پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

روایت سید حسن نصرالله از قدرت منطقه‌ای ایران

سه شنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۲۳:۱۹
کد مطلب: 755062
سخنرانی دبیرکل حزب الله لبنان به مناسبت سالروز شهدای فرمانده مقاومت، درباره مقاومت، مسائل داخلی لبنان و منطقه سخنرانی کرد.
روایت سید حسن نصرالله از قدرت منطقه‌ای ایران
به گزارش جهان نيوز، «سید حسن نصرالله» دبیر کل حزب الله لبنان به مناسبت روز شهادت فرمانده مقاومت شهید «عماد مغنیه»، فرمانده میدانی نیروهای حزب‌الله سخنرانی کرد.

سید حسن نصرالله در ابتدای سخنرانی، به سالروز آغاز انقلاب بحرین اشاره کرد و گفت که این انقلاب مردم این کشور درحالی وارد دهمین سالگرد خود می‌شود که حکام این کشور، آن را به پایگاهی برای عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی تبدیل کرده‌اند.

او گفت که مردم بحرین تلاش دارند کشورشان را به جایگاه طبیعی خود بازگردانند و از مسئله فلسطین حمایت کنند.

سید حسن نصرالله به سالروز پیروزی انقلاب اسلامی ایران نیز اشاره کرد و گفت که ۴۲ سال از این پیروزی می‌گذرد و جمهوری اسلامی ایران طی این مدت مقاومت کرد و در همه زمینه‌ها پیشرفت کرد تا اینکه الان به یک قدرت منطقه‌ای بزرگی تبدیل شده است که برای آن هزاران حساب می‌شود.

دبیر کل حزب الله لبنان به مناسبت این روز اشاره کرد و گفت که از مهمترین ویژگی‌های شخصیتی مشترک فرماندهان شهید مقاومت این است که آن‌ها در مقاومت ذوب شده بودند و همه سختی‌ها را تحمل کرده و به جان خریدند تا مقاومت در منطقه پا بگیرد و توسعه پیدا کند.

سید حسن نصرالله گفت که ما هم اکنون برای توسعه طرح مقاومت در منطقه و لبنان به روحیه شهید عماد مغنیه نیاز داریم.

او گفت: «سید عباس الموسوی [دبیر کل شهید حزب‌الله] ساده زیست بود. معروف بود که خانه سید عباس، خودرو اوست. امروز وضعیت و امکانات ما در مقاومت بسیار بهتر از گذشته است و در بخشی از امور بسیار خوب است».

سید حسن نصرالله به زندگی شهید شیخ راغب اشاره کرد و گفت که «شیخ راغب حرب [از سران شهید مقاومت لبنان] هنگام که لبنان مملوء بود از نظامیان اسرائیلی، هنگامی که نظامی اسرائیل دستش را دراز کرد تا با او دست بدهد، حاضر نشد با او مصافحه کند».

دبیرکل حزب‌الله ادامه داد: «امروز ما که برخی اقدام به عادی‌سازی روابط [با دشمن اسرائیلی] می‌کنند، به مواضعی مثل شیخ راغب حرب نیاز داریم».

اوضاع لبنان و تلاش‌ها برای کشاندن پای خارجی‌ها به این کشور
سید حسن نصرالله در مورد تحولات لبنان نیز از رویکرد برخی در بین‌المللی کردن مسائل آن انتقاد کرد و گفت: «دعوت برخی در لبنان درباره قطعنامه‌ای تحت بند هفتم [منشور سازمان ملل] درباره دولت لبنان، دعوت به جنگ است و  این درخواست، مسائل لبنان را پیچیده‌تر می‌کند».

او با بیان اینکه بین‌المللی کردن قضیه، باز کردن باب مداخله در لبنان است، اظهار داشت که تکیه اصلی باید بر تلاش خود لبنانی‌ها باشد تا خودشان مشکلاتشان را حل کند.

سید حسن نصرالله ادامه داد: «ما احساس می‌کنیم که طرح این ایده برای این است که گروهی با کمک از نیروی خارجی، علیه دیگری قدرتنمایی کند و دعوت به این موضوع، اشغالگری جدید است و با حاکمیت کشور در تضاد است».

او از اینکه در لبنان هر اتفاقی رخ می‌دهد، حزب الله را متهم می‌کنند انتقاد کرد و گفت که برخی به گونه ای رفتار می کنند که هر مشکل و حادثه باشد این مقاومت است که باید جواب بدهد کما اینکه در حادثه انفجار بندر بیروت گفتند حزب‌الله متهم هستی مگر اینکه شواهد ودلایل بی‌گناهی خود را ارائه کنی!

