های ایشان این است که از سال های گذشته انجمن و تشکل داشت چرا که نهادسازی یکی از شاخصه های توسعه یافتگی است.

جهانگیری افزود: واحدهای صنعتی آقای خلیلی عراقی که اشتغالزایی زیادی برای جوانان کشور ایجاد کرده است همواره به روز شده اند و توانسته اند طی سالیان دراز ادامه حیات دهند.
معاون اول رییس جمهور افزود: برخی تصور می کنند وقتی کارخانه ای راه اندازی می شود هیچ وقت نباید بمیرد اما هر کارخانه ای اگر نتواند خود را با شرایط روز و فناوری های نوین تطبیق دهد از صحنه خارج می شود.

جهانگیری افزود:‌ این ویژگی ها در کارخانه های آقای خلیلی عراقی وجود داشته است و ویژگی دیگر ایشان توسعه یافتگی است که به خوبی می داند در یک کشور برای اینکه بتواند حرف خود را به کرسی بنشاند باید نهاد ایجاد کند. یک صنعتگر به تنهایی نمی تواند حرف خود را به حکومت بزند اما وقتی نهاد و تشکل داشته باشد می تواند سیاست ها را نقد و زمینه اصلاح را فراهم کند.

در این مراسم وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تأکید بر اهمیت کارآفرینی در توسعه اقتصادی کشور گفت: استقرار عدالت اجتماعی با توسعه فعالیت کارآفرینان محقق می شود و کارآفرینی در رشد اقتصادی نقشی موثر و تعیین کننده دارد.

در این مراسم با حضور معاون اول رییس جمهور از تلاش ها و اقدامات مهندس محسن خلیلی عراقی پیشکسوت صنعت ایران قدردانی و از تمبر یادبود اقتصاد مقاومتی و کارآفرینی نیز رونمایی شد.

همچنین با حضور جهانگیری از کارآفرینان برتر ملی و برگزیدگان جشنواره کاریکاتور کارا تقدیر به عمل آمد و سه کتاب توسعه روستایی، نظام حکمرانی و آثار برگزیده جشنواره کاریکاتور کارا رونمایی شد.

گفتنی است معاون اول رییس جمهور پیش از حضور در این مراسم از نمایشگاه کاریکاتور کارا که در حاشیه این مراسم برپا بود، بازدید کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
جناب جهانگیری از کدوم تحریم صحبت می‌کنید؟
با «فتح الفتوح برجام» همه تحریم‌ها بالمره لغو شد!!
علی برکت الله.
Iran, Islamic Republic of
آقای جهانگیری یکی از شاهکار دولت بی تدبیر دلار ۳۳۰۰۰ هزار تومانی سکه ۱۶ میلیونی گوشت۱۳۵۰۰۰ ت و،،،،،علی برکت الله
Iran, Islamic Republic of
واقعاً شاهکار دلار 3000 هزار تومان 30000 هزار تومان شد
س
Iran, Islamic Republic of
با اینهمه تحمل رنج و مشقت و جانفشانی ما رو شرمنده نکنید !!! ، راستی اخوی خوبند ؟ اخوی اقای روحانی خوبند ؟ وابستگان و فامیل و دوستان خوبند ؟ هر کجا هستند سالم و تندرست باشند .
Iran, Islamic Republic of
هااااااااا!!!پس چرا ما وضعمون اینه
Iran, Islamic Republic of
در خبرها آمده است که بایدن ، مدیریت بحران در آمریکا و مساله کرونا را به جهانگیری پیشنهاد داده است .
جواد
دوره تحریم دقیقا از چه سالی شروع شد؟! 1392 یا 1396 اگر پاسخ مثبت است، توضیح دهید چه کردید که تحریم کردند؟ .
فقط خدا
Iran, Islamic Republic of
چقدر شما بی انصاف هستید که این حرفها را می زنید آقای جهانگیری درست می گوید.
Iran, Islamic Republic of
یکی از شاهکارهای دولت نصب جناب شریعتی به استانداری خوزستان و بعدش ارتقا به سازمان استاندارد است...!