جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰
۳

حناچی: به وعده‌هایی که دادیم عمل کردیم

شنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۱۵:۱۳
کد مطلب: 754671
شهردار تهران در نشست خبری امروز خود گفت: اعتقاد داریم توانستیم در این زمینه به وعده‌های داده شده از سوی خود عمل کنیم.
حناچی: به وعده‌هایی که دادیم عمل کردیم
به گزارش جهان نيوز به نقل از تسنیم، پبروز حناچی در نشست خبری خورد اظهار کرد: در دوره جدید از مدیریت شهری از نیمه سال 96 قول‌هایی دادیم و اعتقاد داریم توانستیم در این زمینه به وعده‌های داده شده از سوی خود عمل کنیم.‌ در آن زمان ما انتقاد کردیم که اداره شهر با وضعیت فعلی در آن زمان به بن‌بست خواهد رسید و نحوه اداره شهر عارضه‌هایی را برای شهر به وجود خواهد آورد و تأکید کردیم باید اداره شهر تغییر پیدا کند.

حناچی با بیان اینکه اداره شهر به قبل از سال 96 عارضه‌های شدیدی را برای شهر ایجاد می‌کرد، گفت: این روند می‌توانست کیفیت زندگی در شهر را رو به کاهش دهید و آن زمان ما حس کردیم که باید تغییراتی در اداره امور شهر ایجاد شود و اصلی‌ترین پروژه ما در کنار اقدامات شهر همین مسئله بود.

شهردار تهران تصریح کرد:‌ اصلاح ضوابط باغات و همچنین بازبینی طرح تفصیلی منطقه 22 از موضوعاتی بود که به طور ویژه پیگیری شد و به سرانجام رسید. همچنین تغییراتی در سیستم صدور پروانه ساختمانی ایجاد و در واقع صدور پروانه دستی ممنوع شد علاوه بر این، سیستم صدور پروانه منطبق با طرح تفصیلی انجام می‌گیرد. البته این مسئله به این معنا نیست که تخلف صورت نمی‌گیرد، چرا که تخلفات در فرآیند صدور پروانه از بین رفته است و امکان دارد تخلفاتی توسط مالکین انجام بگیرد و این در حالی است که پروانه‌ای برخلاف طرح تفصیلی صادر نخواهد شد و هیچ ملکی بدون پروانه نیز احداث نمی‌شود.

وی ادامه داد: به عنوان مثال اقداماتی که در این مدت مدیریت شهری در کاهش تخلفات در منطقه یک انجام شده است قابل توجه است به طوری که در سال 90 تعداد پروانه‌های شورای معماری مناطق در منطقه یک، 79 مورد بوده است که در سال 98 به یک مورد و در سال 99 به صفر رسیده است. همچنین تعداد طبقات مازاد در سال 90، 927 مورد بوده که در سال 92 به 213 و در سال 93 به 172 مورد رسیده است و در ادامه در سال 96 به 28 مورد، سال 97، 118 مورد، سال 98 به یک مورد و در سال 99 به صفر رسیده است.

شهردار  ادامه داد: براساس آماری که از منطقه یک اخذ شده است تعداد پروانه‌هایی که تغییر کاربری داشته‌اند به صفر رسیده است. همچنین تعداد پروانه‌های تغییر مشاعات به مسکونی در سال 90،  20 مورد و در 99 به صفر در منطقه یک رسیده است. تعداد پروانه مشاعات به تجاری در سال 90 ، 39 مورد و در سال 99 به 3 مورد رسیده است و در واقع یکی از برنامه‌های اصلی مدیریت شهری توجه به کیفیت زندگی شهروندان در شهر بوده است و ادعا می‌کنیم قولی را که در این دوره از مدیریت شهری داده بودیم در ارتباط با موضوع انضباط شهری به عمل رسانده‌ایم.

حناچی همچنین به دو لایحه حوزه مدیریت شهری اشاره کرد و گفت: لایحه منابع پایدار شهرداریها و دهیاریها و همچنین لایحه مالیات بر ارزش افزوده از جمله لوایح مهمی هستند که امیدواریم این دو لایحه در این مجلس که فراکسیون مدیریت شهری را نیز تشکیل داده‌اند تعیین تکلیف شوند چرا که منابع پایدار شهرداریها یکز از موضوعات مهم محسوب می‌شوند.

وی در ادامه به موضوع حمل و نقل عمومی در پایتخت اشاره کرد و گفت: در ارتباط با اتوبوس، تاکسی و مترو اقدامات وسیعی در این دوره انجام شده است.

شهردار تهران با تأکید بر اینکه تراکم‌فروشی مشکلات عدیده‌ای از جمله کاهش کیفیت زندگی در شهر به وجود خواهد آورد اشاره کرد و گفت: در این دوره از مدیریت شهری در این موضوع تأکید داشتیم و علیرغم اینکه با مشکلات مالی روبه‌رو بودیم اما به سمت تراکم‌فروشی حرکت نکردیم چرا که این مسئله باعث کم شدن کیفیت زندگی در شهر می‌شود و این روش و شیوه در شهر ادامه‌دار نخواهد بود و امیدواریم با توجه به تثبیت این مسئله در آینده به گونه‌ای عمل شود که مدیران شهری از این مسئله عدول نکنند.

حناچی همچنین به کمیسیون ماده 100 و منابع حاصل از آن اشاره کرد و گفت: در این مسئله نیز پرونده‌هایی که از سالهای قبل تجمیع شده بودند مورد بررسی و کارهای کارشناسی قرار گرفت و در واقع مورد اعمال قانون قرار گرفتند. در این دوره از مدیریت شهری ما به سمت برنامه‌ریزی و ارائه خدمات به شهروندان در حوزه‌های مختلف حرکت کردیم و این مسیر همچنان ادامه دارد.

وی سپس به تزریق واکسن کرونا به گروه‌های خاص اشاره کرد و گفت: بنابر اعلام ستاد ملی کرونا کادر درمان نخستین گروه دریافت واکسن هستند که پس از این نیز امیدواریم پرسنل حمل ونقل عمومی و همچنان نیروهای پسماند در فرآیند تزریق واکسن کرونا قرار گیرند. در ایام کرونا تعداد قابل توجهی از پرسنل حمل و نقل دچار کرونا شدند که براساس آمار متأسفانه 26 نفر از رانندگان تاکسی بر اثر ویروس کرونا جان باخته‌اند.

شهردار تهران در ادامه درباره آخرین وضعیت بازداشت شهرداران دو منطقه 8 و 2 گفت: موضوع مربوط به این دو شهردار در حد اتهام و در حال بررسی و رسیدگی است و هنوز پرونده خاتمه نیافته است و سوالات جدی نیز از حوزه شهرداری در این زمینه وجود دارد.

وی با بیان اینکه شهرداری گردش مالی بیش از 30 هزار میلیارد تومان در طول یک سال دارد، گفت: یک درصد تخلفات رقمی حدود 30 میلیارد تومان می‌شود که البته نباید تخلفی نیز در بین مدیران شهرداری ایجاد شود و به گونه‌ای کار کنند که از این موضوع مبرا باشند اما در ارتباط با موضوع بازداشت دو شهردار اشاره شده موضوع در مرحله بازپرسی است و ترجیح می‌دهم تا رسیدگی کامل به این موضوع قضاوتی نکنم.

حناچی در ادامه در باره آخرین وضعیت بهره‌برداری قطار ملی خاظرنشان کرد: بنابر هماهنگی انجام شده 3 واگن در این زمینه آماده شده بود که قرار بود در 22 بهمن مورد بهره‌برداری قرار گیرد، اما به دلیل تراکم برنامه‌ها و همزمان شدن افتنتاح این واگن‌ها در آخر هفته و همچنین برای اینکه دو افتتاح نداشته باشیم بهره‌برداری قطار ملی به اسفندماه موکول شده است.

شهردار تهران با اشاره به جزئیات ساخت قطار ملی خاطرنشان کرد: شاسی قطعات، ترمز و همچنین سیستم درب‌ها از بخش‌هایی است که توسط مهندسین و متخصصان ایرانی آماده شده و مسئله بسیار مهمی محسوب می‌شود و بهره‌برداری قطار ملی می‌تواند  معضل قطار شهری را حل کند.

وی در رابطه با استفاده از اوراق مشارکت در حوزه حمل و نقل گفت:‌ از اوراق مشارکت سال 98 از رقم 1500 میلیارد تومان، هزار میلیارد آن محقق شده است که در این زمینه جا دارد که از وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی تشکر کنیم و ان‌شاءالله مابقی این اوراق مشارکت به مبلغ 500 میلیارد تومان که از سوی شرکت اتوبوسرانی در حال پیگیری است محقق خواهد شد.

حناچی گفت: برای نقد شدن اوراق مشارکت نیاز به تأمین وثیقه از سوی شهرداری است که البته این مسئله برای همه سازمانها و دستگاه‌ها است که از سوی شهرداری نیز تأمین وثیقه برای بانک رفاه در حال انجام است. واقعیت این است که زور شهردرای تهران برای حوزه حمل و نقل و تأمین آن  مثل گذشته نمی‌رسد و باید دولت ما را حمایت کند و این در حالی است که در ایام کرونا بیش از 5 میلیون مسافر در شهر تهران جابه جا شدند که از این رقم 4 میلیون و 500 هزار نفر به اتوبوس و مترو و 500 هزار نفر به تاکسی اختصاص داشته‌اند.

شهردار تهران با تأکید بر اینکه موضوع حمل و نقل موضوع حاکمیتی است و اصلی‌ترین کمک دولت اوراق مشارکت است گفت:‌ تأمین این مسئله بسیار سخت شده و باید راهی پیدا شود که این مسئله حل شود.

حناچی در ادامه به آخرین وضعیت بازپس‌گیری املاک شهرداری از اشخاص حقیقی و حقوقی خاطرنشان کرد: سه هزار و 80 ملک در اختیار گروه‌های مختلف و افراد قرار دارند که از این تعداد 1904 ملک به صورت قانونی از سوی شهرداری به بخشهای مختلف واگذار شده و 180 ملک نیز برای بهره‌برداری مسکونی واگذار شده است.

همچنین 924 ملک در حوزه اجتماعی شهرداری تهران واگذار شده که از این املاک می‌توان به سراها و محل‌های  اجتماعی اشاره کرد. همچنین 58 ملک در اختیار نهادهای عمومی همکار شهرداری واگذار شده است. 239 ملک نیز در دست بررسی قرار دارد. 768 ملک نیز با تلاشهای شهرداری تخلیه شده‌‌اند.

وی در ارتباط با تعداد تذکرات اعضای شورای شهر تهران و نحوه پاسخگویی مدیران شهرداری به این مسئله اشاره کرد و گفت: ‌این موضوع در جلسه اخیر هم‌اندیشی شورای شهر تهران مطرح شد و در آن جلسه نیز بنده اعلام کردم که تعداد تذکرات اعضا نسبت به سالهای گذشته قابل مقایسه نیست به طوری که حجم تذکرات در سالهای گذشته 120 تا 130 تذکر در طول سال بود که این آمار به حدود 30 تذکر رسیده است که البته تذکر تنها روش اظهار سوال توسط اعضا نسبت به بدنه مدیریت شهری است و ما نیز مکلف به پاسخگویی آن هستیم که البته برخی از سؤال‌ها شهرداری مخاطب آن نبوده اما در حال پاسخگویی به آنها هستیم.

وی گفت: برخی از سؤالات نیز نیاز به بررسی کارشناسی و پاسخ صحیح دارد و زمانبر است که اعضا معتقدند که باید پاسخ صحیح باید به تذکرات صورت گیرد.

 حناچی در ادامه نشست خبری خود با اشاره به اجرای طرح کاپ (کاهش پسماند) اظهار کرد: این طرح در راستای طرح جامع پسماند شهر تهران است و هدف از این دو طرح تولید کمتر زباله و حمل آن  است.

وی با بیان اینکه پیش از این روزانه هفت هزار تن زباله در سطح شهر تهران  و به آرادکوه انتقال پیدا می‌کرد گفت: خوشبختانه با راه‌اندازی ایستگاه‌های میانی و بازیافت زباله میزان زباله‌های انتقال داده شده به آرادکوه به 5 هزار و 300 تن کاهش پیدا کرده و این نشان می‌دهد جهت‌گیری عمومی در حوزه مدیریت شهری برای این مسئله درست است.

حناچی همچنین اظهار امیدواری کرد که مدیریت شهری بتواند از سرمایه اجتماعی و شهروندان و آموزش آنها و در ادامه همراهی شهروندان تهرانی برای کاهش زباله‌ها و بازیافت آنها استفاده کند.

شهردار تهران در ادامه با اشاره به دو سامانه 1888 و 137 اشاره کرد و گفت:‌ شهروندان می‌توانند موضوعات و مشکلات و مسائل سریع را از طریق سامانه 137 پیگیری کنند و سامانه 1888 هم برای رسیدگی به شکایات طراحی شده است.

وی درباره امکان دریافت عوارض از اتوبانهای شهری خاطرنشان کرد: در کشورهای مختلف از این روش استفاده می‌کنند اما این موضوع در تهران هنوز عملیاتی نشده است. چرا که احداث اتوبانها توسط بخش خصوصی انجام نمی‌شود و چنانچه اتوبانها توسط بخش خصوصی ایجاد شود می‌توانیم بر موضوع دریافت عوارض تمرکز کنیم اما در حال حاضر چنین بحثی نداریم ولی در آینده می‌توان چنین پروژه‌هایی را  اجرا کرد.

شهردار تهران همچنین در مورد جمع‌آوری ابهای سطح در سطح شهر تهران گفت: سالهای گذشته در پاییز و زمستان با مشکل آبگرفتگی رد پی بارش باران روبرو بودیم اما امسال با تمهیدات همکاران بشدت سالهای قبل با این موضوع روبرو نبودیم که علت آن لایروبی به موقع و جمع‌آوری زباله در سطح مناطق بوده است.

وی همچنین با تأکید بر اینکه شهرداری تهران در انتخابات سال آینده به هیچ عنوان از کاندیدای خاصی طرفداری نمی‌کند گفت: تأکید ما این است که شهرداری و اداره امور شهر را از مسائل سیاسی دور نگه داریم و بر این موضوع تاکید داریم.

شهردار تهران  همچنین با تاکید بر اینکه بنده هیچ برنامه‌ای برای حضور در انتخابات سال آتی ندارم گفت:‌ اگرچه این موضوع در شهرداری‌ها سراسر کشور فی‌نفسه به دلیل گستردگی کارشان انجام می‌شود اما بنده برای این موضوع برنامه‌ای ندارم.

حناچی با تاکید بر اینکه در شهریورماه 96 و 97 آلودگی هوا اصلی‌ترین خواسته مردم در شهر تهران بوده است گفت: براساس آخرین نظرسنجی که انجام شده برخورد با فساد نخستین اولویت و خواسته شهروندان است و در ادادمه آلودگی هوا و ترافیک درخواست شهروندان است.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه در سال 90 احداث هر کیلومتر مترو 50 میلیارد تومان هزینه در برداشت گفت: این رقم در حال حاضر به هزار میلیارد تومان افزایش یافته در انجام حمل و نقل ریلی شهرداری نیاز به حمایت دولت دارد.

شهردار تهران در  ادامه با اشاره به اینکه در حال حاضر 3 هزار اتوبوس برای شهر تهران نیاز است گفت: اورهال واگنهای مترو یکی دیگر از خواسته‌های شهردای تهران است که این موارد بدون همکاری دولت قابل انجام نیست.

حناچی  با اشاره به الزامی شدن کد ملی برای استفاده شهروندان از مترو و اتوبوس گفت: بنابر گزارشی که از سوی آقای رئیسی و نمکی در ستاد ملی کرونا ارائه شد 80 درصد از کسانی که کووید 19 دارند در سطح شهر تردد دارند و همین باعث انتشار بیمار را دارد و یکی از راه‌هایی که می‌توان این افراد را شناسایی و کنترل کرد احراز هویت آنهاست که این موضوع از طریق کد ملی انجام می‌شود.

وی در پایان گفت: ایستگاه‌های مترو اتوبوس طبیعتاً یکی از راههای انتقال ویروس کرونا هستند همچنین در این زمینه مشکلی برای تهیه بلیت تک سفره و دو سفره وجود ندارد و همسایگان مهاجر ما می‌توانند از این موضوع استفاده کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
یا نمی دانید وعده چیست یا معنی عمل کردن را نمی دانید.
United Kingdom
الحمدلله .....!!!!
امیر
Iran, Islamic Republic of
الحق که اینا از یک جیهه اند.وقتی رییس بزرگشان میگه به وعده هایمان عمل کردیم شهردارهم خوب از اون یاد میگیره دیگه .