دبیر کل حزب الله گفت که اتهام‌ها علیه حزب الله که پای اسرائیل و موساد را به لبنان را باز کرده، بی‌دلیل و غیرمنطقی است و این رژیم صهیونیستی است که شهروندان خود را در راستای نقشه‌های خود می‌کشد همانگونه که پیشتر در عراق وسایر کشورها یهودیانی را که حاضر به ترک خانه‌های خود و مهاجرت به فلسطین نبودند را قتل‌عام می‌کرد.

او گفت: «درباره اتهام‌هایی که در این چند هفته علیه حزب الله مطرح شده، در بخش اول اهانت بدون هیچ مدرک و دلیل مواجهیم و در بخش دوم شاهد اتهام با توجیه اتهام هستیم».

سید حسن نصرالله گفت که حملات علیه حزب الله با هدف تخریب این حزب در مناطق نفوذ و بین طرفدارانش شکست خورده است. او از مردم حامی مقاومت که در مقابل این اتهامات می‌ایستند و از مقاومت حمایت می‌کنند، قدردانی کرد.

انفجار بندر بیروت
دبیرکل حزب الله گفت که از حق و حقوق مردم لبنان این است که بعد از این همه جار و جنجال و اتهام‌ها، علت انفجار بندر بیروت را بدانند به ویژه خانواده‌های شهدا و قربانیان این انفجار که هزینه زیادی به مردم و دولت تحمیل کرده است.

سید حسن نصرالله از دستگاه قضایی و دستگاه‌های مربوط خواست که نتایج تحقیقات خود در این حادثه را به مردم اعلام کنند.

پرونده تشکیل دولت لبنان
دبیرکل حزب الله لبنان در ادامه به موضوع تشکیل دولت در این کشور اشاره کرد و گفت که همه احزاب و جناح‌های سیاسی به اتفاق به دنبال تشکیل دولت هستند و اینکه گفت که برخی به دنبال عدم تشکیل دولت به نخست‌وزیر سعد الحریری هستند، صحت ندارد.

او گفت که لبنانی‌ها نباید این موضوع را به ایران و توافق این کشور و آمریکا در پرونده توافق هسته‌ای مرتبط کنند و بهتر است همه به مسئولیت خود در این ارتباط عمل کنند. سید مقاومت تأکید کرد: «کمک گرفتن از دوستان به شرط آن که واقعا دوست باشند، برای تشکیل دولت مقبول است».

سید حسن نصرالله از عملکرد رئیس جمهور این کشور در جریان تلاش برای تشکیل دولت جدید حمایت کرد و گفت که میشل عون به وظایف و مسئولیت‌های خود عمل کرده و منصفانه نیست که او را به بی‌مسئولیتی متهم کنیم.

دبیرکل حزب الله لبنان افزود: «برخی رئیس جمهور [میشل عون] و حزب‌الله را متهم می‌کنند که دنبال تشکیل دولت جدید [لبنان] نیستند. این حرف و اتهام که ما منتظر این مذاکرات هستیم، غلط و نادرست است».

ارتش‌های آمریکا و اسرائیل در شبکه‌های اجتماعی
سید حسن نصرالله در ادامه به تحولات در شبکه‌های اجتماعی اشاره کرد و از طرفداران مقاومت خواست که در این شبکه‌ها حضور پررنگ و قوی داشته باشند و با اخلاق اسلامی به فعالیت بپردازند.

او گفت که آمریکا و رژیم صهیونیستی و متحدان ‌‌‌‌‌‌آن در داخل و خارج لبنان ارتش‌های الکترونیک تشکیل داده‌اند تا فتنه و آشوب ایجاد کنند و صراحتاً آن را به زبان می آوردند.

سید حسن نصرالله گفت که برخی تلاش دارند با استفاده از فضای مجازی و شبکه‌های ارتباط جمعی لبنان را به سمت انفجار سوق دهند که نیازمند هشیاری است.

منطقه پساترامپ
دبیرکل حزب الله لبنان در ادامه به تحولات منطقه‌ای اشاره کرد و گفت که با رفتن «دونالد ترامپ»، دولت جدیدی در کاخ سفید روی کار آمده و تحولات بزرگی رخ داده است و لبنان نیز به عنوان جزئی از این منطقه از این تغییرات و تحولات به دور نیست و متأثر خواهد شد.

سید حسن نصرالله در این باره گفت: «تحولات مهمی رخ داده بخصوص پس از رفتن ترامپ و آمدن دولت جدید آمریکا که ممکن است اولویت‌هایش تفاوت کند اما سیاست اصلی آمریکا یکی است».

او گفت که با تغییرات در کاخ سفید صهیونیست‌‌ها و سعودی‌ها از موضوع پرونده هسته‌ای ایران نگران هستند و همزمان نیز دولت جدید در آمریکا گفته است که به حمایت‌هایش از جنگ یمن پایان داده و این گام مثبتی است که با مقامت یمنی‌ها حاصل شده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *